Annons:
Etikettkattprat
Läst 2510 ggr
danitza
2012-08-28 19:04

Nu är det nog!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänker inte svara på fler frågor för ingen bryr sig om det jag skriver och tycker det inte är någon idé att svara på frågorna då. Jag har inte heller tid att svara på flera frågor varje dag, jag tänker alltid på att logga in på iFokus för att svara på era frågor men ni verkar inte vara tacksamma.. Jag vill gärna diskutera men som sakt så har jag inte tid.

Alla katter är lika värda så varför får inte mina blandraskatter kosta 5000 kr? Om ni blir så irriterade på att mina katter kostar som dom gör så behöver ni inte bry er(inget elakt menat). Som andra medlemar har skrivit:

Bara en fundering såhär på kvällskvisten, varför är 5000:- för högt? det är väl köparens marknad? vill någon betala det priset för den kattungen så är det väl upp till köparen?

Sen kan man absolut ha en egen åsikt om vad man själv skulle betala eller ej men att säga till en person att dennes pris på katter var för högt förstår jag ej resonemanget på.

Har varit med vid många "kattjakter" på blocket, dvs en helt vanlig privatperson är ute efter att ge en katt ett livslångt och fullgott liv.

Man scrollar, bryr sig kanske inte alls speciellt mycket om vad det kostar, man kollar annonser i närheten av sig själv och sist men även den viktigaste faktorn, hur katten ser ut - och det är DET som är pudelns kärna. Det finns uppenbarligen människor som VILL köpa blandsraskatter för att dom fastnat för hur dem såg ut - jag dömer ingen, ofta väljer man det mesta här i livet utifrån hur det ser ut, hus, partner, kläder osv, så varför inte en katt?

Tycker personligen det är lite småluddiga argument till varför en säljare inte får ta ut ett visst pris på en katt bara för att den inte är renrasig. Man säljer för vad man tycker det är värt, sen om någon köper det eller inte är en helt annan sak.

Jag tycker att det är väldigt trist att många tycker att en bondkatt inte borde kosta mer än 1000-1500kr. Det om något höjer inte kattens status.

Vilken katt man än säljer, ras eller huskatt, ska man ta bra betalt . Det gör att människor tänker efter innan. Att det är mycket slit o släng med huskatter beror på priset och att folk säljer billigt för att bli av med dom.

Vad man än tycker om blandavel så tycker jag att det är bra att Danitza sätter ett högt pris på sina ungar. Levande djur ska kosta. Det är en skitsumma mot vad den kommer att kosta i framtiden.

Jag blev så glad när jag läste det dom hade skrivit!Skrattande Jag tycker precis som dom och jag hoppas att många fler tycker som vi. (Bilden är på min hona.)

Annons:
[dynamitella]
2012-08-28 19:10
#1

Men vad är meningen med raskattavel om blandraser kostar lika mycket?

[silkesnosen]
2012-08-28 19:18
#2

# 1 Alltså rasavel handlar ju om att få fram ett visst temperament och utseende, som passar en viss typ av köpare(men som även katten mår bra av..) Sedan så tar ju rasuppfödare ut höga priser för att täcka kostnader under kattens unga liv, men även för de eventuella tester o.sv som föräldradjuren genomgått……

Jag tillhör inte dem som tror att priset är "pudelns kärna" när det handlar om att höja statusen. Vill man tjäna pengar och inte bara täcka kostnader, så får man ju även registrera sig som företag. Jag kan tycka att så länge man är ärlig och rak, så är det givetvis upp till köparen.

[dynamitella]
2012-08-28 19:22
#3

Självfallet.

Men jag tänker snarare, varför betala sådana summor för en blandras? "Blandras-avel" brukar väl inte gå till sådär rent precis. Rasanpassade tester ignoreras ofta ser jag.

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att lägga 4-5000 kronor på en blandis, om denne kommer ifrån en uppfödare med samma standard som en proper uppfödare till raskatter :) Men det är ju sällan så.

(Gå ut på blocket och kolla. 90% av fallen som gäller blandraser är BYB, som jag vägrar stödja).

kalindas
2012-08-28 19:45
#4

danitza
Om du känner dej påhoppad här på SiF. Varför fortsätter du skriva här??
Du vet ju att detta är ett forum för renrasiga kat4 katter och att större delen av medlemmarna är emot BYB.
Sålänge du skriver här om dina katter och BYB, kommer du få frågor du inte gillar.
Det finns ett enkelt sätt att slippa jobbiga kommentarer:
Skriv inte här!

Bättre att ta de diskussionerna på katter i fokus, där det är större blandning av folk.

Ang. priser på katterna så bryr jag mig faktiskt inte om vad de kostar. Det är medveten blandrasavel jag inte gillar!

/Elisa

danitza
2012-08-28 19:56
#5

#4 Jag har inte skrivit att jag känner mig påhoppad.

[silkesnosen]
2012-08-28 20:00
#6

# 5 Din ton antyder det och dina ordval, är jag rädd och jag har ändå inte följt kontroversen.

Annons:
danitza
2012-08-28 20:02
#7

#6 Det kanske det gör men jag känner mig inte påhoppad.Glad

cillaroten
2012-08-28 20:13
#8

Du är väldigr mycket inne och snurrar på priset på kattungarn nu….jag tror inte att det är det stora problemet i mångas ögon,utan din medvetna blandrasavel. Om du är intresserad av avel..att du inte skaffa dig en siamesfröken med papper? :-)

kalindas
2012-08-28 20:19
#9

#8
Det hjälper ju inte om hon väljer att para den med en annan ras. FlörtTungan ute

Första steget kanske är att skaffa sig ett stamnamn i Sverak. Gå utbildningen som de har där och bli diplomerad uppfödare. Då kan hon ju bevisa att hon tänker vara seriös i sin uppfödning.

/Elisa

[lisme]
2012-08-28 20:42
#10

Kjernen av problemet er vel den at Danitza ikke ønsker å avle seriøst og på en måte som ivaretar både kattene og kjøperne hennes. Det er mindre penger å tjene på å gjøre avelen på en seriøs måte, nå er det jo bare å la kattene parre når hunnkatten har løpetid, slippe registrering og stamtavle for det koster penger, la være å teste kattene for det koster også penger osv osv. Jo mer penger det koster å føde opp en kattunge, desto mindre tjener man. Danitza har funnet sin måte å tjene penger på uten å anstrenge seg en millimeter. Og de fleste av oss kunne vel også ha likt å sitte på rompa mens kattemor produserer salgsvarer som Danitza får penger for. Det er latterlig å hevde at hun ikke er en BYB, hun er selve prototypen på en slik person!

lailaj
2012-08-28 20:46
#11

Men varför ska vi förstöra en så bra sida med sånt här skit prat?Vi har nog roligare och viktigare saker att skriva och lägga energi på.

kalindas
2012-08-28 20:49
#12

#11
Håller med.
De här trådarna börjar bli tröttsamma. Ska motstå lusten att svara numera. Skrattande

/Elisa

cillaroten
2012-08-28 20:59
#13

#8 Naturligtvis ska hon skaffa sig stamnamn och "kött på benen" först isåfall och självklart menade jag inte att hon skulle välja att para med en annan ras!!! Välja VILKEN ras kan ju också vara braGlad

Annons:
siamlove
2012-08-28 21:09
#14

Som og slå hodet i veggen,man kommer ingensted.Tror hun giller oppmerksomheten.Og erte oss "fisfine" rasekatt eiere.Flört

Myzakatt
2012-08-28 21:19
#15

Klart folk blir irriterade på denna sida finns många uppfödare eller såna som brinner för våra raser.

Jag tror vi är noll på denna sida som tycker BYB är okej. Så det känns som fel sida att skriva om sina blandkattungar

LaSadie
2012-08-28 22:47
#16

TS
Jag blev lite förbryllad över vad du skriver här:

Vad man än tycker om blandavel så tycker jag att det är bra att Danitza sätter ett högt pris på sina ungar. Levande djur ska kosta. Det är en skitsumma mot vad den kommer att kosta i framtiden.

Pratar du om dig själv i tredje person eller har du ett till nick och blandar ihop dom :)?

[dynamitella]
2012-08-28 22:50
#17

#16

Hon sa sen "Jag blev så glad när jag läste det dom hade skrivit!" :)

Alltså har någon annan sagt det. Vem, framkommer ej i texten.

LaSadie
2012-08-28 22:52
#18

ah, det skulle vara intressant att veta eftersom det bara kom i texten utan citattecken som brukar hänvisa till vad en annan säger.

[dynamitella]
2012-08-28 23:02
#19

#18

Du gjorde inte fel i att ifrågasätta det. Jag själv läste texten 4 gånger utan att fatta vad bruden menade.

Det roliga är att vad en person sa, en gång, inte spelar någon som helst roll. Bara för att någon okänd människa tycker att det är jättebra med skyhöga priser betyder det ju inte att vi alla ska buga och tacka för oss :)

AngelsCo
2012-08-29 09:13
#20

Alltså, rent krasst. Jag har inget emot att huskatter kostar 5k men exakt vad är det som kostar i huskattaveln? Är katterna testade för FIV/FeLV, alla sjukdomar som man misstänker  är rasbundna, sjukdomar som ens avelsdjur kan ha en ökad risk att drabbas av… dubbelvaccinerade, veterinärbesikade, avmaskade etc. Vad betalar en blandrasuppfödare för parningsavgift?

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
[hakkapelitta]
2012-08-29 09:26
#21

Danitza. Du är en backyard breeder. Det går inte att säga något annat. Det spelar ingen roll vilken avsikt du hade med kullen och att du motsätter dig detta påstående. 
Det är precis det du gör, har gjort och skälen till din kull (mina barn ville ha kull på katten.. eh) som gör att du är en BYB.
Det finns inget mer att säga i saken. Det är bara fånigt av dig att säga att du inte är BYB när du ändå är så öppen med vad du gjort.

danitza
2012-08-29 15:17
#22

#21 Alla får tro vad dom vill men jag vet själv om jag är en backyard breeder eller inte. Om jag vore det så skulle jag inte kastrerat min hona och hane. Glad Det var inte bara den andledningen.. Såklart så sa jag nej först men sen så tänkte jag på saken och ändrade mig. Det är inte alla som har fått kattungar hemma. Såklart så säger jag sanningen och försöker förklara på bästa sätt!

Nilla
2012-08-29 15:57
#23

Det låter väldigt bra att du ska kastrera dina katter. De kommer bli mer harmoniska och må bättre när de inte styrs av sina drifter. Kanske skulle du fundera på att gå med i någon kattklubb?

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-08-29 16:49
#24

#22
Ska du kastrera den lilla honkattungen du ska behålla också? Det är smart att ta henne samtidig. En kattungen återhämtar sig fortare än en vuxen och hon slipper problemet med hormoner och juvertumörer. Glad

/Elisa

SunnaLiv
2012-08-29 17:39
#25

Nu har jag inte följt denna diskussion sådär jätte djupt.

men som uppfödare(just nu en liten paus) känner jag att vi uppfödare som avlar fram renrasiga kissar har ju stor kontroll på vad vi avlar på,vi har genomgått olika tester på katterna, vi lägger ner en hel del på katterna som reggning av kattungarna,stamnamn osv.Som någon ovan för skrev: vi avlar ju för att få fram ett visst temperament och utseende. Att ta 5000kr för en blandras…jaa….man kan ju inte säga att en blandras är mindre värd för de är de ju såklart inte! Men det är ca lika dyrt som en renrasig katt.

Sen tycker ja det är rent ut sagt falsk marknadsföring när folk på blocket skriver 50% siames 50% nåt annat. Skriv BLANDRAS kattungar säljes. För det är precis vad det är och inget annat! Nu vet ja inte vad du har skrivit i din annons danzita?

Tänk de som inte är så kunniga på katter,och ska köpa sin första katt och ser en annons om 75% siames och köper den,inser senare att det kanske hade vart skoj me kull eller ställa ut,men det går ju inte för det finns inga papper på den eller liknande.  Själv förstår jag inte vaarför man vill blanda? är det inte bättre att utveckla sig inom rasen man har?

Nilla
2012-08-29 18:23
#26

Danitza har skrivit att de är huskatter.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: