Annons:
Etikettkusinraser
Läst 4721 ggr
Lejonhjarta
2012-07-29 22:24

Nyfiken på peterbald...

Är lite nyfiken på Peterbald. Om man parar en PEB och en SIA el OSH vad får man? Och parar man så? Har letat på nätet men inte riktigt hittat nått vettigt. Någon som vet vart ja kan hitta mer info?

Annons:
kalindas
2012-07-29 23:32
#1

Nakengenen är dominant på PEB så du får väl ca 50/50 tror jag?!?. Obestämd

Sen finns det som jag förstått flera olika nivåer på nakenhet på katterna.
Du får de fullpälsade, som inte bär på anlagen alls, sen är det minst en annan variant bortsett från de helnakna, tror den kalla brusch. Den bär på anlaget, kan nog ge nakna ungar också, men blir inte helnaken.
Sen har jag för mig att en del kan tappa pälsen när de är äldre.

Finns minst en uppfödare i FHK som föder upp PEB. Kolla i uppfödarregistret.

/Elisa

kalindas
2012-07-29 23:34
#2

De fullpälsade ungarna får inte kallas SIA eller OSH, utan får beteckningen PEB, men får ställas ut som det de ser ut som.
Dvs. om inte detta har ändrats.

/Elisa

[lisme]
2012-07-30 03:02
#3

Jeg skjønner godt at du er nysgjerrig på PeterbaldFlört Jeg tror du vil få veldig god informasjon om rasen hvis du kontakter Oscarsine på

oscarsine@hotmail.com    Hun har også ltt informasjon på hjemmesiden sin www.manhunters-cats.com

Sussi89
2012-07-30 22:40
#4

Detta är otroligt spännande tycker jag! Har börjat fundera i samma banor som dig Kerstin efter att vi var hos dig. :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Lejonhjarta
2012-07-30 23:08
#5

Tack för tipsen, har å ska kolla lite mera. Glad

Ja visst suger det lite Sussie. Flört

Dagny
2012-07-31 00:09
#6

#2 De fullpälsade ungarna får inte kallas SIA eller OSH, utan får beteckningen PEB, men får ställas ut som det de ser ut som.
Dvs. om inte detta har ändrats.

Det stämmer inte. Inom WCF registreras fullpälsade som XSH och kan på utställning endast bedömas som ej godkänd korthårsras, ingen tävlan om cert eller högre på utställning. Inom FIFe (dit SVERAK hör) registreras fullpälsade som XSH/PEB och kan ej heller de tävla på utställning. De kan endast ställas ut som XSH, ej godkänd korthårsras.

Skulle det bli LH-avkomma efter PEB x SIA/OSH/SYS (som man "tappat" bort Variantmärkningen på) blir dessa XLH och kan naturligtvis endast ställas ut som XLH, ej godkänd långhårsras.

Det finns långhår i PEB-stammen.

Annons:
kalindas
2012-07-31 07:13
#7

#6
Nu fick jag lära mig nåt nytt. Tack för svaret! Glad

Men det är lite synd att man inte ens får ställa dem som det de ser ut som.

/Elisa

oscarsine
2012-07-31 12:38
#8

Avkom etter Peterbald og Siameser/Orientaler(korthår), blir foreløpig registrert som XSH i Fife. Etter 1. januar 2013 blir de dog registrert som det de er, PEB!!! Men de som er brush og lengre i pelsen, må ha betegnelsen 83-brush, 82-vanlig korthåret, og 81-langhåret, i EMS koden. De som er nakne, flock eller velour får ingen ekstra sifre i EMS koden. De kan også idag re-registreres om til PEB, sånn at man kan stille dem på lik linje med andre kat.4 katter. De som har "orientaler" pels, kan da heller ikke brukes å parre orientaler/siameser med videre, men bare på Peterbald.

I alle andre forbund blir kattungene av kryssningparring automatisk registrert som PEB, men heldigvis skjer altså dette også i Fife fra 1. januar-2013, og da tror jeg flere vil skaffe seg PEB, når man ikke blir "motarbeidet" av sine forbund.

Jeg har for tiden nettopp et sånn PEB og OSH kull, og av 7 kattunger fikk jeg 1 flock, 3 velour, 1 brush og 2 helt vanlige orientalere. Det skal jo nevnes at pappaen er flock, så det kan sikkert ha noe å si på antallet med mindre pels, men jeg ble velsig positivt overrasket at det kom så mange med så lite pels. Dette er hva de er idag. At de som er velour kan bli flock etterhvert er jo ikke helt uvanlig heller:-)) Spennende er det ihvertfall å se hvordan de utvikler seg. Og ikke minst er det super gøy at flere får interesse får disse herlige katteneCool

oscarsine
2012-07-31 12:39
#9

Jeg skal se om jeg ikke får lagt ut noen bilder her i løpet av dagen:-)))

Lejonhjarta
2012-07-31 12:48
#10

Ja, dom vill vi se. Skrattande

Upp till toppen
Annons: