Annons:
Etikettfoder
Läst 3981 ggr
[RoxannaH]
2012-09-14 22:06

Bästa torrfodret för billagre peng?

Jo, jag har ju några katter nu, det vill säga 9 stycken. Varav 5 stycken kastrerade. (De andra är kattungar ännu).

Så jag tänkte kolla, vad är det mest rekommenderade fodret för kastrerade katter? De går åt ganska mycket foder till missarna, så de är bra om de finns något billigare märke med duglig kvalité.

Just nu får de kastrerade Royal Canin, de är ganska dyrt om man har många, sen var väl inte RC det bästa heller?

Har ni tips?

Mina okastrerade äter Brit. 8 kg = 329 kr.

Annons:
Dolleminas
2012-09-14 22:27
#1

Jag har använt mig av RC i flera år och aldrig har jag haft problem med mina katter för fodret, det man ska komma ihåg är att inte bara stirra sig blind på priset utan för både det är för kvalitet samt hur katterna mår av det… vad en katt kanske mår bra av är det inte säkert nån annan som mår lika bra av…

Till mina vuxna oberoende kastrat eller fertil har jag använt RC Siames… och för ungar deras kattungefoder…

[RoxannaH]
2012-09-14 22:51
#2

Okej. Vi har lite ostabil ekonomi till och från, och de går åt 26 kg mat på 1 ½ månad kanske.. Då blir det vääääldigt dyrt om jag ska ha 3 sorters RC.

cillaroten
2012-09-14 23:24
#3

26 kg?!?!?Förvånad Låter jättemycket!!!

[hakkapelitta]
2012-09-15 09:50
#4

Mjau torrfoder och blötmat.

Dolleminas
2012-09-15 10:14
#5

#2 håller med #3 Det låter som väldigt mycket mat för desa katter… Jah har 5 vuxna katter, 2 kastrater, 2 vuxna och en "ungdom" och jag gör av med ca 10 kg på 1½ månad… följer du doseringen eller har de fri tillgång? jag låter mina ha fri tillgång men har koll så katterna äter av rätt mat och så de inte blir för tjock. Många gånger knorrar de efter mer mat de behöver!!!

[RoxannaH]
2012-09-15 11:49
#6

Mina har fri tillgång.

4 kattungar på 11 ½ vecka. Snart flyttar 3 av dem. 1 stannar.

1 okastrerad vuxen & 6 kastrerade vuxna. De har nog kanske gått mer än 1 ½ månad. Men det känns som att de gått fortare.

Hmm, 1 säck Brit adult på 8 kg. 1 säck Brit kitten på 8 kg, samt en säck Royal Canin för kastrerade på 10 kg.

Vet inte exakt hur länge sedan de var vi köpte mat sist. Men det känns som 1 ½ månad sedan. Men det är nog mer när jag tänker efter. Var nog väldigt trött igår när jag skrev detta. Oskyldig

Men det är väldigt svårt att få rätt katt äta rätt mat O_o

Annons:
Supinesophie
2012-09-15 14:10
#7

Applaws är billigare än RC och är mycket bättre.

[RoxannaH]
2012-09-15 14:43
#8

#7 Vad kostar det och vart finns de att köpa? Glad

fvanilla
2012-09-15 14:55
#9

#8 på b.la zooplus.com. Detta är mycket bättre än de andra fodrena som har rekommenderats i tråden, som RC och Mjau torrfoder som är mest spannmål (mat katter INTE ska äta!). Plus att det är gratis leverans om du beställer för mer än 69 euro per gång. Passar för alla åldrar och därmed inget "kastrerad eller kattunge etc."-trams som många torrfoderbolag kör med för det finns mycket kött i det.

[RoxannaH]
2012-09-15 15:44
#10

#9 Vad ska ett bra foder innehålla? Mer än kött alltsÅ?

kattslottet
2012-09-15 16:40
#11

Trots att man alltid får en störtskur av ilska över sig när man säger sådant, tänker jag resa mig upp och säga att jag faktiskt inte har något emot Mjau-torrfoder över huvud taget. Det är (så långt man kan lita på påsar och tillverkare, men vad har man för val) närproducerat, svenskt kött innebär flera fördelar (djurhållning och kvalitet), och de bryr sig inte om att att fjäska så det är färre utfyllnadsmedel och smaktillsatser. Dessutom ger bitarna lite bättre tandvård för de orientaliska kissarna, med en duglig storlek. Och så kan man klaga om spannmålet, ja, men våra nu 11-åriga siameser mår formligen finfint och det är jag ointresserad av att ändra på.

Allra helst blandar jag ut Mjau-torrfoder med Orijen-torrfoder, så får de ett faktiskt fantastiskt näringsinnehåll till en mindre smärtsam kostnad.

Givetvis måste man tänka på att ha många vattenskålar med friskt vatten, när man ger torrfoder. Men mer än så har jag inget behov av att propagera åt något håll.

kalindas
2012-09-15 16:45
#12

Jag har Iams och med uppfödarrabatt (4:e säcken gratis) så är det nog det billigaste fodret. 
Nackdelen är att jag tycker de tappar muskelmassa. Visst ska en OSH vara slank, men tyngd och muskler behövs också. Likaså är jag inte 100% nöjd med pälsen på dem.
Men de tycker maten är god, spyr inte speciellt mycket (jämfört med RC) och den är som sagt billig.

Men så fort ekonomin blir bättre så kommer jag blanda ut den med något högproteinfoder.

/Elisa

[RoxannaH]
2012-09-15 16:56
#13

#11 Självklart står det alltid fräscht vatten framme :)

Annons:
Liljekatten
2012-09-16 12:34
#14

Jag ger mina katter Porta 21 sensible som är ett spannmålsfritt torrfoder. Det kostar 799 kr för 22,7 kg så det är inte särskilt dyrt. Då är det köpt på zoomarknad.se. Fritt hemkört till dörren. Glad

Man kan också köpa det på zooplus.com och då kostar det 67.99 euro för 2x10 kg. Det blir ännu billigare.

http://zoomarknad.se/product-view.asp?catid=15785&prodid=11318&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D15785

http://www.zooplus.com/shop/cats/dry_cat_food/porta_21

Tänk på att det bara är Porta 21 sensible som är spannmålsfritt. Portas övriga foder innehåller spannmål.

[RoxannaH]
2012-09-16 13:04
#15

Okej :)

BARFmycat
2012-09-16 16:42
#16

#10

Det är lättare att säga vad ett bra foder inte ska innehålla.

Det ska inte innehålla fisk
Det ska inte innehålla spannmål
Det ska inte innehålla mjölkprodukter
Det ska inte innehålla socker

Mig veterligen finns det bara 4 märken med 5 sorters foder att få tag på i Sverige som är fritt från samtliga dessa, och det är Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, WildCat Etosha och Applaws Kitten & Chicken.

Fördelen med att väla ett foder med högt innehåll av fett och protein istället för kolhydrater (en av massor dvs) är att det går åt mindre foder eftersom fodret har högre biologiskt värde.

Fick jag en önskan uppfylld innan jag dog vore det att det skulle sluta tillverkas foder med fisk och spannmål, jag kan inte nog understryka hur illa det är att ge det, och det orsakar väldigt många sjukdomar utan att särskilt många får reda på den egentliga orsaken. det är sorgligt egentligen, för det är so otroligt lätt att förebygga bara genom att bojkotta foder som är fria från dessa onödiga och även sjukdomsframkallande ämnen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[RoxannaH]
2012-09-16 18:18
#17

Men t.ex Brit kitten innehåller:

Kycklingkött, Hydroliserat kycklingprotein, Majs, Ris, majsgluten, Fett från fjäderfä (med blandade tokoferoler, en källa till vitamin E, som konserveringsmedel), Laxolja, naturliga smakämnen, torkade äpplen, öljäst, extrakt från Yucca schidigrea (80 mg/kg) mineralämnen, mannanoligosackarider (150 mg/kg), fruktosoligosackarider (100 mg/kg)

Det är bara skräp?

BARFmycat
2012-09-16 18:50
#18

#17

Majs, ris och majsgluten infaller ju under kategorin spannmål och har ingenting i en kattmage att göra. Så, ja.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[RoxannaH]
2012-09-16 19:39
#19

#18 Okej, visste inte vad som går under spannmål.

BARFmycat
2012-09-16 22:07
#20

#19

Spannmål, sädesslag = vete, korn, havre, råg, majs, ris och hirs

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
[RoxannaH]
2012-09-16 22:28
#21

#20 Ah! Då är jag med. *Blond och blåögd* :P

Lejonhjarta
2012-09-16 23:43
#22

Jag ger kattmat från Dodson & Horrell, Chudleys heter deras kattmat. Ger 700:- för 30 kg.

BARFmycat
2012-09-16 23:52
#23

#22

Jag visste inte att de gjorde annat än hästfoder, där ser man!

Men foder som har vete som andra ingrediens, majs som fjärde, ännu mer vete och sojabönor som femte och sjätte ingridiens är inte mycket att hurra för. Det oroar mig att salt är listat som sjunde ingridiens, det innebär alltså att fodret innehåller mer salt än vad det innehåller tec tranbär, som ligger på 500mg per kg.

Utöver att salt torkar ut kroppen och ger besvär med urinvägarna, orskar för mycket salt obalans mellan elektrolyterna i kroppen vilket påverkar upptaget av andra näringsämnen.

Chicken meal (26%), Wheat, Prairie meal, Chicken fat, Maize, Wheatfeed, De-hulled soya bean, Salt, Potassium chloride, Mannan-oligosaccharides, Lecithin, Cranberry (500mg/kg), Blackcurrant, Kale, Spinach, Yucca (125mg/kg), Beetroot, Rosemary, Rosehip & Pomegranate.http://www.chudleys.com/small-animal/products/cats/feline-chicken.html

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

chamytas
2012-09-20 09:59
#24

# 10

Porta 21 sensible innehåller laxolja, hur påverkar det?

Missannas
2012-09-20 12:03
#25

#24 Inga problem med laxolja, det som är allergent är själva fiskproteinet.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

BARFmycat
2012-09-20 12:07
#26

#24 Stämmer som #25 säger

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[RoxannaH]
2012-09-20 12:30
#27

Då ska vi satsa på Porta 21 Sensible. Och se vad missarna tycker om det ^^

Annons:
saniel
2012-09-20 12:52
#28

Hej,finns det inget bra svenskt kattfoder? Ni verkar ha kollGlad

Förresten letar min orientalflicka efter en haneFlört ledig i januari, som inte använts i avel och inte har tänkts att användas. Han får gärna vara utställd,har ni tips om det också helst i södra sverige eller danmark.

Mvh Annelie

Missannas
2012-09-20 14:06
#29

#28 Du får gärna skapa en ny tråd för annonsering efter en hane Glad Kika här först för vad din annons bör innehålla.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

BARFmycat
2012-09-20 17:39
#30

#28

Nej det kan jag inte påstå att det gör, eftersom alla foder utom de jag räknade upp antingen innehåller fisk eller spannmål. Däremot så är det bästa svenska fodret Mjau Kattunge (föräldrafritt), och ja, man kan (och nästan bör) ge kattungemat till vuxna katter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AngelsCo
2012-09-21 11:19
#31

Blötmat är ju egentligen inte ekonomiskt försvarbart när man köper det, men jag ger bara blötmat. Annars blir mina katter runda små bollar på ben. Iof är inte mina katter superslanka ens på blötmat alla gånger (varierar mellan individerna såklart). Å andra sidan verkar katterna må bättre av blötmat än av torrfoder, så det kanske jämnar ut sig i längden.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

BARFmycat
2012-09-29 10:34
#32

#31

Då kanske det är läge att dra ner lite på givan?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Boppan
2013-01-25 10:48
#33

Skrev precis ett svar i ett annat inlägg som jag kopierar in här med tanke på att många är så emot torrfoder. Vad säger ni om "min" teori? Efter lite efterforskningar om torrfoder:

I torrfoder är köttet torkat och man har inte förstört taurinet. I blötmat är köttet tillagat och därmed är taurinet borta.

För mig blev det då snurrigt i bollen då jag precis bestämt att köra på blötmat + "amatör-barf", alltså lite kött från vår egen matlagning, råa kycklingvingar, hjärtan…

Så pest eller kolera kände jag. Blötfoder får de mer vätska men inte det nödvändiga taurinet, och i torrfoder bättre kvalite på köttet men mer spannmål.

Så nu blir det amatörbarfandet och Iams torrfoder lamm för att vara säker på vitamin och mineraltillförseln.

Kan även köpa mjau (kattunge) som extramat eller i slutet av månaden…

Sen har jag samvetskval då jag till mig själv alltid köper naturbeteskött och bosarpkyckling med tanke på djurens välmående. Men i kattmaten är det nog inte djurvänligt kött:(. Samma med kycklingdelar… Det bästavore om kattkräken kunde gå ut och fånga sin egen mat haha.

Ett tips som funkar på min ena mer råköttkräsna katt, så lägger jag hjärtan/ kött i kokande vatten så det får en yta. Mixar sen med vattnet och lite potatismjöl så blir det som gelé vilket han gillar

AngelsCo
2013-01-25 11:29
#34

Taurin tillsätts ju i de flesta foder, eftersom taurinbrist är farligt för katt.

#32 - det handlar mest om att den hungrigaste katten är väldigt bra på att äta allt. Hade hon bara ätit blötmat hade hon varit slank, men hon kan kidnappa både kakor, grädde, kattungemat, chips, ostbågar, dipp, paprika, morot… De andra katterna är i jättefin kondition om jag har bara blötmat, men tenderar att tjocka på sig på torrfoder.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Carlitos
2013-01-25 11:43
#35

Vet att RC kanske inte är den bästa, men vi har alltid kört med Sensible, till våra kastrater och fertila. Dess utom har dem jätte fin päls och är inte överviktiga i heller,har provat andra foder och man märker direkt att dem blir dåliga i pälsen.

Nebel
2013-01-25 19:52
#36

Hej, någon som vet om/var man kan beställa mindre förpackningar (typ 1,5-2 kg el så) av Porta 21 Sensible, WildCat Etosha och Aplars Kitten & Chicken eller Carnia Lynx? Jag ska förs locka min torrfoderjunkie Samuel till ett bättre alternativ och vill pröva några olika. Har alltid haft fri tillgång till torrfoder då jag jobbar långa dagar och gossarna har lite olika "matklocka". Kan jag fortsätta med det även med dessa foder (huskatten Barba-Måns är MKT matglad)? Undrar också om det finns någon annan blötmat än Bozita & Mjau som är ok? Har för mig att jag såg någon tipsa om detta i en annan tråd? Min oriental gillar nästan bara Pussi & Whiskas portionspåsar (har knappt vågat läsa innehållsförteckningen ;). Kan väl tillägga att han dissar det mesta jag försökt på, kött, fågel, färs-bara att glömma tyvärr. Tack på förhand!/Anette

fvanilla
2013-01-26 05:19
#37

#33 "I torrfoder är köttet torkat och man har inte förstört taurinet. I blötmat är köttet tillagat och därmed är taurinet borta."

Det finns taurin i blötmat, man får inte sälja helfoder för katt utan det nödvändiga taurinet. Sen är det väl bara lätt tillagat.

#36 All blötmat är ju egentligen bra (om man ska jämföra med t.ex torrfoder), och innehållsskillnaderna är ju inte så stora. Men i matvaruhandeln är det som är utan mest onödiga ingredienser och onödiga saker är väl Mjau, ICA's i påsar, vissa Sheba i ask och vissa Whiskas i påsar.

Var också försiktig med torrfoder som Carnia Lynx, då det innehåller en alldeles för hög magnesiumhalt (tror jag det gör fortfarande?).

Nebel
2013-01-26 09:21
#38

#37 Tack för info! Mina killar får våtfoder morgon & kväll men jag tror att de (dvs min Samuelgosse) fortf vill ha tillgång till torrfoder också så jag provar med Porta 21 sensible & Applaws.

Upp till toppen
Annons: