Annons:
Etiketttillsalu
Läst 2241 ggr
[luckymoa]
9/25/12, 1:16 PM

Siames/oriental hona köpes!

Vi har en liten siameshona här hemma och vi har helt  fastnat för rasen, så nu söker vi efter en kompis till lilla fröken!

Gärna lila eller blåmaskad siames men inget krav, kan absolut tänka mig en oriental åxå =)

Någon som har eller vet någon uppfödare i västra götaland?

Annons:
Missannas
9/25/12, 1:22 PM
#1

Välkommen hit! Glad vad roligt att ni har fått upp ögonen för denna underbara ras.

Kika gärna här om ni kan tänka er en söt siameshona på 10 månader som behöver nytt hem.

Annars hittar du en lista över uppfödare på sogrupp.se

Lycka till!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[luckymoa]
9/25/12, 2:03 PM
#2

Tack så jättemycket! Ja de e ju helt underbara!

kalindas
9/25/12, 2:08 PM
#3

Det har varit en del lite äldre katter som söker hem här på sidan. Kanske någon av dem skulle vara av intresse? Glad

Måste det vara en hona? Annars finns det en del fina creme och röda Siamespojkar som söker hem. Kastreras han tidigt så fungerar det ofta minst lika bra som två honor. Glad

Kolla under kattungar.

/Elisa

[luckymoa]
9/25/12, 2:11 PM
#4

För min del spelar ålder ingen roll :) Jag har en kastrerad hane (huskatt) sen tidigare och därför vill jag ha en hona…

[luckymoa]
9/25/12, 2:14 PM
#5

1 halva inlägget försvann såg ja nu! Jättefin! Är hon hundvan? Har en schäfer tjej här hemma med, men hon e världens snällaste och jag kan säga att de e katterna som bestämmer i detta huset ;)

namsooks
9/25/12, 5:05 PM
#6

Hej

Vi har en brunmaskad siameshona 1,5år. Kastrerades för ca 2månader sen.

Vi bor i Dals-Ed

Kika gärna in på vår sida och läs mer om oss och katterna

www.namsooks.se

Mvh

Maria & katterna

Annons:
[figgelina64]1
9/25/12, 5:10 PM
#7

det finns även en underbar balineshane hos spottless (om han finns kvar)

Siames finns i långhår som Balines och oriental finns oxå som långhår, orientalisk långhår.

Kika gärna in på min sida om du blir nyfiken

http://figgelina64.bloggagratis.se/

hälsningar Lisa Prytz SE* Qjou´z  i Skövde

[luckymoa]
9/25/12, 5:57 PM
#8

Har lite funderingar på att börja avla…. Inget bestämt men i och med det känner jag att det e dumt att köpa en kastrerad OM jag skulle vilja göra det i framtiden… Honan jag har nu e kastrerad eftersom hon inte har någon stamtavla. Eftersom jag har tankar inom avel så vill jag att nästa katt ska vara från en seriös uppfödare och med stamtavla :)

kalindas
9/25/12, 6:08 PM
#9

#8
Ett tips är att du börjar med att skaffa stamnamn om du funderar på avel. Det hjälper dej att lättare få sålt ev. kattungar och chansen är större att du kan köpa en fertil hona.

Du kan kolla kostnad för stamnamn både på Sverak och WCF. WCF-klubbarnas stamnamn är ofta litte billigare. Som medlen i WCF kan du inte ställa ut lika mycket som i Sverak.

Kolla på http://wcfnordic.se och gå in och läs på de olika klubbarnas sidor, det är lite olika från klubb till klubb där.
Eller http://sverak.se

Skulle nog vara försiktig med att ta in en vuxen fertil hona till din kastrerade hona. Kan blir problem. Ska du ha en hona till avel, så kanske en unge är bättre.

/Elisa

[luckymoa]
9/25/12, 6:55 PM
#10

Ok, tack så mycket för tipsen! Ska ta ett kik på detta :) Tror du de kan bli bråk mellan två vuxna honor? Kanske skulle försöka få tag i en unge i alla fall då… :)

kalindas
9/25/12, 6:59 PM
#11

#10
Kan bli bråk om din hona är kastrerad och det flyttar in en vuxen fertil hona. En kastrerad hona eller kastrerad hane gör chansen större att de fungerar ihop.

När det gäller avel. Tänk även att du bör ha en budget på helst 10000kr om du ska känna dig säker att klara ev. problem.
Jag hade inte det när jag födde upp och kommer aldrig hamna i den situationen igen!
Man går nästan alltid med förlust som uppfödare och jag tror jag gick back ca 20-30 tusen de fem år jag födde upp katter. Då fick jag ändå sålt alla ungar.

/Elisa

[luckymoa]
9/25/12, 7:09 PM
#12

Ok… Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Som sagt så e det bara en tanke än så länge! Men de e ju aldrig fel att lära sig så man får mer kött på benen tills det väl blir dax (om det blir det nån gång) :)

kalindas
9/25/12, 7:35 PM
#13

#12
Det finns en annan tråd som skrevs nyligen av en annan tjej som vill börja föda upp. Står en del bra där. :-)

http://siames.ifokus.se/discussions/505cae5d88f47261fb0039e0-vill-veta-allt-om-uppfodning?discussions-2

/Elisa

Annons:
[luckymoa]
9/26/12, 6:59 PM
#14

Tack! Har kikat lite på tråden och insett att jag inte e redo än på ett bra tag att börja med avel… Först och främst kunskapsmässigt! Så vi har bestämt oss för att även en kastrerad går bra :) Men jag ser helst att den honan vi ska köpa är under året eller runt ett år! Den katten som kommer till oss kommer få massa gos av både barn och vuxna men även av en översocial siamestjej på två år :)

Spotless
9/27/12, 11:59 AM
#15

#7 Är det Fabian du tänker på så har han hittat sitt hem. Skrattande Hans nya matte har varit in här och skrivit om hur det går med honom och hans nya kompis, en kastrerad huskatt, och det går bra! Skrattande

[figgelina64]1
9/28/12, 4:35 PM
#16

#7, ja det var honom jag hade i mina tankarKyss och så gott att han funnit ett hem och att det fungerarSkrattande

Upp till toppen
Annons: