Annons:
Etikettofftopic
Läst 3483 ggr
MijmuPix
8/26/12, 11:59 AM

OT: hönor/ankor och katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en väldigt OT tråd, men den involverar katter på ett hörn så jag hoppas att den inte är heeeelt ute i det blå vad gäller ämnet Glad
Höns- och anka- och kattägare, här kommer lite frågor till er!

Sommartid bor vi på landet och i år har funderingar på höns/ankor dykt upp. Höns är trevliga att ha i trädgården och de ger både finfin gödsel och ägg, och det finns en plats i min lilla trädgård som skulle passa perfekt för ett litet hönshus med tillhörande hönsgård/voljär:-)
Jag vill inte ha dvärghöns utan lite större, tyngre höns. Och jag är särskilt förtjust i vita, gulnäbbade ankor.

Som med alla levande varelser så gäller det att veta så mycket som möjligt som de nya liv man tar sig an och ansvarar för tänker jag, så nu lusläser jag div böcker och på internet om höns och ankor ifall att det blir så att vi skaffar höns/ankor nästa sommar Glad
Antingen så är "planen" att ha några hönor på prov första året och man kan tydligen låna/hyra höns över sommaren. Eller så köper man in ett par höns/ankor tillsammans med någon av släktingarna som sen tar hand om dem på vintern när vi är i stan.
Fast jag är väldigt fundersam och tveksam till det där med sommar-/lånehöns; jag får lite känslan av slit-och-släng eller "sommarkatt"?
I böcker läser jag att höns tydligen inte är så brydda över att flytta till en ny plats, nyfikenheten och upptäckarlustan sägs vara starkare, men jag är lite tveksam. Någon som har erfarenhet av "sommarhöns" och vill berätta mer?

Katter och höns/ankor: Jag läser om de sjukdommar och parasiter/ohyra som kan drabba höns och undrar om dessa kan smitta katterna?
Katternas rastgård ligger på husets baksida och tanken är att hönsen/ankorna ska få husera i trädgården på framsidan. Givetvis kommer jag att vara lika noga med hönsens hygien som jag är med katternas. I teorin kommer de alltså inte att mötas nos mot näbb, så att säga. Men parasiter/ohyra kan ju överföras via tex kläder, skor, luften eller liknande, så helt säker på att inte överföra någonting kan man ju inte vara.  
Någon som har erfarenhet av detta? Är detta något att bekymra sig om eller är jag bara hönsmammig?

Till sist: Jag läser och läser om olika raser och allmän information kring höns och ankor, och förundras över att det inte finns så mycket info på nätet om höns/ankor(-raser) om man jämför med tex katt- och hund? I bästa fall finns det en liten suddig bild och lite fakta om vikt, färg på äggen och olika färgvariationer inom rasen i sig.
Någon som har en favoritras av höns eller anka som kan berätta lite mer om denna och varför man ska välja just denna rasen?

Jag bifogar en bild från Fredriksdals trädgård i Helsingborg där en modig höna/tupp trotsar regnet och blänger på turisterna Tungan ute

Annons:
kalindas
8/26/12, 12:16 PM
#1

Hyra höns tror jag kan vara det smartaste. Då har ni dem på sommaren och sen tar ägaren tillbaka dem till hösten.
Risken finns ju alltid att de blir middag efter sommaren, men då vet ni att de har haft ett bra liv. Men det är ju olika för olika uppfödare, det är ju bara att fråga dem hur de gör. Glad

Ska ni ha värphöns får det ju vara lite äldre djur. Annars kan ungfåglar och kycklingar vara en idé.

Ankor får man vara berädd på att de klabbar ner en del (om det inte är myskankor), men även där finns det säkert möjlighet att hyra eller låna ett gäng från någon uppfödare.

Om ni vill ha stora höns så är Brahma väldigt populära, inga supervärpare däremot.
Vackra höns som värper bra är svart Australorp, kolsvarta och eleganta.

Tror inte det är så mycket som höns kan smitta katter med. Det skulle väl ev. vara hönsloppor. Men tror inte det är några djur som stannar å katten.

/Elisa

MijmuPix
8/26/12, 1:10 PM
#2

Tack för ditt svar Kalindas! Australorp var en ny bekantskap, måste googla lite och läsa mer.

Just det, glömde ju att skriva att det var värphöns som jag tänkte mig, så det är nog bra att skaffa lite äldre djur :-) Och så vill jag gärna ha bara "damer", ingen tupp eller ank-hane (som hade ett helt eget namn, nu minns jag inte vad det var).
Någonstans stod det att hönor kunde bli deprimerade och sluta lägga ägg om de inte hade en tupp i flocken. I ett annat sammanhang står det att det går lika bra utan tupp, särskilt i tättbebyggt område där en galande tupp kan vara störande för grannarna och där man kanske bara har en handfull hönor. Någon som har erfarenheter av detta? Kanske är det olika mellan olika raser?
Jag tänkte mig en 3-4 hönor/ankor.

Jag kom på att katterna ska snart vaccineras så jag kan fråga veterinären om hönsloppor, virus/parasit-risker mm då. Sicken en hönsmatte man är Flört

kalindas
8/26/12, 1:18 PM
#3

Det finns någon regel om hur många höns man får ha i tätbebyggt område. Kolla på Jordbruksverkets sida. Där står även hur stor ev. gård ska vara tror jag.

Här är australorp.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Australorp

/Elisa

kalindas
8/26/12, 1:20 PM
#4

Kan mycket väl hända någon rashönsuppfödare kan tänka sig låna ut några av sina höns över sommaren.
Det är ju bara att leta på deras hemsida http://www.rasfjaderfaforbundet.dinstudio.se/ om det finns någon uppfödare i närheten av erat sommarhus. Glad

Var har ni sommarstugan?

/Elisa

Lejonhjarta
8/26/12, 4:59 PM
#5

Sorry Kalindas, jag motsätter mig detta att hyra höns/ankor över sommaren! Och detta ur hönsens synvinkel!

Hönsen har en mkt stark hiraki. Flytta några höns över sommaren å sen få tillbaka dom t hösten kan bli jättejobbigt för dom att komma in i en flock igen. Har fått erbjudande från andra om mina djur men alltid vägrat för ja tänker på djurens bästa.

Jag har rashöns, blandrashöns, ankor, gäss å påfåglar och alla går lösa på våran gård ihop med våra katter. När vi hade haft påfåglarna ett tag så utbröt det en dag ett väldans liv uppe bakom huset å kom dottern springande å ropade på mig. Våran älsta siames å hennes dotter hade smugit på Eva, vår påfågeldam å hängt sig i hennes stjärt. En rejäl mumsbit tänkte dom…;-) Annars så brukar dom faktiskt inte bry sig om när vi tec har kycklingar men dessa var bara för läckra.Tungan ute Men efter detta så har dom aldrig mer försökt nått sådant.

Ankor geggar ner etc men jag äääälskar verkligen mina ankor. Har mignonankor och dom är så ruskigt söta! Har numera i flera färger men dom vanligaste är nog vita med gul näbb. En liten ras å ser ut som små badankor. ÄLSKAR att bada! Å prata! Rätt så sociala. Flyger mkt bra men är hemkära.

När d gäller höns så tycker ja du skall ha tupp, om det inte är så att du inte får ha tupp då du bor i tätbebygt område. En tupp håller ordning å reda i en hönsflock. Om du inte vill ha ruvande hönor utan bara vill att dom skall lägga mkt ägg så kanske du skall sats på någon hybridras som är framavlad för detta ändamål. Mina hybrider ruvar trots detta, hittade en ligga i krubban inne i en av hästboxarna idag å vaktade några ägg hon samlat på sig med d hör mer till ovanligheten…

Finns måna fina ga hönsraser som är genbank som dom vill ha bevarade. Hedemoran är en sådan som finns i många vackra färger.

Jag har försäljning av ägg så jag har rätt många höns för att detta skall funka. Och mina äggköpare köper mina ägg dels för att det är från lösgående som må¨tt bra men även för att mina ägglådor har roligt innehåll. I dom finns ägg i massa olika färger. Vitt, ljusbruna, mörkbruna, rosafärgade, ljusblåa, olivgröna, mossgröna, turkosa…

Höns får loppor å löss relativt lätt men d går åxå hyfsat lätt att hålla dessa kort. Katter kan få detta men dom kan inte leva på katter utan är artbundet så det är inga problem.

Finns massor å säga i detta ämnet men du gör ett bra val att skaffa antingen d ena el det andra om du har möjlighet. Är underbara djur! Undrar du över något mer så ös på med frågor. Glad

kalindas
8/26/12, 6:10 PM
#6

#5
Jag tror dej Kerstin, min kunskap om höns är väldigt begränsad. FlörtGlad

Tänkte väl mest om någon uppfödare hade en avelsgrupp till utlåning, som inte skulle ingå i en ny flock senare. Men som sagt, hönskunskap är inte min starka sida. Skrattande

/Elisa

Annons:
SE*Wishetens
8/26/12, 6:27 PM
#7

Ett tips är att köpa den här boken, HÖNS: raser, skötsel, uppfödning av Karin Neuschütz och Kristina Odén. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127132064

Den innehåller det mesta man behöver veta.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Lejonhjarta
8/26/12, 7:09 PM
#8

Alla Karins böcker e grymt underhållande!! Både om höns å hästar. Mkt värda att sluka!!Glad

tuska
8/26/12, 7:12 PM
#9

 Å vad jag längtar nu till den tiden jag va hönsuppfödare.  jag hadde många olika rashöns (mest dvärg)   Ska man bara ha för att det är trivsamt och äggläggare så välj hedemora el Loman.   För deras skönhet så finns det massor att välja på.    Ankor är litte jobbigare tyckte jag,   de åt upp hela trädgården  =)

Lycka till med hönsen el. ankorna

MijmuPix
8/26/12, 7:34 PM
#10

Vad roligt med så många svar!

#5: Vad roligt att läsa om dina djur, och intressant att ta del av dina erfarenheter! Mignon-ankor är verkligen så fina :-)
Fler frågor lär säkert dyka upp framöver!

#7: Tack för tipset :-) Jag har denna + en liten hög med andra hönsböcker från biblioteket i en hög bredvid mig.
Gissa vad jag har ägnat denna regniga, mulna dag åt? :-P Sträckläst hönslektyr! Precis som #8 skriver så är Karin N.´s böcker väldigt underhållande och bra skrivna och jag har väckt katterna mer än en gång idag när jag skrattat högt åt någon beskrivning av hönsens beteende :-)

#9: Ankor är så fina men de verkar vara lite mer som bulldozrar i trädgården än om man jämför med de väna hönsen Tungan ute Hedemora-hönor har jag beundrat, och som skåning så har jag även ett gott öga till de skånska blommehönsen - de är ju i princip brunspottade, om man får låna en katt-term!

tuska
8/26/12, 8:03 PM
#11

 Ja Blomme och hedemora är vilket som   de är ju lika utsende mässigt.

Jag har haft båda sorterna som äggläggare.

Vackraste hönsen har du bland dvärg, faktiskt. kolla silkeshönsen  finns som dvärg och stora.

Sen har du de vackra bramorna i både dvärg och stora, men de lägger inte mycket ägg.

Koccin är ju de hönsen som finns ialla varianter och färger.  Riktigt bra äggläggare dessutom och vänliga i sitt sätt att vara.

 3 hönor går bra utan tupp. men oftast köper man en trio 2 hönor en tuppe,   Tuppen visar vad hönorna ska göra, äta och gå in för natten och håller ordning på flickorna i hönsgården   =)    Jag hadde 17 avelstuppar och ,kl 03 väckte de mej varje sommarmorgon.   Härligt.

Nu blir jag riktigt avundsjuk på dej med möjligheter att ha dessa trevliga fåglar.

[hakkapelitta]
8/27/12, 3:15 PM
#12

Jag vill komma och hälsa på!! Skrattande

Attacks
8/27/12, 4:33 PM
#13

Det vil derimot ikke jeg Förvånad…… eller jo,men bare om fuglemonsterene er utenfor Veenas rekkevidde Skrattande

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
tuska
8/27/12, 8:18 PM
#14

   Jag kommer jag också och "snussar" på dem.  När jag träffade min gubbe, hadde jag en höna Gullan under armen och presenterade henne.

  Detta är min Höna Gullan  =)   Ja det va kul,Skrattande hon va grann denna Gullan och min favorithöna, hon blev mördad en dag av en ormvråk och endast återstod en fjäder.

Upp till toppen
Annons: