Annons:
Etikettkattprat
Läst 4547 ggr
Liljekatten
9/21/12, 4:34 PM

Personlighetsförändring

Problem här hemma. Rynkar på näsan

Jag kastrerade Kakan i måndags och igår blev hon som förbytt! Hon flög på Charlie (som är chipkastrerad) och nu tål hon inte att se honom. Hon ska bara DÖDA honom! Kakan och Charlie har aldrig kommit särskilt bra överens utan de har jagat varann lite då och då, men aldrig som nu. De fick en kull ihop för drygt ett halvår sedan och jag hade ju en förhoppning om att de skulle bli vänner efter parningen, men så blev det inte. Det har ändå funkat här hemma och de har inte slagits eller så.

Jag var lite orolig att det skulle ändra sig till det negativa efter att Kakan kastrerats eftersom balansen skulle rubbats, men att det skulle ske så omedelbart och så drastiskt kunde jag inte tro! 3 dagar efter Kastrering och hon är som en annan katt. Förvånad Hon är väldigt kelen och pratar väldigt mycket. Hon har annars alltid varit en väldigt tyst katt. Jag tyckte nästan att hon hade ett löpbeteende igår, men märker inget av det idag. Var ju orolig att kastreringen inte blev ordentligt gjord, men det är den säkert. Hade ju också en tanke att hon kanske har ont, men jag har känt igenom henne ordentligt och det verkar inte så. Såret läker också bra.

Har nog aldrig varit med om en sån här förvandling efter en kastrering!

Även Sigge har fått sig en känga, dock inte lika allvarligt. Nu får det bli nätdörr och Feliway och många hårt hållna tummar!

Är det nån som varit med om nåt liknande och hur gick det sen i så fall? Lugnade katten ner sig igen eller var beteendet bestående?

Annons:
kalindas
9/21/12, 7:38 PM
#1

Smilla blev bara glad och lycklig och mamma igen. Det tog också bara ett par dagar. Övriga har jag knappt märkt någon förändring på.
Vet att en del honkatter kan bli deprimerade om de varit ranghöga och sen ramlar ner i rang.

Håller tummarna att det löser sig.

/Elisa

Zandrinos
9/21/12, 9:24 PM
#2

Att hon har löpbeteende beror säkert på hormonrubbning, har upplevt detta på kastrerade honor. Det går över med tiden.

Men jag har även haft en hona, som efter Kastrering blev väldigt ilsken mot dom andra katterna. Det gick däremot inte över, så vi får hoppas Kakan accepterar sin nya rangordning

Liljekatten
9/21/12, 10:03 PM
#3

Jag hade förväntat mig att hon ev skulle bli mer ranglåg och att Charlie skulle ge sig på henne, men nu verkar det ju som att hon tror och tycker att hon stigit i graderna och ska spöa honom i stället. Upp och ner-vända världen här hemma. Jag hoppas verkligen att detta ebbar ut och att hon finner sin roll efter hormonomställningen.

#2 Den honan du hade, blev hon ilsken på alla de andra katterna eller? Hur lång tid tog det efter Kastrering? Blev hon också ilsk efter några dagar bara?

tuska
9/21/12, 10:16 PM
#4

 Har din hona svåra tuffa hormonförändringar och är grinig på alla, så tror jag veterinären skulle för en övergång rekomender P-piller ett tag.   Isamband att hon har ont blir hon oxå grinig   du vet de visar inte smärta för då tror hon de övriga katterna,  idagsläget ser hennes svaghet.   Hoppas det snart går över med inte fel att ta hjälp av veterinären och hans råd.

Liljekatten
9/21/12, 10:26 PM
#5

#4 Jag var inne på tanken att ge henne p-piller igen. Hon har ju gått på p-piller i ca 4-5 månader innan och fick det sista i måndags förra veckan. Det blir ju en väldig hormonomställning både av kastreringen och av att hon slutat med p-piller. Jag får nog inte tag på min veterinär nu under helgen, men det kan väl inte vara nån fara att prova att ge henne ett piller? Hon kan ju knappast bli värre i humöret och livmoderinflammation är det ju ingen risk för.

Zandrinos
9/21/12, 10:27 PM
#6

#3 Detta är ca 15 år sen, så jag kommer inte ihåg hur lång tid efter kastreringen.

Annons:
Liljekatten
9/21/12, 10:33 PM
#7

#6 Okey, det förstår jag då.

Zandrinos
9/21/12, 10:34 PM
#8

Testa du med p-piller. Som du skrev, så kan det inte bli värre.

siamlove
9/21/12, 10:40 PM
#9

Jag kastrerade mine to syskon(en hane og en hona)samtdigt.Från hon vaknade av narkos skulle hon ta brodern.Det tok nog 3 dagar innan hon inte hatade honom mer.Flört

Jag tror de blir forvirrad av medisinen,upplevelsen och smertor.Gi henne mycket mys och uppmerksamhet,god mat och vila-det går forhåppningsfult overFlört

Lykke til!

Nemosos
9/22/12, 11:48 AM
#10

När vi kastrerade Steve blev han otroligt hanig den första veckan. Pratade massvis och skulle para allt… det gick över på ett par veckor. Kanske är det ngt liknande och att det går över när hormonerna stabiliserat sig?

Lejonhjarta
9/22/12, 11:56 AM
#11

Lilla Kakan.Rynkar på näsan Ja skulle nog stoppa i p-piller, borde ju inte va någon fara. Pussa å krama henne från oss.

Liljekatten
9/22/12, 12:49 PM
#12

Kakan fick ett p-piller igår kväll och sen fick hon och Ellen bo i ett rum med nätdörr över natten. I morse var hon väldigt lugn och reagerade inte på Charlie när han satt utanför dörren. Jag for iväg ett par timmar och nu när jag kom hem provade jag att släppa ihop dem och det går jättebra! Happy happy! Skrattande

Visst, både stelnar till när de möts och smyyyyger förbi varann, men inget morr, inget fräs och framför allt inga slagsmål. Jag vet inte om p-pillret kan ha hjälpt så här fort eller om hon tänkt över sina synder över natten Flört, men jag är oerhört glad för att hon lugnat ner sig igen. Nu hoppas jag bara att det är bestående. Kanske jag ska ge henne p-piller några veckor till. Jag ska rådfråga min veterinär på måndag.

Liljekatten
9/22/12, 2:55 PM
#13

Och så flög hon på honom igen… Rynkar på näsanRynkar på näsanRynkar på näsan

Annons:
Mezzoluces
9/22/12, 3:08 PM
#14

Jag hade en ranghög kastrathona förut och det blev tyvärr aldrig bra Med de andra katterna så jag var tvungen att omplacera henne. Jag testade alla knep och kämpade i 6 månader Innan jag tillslut var tvungen att ge upp, främst för katternas del. Hoppas det blir bättre för dig, annars så brukar det ju normalt vara att De blir lite osämja i början och att de kastrerade inte fungerar lika bra Tillsammans med de fertila sen, men det behöver ju inte betyda att kakan Inte kommer kunna bo kvar hos dig. Jag håller tummarna för dig och kakan :-)

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Upp till toppen
Annons: