Annons:
Etikettomplacering
Läst 1977 ggr
mullan3
10/5/12, 8:59 AM

Omplaceringskatt sökes

Jag har ganska nyligen blivit med siames. Den mest underbara siamestjej man kan tänka sig. Hon har inte bott hos mig särskilt länge, det är en tvåårig kastrerad honkatt. Problemet är att hon kissar i sängen då och då. Jag arbetar på dagarna och kvällarna ägnar jag helt åt henne. Ändå tror jag att hon är i behov av en kattkompis, då gärna lite yngre än hon själv. Jag vill så gärna få detta att funka och att hon ska trivas och må bra. Jag vill inte göra mig av med henne. Det är världens goaste kisse och det gör ont i hjärtat när jag inte kan tillgodose hennes behov. Problemet är att inte har sen ekonomiska möjligheten att köpa en kattunge just nu men finns det nån annan som behöver ett gott och kärleksfullt hem åt sin siames, oriental el. liknande så har jag ett gott hem och ett varmt hjärta att erbjuda. Jag bor i Strängnäs ca 8 mil från Stockholm. Hör av er vid frågor. Ledsen matte.

Annons:
mullan3
10/5/12, 9:04 AM
#1

Maila gärna malin.g76@live.se

Corny
10/5/12, 2:16 PM
#2

Usch ja, det är inte roligt alls.

Har du provat att plugga in Feliway?

Har du provat annan sand? Flera lådor? Har du tak på lådan, har du provat att ta bort det?

Vissa katter är känsligare än andra för hur deras toa ska vara.

Har du varit till veterinär för att utesluta smärta när hon kissar? Många katter kissar fel för att de förknippar lådan med att det gör ont?

Kissade hon fel i sitt tidigare hem också? Hade hon kattkompisar där?

Jag tror också att kat IV katter mår bäst med en kompis av samma slag, så det är nog helt rätt tänkt.

Mailar dig också!

kalindas
10/5/12, 2:59 PM
#3

Om hon bara kissar i sängen så prova att lägga ett duschdraperi där. Så blir det inte lika bekvämt.
Vet tyvärr ingen omplacerings katt just nu. Men titta under omplaceringar om det finns någon där.
Tror att en kastrerad hade hade varit bäst.

Gör gärna ett urinprov på henne för att utesluta urinvägsinfektion. Be den även kolla koncentrationen i urinen och ev. blod.
För även om katten inte har UVI så kan hon ha inflammerad blåsa. Detta hjälper det bäst mot att ge ökad mängd burkmat (helst sorter utan spannmål i). Till min katt med känslig blåsa, ger jag Mjau burkmat och tillsätter extra vatten.

/Elisa

Broddans
10/5/12, 3:09 PM
#4

Hej!

Vilken jobbig situation! Jag har en kastrerad kille här hemma som kissar i sängen. Vi löser det på så vis att katterna helt enkelt får sova i vardagsrummet, och dörren i sovrummet är alltid stängd. Då är det ju iof. lite annat eftersom de är två, och då känner man sig ju inte lika elak.

Kissar hon även i sängen under natten när ni är där? eller kissar hon endast när ni inte är hemma?

Förhoppningsvis så är det en stressgrej, som kommer gå över med lite tid i det nya hemmet! Men nog tror jag att (de allra flesta) kat IV katter mår bäst av en likasinnad kompis! Håll ögona öppna här på sidan, jag tycker det ofta kommer ut omplaceringskatter! Du kan även kika runt på lite hemsidor om någon uppfödare har någon något äldre kattunge som de ej blir av med, då kan dom ibland bli några tusenlappar billigare!

Lycka till!

/Elvira

mullan3
10/5/12, 6:46 PM
#5

Hej!

Oj, tack för svar och kloka tankar. Hon kissade inne ibland i sitt förra hem också. Hon levde då tillsammans med en mycket äldre siameshona som var mer dominant. Har stängt sovrumsdörren men då har hon vid ett tillfälle kissat i barnens säng. Jag tror att det kommer ge med sig om när hon känner sig lite mer hemmastadd. Då jag jobbar på dagarna tror jag ändå att hon skulle uppskatta sällskap från en kattkompis. Hon har bara bott ca tre veckor hos mig så allt är ju nytt och jag förstår att hon är lite förvirrad. Hennes förra ägare var lite allergisk och kunde inte kela med henne så mycket vad jag förstår. Tror att problemen kommer därifrån. Hon kissade bara i ägarens säng. Min tanke är att det var för att visa sitt missnöje och att hon inte blir tillräckligt sedd då den äldre siamesen tog större plats. Jag ger henne all min lediga tid och vi gosar och kelar hur mycket som helst. Hon får även sova i sängen men hon är inte van att få göra det och verkar inte ha fått tagit så stor plats tidigare i förra ägarens hem. Hos mig är det tvärtom, hon får vara vart hon vill och får all kärlek hon behöver. Tror att hon behöver vänja sig vid den nya situationen men att hon skulle blomma ut lite med en kompis.

/Malin :-)

kalindas
10/5/12, 8:24 PM
#6

#5
Skönt att du har tålamod med din kissiga dam. Glad
Testa att lägga plast på ALLA sängar. Jag misstänker att det har börjat med en protest och sen har det blivit lite av en ovana.
Utöka med fler lådor, Feliway i uttagen och du kan även testa att ge henne lite zylkene ett tag för att lugna nerverna.

Tror att en ung kompis hade gjort den del. Hittar du ingen Siames eller Oriental, vilket såklart är det bästa. Så kan det fungera med en liten huskattunge också. Den präglas ju ganska mycket på Siamesen.

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: