Annons:
Etikettfoder
Läst 6227 ggr
Anderssonskan
9/14/12, 7:25 PM

"Nya" Hills kattmat

Hej

Oj vad länge sedan man var här inne på sajten, året tickar på och den älsta och vår första oriental har blivit 5 år, en smart gosse ;-)

Till min fråga!

Vi har haft Hills i snart 5 år, bytte från Royal pga att katternas magar inte gillade den maten.

Nu har Hills ändrat lite på innehållet i fodret, vi handlar chicken adult.

Den luktar numer "blötmat" och har en kraftig lukt så nu mer stänger vi badrumsdörren pga kattmaten och inte katt sk*ten. Har ett stort badrum så de både äter och har kattlådan där.

De har också börjat få hård mage, fast det är mer fett i vad jag förstått. Pluttar här o var i hemmet när de inte fått ur plutten ur rumpan.

Och så har någon av katterna börjat spy! Ulk hör vi så ligger det en hög med halvsmält eller osmält spya på matten helst då!

Någon mer som sett detta iom innehållsförändringen i Hills?

Har hängt i ett tag, för att se om det lägger sig, då Hills varit toppenbra genom åren, men nu så ska vi nog se efter annan mat.

Har ni några bra förslag, på mat på påse, inte raw food eller liknande.

MVH

Eva

Annons:
kalindas
9/14/12, 8:04 PM
#1

Är personligen "allergisk" mot både Hills och RC maten så har inte testat någon av dem den senare tiden.

Ger mina Iams, men är inte nöjd med hur deras pälsar är och kommer byta till ett annat foder. Eller i alla fall blanda upp det.
Funderar på Orijen (trots fisk & laktris i), då det är ett av de få foder på marknaden med hög kötthalt. Dyrt som skam är det dock. Obestämd

Fick reda på att övriga högprotein innehåller betmassa och/eller cellulosa och inget av det är speciellt bra för katterna att äta. Då betmassa är sockerbetor = socker och cellulosa är något som liknar spån. 

Så mitt tips är prova OrijenGlad

/Elisa

jillan
9/14/12, 8:15 PM
#2

Hade RC innan jag fick veta att det inte var bra foder alls (mycket spannmål)
Hills är inte heller bra mat (iallafall torrfodret)
Nu har jag blötmat (mjau, bozita) och applaws torrfoder (hög kötthalt)

[samiras77]
9/14/12, 8:58 PM
#3

Undrar också över detta med torrfoder..

Kör hills,men tycker att katten "stinker" ur munnen…

Har hört att royal inte heller är bra..

Har en devon och funderar på att skaffa mig en ragdoll..vet inte riktigt vilket foder jag ska köra på..just nu kör jag på kitten av hill´s.

Anderssonskan
9/14/12, 9:18 PM
#4

Mistänkt ett tag att den inte är så bra, provade häromdagen Purina Proplan. Katterna tyckte den var jättegod, men vet inget om fodret alls. Någon om Purina Proplan?

Nilla
9/14/12, 9:46 PM
#5

Jag kör med Mjau blötfoder + kött. Inget torrfoder. Mina katter mår mycket bättre. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Anderssonskan
9/14/12, 10:47 PM
#6

Mina katter spyr av blötfoder, rå kyckling äter bara den ena. Så torrfoder får det blir i alla fall, men kan försöka hitta den minst sämsta.Obestämd

Annons:
cillaroten
9/14/12, 11:22 PM
#7

Eukanuba är jag jättenöjd med!!! Nu ger jag förvisso blötmat 2 ggr/dag + en del annat… men som sagt, Eukanuba funkar alla mina katter riktigt bra på!!!

fvanilla
9/15/12, 3:01 PM
#8

Applaws är nog bäst, då det är fritt ifrån fisk och en hel del konstigt innehåll som b.la Orijen har. Inget spannmål, dock använder potatis b.la som stärkelse. Väldigt billigt också, iaf. billigare än Orijen! 80% kött.

Nu är ju torrfoder mest godis här, men om man måste ha torrfoder så skulle jag rekommendera Applaws.

kalindas
9/15/12, 3:19 PM
#9

#8
Det fodret hade inte jag sett innan. Låter absolut intressant! Glad

/Elisa

Anderssonskan
9/15/12, 6:09 PM
#10

Applaws torrfoder hittade jag 7,5 kg för ca 500 på nätet torrfoder.

Torkat Kyckling Kött (min. 59%), torkad Potatis (min 4%), kyckling Färs (min. 9%), Fjäderfä Oil (min. 9%, källa av Omega 6), Fjäderfä Gravy (min. 3%), betmassa (min. 3%), torr Hela ägg (min. 3%), Brewers torrjäst, laxolja (källa till Omega 3), mineraler, cellulosa växt Fiber (min. 0,4%), natriumklorid, kalciumkarbonat, Seaweed / Kelp, Cranberry, DL-metionin, kaliumklorid, Yucca extrakt, Citrus extrakt, Rosemary Extract.

Kan ju vara värt att prova, någon mer som vet ngt om Applaws

kalindas
9/15/12, 6:13 PM
#11

#10
Här hittade jag det ännu billigare om du köper två säckar.
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/applaws

Det jag inte kan förstå är varför de alltid ska ha betor i alllt foder? Det är ju rent socker. Obestämd
Men tycker också fodret verkar intressant och funderar på att prova det. Glad

/Elisa

Anderssonskan
9/15/12, 6:13 PM
#12

Stora skillanader på kattmat, kolla på denna länk.

http://www.testfakta.se/sport_fritid/article14103.ece

GoodWibes
9/15/12, 9:47 PM
#13

Porta 21 Sensible skal være et av de beste tørrfórene. Jeg har ikke prøvd det selv, siden jeg ikke bruker tørrfór. Men her er ingrediensene:

Ground chicken meat, dried potatoes, fresh chicken, chicken fat, beet pulp (sugar removed), whole eggs, brewers dried yeast, cranberries, green tea extract, salmon oil, cellulose plant fiber, Dried Cranberries, Yucca Schidigera powder, lemon extract, rosemary extract, herbal blend (2%, consisting of thyme, peppermint, stinging nettle, slippery elm, bitter wood).

Annons:
kalindas
9/15/12, 9:58 PM
#14

#13
Trodde det också, tills en kompis som är utbildad på foder (i och för sig på hund) reagerade starkt på innehållet. Speciellt mot betor, även om sockret är borttaget och ännu mer på cellulosa. 

Cellulosa = Cellulosa är det material som växternas cellväggar är uppbyggda av. Det är en av de vanligaste organiska föreningarna på jorden. Ved består till 50 % av cellulosa, medan bomull nästan är ren cellulosa.
Cellulosa är en polymer, uppbyggd av ungefär 3000 glukosenheter. Glukosen, D-glukosen, förekommer som två isomerer, alfa- och betastruktur.

Blev lite osäker om det är så himla bra att ge katterna spån/bomull.

/Elisa

GoodWibes
9/15/12, 10:16 PM
#15

#14 Nei, det er jo så. Men en eller annen form for bindemiddel/stivelse må de vel ha i et tørrfór. Og cellulose er det jo i Applaws som er nevnt over her også. Når man velger et fór, så må man veie fordelene mot ulempene, og se hva man står igjen med.

Det er en grunn til at jeg ikke fórer med tørrfór lenger…

kalindas
9/15/12, 10:29 PM
#16

#15
Såg inte cellulosa i Applaes fodret. Däremot betor som verkar vara helt omöjligt att undvika. Obestämd

Att de vill ha bindemedel i torrfoder det är jag med på. Men räcker det inte med ärtor? Tror i alla fall att de går att binda fodret med det, eller kanske ännu bättre färska ägg.

Även de foder som är fria från cellulosa och betor. Såsom Acana och Orijen har stoppat i massa onödigt i kattmaten.
Vad har t.ex. laktrisrot, pepparmynta och morötter i en kattmat att göra??

Hade jag haft råd och katter som åt det. Så hade jag gått över till BARF på dem. Mjau burkmat är ett ok foder, men är lite nyfiken vad "köttbiprodukterna" egentligen innehåller och om det är sådant som katten kan ta upp i sin tarm. Obestämd

Jag väntar fortfarande på ett färdigt fryst färskfoder till katt för ett överkomligt pris.

/Elisa

GoodWibes
9/15/12, 10:53 PM
#17

#16 Kjøttbiprodukter skal være ting fra dyret som ellers ikke regnes som kjøtt (muskelkjøtt). Det kan være innmat (hjerte, nyrer, lever o.l.), haler, føtter osv. Spør du meg, så er det bare en fordel at det er kjøttbiprodukter i kattematen. Hvis man BARF´er, er det jo slike ting man gir mye av.

Det snakkes om at Vom og Hundemat kommer med kattemat. Men det ryktes også at det baseres på laks. Jeg vet ikke, siden det ikke er noe info på hjemmesiden deres om det. Men man kan bruke Hundemat nr. 23 og Kylling til katt også. A-vitaminnivået skal være tilstrekkelig, og man kan supplere med litt hjerte.

kalindas
9/16/12, 7:08 AM
#18

Det låter intressant om Vom och Hundemat ska göra kattmat. Men med lax är ju lite synd. Obestämd

Nordic hade ju också ett Lax foder och kallade det kattmat. tack och lov så fick de snabbt lära sig att det var fel.

/Elisa

BARFmycat
9/16/12, 4:57 PM
#19

Bra förslag på "mat i påse";

Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Applaws Kitten & Chicken, Wildcat Etosha.

Skulle verkligen och absolut inte rekommendera Orijen. Det är en fin tanke de har, tyvärr har de inte efterforskat så mycket kring vad katter behöver och inte behöver. Alla foder får ju bli godkända om de enligt analys innehåller tillräckliga värden i torrsubstansmäng, och inga förbjudna fodertillsatser, det är ingen garant för att fodret sedan är riskfritt att ge. Man ger bara inte lakrits till katter, det är en självklarhet. Man ger bara heller inte fisk till katter, även om det inte är lika självklart.

Ekanuba eller Iams förstår jag inte varför det är så hyllat, det är inte heller särskilt bra foder. Isåfall är ju Four Friends ett bättre foder, de innehåller spannmål men inte så mycket och några sorter är fiskfria. Dyrt som sjutton är det, finns bättre billigare alternativ (nämnda ovan).

Det är för mig väldigt fascinerande att man kan oroa sig för cellulosa (alla växter innehåller cellulosa), köttbiprodukter (spelar det någon roll vad det är, katter kan ju varken bli förgiftade eller dåliga av kött) och betor (nej det är inte bra att ge, ej heller det värsta, men torrfoder innehåller alltid någon kolhydratkälla för tillverkningsprocessens skull) när spannmål i djurfoder ensamt står för alla foderåterkallningar pga giftiga svampar, giftigt mögel, aflatoxin och salmonella. Spannmål är den största orsaken till varför det överhuvudtaget sker återkallningar av hund och kattfoder.

Vad har spannmål och fisk i kattmat att göra?
Det är betydligt mer oroande än pepparmynta och morot, som åtminstone inte är farligt.

Ett väldigt enkelt sätt att bespara sig allt grubbel är ju att sluta ge torrfoder och endast ge blötfoder. Mjau, Bozita och Husse, sorter utan fisk, innehåller inget som är skadligt för katter på något vis.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Anderssonskan
9/16/12, 5:51 PM
#20

Jätteintressanta inlägg och många vet mycket och många har olika åsikter som är jätteintressanta. Jag ska nog prova Applaws för att se om killarna här hemma gillar det. Hillssäcken åker tillbaka till Arken Zoo, vill inte ha kräkande katter. Och sista jag pratade med dom skulle dom ta tillbaka säcken, då mina katter innan tålt fodret och nu inte klarar av det pga inehållsförändring. Återkommer när jag provat och berättar hur det gått. Ett hjärtligt tack till alla aktiva medlemmar här inne OCH den bra atmosfären och engagemanget som finns här. Det var jättekul att återkomma till sajten efter några år på annat håll.

Annons:
kalindas
9/16/12, 6:26 PM
#21

#20

En fördel Hills har är att de har smakgaranti. Så det är bara att lämna tillbaka säcken. :-)

/Elisa

Corydoras
9/17/12, 10:25 PM
#22

Jag testade applaws för tre år sedan när det kom som en nyhet här i norra delarna av Finland. Jag tyckte att det lät jätteintressant och blev eld och lågor över innehållet. Tyvärr tålde inte mina katter det. De spydde som fontäner på allting (har fortfarande kvar "härliga" fläckar efter en ordentlig fontänspya på tapeten i sovrummet)
Blev riktigt besviken. Jag har kört på Mjau våtfoder (som tur nog finns att hitta här i Finland! ) samt Orijen eftersom min älskade smala siamesgubbe lägger på hullet när han får detta foder. Min lilla djuraffär har nu tagit hem Portia 21, så det ska jag testa nästa gång.

Någon annan som har katter som spytt hysteriskt av Applaws?

[lisme]
9/18/12, 12:19 AM
#23

#17 Hvor får man tak i hjerter? Butikkene her kan ikke skaffe noen form for innmat. Jeg har omsider funnet et slakteri som kan selge meg innmat men det er i 20 kg blokker så dermed forsvant den muligheten ut vinduet

BARFmycat
9/19/12, 6:54 PM
#24

#22

En personlig teori jag har kring dessa spannmålsfria foder är att iom att foderkulorna har högre densitet, de är inte lika porösa som spannmålsfoder, så blir de hårdare och mer svårtuggade och just kat 4-katter har en tendens att hetsäta, och då kan det helt enkelt bli för svårsmält. Det är synd att de inte gör fodret som små runda ringar, det skulle vara lättare att sönderdela för katten då. Om fallet är att de spyr för att de hetsäter, testa att krossa kulorna till mindre bitar.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

chamytas
9/20/12, 9:35 AM
#25

#23

Det finns taurin i pulverform hos www.djurdoktorn.nu om man har svårt att få tag på hjärta.

Silvestris
9/21/12, 12:39 AM
#26

#14

Cellulosa är inte konstigare än att det är olösliga fibrer. Det finns i alla vegetabilier. Om cellulosa tillförs via hela grönsaker eller jordnötsskal är tämligen irrelevant när det gäller cellulosans egenskaper. Det viktiga är halten.

Upp till toppen
Annons: