Annons:
Etikettavel
Läst 3402 ggr
[silkesnosen]
8/5/12, 12:03 PM

Finns den äldre typen av siames kvar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ja, frågan är som rubriken lyder:)

Min mormor hade under min uppväxt tre renrasiga siameser, varav en hade varit utställningskatt. Jag tycker att det är fantastiskt personliga och mysiga katter, om än för aktiva för mitt nuvarande leverne.

Min mormor och mamma saknar den äldre typen, då de inte känner igen sig i den nya, som tycks sirligare, med större öron, så hur är det, finns den lite "grövre" typen kvar? (Är det även skillnad i temperament?)

Jag bifogar ett kort på en av min mormors siameser.

Annons:
[silkesnosen]
8/6/12, 10:32 PM
#1

Ingen vet????

kalindas
8/6/12, 11:14 PM
#2

Finns säkert personer som föder upp mindre typade Siamesr och Orientaler. Titta runt bland kullarna här. Alla är inte extremt storörade eller långnästa. Glad

Det finns en ras som jag tror det kallar applehead Siames. Tror ingen avlar på dem i Sverige tyvärr.
kanske någon annan vet bättre. Glad

/Elisa

[lisme]
8/7/12, 12:04 AM
#3

Jeg kan ikke tenke meg at gemyttet er så veldig forskjellig på en old-style siameser og en mer moderne Flört

[silkesnosen]
8/7/12, 5:00 AM
#4

#2 Tack:)) Aha, då kan jag lugna mor och mormor. jag tycker personligen att stora öron är sött, men då vet vi:))

#3 Låter bra att de är lika mysiga i temperamentet:)) Tack:)

Lejdet
8/7/12, 7:52 AM
#5

Vill ni ha en mindre extrem katt så kan ni ju välja en Balines istället, dvs en semilånghårig siames? De är inte lika extrema som siameserna (ännu) ;-)

GunillaSverkersson
8/7/12, 10:31 AM
#6

Det finns ju riktiga gameldags siameser en egen ras , de siameserna fick byta namn till ett namn som jag inte kommer på just nu, men det finns säkert många här med bättre minne.Glad det finns ju en tråd här med bilder också

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
siamlove
8/7/12, 11:24 AM
#7

Old style siameser heter nå Thai.Lykke til.Glad

MissMaven
8/7/12, 1:25 PM
#8

Här kan man läsa mer om Thai: http://www.tica.org/public/breeds/th/intro.php

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

ramithi
8/7/12, 1:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Du #1 snakker om gammeltypet siameser og jeg har vel det som kalles den gamle typen balinser mine er ikke så typete som dem som er nå.

Jeg legger ved et bilde der du ser min gamle balinser Bluebell av Ramithi (N) og den yngste vi har vår nye hannkatt Saladin av Ramithi (N). Håper på kattunger her i løpe av året.

[lisme]
8/7/12, 2:00 PM
#10

Tonkineser ligner veldig på Old Style Flört

[silkesnosen]
8/7/12, 3:17 PM
#11

# 9 så fina:) jo de påminner om min mormors. #10 får Googla! # Får kika på Thai. Tack:)

ramithi
8/7/12, 4:38 PM
#12

Tusen takk #11 ja jeg liker dem veldig godt. Å så er dem veldig snillle. Det ligger flere bilder av dem på min hjemmeside om du/dere vil se på dem min hjemmeside adresse er www.ramithi.no

AlexH
8/8/12, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Thai verkar vara ganska populär i Öst, när jag var på den stora decemberutställningen i Moskva förra året, så var det en hel del Thai katter där och som deras rasklubb promotade med stora Banners..

Även ute i Europa verkar de finnas mer av än här i Skandinavien..

Vad jag förstod på den uppfödare jag pratade med i Moskva (hennes engelska var inte tipp topp) så hade hon fött upp både Sia/Ori samt Thai.. men nu bara Thai.. och hon märkte att det var en lättare ras (där) att sälja till allmänheten eftersom de har maskningen OCH looken av en "vanlig katt" om man nu kan säga så :D

Jag har själv cornish, och jag föredrar dagens SIA/ORI över de Thai jag ötte där.. men kan också förstå hennes resonemang.. OM man nu har inriktat sig på att sälja rasrena sällskapskatter.. (om ni förstår vad jag menar)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annons:
AlexH
8/8/12, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

och ett foto på några Thai som var där

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

kalindas
8/8/12, 6:10 PM
#15

Jag blandade ihop Thai och Applehead Siames. Eller är det samma??? Obestämd

Lite konstigt att ingen (vad jag vet) har tagit in denna ras i Sverige. Den är ju godkänd i WCF och TICA, vet inte hur det är när det gäller Sverak.

Borde ju vara en ganska lättsåld ras, då många vill ha den gamla typen av SIA.

/Elisa

[silkesnosen]
8/8/12, 6:14 PM
#16

#12 Kikade in, mkt söta:))

# 13 Jo, förstår resonemanget, även intressant att de inte tagit sig hit än. Jag tycker dock att balinesen tycks lite närmre den "gamla" siamesen, än Thai, men ska kika närmare på dem..

Jag har en Exotic och de flesta tycker ju att han ser märklig ut i början, då han inte ser ut som en klassisk katt. Jag valde utifrån temperament och vande mig efterhand och i mina ögon är han ju sötast:)

Liljekatten
8/8/12, 10:52 PM
#17

#16 Är det så att din mamma och mormor söker katt eller? Jag vet om två siameser, 3 år gamla, som söker nytt hem och de är inte särskilt typade i dagens mått mätt.

[silkesnosen]
8/9/12, 3:53 PM
#18

#17 Nej, just nu söker de inte, men jag undrarde, så frågan kommer upp med jämna mellanrum.

Liljekatten
8/9/12, 4:04 PM
#19

#18 Okey. Glad

Upp till toppen
Annons: