Annons:
Etikettavel
Läst 2421 ggr
mylicharlie
2012-09-21 20:13

Vill veta allt om uppfödning!!

Hej,

Sedan vi skaffade Freja har jag mer och mer börjat intressera mig för uppfödning. Hon har ett så FANTASTISKT (!!) temperament! Alla som träffar henne älskar henne för hon är så framåt, social, lekig, kelig! Allt man kan önska sig. Hon kommer otroligt bra överens med de andra katterna.

Än är hon liten. Och jag vet inte vad som händer i framtiden men tankarna på att avla på henne finns där. Jag vill samla på mig så mycket kuskap som möjligt justnu. jag har läst lite på SVERAKs hemsida. Men vad behöver man veta??? Vad är en lämplig ålder vid avel på en hona? Vad kostar ett akut kejsarsnitt? Vilka mer genetiska sjukdomar än PRA finns? Måste man regga ett stamnamn? Någon som vet några bra böcker om uppfödning av katter? Hur funkar det??? Berätta!!!

Royal Canin har släppt en handbok om uppfödning av katter. Är den bra???

Annons:
Lejdet
2012-09-21 21:46
#1

1. Räkna med att avel är ett svårt/tungt och långsiktigt arbete som man blir fattig av. Det är oftast jättekul och spännande med en ny kull, men det kan också medföra många sömnlösa nätter och dyra veterinärkostnader. Har du tur kan finanserna gå jämt ut.

2. Fundera först ut vad du vill uppnå med att ta en kull på henne? Vill du bara föda upp sällskapskatter eller vill du föra rasen framåt, dvs. avla på typ och utseende? Man måste inte ha stamnamn för att ta en kull men det är oftast lättare att sälja en kattunge med stamnamn då det är mer seriöst. Att låna en bra hanne kan kosta en hel del och du bör tänka på att de inte får ha för hög inavelsgrad, dvs. vara släkt med varandra på alltför nära håll.

3. Förutom PRA så har du defekter som kan föras vidare genetiskt, tex. navelbråck, svansknick etc. Kat.4 katter har också ofta lätt för att få tandsjukdomar.

4. En hona bör vara minst runt ett år vid sin första kull. Hon ska ha växt färdigt. Man bör inte avla på för små katter, dvs katter som väger under 3 kg. Före parning måste en del tester göras, tex. FIV/Felv och PRA-test(om inte föräldrarna är negativa)

5. Ett akut kejsarsnitt kostar mellan 12-20.000 beroende på veterinär och tid på dygnet. Ulltuna tar tex. 2400 kr i jouravgift på kvällar,nätter och helger bara för att man ska få komma in genom dörren. Men självklart har du väl katten försäkrad och ska man avla på den så bör man teckna en sk. avelsförsäkring innan.

6. Ylva Stockelberg har givit ut en bra bok som heter avel och genetik, finns att köpa via adlibris bla.

mylicharlie
2012-09-21 22:06
#2

Tack för feedback! Frejas uppfödare har också sagt att hon kan hjälpa mig med tips och råd. Förstår att det absolut inte är kostnadsfritt att föda upp en kull och att man måste ha en buffert. Alla våra katter har högsta försäkringen och ett eget sparkonto tillsammans så redan nu bygger vi på en buffert. Måste man ställa ut sin katt innan för att kunna avla på henne? Vad kostar det att regga ett stamnamn? Och vad kostar det att regga en kattunge? Hur många katter kan en kull bestå av? Brukar det vara svårt att få kattungarna sålda om man är ny inom uppfödning?

Lejdet
2012-09-21 22:14
#3

#2 Nej du måste inte ställa ut henne om hon inte har en sk. RX-stamtavla? Då måste man få henne avelsgodkänd på en utställning först. Börjar hennes reg. nr. på LO så är det ok.

Alla kostnader står under avgifter på SVERAKS hemsida.

Reg stamnamn 1500kr

Reg kull 300 kr /unge

En kull kan bestå av 1-8 ungar,vanligast är ca 4-5

Det kan vara svårare innan man har skaffat sig "ett namn" som uppfödare att sälja sina ungar, men har man gjort ett klokt val i parningen så ska det inte vara så svårt.

mylicharlie
2012-09-21 22:26
#4

Vad är FIL/Felv??

Hon står som LO i reg. nr.

Freja är bi/tricolour, jag har läst någonstanns att det är en relativt ovanlig täckning inom Sia/oriental??? Känns som det inte stämmer då jag sett många med den täckningen. Hur som haver, poner att jag ska avla på henne - är det en populär färg och kan det bli vilka utfall som helst på henne beroende på vem man parar henne med?

mylicharlie
2012-09-21 22:51
#5

Läste nu på Agrias hemsida om FIL/Felv och FIP :)

kalindas
2012-09-22 08:31
#6

#5
FIP (coronavirus) behöver du inte testa för, det bär hon på garanterat. Inte samma som att hon utvecklar FIP bara för hon har viruset.
FIV/Felv kan du testa med ett snabbtest.
PRA kan vara bra att göra ett DNA prov på även om hennes föräldrar är fria. Det kostar inte så mycket.
Det är inte fel att ta test om katten/katterna har tarmbakterier som Giardia och TF (kan inte det långa namnet)

Ang. stamnamn så är det något billigare att registrera sig som uppfödare i en WCF klubb. De har lite olika priser men ligger runt 800kr.
Kraven i övrigt är desamma. http://wcfnordic.se kontakta klubben som är närmast eller verkar bäst.
De som är med i WCF här på sidan är alla med i Hallandskatten http://hallandskatten.com
WCF har några färre utställningar än Sverak och vi är inte tillåtna att ställa på Sveraks utställningar pga gammalt groll.
Sverak får däremot ställa ut sina katter på våra. Glad

Tricolour (bicolour) och speciellt lilapadda är en relativt ovanlig färg. Det roliga med paddorna är att man kan få så otroligt varierade både i färg och mönster. Vilka färger det kan bli är lättare att förklara när ni valt hane.
Men skulle du välja en mönstrad hane (ex. bruntabby) som bär på dillusion, så kan du få alla möjliga roliga färger.

Uppfödning är kostsam och man bör vara fösiktig med att skaffa på sig för många katter för fort. För då känns det som att alla mystiska virus och bakterier bara väntar runt hörnet. 
Pratade med en kompis om det och det känns som när kattantalet (vuxna) börjar sitiga över fem så känns det som om alla problem bara hoppar på en. Säkert bara nåt jag fått för mig. Men det är så det funkat här. Obestämd

Det är bra att uppfödaren till din tjej vill hjälpa dig. Det är alltid tryggt att ha någon som är kunnig till hjälp med förlossningar och råd. Glad

Hoppas vi inte skrämt dig. Men det är en del att tänka på. Större delen lärde jag mig den hårda vägen då jag inte hade någon buffert.

/Elisa

Annons:
[figgelina64]1
2012-09-22 08:39
#7

Skrattande#5

Vill bara lägga till lite gällande uppfödning av kullFlört

Det kostar även i både mat, vaccinationer, avmaskning och friskintyg från veterinär samt kan dem som alla små få magsjuka och då gäller dygnet runt passning och vätskegivning samt ögoninfektion.

sjuka kattungar (gäller även vuxna) och dräktiga honor som skall föda får inte lämnas ensamma enligt djurskyddslagen så då är det bara att arbeta hemma för den som kan det och eller ta semester.

Det är räknande på dagar då honan förmodas föda och nervpirr när dagarna går och går och går och plötsligt kan det bli en akut tripp till veterinären.

Man bör ha ett mål med sin avel lämpliga och friska avelsdjur och även kunna passa ihop sina katter för att få en bra typad avkomma enligt rasstandard och sedan skall dem säljas och man kan få ha kvar en kattunge kvar hemma lite längre då man bara älskar dessa små liv och vill vara noga med var dem hamnar.

Nu skriver vi om baksidor, men det finns så otroligt mycket glädje i uppfödningen oxå för när allt går som det skall är det bland det roligaste jag pysslat med och angående utställning så tycker jag absolut att du skall ställa ut din hona då du visar upp henne, träffar likasinnade, lär dig mer om rasen och andra både besökare och uppfödare vet vem du och dina katter är…lite lättare om du vill föda upp och sedan skall sälja dina kattungar Skrattande

Lycka till om du bestämmer di för det är dyrt men helt fantastiskt roligt och spännandeSkrattandeSkrattande

mylicharlie
2012-09-22 08:50
#8

Tack för alla tips och råd. Det är BRA att jag får lära mig om alla baksidor för då kan man vara någorlunda förberedda på vad som kan hända om jag beslutar mig för att avla på henne. Så det ska ni veta, uppskattas! Var även inne på Agrias hemsida och läste om alla infektioner och sjukdomar som de kan drabbas av. Och att blodgruppen faktiskt är viktig när man avlar. Man lär sig så otroligt mycket. Börjar förstå hur mycket ni måste tänka på som föder upp!! Jag vill ju avla på henne som sällskapskatt. Vad roligt att hennes täckning är ovanlig! :D

Får börja läsa på mer om utställningar. Maria - uppfödaren har sgat att hon gärna hjälper mig även där. Känns så bra att jag har henne och hälp av henne!

kalindas
2012-09-22 09:00
#9

#8
Blodgruppen behöver vi sällan tänka på inom kat.4 då 99,9% av katterna har blodgrupp A. Det har dock varit vissa diskussioner för några år sedan i samband med att bicolour katterna dök upp.
Vissa sägs ha använt rexkatter när de tog fram färgen på bicolour och om de då kan använt katter med B blod.
Hur sant det ryktet är vet jag inte och vad jag vet har inga kullar dött pga fel blodvärde. I alla fall inte i Sverige.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: