Annons:
Etikettkattprat
Läst 1096 ggr
annie-ess
9/4/12, 1:33 PM

Katt kissar&bajsar i ny lägenhet??!

Precis flyttat till en lägenhet med min pojkvän, maine coon & siames och siamesen var lite rädd för honom innan när han hälsade på hos mig men nu har dem bott tillsammans i 3 dagar i lägenheten men min sambo var hemma idag när inte jag var de så siamesen hade bajsat och kissat under sängen, å på stolsmöblerna..  (å han som precis börjat komma fram, för han låg under sängen första dagarna) Men nu blev vi så jävla besvikna.. Kan de vara Så att han var "rädd" för å komma ut när min sambo är där men inte jag så han gjorde behoven under sängen/köksstolarna ? Någon som haft liknande problem? Ska man bara ge han tid? Han är min bebis men vi kan inte ha en katt som håller på så.. Och min maine coon bajsade i diskhon i köket inatt. Varför? Han hade en ovana att kissa i diskhon i mitt föräldrahem, men där var alldeles för många katter så tänkte de hade me de å göra men förstår inte varför han gör så nu.. Nytt ställe=nervös? För lådan är ren å han kissade i den dagen innan..  Usch är förtvivlad vill inte ha de såhär :(  Siamesen & maine coonen kommer förövrigt väldigt bra ihop.

Annons:
kalindas
9/4/12, 2:58 PM
#1

Har ni tydligt visat dem var kattlådan är?
Det första jag gör när mina katter flyttar till nytt boende är att stänga in dem i de rummet de har kattlådan i. Detta för de tryggt ska veta var den är.
Sen nu när allt är nytt och din Siames bevisligen är rädd för din kille så sätt kattlådor på flera ställen, Så att de har möjlighet att gå på lådan utan att behöva gå förbi honom.

Mycket är säkert osakat av stress och osäkerhet. Siameser är ofta lite extra känsliga.
Undvik att bli arg på honom och hjälp honom istället att ha fler valmöjligheter.

Tvätta rent med grönsåpa och häll ev. på lite ättika på fläckarna. Grönsåpa gör att det inte blir någon extra amoniak doft, ättika äter doft.

Köp Feliway och sätt i eluttaget.

Ge katterna MINST en månad att vänja sig och öka som sagt antal lådor.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: