Annons:
Etikettavel
Läst 1894 ggr
mylicharlie
8/19/12, 11:21 AM

Avelsfrågor

Hej,

Jag tänkte kolla lite med er. Jag och min sambo ska åka och kika på en kull nu i veckan. En av missarna vill de ha halvfodersavtal på. Nu har jag lite frågor. Vad brukar man gå efter ex temperamentsmässigt när man avlar vidare på en katt? Jag tänker att man såklart alltid vill avla vidare på den som verkar ha finast temperament i kullen? Så om man nu skulle hårddra det lite - är det inte det bästa att köpa en kattunge som de vill ha halvfoderavtal på och ta en kull av?

Som ni vet har ju vår ena prins varit ganska skygg. Vi har ju arbetat så otroligt mycket med honom och idag är han mycket mycket tryggare. Men OM vi nu skulle skaffa en till så är en av mina funderingar just gällande temperament och socialt samspel med omgivningen hos den nya. Man får väl förmodligen en känsla när vi väl kommer dit och kikar också.

/Jenny

Annons:
Nilla
8/19/12, 11:28 AM
#1

Jag måste säga att jag tycker du tar en stor risk angående Charlie. Säger som jag sa tidigare - i mars funderade ni på omplacering och du publicerade inlägg med rubriken "vi orkar inte mer".

Nu är det dags för avelsplaner och fler katter? Du riskerar att Charlie kommer i skymundan och kanske slutar det med omplacering eller avlivning. Ska du inte skynda lite långsamt?

Feel free to hang me… Foten i munnen

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

mylicharlie
8/19/12, 12:05 PM
#2

Att omplacera honom har aldrig varit aktuellt.. Inte vad jag kan minnas att jag skrivit. Dokc har det självklart varit väldigt jobbigt - absolut. Vi hade i alla fall tänkt åka och kika på dem och prata med uppfödaren. Och avelsplanen är ju för uppfödaren och inte för oss.

Jag förstår vad du menar och det är absolut inte skrivet i sten att vi ska köpa en till. Men jag skulle samtidigt ljuga om jag sa att vi inte överväger det.

Och jag ska inte hänga dig, haha :)

Nilla
8/19/12, 12:20 PM
#3

Jag tog för givet att det var en hona du skulle ha och då är ju ofta ansvaret för kattungarna ditt. Det kan också vara jobbigt att hålla en hane fertil - det kan påverka dina andra katter negativt.

Jag är bara orolig och menar väl. Det kan naturligtvis också gå vägen - vad vet jag. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

mylicharlie
8/19/12, 12:25 PM
#4

Denna som jag menar nu är en liten hane. Har också fundert på det där med att ha honom okastrerad. Det skulle vara i ca ett år då och att de tar edast en kull på honom.

Jsg förstår och jag uppskattar alla olika infallvinklar. Vi har sagt till uppfödaren att vi inte vet säkert om vi kan köpa en till justnu, men att vi kommer och kikar. Jag vill gärna diskutera med henne och fråga vad hon anser och vara rak och tydlig med de problemen vi haft med Charlie.

Men det kan jag säga rakt av att gud så mysigt det hade varit med nyläckta kattungar här, men det funkar inte alls.. Det får bli när jag går i pension eller så! ;)

Men.. du som ändå har insikt i det här med katter och uppfödning. Vad skulle du svara på frågorna? Alltså avelsfårgorna om vilka egenskaper man försöker se på en katt som ska gå i avel?

Nilla
8/19/12, 12:59 PM
#5

Jag skulle koncentrera mig på föräldrarna. Noggrant studera stamtavla och ev inavelsgrad. Höra mig för om hälsan hos de bägge. Har de varit sjuka och i såfall i vad. Hur är de mentalt? Träffa katterna.

Naturligvis bör man inte välja den unge som gömmer sig under fåtöljen, även om den är sötast. I allafall inte om man letar avelsmaterial.

Oftast vet uppfödaren bäst vilken unge som passar att gå i avel - mentalt och exteriört. Sedan får man gå efter sin magkänsla.

Det finns nog andra som bättre kan svara på den frågan, än jag.

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Fielie
8/19/12, 1:30 PM
#6

Även om kattungarna där de bor nu är trygga hos/med uppfödaren,så krävs det att man tar sig tid för att hjälpa kattungen i flytten,vänja sig vid den nya miljön och lära känna er och de övriga katterna. Även finnas för katterna som finns hos er nu.

Att ha en hane fertil hane,måste man tyvärr räkna med urinmarkeringar,hanar är olika de också,de är olika individer. Rastlöshet och ropande efter honor, vilket innebär sömnlösa nätter för er. Nu ville uppfödare vad jag förstår bara ha en kull,jag går inte in för att skrämma er,men vill upplysa vad ni kan tänkas ha framför er.

Men ett fodervärdsavtal innebär ju att ni förväntas ha honom fertil till uppfödaren fått ut vad de då "förväntar" sig av honom.

Ni har ju redan haft problem med kisseriet pga att Charlie var otrygg.

Jag är jätteglad att ni lyckades komma förbi det till sist, hur mår han idag? River han av sig päls fortfarande? Om det är ärftligt betingat vet jag inte, hans mamma gör inte så,jag är fortfarande en oerfaren uppfödare,har bara haft ett par kullar. Vände mig i min tur till mammans uppfödare ang detta,för jag har grubblat mycket över just Charlie.

Ni får naturligtvis göra som ni vill.

Sofie

Annons:
kalindas
8/19/12, 1:47 PM
#7

Som de skriver ovan, så håller jag med om att en fertil hane kan ge stora problem. Det kan går superbra också, men har du otur så får du en vrålande pissepelle som vill mucka gräl med de övriga två.

Är du sugen på en unge till, så köp hellre en liten hane som du kan kastrera när han är en 5-6 månader gammal.
Skulle inte våga ha en hankatt på foder i din nuvarande situation.

/Elisa

Lejdet
8/19/12, 3:11 PM
#8

Ta INTE en okastrerad hankatt som fodervärd med de problem du redan haft!

Jag har fram tills nu haft 4 fertila hanar samtidigt och det har tärt både på mina och de övriga katternas nerver, trots att alla fyra är helt underbara hannar i grunden!

Dock förändras dom och blir knepiga när de blir fertila. Flippen kissar precis överallt nu och försöker "våldta" allt som kommer i hans väg oavsett kön..

Det skrämmer de andra katterna, även kastraterna och de tycker att han är "pain in the ass". Han går nu ihop med Cesar som för några veckor sedan blev chipkastrerad, han är den enda som står ut med honom.. Cesar strilar fortfarande konstant, väntar på att chippet skall börja fungera..

Casper har fram tills han kastrerades för en månad sedan varit extremt rastlös och har vrålat dygnet runt.. så illa att grannarna hotade att skjuta honom tom!

Nu är han tyst och har slutat strila. Skööönt!

Lille Oden som nu är 10 månader har förvandlats från världens keligaste, goaste katt till att vara jätteskygg och löjligt rädd för allt och alla nu när han är fertil..tydligen var hans pappa likadan.. Helt osocial med andra ord och han fräser mot alla de andra katterna oavsett kön och ålder.

Så det där med hormoner är en knepig sak och man får räkna med att ens hem luktar som en kattlåda konstant trots att man skurar ihjäl sig med alla medel som finns på marknaden!

Nu låter jag som att jag vill skrämma dig men jag vill att du ska vara medveten om baksidorna av att hålla en fertil hane i en bostad.

mylicharlie
8/19/12, 3:12 PM
#9

Okej, tack för era svar!

Charlie har inte kissat i sängen på ett par månader. Han har slutat helt med att riva av sig päls. Han "säger till" när han tycker det är lite smutsigt i lådan och väntar snällt på att man fixat till det för att sedan sätta sig och uträtta behoven. Han hr blivit mycket lugnare. Jag har pratat med en kompis som har tre orientaler idag och haft lite samma problem med sin ena orientalpojke. Hon sa att det är så individuellt men att hennes ena mådde bra av nya kattkompisar. Och att han blev mycket lugnare. Men som sagt förstår ajg att det är otroligt individuellt.

Och egentligen känns det mer som att Charlie är skygg när det gäller människor och inte när det gäller andra katter. Men det kanske du Sofie känner igen?? Du hade ju flera kissar hemma och han hade väl inget problem med det? Jag har insett att det inte är lämpligt att skaffa katt på foderavtal så om det blir något så blir det utan massa joxande. :)

Lejdet
8/19/12, 3:19 PM
#10

Glömde ge dig ett svar på vad som som uppfödare väljer att avla vidare på..

Tror att det skiljer sig rätt mycket mellan olika uppfödare, jag känner de som inriktar sig på att enbart få fram utställningskatter. Där går man tyvärr helt på utseende och glömmer ofta bort temperamentet och delvis även hälsan.

De flesta av oss kör en medelväg, vi försöker att kombinera båda sakerna och kanske hellre väljer katten med bra temperament i kullen som ändå ser helt ok ut än tar den snyggaste att avla vidare på.

Personligen avlar jag hellre på en stor, frisk, glad katt där föräldrarna haft lätta födslar än spar den minsta men mest extrema i utseendet. Det bespar mig mycket vånda/oro för katten och även pengar i framtiden.

Lejdet
8/19/12, 3:21 PM
#11

#9 Det är inte alls otänkbart att han skulle må jättebra av en kompis, men välj då en mysig, trevlig kattunge som han kan lära känna i sin egen takt och som sen kastreras vid 6 månader.

mylicharlie
8/19/12, 3:39 PM
#12

Jag ska INTE välja ett foderavtal!! Ni har fått mig att inse att det var en dålig idé! :) Vi får se om det ens blir en till kisse hemma. Som sagt ska vi börja med att åka och titta och diskutera lite med uppfödaren. :)

Lejdet
8/19/12, 3:53 PM
#13

# 12 Låter bra, titta kan man göra hur många ggr som helst ;-) Förklara även situationen för uppfödaren så att ni OM ni köper en katt kan få möjlighet till återköp.

Annons:
[lisme]
8/19/12, 4:10 PM
#14

Jeg synes det er litt vel mye skepsis til å ha en fertil hannkatt. Vi har i flere omganger hatt to fertile hannkatter samtidig. Og det er ikke alle som begynner å markere med det samme de blir kjønnsmodne. Noen markerer aldri - ja jeg vet det er sjeldent, men det skjer! Noen begynner å markere etter at de har parret første gangen, andre etter første damebesøk hos den andre fertile hannkatten. Vi har to fertile hannkatter nå, og begge markerer, men det er bare litt. Det skjer ikke hver dag, det kan gå dager mellom hver gang noen markerer. Den ene hannkatten har fast tilholdssted i det store katterommet, den andre har fast tilholdssted i det lille katterommet. Begge to får komme ut noen timer hver dag, men da med bleier på. Ja jeg har firet på prinsippene så nå er også jeg bleieskiftarbeider Cool

Den hannkatten som er i det store katterommet, markerer litt på det ene kattemøbelet han har der. Den andre har ikke markert i det hele tatt inne på rommet sitt. Så det er ingen regler uten unntak Flört Jeg synes at det veldig ofte er mye negativt som fortelles om fertile hannkatter, det er litt som fødselshistoriene til oss kvinner. Jo verre en har hatt det, desto mer interessant er det å fortelle om det. Om du hadde fått en hannkatt på fòr, og han skulle brukes når han var ca 1 år gammel, er det slett ikke sikkert at han ville ha markert i det hele tatt hjemme hos dere.

En annen sak er det at det finnes veldig gode rengjøringsmidler som når de brukes riktig, fjerner all - yes ALL - lukt fra markeringen Glad

Det kan godt hende at Charlie vil ha veldig godt av å ha en likesinnet kompis, en liten kar som Charlie kan passe på, leke med, sove i haug med og oppdra. Kanskje er det en god idè å anskaffe en til Tungan ute

mylicharlie
8/19/12, 5:34 PM
#15

Ja hela dagen har gått åt att prata och diskutera här hemma, här på iFokus och med andra kattmänniskor om olika infallsvinklar när det gäller detta. Jag blir mer och mer övertygad om att det faktiskt kan bli riktigt bra speciellt faktiskt för Charlie. Jag vet att den som var ovan när Charlie flyttade hit just när det kom till annan katt - var inte Charlie utan Julius. Julius var skeptisk för han alltid har varit min sambos lilla ädelsten och nu kom en till så han var lite sur i början. Charlie var inte alls rädd för Julius i början utan snarare lite obrydd men ändå nyfiken. Det var mer oss som han inte gillade att vi tog i honom och så. Men det har vi ju arbetat med och idag sover han kommer och myser osv. Han är ingen knäkatt men det tror jag heller inte behöver vara en big deal. De är som med människor vissa haråstörre integritet än andra. Och det har Charlie. Han är numera framme och kika och är nyfiken när vi har besök över även om han inte går fram och nosar så kommer han fram å kikar, leker gärna med mina "stackars" gästers fötter när de sitter i soffan. Han älskar att attackera och busa med fötterna.

Jag är fullt medveten om hur Charlie har varit och betett sig. Men som ni säger en fertil hankatt skulle kanske trigga igång ett beteende hos honom. Skulle vi nu (imorgon när vi åker till uppfödaren och kikar) bli intresserad av en katt och besluta oss så kommer det absolut inte vara med foderavtal. Och återigen kommer jag att vara helt öppen med det beteendet som Charlie har haft. Så får vi stöta och blöta utifrån det.

Och jag måste säga att bara för att min lilla prins haft vissa beteenden som inte alltid varit så uppskattade så har jag ALDRIG funderat på att ta beslutet om att placera om honom. Jag har varit väldigt uppgiven och ledsen många gånger och känt att jag nästan inte orkat mer. Men denna lilla krake har och är mig så otroligt kär. Jag är samtidigt glad att han är speciell min lilla plutt för så mycket som jag lärt mig av honom är otroligt. Klart man ibland ville att det skulle ha blvit lite mer smärtfritt men ibland blir det ju inte alltid så :)

mylicharlie
8/19/12, 5:37 PM
#16

#13 Absolut! :)

kalindas
8/19/12, 6:02 PM
#17

#15
Tycker du tänkt igenom detta bra. Glad

Visst fastnar de där "problembarnen" lite extra i ens hjärta. Kyss

/Elisa

Nilla
8/19/12, 6:27 PM
#18

#16 Låter bra det, mycharlie. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Fielie
8/19/12, 7:12 PM
#19

Nejdå,han hade inget problem med det,jag har 4 katter hemma. Rasen som sådan är lite flockdjur, så oavsett om ni väljer foderavtal eller kattungeköp eller avvakta,så behöver det inte bli problem.

Man kan vända och vrida ur olika perspektiv,och det kan ju gå jättebra med fertil hane med. Det är svårt att veta innan.

Lycka till i fortsättningen.

mylicharlie
8/23/12, 6:30 PM
#20

Hej allihoppa!

Nu har vi varit och tittat på Zentrys kattungar i två omgångar. Kelat, frågat massvis med frågor, inspekterat och blivit kära. Vi har fått ett enormt förtroende för uppfödaren och väldigt bra kontakt. Det känns toppen! Hon är engagerad och mån om att de små ska komma till bra hem. Vi har nu tingat en liten OSH lila sköldpadda. Hon flyttar hem till oss redan imorgon och det känns toppen. Hon är en riktigt liten myskisse samtidigt som det är fart och bus i henne.

Vi berättade såklart hur Charlie har varit och de beteenden han haft. Hon har kommit med många bra tips och vi har återköpsrätt om det skulle gå helt åt helskotta. Vi är himla exhalterade här hemma och kan knappt bärga oss. Det ska bli så spännande att det kommer en liten hona in till flocken!

Annons:
kalindas
8/23/12, 6:33 PM
#21

#20
Lycka till!
Det går säkert bra med en liten tjej. Glad

/Elisa

Nilla
8/23/12, 11:54 PM
#22

Håller tummarna för att allt går vägen. Vi väntar spänt på bilder på det lilla underverket.

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
8/25/12, 8:51 PM
#23

Så koselig. Det blir nok gøy for Charlie. Dere har gjort en kjempejobb med han og det er så hyggelig å lese at dere tross motganger har fortsatt og gjør alt dere kan for at han (og dere) skal ha det godt.

Masse lykke til med nye jenta Glad Gleder oss til bilder

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: