Annons:
Etiketthälsa
Läst 3484 ggr
Corny
8/5/12, 10:10 PM

Varför strilar kastrater?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min OLH Mikey, som blir 5 år i december, kastrat sedan 6 månaders ålder, har börjat strila lite här och var.

Det började med att han stod i toalådorna, skakade på svansen och sprutade bakåt. Lösningen blev att köpa lådor med höga kanter. Ibland når han ändå över kanten, men problemet har minskat.

Sedan några månader tillbaka strilar han även i fönsterkarmar, på möbler, ja var som helst.

Det känns ganska hopplöst eftersom det inte är ett enda ställe utan mer där han råkar befinna sig när lusten sätter in.

Jag har pluggat in Feliway. Jag har analyserat situationen här hemma. Tills för knappt en månad sedan hade jag fem katter: Mikey och fyra cornishar. Tre honor och en hane. Hanen Nestor är kompis med Mikey, men honorna har alltid varit vrånga. De är alla äldre än hanarna, en mamma och två döttrar. Den yngsta; Java, var polisen här hemma, drottningens livvakt. Hon måste hålla koll på de andra så de skötte sig. Mikey hade enorm respekt för henne, han vågade inte gå förbi henne om hon stod i vägen.

Lösningen blev, efter mycket funderande och vånda, att omplacera Java. Både för hennes skull och för Mikeys. Jag tror att det var stressande för henne att alltid bevaka de andra och hålla ordning.

Hon fick ett hem hos en underbar barnfamilj som älskar henne och där hon mår jättebra och kan slappna av och bara vara en gos- och lekkatt.

Men Mikey fortsätter. Vad göra? jag har köpt refill till Feliwayen, jag tvättar med citronsåpa, jag sprayar Feliway där han strilar.

De andra honorna är visserligen inte förtjusta i honom, men, för mina människoögon, känns det som om det funkar. Ingen är rädd, ingen är nedtryckt eller alltför dominant.

Det är alltså inte kisspölar, det gör han i lådorna, utan rena revirmarkeringar. Jag tolkar det som osäkerhet.

En uppenbar lösning vore väl att omplacera Mikey. men han är en uttalad enmanskatt och väldigt bunden till mig. Det känns som en omöjlighet att utsätta honom för den stressen, speciellt som han redan har beteendeproblem.

Hra ni orkat läsa så här långt? Har ni några förslag? Jag är tacksam för alla idéer.

Annons:
kalindas
8/5/12, 10:29 PM
#1

Hade en strilande kastrat i 12år, så jag vet hur jobbigt det är. I Spokies fall började han efter att jag bodde hemma ett tag och han träffade på mina föräldrars katter.
Hans kissande var (som jag misstänker din killes idéer kan vara) rent revitänk/protest och självklart stress. Han ägde mig och var det något som gick honom emot så skvätte han på väggen.
Var i många år valet och kvalet om jag skulle ta bort honom. Men jag klarade inte…
Tack och lov revikissade han mest i lädan och kisset luktade inte.

Feliway hjälpte inte över huvud taget. Det enda som gav något resultat var p-piller till honkatt. Han fick detta en gån i veckan och revikissandet minskade. Prövade även p-spruta, men piller funkade bättre.

Nu för tiden finns det annan medicin att pröva om man har en strättande katt. Det är en medicin som ges till män för att minska deras sexdrift, kemisk Kastrering. Självklart har jag glömt namnet. Obestämd
Vet inte om det fungerar.

Är det revir/protest så kan det även hjälpa att omplacera honom till ett hem med färre katter.

Men innan du börjar med sakerna ovan. Gör en hälsokoll på honom. Speciellt urinvägarna. Kolla inte bara bakterier i urinen utan även efter blod eller om kisset är väldigt koncentrerat. Dricker han dåligt och har ont i urinblåsan, kan han ju kissa av den orsaken också.

Jag håller tummarna att det löser sig för honom!

/Elisa

Lejonhjarta
8/5/12, 10:41 PM
#2

Ja fy 17! Har 4 huskastrater som i mellanåt gör det inne, både i huset å i stallet… Skitjobbigt, å husisar e ju inte lätta å omplacera… Kanske skulle funka med p-piller. Har ja aldrig testat.

[lisme]
8/5/12, 11:03 PM
#3

Du kan prøve å få satt en Suprelorin-chip på han, det er en depottablett som kan vare i inntil 2 år. Det er en form for kjemisk Kastrering, som stort sett fungerer veldig bra. Hvis det er faste steder han markerer, kan du sette en skål med mat der. Normalt sett vil ingen katter markere der maten står. Du kan også i tillegg velge et sted det er lov for han å markere, kanskje holder det? Om det er en vinduskarm, legg plast først og så en bleie/avis/tørkepapir eller lignende som han kan markere på. Når han har markert så vent med å ta den bort sånn at han kan kjenne at han har markert der og at ingen forsøker å hindre han i å markere reviret sitt. Så lenge det ikke lukter skal det ikke være noe stort problem. Du kan skifte bleien/papiret eller hva du bruker, en gang pr døgn

mjau74
8/6/12, 12:46 PM
#4

Virker Suprelorin-chip på allerede kastrerte katter mot markering? Det har vell samme effekten som en kirurgisk Kastrering.

berthagenn
8/6/12, 2:09 PM
#5

Hej!

Jag har (hade 4 i mars månad…) 3 hankatter. Har nästan alltid haft hannar av någon anledning; gud ville så. Skrattande I 25 år! Cool

Mina har faktiskt ALDRIG strilat, peppar peppar. Jag lever väldigt väldigt rutinmässigt liv. Tror de gillar detta som attan. Vi trivs med varandra! Kyss

Inga nya katter in sådär ofta alls. Mycket lugn och ro så att säga. Inga ”nyheter”. Mer än jag då! Skrattande

Tror att vardagsrutiner inte skall ändras för ofta i deras liv. Eller vad tror ni?

tuska
8/6/12, 3:08 PM
#6

 Årstiderna får inte ändras för min pisse Nisse som är 12 år.   Vintertid så strilar den rackaren och då på fönster och gardiner, han protesterar mot vädret och honorna som ska nosa han i rumpan hela tiden.  Han gillar flickorna det vill jag lova, men dom kan stressa honom oxå, han vill inte gå ut för det är för kallt vissa årstider  och inte får det regna  =).   Det behövs inte mycket vill jag lova, men jag kan ju inte ändra på årstiden. och väderlekenRynkar på näsan 

 Lättstressad hankatt har jag, älskar honom innerligt.

Annons:
berthagenn
8/6/12, 3:14 PM
#7

#6 Flååååt, men jag kan ju inte låta bli att skratta här vid tangentbordet.

Detta är första gången jag hör detta. Ja, våra pälsklingar är ju verkligen INDIVIDER! Skrattande

kalindas
8/6/12, 3:56 PM
#8

Hittade namnet på medicinen jag nämnde i inlägget ovan. Heter Androcur och ska vara både köns och stressdämpande.
Ganska många biverkningar på människor. Obestämd
Men som en sista utväg kanske? 

Skulle nog också fundera på att pröva Suprelorin-chip på honom. Det kan ju fungera om det är revibetingat.

Men kolla upp hälsan på honom.

/Elisa

Nilla
8/6/12, 5:41 PM
#9

#6 Skrattande

Har prövat både p-piller och hormonspruta på kastrat, men det har inte hjälpt ett skvatt. Jag har en som strilar emellanåt, men det lever jag med. Han märker min stora fina oljemålning ovanför tv´n, soffkanterna och duschdraperiet - så jag vet vart jag ska städa. Det är inga jättemängder, utan små droppar.

Mathilda kan också slå en drill när det är något som inte passar. Då kissar hon ur sig i mitt täcke t e x. Nu har jag två katter mindre, så det artar sig på den fronten. Betydligt lugnare i kattgruppen.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
8/6/12, 6:11 PM
#10

# Ja Suprelorin kan hjelpe på markerende kastrater, men som regel er årsaken til at kastrater markerer, at det er tillært adferd og da nytter det hverken med kjemisk eller faktisk Kastrering.

Androkur virker på samme måte som p-piller, og for mange katter virker det ikke i det hele tatt

Corny
8/6/12, 9:13 PM
#11

Tack för alla intressanta svar!

Ja, den senaste katten som kom in i det här hemmet var Mikey och det är fem år sedan snart :) Så några större förändringar har vi inte haft under hans livstid. Jag har inte fått barn (är 55), inte bytt partner, inte möblerat om…

Men det är ju mycket som kan hända i katters liv som vi människor inte ens märker…

Jag tog mig i alla fall samman och bokade en veterinärtid idag, hos en mottagning som jag tror är kattkunnig och kattintresserad. Så nu är Mikey klämd och knådad bäde här och där. Han skötte sig exemplariskt utom att han spann för högt när hon skulle lyssna på hjärtat.

Nu har vi ett recept på Metacam att prova i fem dagar bara för att utesluta smärta eller inflammation.

Varken jag eller veterinären tror att det är problemet, men någonstans måste man börja.

Om det inte blir bättre tänker jag prova Zylkène.

Och sedan får det vl bli ett kemiskt kastreringspreparat.

Har också börjat tänka i banor av omplacering om inget funkar. Något är det ju som får honom att bli osäker och markera sitt revir överdrivet.

Har ni erfarenhet av att kat IV-katter strilar mer än andra? De är ju intensiva och känsliga, i behov av både närhet och aktivitet. Mina andra katter är cornishar och jag upplever dem som mindre intensiva fast lika aktiva.

Mikey kanske behöver bo med andra kat IV-katter? På större yta?

kalindas
8/6/12, 9:26 PM
#12

#11
Tror att de är betydligt mer stresskänsliga än andra raser och det ofta gör att de visar sitt missnöje genom att markera, jama mycket eller rycka päls.

I Spokies fall så flyttade jag 13 gånger under hans 12 åriga liv. Även om det bara var jag och samma katter omkring honom. Så måste det ha stressat honom väldigt mycket.
Han blev extremt revirkänslig och jag upptäckte när jag flyttade ifrån den sista lägenheten han bodde i. Så hade han markerat ALLA väggar runt min säng. Bara för att visa vem som ägde vem!

Tack och lov luktade det inte.

/Elisa

Corny
8/6/12, 9:48 PM
#13

#12 Mikeys stril luktar inte extremt heller. Fast jag känner det, men det är jättesvårt att lokalisera var lukten finns.

Vänner som kommer hit säger att de inte känner någon lukt. Men jag tycker det kommer i pustar när jag sitter i soffan till exempel.

Annons:
kalindas
8/6/12, 9:59 PM
#14

#13
Känner igen det! Man blir tokig! Letar och doftar överallt men hittar inget. En gång hittade jag EN droppe och det var den som stank!

Kände Spokies doft också, men den luktade inte som normalt kiss. När katterna här skvätter (tack o lov väldigt sällan) så känner jag det direkt!

Ett tips är att köpa en UV-lampa och spray som tar bort kissfläckar/doft. Dessa produkter använder jag.
http://www.ecodor.se/

/Elisa

Corny
8/8/12, 10:10 AM
#15

#14 Tusen tack för tipset! Jag har lagt länken bland favoriter. Ska köpa när lönen kommer!

Upp till toppen
Annons: