Annons:
Etikettkattprat
Läst 2365 ggr
[Lilalilja]
2012-09-09 19:41

Frågor om Orientalkatter

Undrar några frågor om den rasen

1. Kan den rasen klara kyla bra?

2. Kan man gå ut med en sån ras på promenad?

3. Kan den rasen gå ihop med iller?

Annons:
Zakira
2012-09-09 20:11
#1

Jag kan ju svara lite vad jag tror och lite egna erfarenheter. Ang kyla så har de ju inte såå himla tjock päls, så ska du ut när det är kallt så tänker jag att de flesta nog uppskattar en liten tröja/täcke. Min kille dyrkar värme och ligger gärna i solen eller under täcket.

Många på forumet tar med sig sina katter ut lösa/ i sele och de följer med när man går eller utforskar själva, men det är nog inte alla som går som hundar på promenad. Det är nog en vane/träningssak och olika från individ till individ.

Ang illrar så har min oriental bott ihop med illrar när han var lite mindre och det fungerade bra. Självklart får man ha uppsikt i början och vänja dem vid varandra. Har man en väldigt lugn eller osäker iller och en väldigt livlig katt kan det säkert hända att illern tycker att det är jobbigt om katten försöker leka (innan de lärt känna varandra leker de ju på lite olika sätt). Men som sagt det gick bra för oss så helt omöjigt är det inte.

Lycka till!

[Lilalilja]
2012-09-09 21:19
#2

Okej för när det blir kallt här där jag bor så kan det bli mot -30 minus kallt, men min andra katt som ej hade någon vinter päls förra vintern hade tröja på sig och det gick bra och hon är ändå norsk skogskatt / perser.

kalindas
2012-09-10 08:45
#3

#2
Om du ska gå ut med en SIA när det är så kallt så hade jag nog rekomenderat en täck overall och skor. För de fryser lätt om tassarna.

De flesta SIA vill vara inne när det är minusgrader ute och hellre ligga i matte eller husses knä framför en varm brasa. Glad

/Elisa

Nilla
2012-09-10 09:53
#4

Detta är ju katter som härstammar från Thailand, saknar underull och följaktligen inte är lämpade för -30 grader - oavsett termooverall. Jag skulle hålla katten inne vintertid. De föredrar att ligga och jäsa under en värmelampa eller vid ett element.

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
2012-09-10 11:44
#5

 Ingen katt ska vara ute i kylan.

När vårsolen tittar fram gillar dom att ligga på en altan eller innätad balkong och sola sej.

 På varmt underlagSkrattande

Dessa katter älskar värmen, mina katter tar jag fram en värmemadrass åt vintertid, de ser ut att frysa bara dom tittar ut genom fönstret vintertid.

Spotless
2012-09-10 12:15
#6

Min tanke blir, varför skulle man ens vilja ta med sin katt ut då det är -30 grader?

Som andra redan skrivit, siameser och orientaler älskar värme.

Annons:
[Lilalilja]
2012-09-18 13:10
#7

Hur varmt ska en oriental katt ha inne i huset?

Upp till toppen
Annons: