Annons:
Etikettkattprat
Läst 3426 ggr
tuska
2012-08-26 21:26

BYB

Här är vi ju en kat 4 sajt. De som har blandningar tycker jag kan vända sej till Katter i fokus och inte hit. Jag tror inte vi kan ändra på dem. De tror att de har fina  siameser och även blandade med en maskad katt. Tror att dessa katter hör riktigt bra tillsamman, för båda katterna har ett maskutsende - men de ser ju inte ut som varken det ena eller den andra rasen.

Jag blir så tråkig till mods.

Annons:
Mymlan
2012-08-27 06:38
#1

BYB betyder?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

kalindas
2012-08-27 07:28
#2

/Elisa

danitza
2012-08-27 18:07
#3

Du kan lika gärna skriva:

vill inte ha danitza på denna sait

För jag vet mycket väll att du menar mig och kom inte och ljug. Jag tror inte jag har fina katter jag vet att jag har fina katter(skryter absolut inte så missförstå mig inte!), däremot tror jag inte att jag har fina siameser. Bara för att dom är huskatter/blandraskatter betyder det väll inte att dom är fula?! Många tycker att det var en bra kombination, jag ser inget fel på det. Njaa.. Där kan jag inte hålla med för jag tycker mina kattungar ser mest ut som siameser, men såklart så kan en annan kattunge se mest ut som en birma. Om du blir så tråkig till mods behöver du inte bry dig så är ditt problem över, jag menar inte det på ett elakt sätt även fast man kan tro det men jag skriver bara sanningen och vet inte hur jag kan skriva det på ett annat sätt. Och som sakt så håller inte jag på med BYB bara för att jag säljer mina kattungar för det priset jag tycker dom är värda. P.S Jag tycker dina katter är helt underbara! Kyss

tuska
2012-08-27 18:55
#4

  Tack för det du.

Men varför i fridens namn blandar du dessa raserSkrikandes  ???

 Alla kattungar är goa, men ser ingen anledning att blanda raser.

 Du tycks ändå ha ett huvud på skaft fundera lite på vad du sysslar med.

cillaroten
2012-08-27 19:00
#5

#3 Lite sandlådevarning på detta inläggFlört

Det är väl ingen som har påstått att dina kattungar är fula??? och jag är helt övertygad om att Tuska inte menar DIG personligen,utan det du står för!!

cillaroten
2012-08-27 19:03
#6
Annons:
tuska
2012-08-27 19:16
#7

  Jepp.   jag blir så fruktansvärt frustrerad vad gäller blandraser av djur.

Varför blanda raser   ???    Vad har det för syfte.

Håll dej till en ras vet jag,  Bäste Danitza.

Du har ju skallen i behåll verkar det som, varför blandar du  ??

SE*Wishetens
2012-08-27 19:19
#8

Jag har också lite svårt varför man hänger på ett forum som uteslutande handlar om specifika raser -- när man själv är intresserad av att föda upp huskatter.

Jag är inte på ett renodlat rexforum eller skogisforum och skriver om mina siameser där..?

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

danitza
2012-08-27 19:22
#9

#5 Hon tänkte säkert på mig när hon skrev inlägget i alla fall men jag är ändå rätt säker på att hon menar mig.

#4 Första gången min hona blev dräktig var för att mina barn ville ha kattungar och då tänkte jag på saken och så blev det så. Andra gången hon blev dräktig var inte planerat! Fast jag tycker inte blandningen var så dålig.. Vad tycker du? Jag vet mycket väll vad jag sysslar med.

cillaroten
2012-08-27 19:37
#10

#9 Varför frågar du vad vi tycker??? Det känns inte som om du bryr dig ändå!! Och som redan nämnts,detta är ett forum för Kategori 4, vill minnas att du la in en kattungeannons här för ett tag sedan…hur söta dom än må vara,så hör dom inte hemma här! Sorry!!

tuska
2012-08-27 19:38
#11

 # 9   Skit och det samma. BYB gillar jag obsolut inte, vare det sej är du eller andra som sysslar med det.

 Det är väl inte barn som ska bestämma om katta ska ha ungar ?

 Kära hjärtandes, så slarvigt tänkt av dej.

 Ta nu och kastrera dina avelsdjur och fortsätt inte med detta "slarv". som jag anser det är att para två olika raser.

SacredSouls
2012-08-27 21:07
#12

#3 Dette er et forum for katIV Glad Her inne er det eiere/oppdrettere/nye slaver av vår fantastiske rase og vi er mot BYB breeding. Det er så enkelt som det.Vi støtter det ikke og jeg har full forståelse for at mange reagerer.

Vårt forum er ikke plassen å annonsere dine skjønne små kattunger på. Jeg beklager om du føler deg støtt av det og det er absolutt ikke personlig ment. Men som sagt vi er et forum for KatIV som ønsker å fremme interessen for vår rase.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
2012-08-27 21:16
#13

Vi tar avstånd från BYB och detta har vi gjort klart. Vi har därför inga annonser med huskatt/blandraser på vårt forum.

ALLA är däremot välkomna hit för att delta i trådarna - medlemmar från andra kattsajter IFokusnätverket. Vi bedriver ingen hets mot oliktänkande. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
[Sentra]
2012-08-27 21:35
#14

Det är väl inget fel i att blanda raser om man gör det med kärek och omtanke för djuret. Det finns BYB uppfödare som fött fram friska fina katter och vill folk köpa dem så är det ju helt upp till dem som köper dem. De vet ju att de inte får en riktig stamtavla men det är inte viktigt för alla så lurade blir de inte!

Och del är väl klart att de skall få vara med i diskussionerna på denna sajten, dt är bra för alla.

Det finns lika många "sämre" uppfödare inom de renrasiga djuren som hos BYB uppfödarna!

sandstorm1
2012-08-27 21:47
#15

#14 Problemet är väl att folk i allmänhet inte ser vad som kommer med på köpet med en stamtavla. En frisk katt (psykiskt, fysiologiskt, genetiskt osv) är nog vad de allra flesta vill ha, men långt ifrån de flesta som får om man ska vara krass. Kärlek och omtanke biter inte på hjärtsjukdomar tyvärr.

Och bryr man sig som kattköpare inte om kattens hälsa och bakgrund kanske man inte ska ha katt, så där tycker jag inte att efterfrågan bör styra..

MissMaven
2012-08-27 21:56
#16

#14

"Kattungarna kan ju ha PKD, HCM, HD, PRA, vad vet jag, och nej, föräldrarna är inte testade mot FeLV och FIV, MEN - jag har fött upp dem med kärlek och omtanke!"

Låter det bra? Låter det seriöst?

Men ingen BYB säger så. Utan kanske bara: "Med kärlek och omtanke".

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[Sentra]
2012-08-27 23:16
#17

#16 det är ju upp till var och en som köper katt vad de vill ha. det finns nog uppfödare av blandraser som testar sina djur med för olika saker. Jag tror visst att det finns seriösa uppfödare av blandraser, har själv träffat såna.

Det är bättre att ha en dialog med dessa uppfödare än att klanka på dem i alla fall. På så vis kan alla lära sig av varann.

en sak är i alla fall säkert och det är att blandraser är friskare djur än renrasiga djur, det gäller nog de flesta raser.

Det är inget fel att vi tycker olika men var i alla fall vänliga mot varann Glad

MissMaven
2012-08-27 23:50
#18

#17 Jag håller med, vi måste ha en öppen dialog, tillåta olika åsikter och i hålla trevlig ton i våra diskussioner. Glad

Jag håller också med dig att alla registrerade uppfödare inte har exakt likadana värderingar (tänk bara på olika syn på "linjeavel"/inavel, fast det förekommer väldigt sällan inom vår ras), men - det är just det som är bra med FIFE, WCF osv; vi har regler. När man köper en katt från en registrerad uppfödare, finns det något större bakom, ett nätverk av regler, kunskap och erfarenhet samlat och uppbyggt under många år, obligatoriska hälsokollar och tester som är utförda; en garanti att en raskatt är som det förväntas (inom rimliga variationer). Det är många års hårt arbete och många människors drömmar bakom en sådan katt man köper.

Jag håller med dig att alla får betala hur mycket de vill för en BYB katt. De kan betala 10 000 om de vill. Men, personligen, jag som köpare vill hellre betala till en individ som tar fullt ansvar och har full stöd av en legitim grupp bakom, än till dem som tror att de kan bättre än registrerade uppfödare som fortsätter tidigare registrerade uppfödares arbete. En BYB, oavsett hur länge hen fött upp sina linjer, kan inte rimligtvis ha koll på så många potentiella sjukdommar, defekter, etc som kan dyka upp i hens linjer. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med underlag för att fastställa det.

Och det som jag tycker är fruktansvärt är att BYB gör så mot registrerade uppfödare som sålde dem sina raskattungar i god tro. Jag tror att en av de värsta mardrömmarna för varje registrerad uppfödare är att kattungar hen fött upp används i BYB. Tidig Kastrering känns viktigare och viktigare.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

UlrikaD
2012-08-28 00:32
#19

Hör inte alls hemma på den här sidan, men läste runt lite. Och reagerade på det här som #17 skriver.

"en sak är i alla fall säkert och det är att blandraser är friskare djur än renrasiga djur, det gäller nog de flesta raser."

Varför säger man så?

Då hävdar man ju att renrasiga djur är sjuka djur.

Så om man tar och parar två sjuka djur då får man helt plötsligt ett friskt djur.

Jag får inte det till att gå ihop riktigt. Oavsett djurslag.

[Sentra]
2012-08-28 01:24
#20

#19 jag har väl aldrig hävdat att renrasiga djur är sjuka! Jag sa att blandras djur är friskare än renrasiga, det är en stor skillnad. Och Generellt är det så. Jag har nu läst flera böcker om genetik på olika sällskapsdjur och där tar man ofta upp den frågan.

Annons:
UlrikaD
2012-08-28 01:55
#21

Om blandraser är friskare än renraser så betyder det väl indirekt att renraser är sjukare än blandraser?

Vet att på hund finns det studier som visar att första generationen blandraser oftast är hur friska som helst, det är när man fortsätter man kan stöta på problem.

kalindas
2012-08-28 07:29
#22

Finns inga garantier att blandras är friskare än renras. De åker på samma sjukdomar som alla andra katter!

Precis som #21 säger så finns det studier på att de "kan" blir friskare i första generationen, då om man gör en 50/50 kombination med två genetiskt och sjukdomsmässigt olika djur, men det är ingen garanti!

När samma raser finns på båda sidor, försvinner det skyddet. Alltså är de lika friska/sjuka som vilken annan katt som helst.

Att det skrivs att huskatter/blandraser är friska överlag, är ju för att väldigt få är försäkrade. Jag kan bara gissa mig till mörkertalet på huskatterna. De som blivit avlivade utan utredning, för t.ex. vanlig diarré.

/Elisa

AngelsCo
2012-08-28 08:15
#23

Tror ju verkligen inte artt blandraser är friskare än rasrena katter. De få egentliga blandras jag träffat (jag har träffat mååååånga huskatter, men bara för att det är en huskatt är den ju inte blandras) har haft fler problem än de lösspringande huskatterna jag träffat. Siameskorsningarna jag träffat har varit så otroligt skygga. INGEN av mina katter är skygg. Min kompis köpte en blandras (honan smet och kom hem dräktig) som dog av organsvikt innan ett års ålder. Perser/rag-blandisarna som en fd uppfödare skapade var ju inte direkt friska, heller. Plus att deras päls blev så tovig och svår att hålla schysst att det knappt var lönt att ens försöka reda ut det…  På det finns det risk att per/rag-katterna har PKD + de sjukdomar som finns på raggisar. Hur är det bättre än om man jobbar med rasrena djur och kan testa för de rasbundna sjukdomarna? För att inte nämna temperament.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

flis
2012-08-28 14:32
#24

När det sägs att huskatter är friskare än raskatter räknas väl bara de katter in som är försäkrade. Oförsäkrade kommer väl inte med i statistiken, eller?

Det finns många kattraser så egentligen finns det väl ingen anledning att korsa dom med varandra.

[Sentra]
2012-08-28 15:38
#25

huskatter, blandras katter ligger i nivå 1 hos Agria och är den friskaste rasen.

kalindas
2012-08-28 15:57
#26

#25
Självklart att den är det. Men hur är det med det stora mörkertalet på de katter som aldrig blir försäkrade?

/Elisa

danitza
2012-08-28 16:20
#27

#10 Jag frågar för att jag bryr mig annars skulle jag inte frågat? Det var en dålig fråga eftersom detn är uppenbart varför jag frågar. :) Det vet jag redan men jag var ny här och visste inte så mycket men nu vet jag!

#11 Nej, som jag skrev så tänkte jag på saken och sedan så ville jag också ha kattungar, att få se dom små söta kattungarna och att honan blev mamma och hanen blev pappa. Låter säkert löjligt men det är inte alla som får uppleva det. Jag tyckter inte det var slarvigt tänkt av mig.. Men du får tycka som du vill! Glad Låter som att du är min mamma och säger vad jag ska göra.. Obestämd Jag parade ihop två olika raser som liknar varandra väldigt mycket så det var inte så jätte dumt av mig (honan var ju också 50% siames).

Annons:
AngelsCo
2012-08-29 09:55
#28

#25 Ärligt talat ger jag inte så mycket för Agrias statistik. Vågar man inte publicera den så att alla kan läsa den blir jag lite tveksam. Jag gillar agria i övrigt, men i detta fall är jag skeptisk. MEN. När det gäller huskatter: det är väl ganska självklart att det inte finns några rasspecifika sjukdomar på icke-raser? Eller? Huskattens genpool är enorm i jämförelse med siamesens och de har fler sjukdomar än vi, men det är ändå fler gener att blanda med och många fler katter. På det är det många huskatter som avlivas utan tanke på att obducera. Där jag  spenderade somrarna avlivade man katterna genom att dränka dem.  Om mamma katt fick problem under dräktigheten eller kattungar fastnade fick hon antingen självdö eller så sköt de kattan. Det är helt enkelt så att huskattens låga status generar en attityd att huskatter inte är värda att behandla. Det finns många veterinärer som frågar "vill du verkligen behandla en huskatt?" som om huskattens liv vore mindre värt än raskattens. (För mig är kattens inköpspris inte relaterat till dess livsvärde, men för många är den det).

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
2012-08-29 12:18
#29

#28

Ja, det där är dagens sanning och den gör mig illamående. Jag har själv tagit mig an två hemlösingar. Försökt att "dra mitt strå till stacken". Dessa katter id-märktes, vaccinerades och kastrerades direkt.

Huskattens status måste höjas och frågan är hur man ska göra det. Det är inte mer värda än råttorna på gårdarna ute i landet. Huskatterna måste kastreras och id-märkas för att få ner antalet. Svensson behöver informeras om djurskyddslagen.

BYB bidrar tyvärr till att öka detta kattantal. Allt hänger ihop.

Som jag skrev i Lejdets tråd: det här är en generell diskussion och således inte en diskussion om Danitzas kattungar. Det gäller samtliga parter - alltså även dig Danitza. Jag tvingas annars låsa trådarna.

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: