Annons:
Etikettkattprat
Läst 2073 ggr
[Marro98]
2012-09-21 17:47

Nykomling :)

Hejsan alla trevliga människor på Siames iFokus! :)

Har blivit väldigt intresserad av att skaffa katt då min mamma inte gillar hundar. Min kompis skaffade en siames för nån månad sedan & jag har blivit helt tagen av honom :')
Han är så himla social & jag älskar hans långa smala ansikte<3

Jag har haft katt i nästan hela mitt liv men har mist alla mina kissar tackvare vägen som ligger nära vårat hus..

Eftersom att jag är helt ny på just siameser så har jag lite frågor.
Går det att ha dom som innekatter? Eller att man går ut & går med dom i sele några gånger om dagen?
Och är det något speciellt med just siameser? Negativt & positivt.
Eller är dom nästan som vilken ras som helst? :)
Och går det att få ta på billiga siameser? (Renrasiga såklart.)

(Visste inte vilken Grupp jag skulle sätta tråden i men hoppas att det blir bra! :))
Väldigt tacksam för svar! :D
Bor i Strömstad (Västra götaland) Så skicka gärna länkar på uppfödare i mitt län :)

MVH Ronja

Annons:
[RoxannaH]
2012-09-21 18:57
#1

Tror inte det är någon större skillnad att ha dem som innekatt än en vanlig huskatt. Jag har 3 siameser och några vanliga huskatter. Ingen av dem är utekatt.

En av siameserna gillar att gå ut i koppel. Men har inte gjort det med honom då jag tog emot som omplacering, så de skulle hinna "landa" först.

Vet inte om det är så lätt att få tag på en "billig" rensas. Jag fick i och för sig mina renrasiga billigt eftersom de var omplacering. Men, som unge tror jag det kan bli svårt.

Lycka till!

Garmabias
2012-09-21 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är något mycket speciellt med siameser/orientaler jaGlad

De är extra mycket av allt som är possitivt, något negativt kan jag inte komma på. Trevligare sällskap får man leta länge efter. Varje dag med en siames är en dag man inte vill vara utan.

De är en ras som trivs utmärkt med innelivet bara de har sällskap och lite annat smått och gott. Klös/klätterställning, leksaker, sköna sovplatser och god mat.

Denna ras behöver förutom sin människa som den älskar och vill vara mycket tillsammans med en likasinnad vän. Dvs de flesta bör ha en siames/oriental vän också för att trivas som bäst.

Selpromenader är ofta mycket populära men man får vänja katten från början när den är liten. Det är en värmeälskande varelse och vill säkerligen stanna inne höst vinter tidig vår.

Du kan hitta uppfödare på siames och oriental gruppens hemsida bla.

Gillar inte ordet "billig" men förstår vad du menar med det. De är nämligen värda varenda krona och lite till..

Det finns ibland omplaceringskatter som söker nytt hem pga olika omständigheter. Ta en kik på blocket eller här på detta forum. Var noga med att katten/katterna är besiktigade, friska pigga och sociala.

Lycka till!

[RoxannaH]
2012-09-21 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

2 siameser, 1 chokladmaskad och 1 blåtabbymaskad(?) med vitt och 1 devon rex.

Så ser det ut i våran soffa så fort de får plats Flört (Hoppas du blir mer frästad av en siames nu)

[RoxannaH]
2012-09-21 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här kan du se vilka underbart vackra blå ögon han har också Flört (nyvaken och "tjisar" lite)

[Marro98]
2012-09-21 19:15
#5

#1
Tack för dina svar! :)

#2
Siames låter verkligen som något för mig! Jag är ibland ensam hemma & det är något jag tycker är ganska otäckt. Får ofta panik för att jag känner mig ensam & mina hamstrar sover oftast när jag vill ha sällskap. Min lillasyster har dock marsvin som jag kan gosa med.. men vill ha något som man kan leka med :)
Måste bara säga att det var en underbart vacker katt på bilden! :')

Tack båda för era svar!
Fler åsikter & svar är välkommna!

[Marro98]
2012-09-21 19:16
#6

#3 & 4
Akta så att jag inte snor allihopa! KyssFlört
Farligt söööta! :')<3

Annons:
Missannas
2012-09-21 19:20
#7

Välkommen hit! Glad

Garmabias beskrivning är väldigt bra, siameser har extra mycket av allt som är positivt.

Ett tips är att läsa på och lära sig så mycket som möjligt om rasen innan man beslutar sig för att skaffa en (läs två). De är inte som vanliga katter, och passar inte alla, medan andra kan inte tänka sig ett liv utan dem.

Det finns massor av info här på sajten och här är en rolig tråd som beskriver våra raser bra.

Här kan du också läsa om rasen och även hitta en lista på uppfödare; http://www.sogrupp.se/

Lycka till!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[RoxannaH]
2012-09-21 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

De finns även som långhåriga också! Men då heter det Balines.

(Chokladen är Balines)

Här kommer en Balines också :)

[Marro98]
2012-09-21 19:23
#9

#7
Tack så jätte mycket!
Självklart ska jag läsa på flera gånger, fråga uppfödare mm innan jag köper siames :)

[Marro98]
2012-09-21 19:24
#10

#8
Vill du få mig att svimma eller!? :'D
Att det finns så söta varelser! :'))

[RoxannaH]
2012-09-21 19:25
#11

#10 Hihi, jag vet! Hihi. Förlåt. Oskyldig

[Marro98]
2012-09-21 19:29
#12

#11
Hahahah!! Oskyldig

Lejdet
2012-09-21 22:07
#13

#3 jag måste bara få påpeka att Flux inte är en siames, han är en balines.

/Anna-Lena (som har fött upp honom)

Annons:
siamlove
2012-09-21 22:31
#14

En siames er mer apekatt enn katt.Den er midt i allt hele tiden(hvis det skjer noe)og midt i allt(oppå dig/under tacket)hvis det inte hander nått.Skrattande

Det er en katt du tror du fått for dina synder i en stund,i nesta er den en gudgåva.Glad

Jag vill inte vara foruten, men er glad jag kjøpte to.Da har de verandra så man får dra syre iblandt uten en långnese midt i allt.Dom krever att du tillber dom.Klarar du det, er du en potensiell siamesegare på livstid!

Lykke til!

[Marro98]
2012-09-21 22:38
#15

#14
Hahha! Tack för ditt svar! Skrattande

[RoxannaH]
2012-09-21 23:22
#16

#13 Jo jag kom på det efteråt. Hihi

HUMAN0ID
2012-09-22 00:07
#17

Hej!

Vill inte låta som en liten sur tant nu, men jag förstår inte varför dom mer "fina" raserna inte ska få vara ute? Med min siames gjorde jag som jag gör med alla mina katter, har han ute i sele i början för att vänja, sedan släpper jag honom lös. Märker man att det inte funkar så hade jag nog hellre byggt en stor kattgård, som många andra har. Tycker inte om att stänga inne sina katter.

Siameser är vääldigt speciella! Innan jag fick min siames hade jag bara haft bondkatter och perser. Siameser är oftast mer sociala, dom är med överallt, har för sig många roliga saker som mina andra katter aldrig har gjort. En siames är mer som en hund, tycker jag. En riktigt underbar ras! :)

Tyvärr tror jag inte det. Det beror på vad du tycker är billigt. Men ska du ha en med stamtavla får du räkna med cirka 7000.


[Marro98]
2012-09-22 00:21
#18

#17
Anledningen till att jag vill ha katten inne är för att vi bor ganska nära en väg där folk kör som biltjuvar :/
Men det är inte ens säkert att jag ska köpa siames. Jag ville bara ha svar på några funderingar :)

Helt underbart att siameser är som en hund!
Min kompis säger också att hennes siames är det ^^

Okej tack för dina svar! :)

HUMAN0ID
2012-09-22 00:23
#19

#18

Jaha då förtstår jag, då hade inte jag heller vilja ha dom lösa ute :/


[Marro98]
2012-09-22 00:26
#20

#19
Nej har förlorat två katter tackvare den vägen… Grannen har mist tre :(
Sjukt jobbigt är det när sånt händer :( Har alltid haft otur när det gäller katter.. :/

Annons:
siamlove
2012-09-22 00:27
#21

.Er man redd om sina katter lar man dom inte løpa løs-oansett ras.Man gjør inte så med nogot annant djur, så varfor katten?

Tusentalls katter råker ut for bilulykker,stengs inne fel stellen,skrems upp tre och liknande.

Katten tillhør inte vår fauna,er ett selskapsdjur och skal passas av sin matte/husse.Glad

[Marro98]
2012-09-22 00:30
#22

#21
Bra sagt! :)

Riktigt tråkigt att dom flesta katter blir överkörda :(

Upp till toppen
Annons: