Annons:
Etikettkattprat
Läst 5691 ggr
Mikai
2012-07-11 16:31

Talade med Agria

Talade med en handläggare på Agria idag då jag hade lite frågor om en katts försäkring och frågade då hur friska orientaler och siameser är jämfört med andra raser. Handläggaren sa att orientalen och siamesen är en av de friskare raserna och låg på nivå 2, alltså näst sist i antal sjuk och skaderanmälningar bland alla raser.

Det var glädjande information eftersom man hört tvärtom tidigare Glad

Annons:
[lisme]
2012-07-11 17:04
#1

Ja dette var jo det helt motsatte av det vi fikk beskjed om da en representant fra Agria hadde informert om rasene. Hvordan kan vi finne ut hva som er korrekt her?

kalindas
2012-07-11 19:21
#2

Hade varit lite intressant att veta vilket som egetligen är den rätta statestiken. Glad

Kul att höra att de ligger på nivå 2! Glad

/Elisa

Anna1978
2012-07-12 11:56
#3

Mycket glädjande nyheter!

SE*EndlessOceans
2012-07-12 12:37
#4

Hm konstigt att de då har höjt premien på försäkringarna och håller ett föredrag där de säger att rasen är den sjukaste enligt deras skadestatistik=/

AngelsCo
2012-07-12 13:53
#5

Intressant. Vore spännande att se vad som orsakar siamesens placering i skadestatestiken…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Millimina
2012-07-13 13:09
#6

#4 säger det samma… Den info som vi fick på SOG´s årsmöte vara att de har flyttat oss till en dyrare grupp pga så mycke problem/sjukdomar…

Ni som är Agria ombud som finns här kanske kan hjälpa oss och förklara hur det ligger till?

Annons:
Lejonhjarta
2012-07-13 13:44
#7

Det sa dom på en föreläsning vi var på åxå…

LottaX
2012-07-13 14:04
#8

Agria har fyra premiegrupper, alla kat IV katter ligger i grupp 4:a alltså den högsta. Du måste fått felaktig information från den du talade med på Agria.

AlexH
2012-07-13 14:15
#9

den info vi fick från en av Chefs handläggarna på vårt årsmöte , där agria föreläste i uppsala så ligger SIA/OSH i grupp 4, precis som rexraserna… den grupp med högst premie…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Sanna Agria
2012-07-13 14:16
#10

Hej!
Jag heter Sanna och jobbar på Agria. Det som Lotta X skriver här ovan stämmer, dvs Agria har 4 premiegrupper för katter och siamesen ligger i grupp 4.

Premiegrupperna baserar sig på vår statistik över hur skade- och sjukdomsdrabbade en ras är. Grupp 1 är den minst drabbade och därför den billigaste gruppen. Grupp 4 är den mest drabbade och därför den dyraste att tillhöra.

Innan den 1/4 2012 hade vi bara 2 grupper och alla raskatter låg då i 2:an. Kanske har det blivit ett missförstånd beroende på detta.

Ber om ursäkt för förvirringen som detta orsakat.

Hälsningar Sanna, Agria

Anna1978
2012-07-13 14:22
#11

…och där blev glädjande besked dåliga besked. Man får fortsätta göra det bästa man kan för att denna dåliga trend ska vända.

cillaroten
2012-07-13 15:54
#12

#10 Jag kanske har fått felaktig info,men är det inte så att många raser fortfarande ligger i den dyraste gruppen,alltså numera 4??

kalindas
2012-07-13 17:13
#13

#10
Finns det någon statestik på vilka sjukdomar som orsakat att de flyttats upp i den dyrare prisgruppen?

Hade varit lite intressant att veta. Glad

/Elisa

Annons:
[hakkapelitta]
2012-07-13 17:23
#14

Vilka raser ligger inte i grupp 4 är min stilla undran?

Hur räknas Agrias statistik, räknas den också på väldigt små raser?

Mikai
2012-07-13 19:52
#15

ja där ser man, undras varför hon sa att de låg i grupp 2 till mig, hon sa dessutom att orientaler och siameser tillhör de friskaste raserna. Jag skall ringa upp igen och höra nu när man har en helt annan information!

#10 tack för informationen

flis
2012-07-13 23:11
#16

Min oriental kostar 1466kr/år och rexarna 1299kr, samma försäkring för alla men priset skiljer. Huskatt är billigast under tusenlappen. Skrattande Betyder det att dom är friskare, måhända.

Silvestris
2012-07-13 23:24
#17

#14

Jag kan erbjuda information om devon rex och brittisk korthår, de ligger i premiegrupp 3. Himla smidigt för mig då jag har parat ut devon med britt, inget snack om vilken premiegrupp utparningarna ska ligga i. Eller? Blandraser ligger nämligen i premiegrupp 1. Jag skulle hållt tyst om vad de hade för raser i sig helt enkelt, det hade blivit billigare.Glad

Maxima06
2012-07-14 09:12
#18

Har även noterat att livvärdet har sänkts på mina katter.

cillaroten
2012-07-14 11:37
#19

#18  VA??? Kan dom göra det utan att meddela??

kalindas
2012-07-14 12:45
#20

#18
Är det äldre katter?
Vet att Agria sänker livvärdet på hundar när de blir äldre och plockar bort det helt när hunden fyllt 10år.

/Elisa

Annons:
Maxima06
2012-07-14 13:20
#21

Bägge katterna är 2 år, en kat IV och en III. Det var min mor som sa det till mig för nån månad sedan, att de sänkt min katt, hon såg det när hennes egen katt skulle höjas..jag tänkte att hon nog hade sett fel.

Jag blev snopen nu när de skulle förnyas och jag såg att det stämde, för jag kan inte minnas att jag fått någon info om att det ska ändras och jag har inte blivit meddelad att de sänkt min katt. Hon är sänkt från 10 000 till 9600 och moderns katt från 12500 till 12200.

Jag vet att de har gjort ändringar, de ska t.ex plockat bort det där att de sänker livvärdet eller om det var att de vart försäkrade livet ut, ska se om jag hittar foldern det stod i.

Nilla
2012-07-14 18:58
#22

OT. Borde vi inte gå ihop och kräva en tilläggsförsäkring för tandvård - där FORL ingår? Det har ju bl a Sveland, så varför inte Agria? De vet att detta är en stor kostnad för oss. En sak till: direktreglering dygnet runt. Det är inte så kul att betala 15 000 kr kontant och sedan behöva vänta två veckor på reglering. Japp, Agria har just nu en handläggningstid på fjorton dagar. Och de stänger kl 17. Man skulle kunna skriva namnlistor och skicka in till Agria och försöka påverka. Vi är många på kattsajterna. Men jag kanske ska starta en ny tråd. ;)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-07-14 19:07
#23

#22
Bra idé!

/Elisa

SE*Wishetens
2012-07-14 19:23
#24

#22 Nilla > MYCKET bra idé!!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Anna1978
2012-07-15 18:34
#25

Läste nyss agrias regler och såg Forl inte ingår, det visste inte jag! Tack #22 för att du skrev det! Sveland är de bättre än Agria?

jillan
2012-07-15 18:50
#26

#25 Jag har hört flera som har haft problem med Agria med ersättning. Att man måste "bevisa" med massa papper osv att djuret verkligen är sjukt m.m

Jag har Sveland & jag är supernöjd. Inga som helst problem med ersättning.
Väldigt bra att de ersätter FORL!

Anna1978
2012-07-15 19:56
#27

Tack#25 då ska jag kolla upp dom!

Annons:
kalindas
2012-07-15 20:31
#28

#27
Tänk på att om du byter försäkringsbolag, så var noga att fixa ett friskintyg på din katt innan byte. Detta oavsett vad de själva säger. För skulle det hända något med din katt något en kortare tid efter flytten, så kan de alltid skylla på att den var sjuk eller hade tandproblem innan dess.
Så friskintyg är ett råd.

/Elisa

Nilla
2012-07-15 20:54
#29

Jag har aldrig haft några problem med Agria. Alltid fått ersättning från försäkringen. Men man får ju vara lite insatt när man söker vård. Exempelvis ska ett beslut om avlivning fattas av veterinär om man ska få ut livförsäkring och man obducerar inte utan att höra med Agria först. Är det inte av intresse för dem, får man betala själv. Sveland har andra villkor som jag inte gillar. Mindre tak på veterinärvård, om jag minns rätt. Man får väga för och emot.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Anna1978
2012-07-15 21:48
#30

#28 tack! Bra tips!

AngelsCo
2012-07-16 09:23
#31

Frågan är ju VILKA sjukdomar som orsakar vår premiegrupp… Genetiska sjukdomar? Astma? Parasiter?

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

klykan
2012-08-06 14:30
#32

Fick nyss årets försäkringsbrev från AGRIA det innehöll en höjning av försäkringspremien på 42%!!! Helt otroligt. Nu är det bara att sätta sig och ringa runt till andra försäkringsbolag och kolla vad man kan få för premier hos dessa. Det borde gå att få betydlig lägre premie hos det bolag där man har hem, bilförsäkring etc.

berthagenn
2012-08-06 15:22
#33

Oavsett om Agria är dyrare eller så så har de hjälp mig när jag som mest behövde det för min första siames t ex.

Hon fick Malignt Lymfon (detta visste jag inte då) stack sen till Djursjukhuset akut i Malmö. Sjukhuset har tydligen en ”dirketkontakt” till Agria, så pengar eller inga pengar spelar ingen roll där.

En tjej som hade Folksam satt med sin hund jättelänge i väntrummet….

Min siamesflicka Soya (S*Zarkeshas Fun and Games) fick all vård hon behövde. Tyvärr avlivades hon 3 dagar senare…Pengar och medel fanns.

Hade jag vetat slutet hade hon givetvis fått somna hemma. Men hon vara bara 1,5 år gammal. Snyft vad det var jobbigt. Tom min chef skickade hem mig från jobbet.

Ja ja, saken är att Agria har direktkontakt med många sjukhus. Kolla så att Sveland har det också, för en olycka händer alltid en fredagkväll, lördag eller hur? Cool

Mvh Bella

kalindas
2012-08-06 16:00
#34

Smillas försäkring var högre än Sagas trots de har exakt samma försäkring. Så jag funderar på om Agrias förhöjda premier gäller enbart Siames och inte Oriental?

/Elisa

Annons:
Sarah-S
2012-08-06 16:07
#35

Jag har precis gått igenom alla försäkringsbolag då även burma efter nya premiegrupperna hamnar i gr 4.

För mig blev Optimal det självklara valet
http://www.optimaldjur.se/katt.shtml

Jag hade bestämt mig för att flytta mina katter till Folksam innan jag hittade Optimal. 
Skillnaden dem emellan till Optimals fördel är att man får 10.000kr mer i veterinärvård om du väljer dubbel(50.000kr mot Folksam 40.000kr). Det innebär 25.000kr i veterinärvård från katten är 10år och resten av livet

De har ingen avelsförsäkring utan det som vi uppfödare behöver ingår i det som heter Dubbel veterinärvård.

Kullar försäkrar man mot Dolda fel och får då en individuell försäkring samt livförsäkring på varje kattunge fram till 14v ålder
Dolda fel försäkringen är helt fristående från mammakatt och man behöver därför inte ha en kastrerad hona "avelsförsäkrad" för att ha dolda fel på avkommorna.

Dessutom så är självriskperioden 365 dagar. Och självrisken 1800kr + 20% för alla. 

Jag ringde Agria för att få reda på hur de har delat in raserna i de olika grupperna men Agria har tagit ett beslut att inte lämna ut den informationen.
Däremot kan rasklubben begära ut skadestatistik för sin ras, men inte någon annan för att jämföra 
Synd tycker jag för att det skulle vara mycket intressant att se vilka raser förutom burma, och nu då siames, som ligger i grupp 4.
Såg en lista på SKS: Sphynx, Siames, Burma, Birma, Abessinier, Balines, Oriental, Javanes, Perser, Sokoke, Selkirk rex, Egyptian mau, Peterbald, Seychellois

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Silvestris
2012-08-06 16:11
#36

#35

OMG… för rasklubbarna är självklart inte tillräckligt smarta för att kontakta varandra om det är så att de vill jämföra statistik. Hur tänkte Agria där?

[Sentra]
2012-08-06 17:43
#37

#32 42 procents höjning på försäkringen är ju kuslig!

Jag hoppas verkligen ni som är uppfödare försöker vända trenden med siamesens höga sjukdomsstatistik genom ert avels arbete Glad

kalindas
2012-08-06 18:04
#38

Det jag skulle vilja veta är vilka sjukdomar som gjort att Agria höjt premien?
Är det någon som bett om statestik och orsak från Agria?
Kanske någon av de som är ombud kunde fixa fram detta?

Annars får jag se om jag hinner ringa och se om man kan få en sådan statestik.

/Elisa

Sarah-S
2012-08-06 18:07
#39

Det är endast rasklubben som kan begära ut statistiken enligt Agria

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

kalindas
2012-08-06 21:20
#40

Då får vi hoppas att Siames och Oriental gruppen kan ta fram den statestiken och presentera den på sin sida och helst här också.
Hade varit intressant.  Glad

/Elisa

Nemosos
2012-08-07 14:48
#41

Jag tror att höjningen blir väldigt olika beroende på hur många katter man har och vilka tilläggsförsäkringar och rabatter man har. Jag bad mitt ombud göra en snabb koll hur mycket mina premier skulle ändras, och det var inte alls mycket, Jag kommer inte att ha 42% dyrare premier som #32 (jag minns inte i nuläget hur mycket det blev)

Men det lönar sig säkert att kolla runt hos olika bolag.

Ja, FORL är ngt att tänka på. Tycker också att det är lite läskigt att inte kunna försäkra sina kattungar förrän 6 veckor, skulle önska att det iallafall fanns en liten försäkring man skulle kunna teckna för dem eller att avelsförsäkringen täckte vissa typer av skador/sjukdomar som uppstår under de första veckorna.

Annons:
SacredSouls
2012-08-07 18:30
#42

Det må være annerledes i svenske Agria enn Norske. Her er det snakk om 60 kroner i økning på årspremien fra i fjor til nå i år og det blir ca 5 % økning totalt.Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AmandaWvW
2013-03-06 08:34
#43

Har alla ni fått höjd premie på Agria de senaste året? Jag blev väldigt förvånad när jag öppnade årets räkning. En rad förändringar till det sämre;

höjd självrisk till 2300 från 2100

borttagen självriskrabatt 300kr per skadefritt år,

borttagen klubbrabatt

borttagen id-rabatt

Detta leder till att premien gått från 900 i fjol till 3200 (sic!) kr per år för mina två katter. Inga ändringar i försäkrningen.

Jag ringde givetvis och frågade och handläggaren motiverade höjningen med att de inte drar ner på maxersättningsbeloppet fast katterna blir äldre (mina är 3 resp 4 år) och att OSH hamnat i den högsta riskgruppen. 

Har det här drabbat er med?

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

kalindas
2013-03-06 09:21
#44

#43
Jag fick betala nästan 200kr mer i månaden på mina fem katter. Blev sur och bytte bolag.
Får hoppas att det inte blir nåt trassel med nya bolaget. Men just nu är det en jäkla skillnad på 600 kvartalet och 500 i månaden. 🙂

/Elisa

[S*Cupcakes]
2013-03-06 09:30
#45

Uhm, jag tycker min försäkring är toppen, jag betalar ett helt humant pris per månad och det känns som ju fler katter jag har försäkrade desto mer förmåner får jag :) Jag är fortfarande nöjd med Agria, har aldrig strulat med dem för mig, och min personliga handläggare är supergullig och omtänksam! :)

kalindas
2013-03-06 09:33
#46

#45
Så länge det funkar är det ju bara toppen. 🙂

Rent försäkringsmässigt så har de väl det bästa avtalen. Bara det är de är så jäkla dyra. Men börjar jag föda upp igen, så går jag nog tillbaka till Agria.

/Elisa

Mewz
2013-03-06 10:05
#47

Jag har flyttat bort de flesta av mina katter samt även hundarna från agria.

Ringde dock idag och jämförde då jag ska försäkra in min nya katt.
Orientalhona till avel, livvärde 10.000 samt 50.000 veterinärvård.

Agria vill ha 1260 (maxrabatt som är 50%) och optimal vill ha 946 (uppfödaravtal). Lägsta självrisk hos agria, optimal har lite högre sådan, men i gengäld bara en självriskperiod/år.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2013-03-06 11:13
#48

#47
Flyttade alla mina till optimal. 🙂

/Elisa

Annons:
Mewz
2013-03-06 12:56
#49

#48
På vilket sätt upplever du att agria skulle ha bättre villkor för uppfödare? Dom få katter jag har kvar där är 2 som kommer få restriktioner om dom flyttas pga äldre "skador", samma gäller ena hästen. Resten flyttade jag för några år sedan + löpande efter det.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

AmandaWvW
2013-03-06 13:20
#50

#44 Det är nästan 500 kr per katt och år, jag fick ju min premie höjd med 1000 kr per katt och år.

Kan det vara så att jag fick den här höjningen för att jag utnyttjade min ena katts försäkring en gång i våras? 

I övrigt trivs jag bra med Agria, framförallt är de absolut lättast att jobba mot som djursjukvårdare. Man får alltid ett snabbt svar på om djurägare får ersättning. Värst på den punkten är IF, så många gånger har man gått och väntat på svar från dem som aldrig kommer.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

grandma
2013-03-06 13:58
#51

Burmans premie höjdes också väldigt mycket och om jag byter till Optimal vilket jag tänkt så sänker jag premien med nästan en tusenlapp på en katt. Är två katter i en "liten" ras sjuka så blir resultatet att det är en sjuk ras. Tycker att man borde kunna tvinga fram statistiken som Agria tagit fram, var den är gjord, hur de räknat m.m.  Det är väldigt mycket hysch-hysch kring det här.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Silvestris
2013-03-06 14:21
#52

#51

Agria är ett privat företag, de har ingen skyldighet att uppvisa den statistik de baserar sina premiehöjningar på. Självklart kommer statistiken bli missvisande inom numerärt små raser, men det behöver de inte bry sig om. De gör som de vill.

Visst kan kunderna be om statistiken och kunderna kan lämna dem, vilket tydligen börjar hända, men jag tror att detta är något som kommer bli vanligare hos försäkringsbolagen.

Men vi som äger och/eller föder upp katter ska kanske fråga oss om inte vi också bär en del av skulden här. Om vissa raser tas till veterinären oftare än andra bör vi fråga oss varför. Är det pga. sjukdomar? Vad för sjukdomar i sådana fall? Sjukdomar kan vi själva orsaka genom oförsiktig avel eller via miljöfaktorer. Är det fysiska skador? Vad är det för typ av skador? Kan vi bli bättre att informera tex. nyblivna kattägare om att aktiva katter kanske löper större risk att skadas, att man måste vara noga med att kattsäkra hemmet? Inte släppa ut katten?

Och kanske, bara kanske, är vi ibland för snabba att åka in till veterinären för sådana saker som kommer gå över av sig självt. Jag vet att de flesta brukar säga "bättre att åka in en gång för mycket än för lite" men då får vi också det här resultatet. Försäkringsbolagen har rätt att neka dig ersättning om de inte får ta del av kattens fullständiga sjukdomshistora. Har man då åkt in ett par gånger "i onödan" är det fortfarande någonting som försäkringsbolagen kommer vända till vår nackdel.

Själv skulle jag gärna se att försäkringsbolagen mer tittade på individuell historia dvs. man tar hänsyn till katters individuella historia. Man kan ha en rasbedömd premie som default, sedan justeras den årligen efter den individuella kattens egen historia.

Jag har f ö ingenting emot höjningen i mina försäkringar. Mina raser ligger i riskgrupp 3 men det blev ingen farlig höjning ändå. Fullt hanterbar.

grandma
2013-03-06 14:46
#53

#52 Ja jag vet att de får göra som de vill, tyvärr. Men jag skulle önska att vi kunder protesterade lite mer. Liksom vi kan byta elbolag och teleleverantör så borde vi vara tuffare mot försäkringsbolagen och byta fram och tillbaka.  Jag måste också ifrågasätta om Agria verkligen är så mycket bättre än andra bolag? Har ju inte så mycket erfarenhet men är det inte marginella skillnader?

Det du skrev om att titta på den individuella historien kanske är något att fundera över.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

kalindas
2013-03-06 14:48
#54

#49
Tyckte när jag hade Agria på mina avelskatter att den var bra och fick igen en del ersättning när jag fick kastrera mina blivande avelshonor.
Just nu vet jag ärligt inte hur den ser ut på den fronten. 
Tror jag hade valt Agria om jag började avla igen, men kommer läsa på avtalen väldigt noga och då visar det sig kanske att något annat bolag är bättre. 🙂

/Elisa

Silvestris
2013-03-06 16:39
#55

#53

Det är bara att byta försäkringsbolag. Det finns många att välja mellan. Det är möjligt att Agria behöver känna av den konkurrensen, men jag tror faktiskt att Agria idag har bäst försäkringar för uppfödare så kanske är det andra försäkringsbolag som behöver ta upp kampen och skapa lite verklig konkurrens.

Annons:
grandma
2013-03-06 16:48
#56

#55 Precis vad jag tänker göra. Åtminstone med den ena katten. Jag har förstått att ni uppfödare har ganska bra rabatter från Agria och då skulle ju inte jag heller byta😃. Men jag vet att även många uppfödare tycker att det blir saftigt. Jag bara en vanlig kattägare och tycker att över 4000/år för 2 katter är rätt saftigt det med. 

Ja alla gör vi ju som vi vill och blir det fel kan man alltid byta tillbaka.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Valyria
2013-03-11 11:02
#57

Vad är skillnaden mellan Agria och Optimal?
Vilket rekommenderar ni?
Om vi säger till en kattunge.

Tänkte i fall någon kunde lite på rak arm ;-) började läsa tråden och hann inte jämföra just nu då min dotter försöker dra mig från datan :-P

Tror min man tycker jag är lite töntig, jag har köpt kattlåda, klätterställning 0ch vattenfontän. Fast det kommer dröja lite innan vi skaffar katt :-P
Förbereder mig nu också om kostnader, därför jag undrar lite om försäkring :-)

Tack på förhand

Sarah-S
2013-03-11 12:43
#58

De har samma ersättningsnivå när det gäller veterinärvård, 25,000kr eller 50,000kr per år
Hos Agria har katten samma ersättning hela livet
Hos Optimal sänks det med hälften när katten blir 10 år

Agria har olika valbara belopp på fast och rörlig självrisk, och en självriskperiod är 125 dagar.

Optimal har ett självriskbelopp, 1800kr + 20%. En självriskperiod är 365 dagar

Agria har 4 olika premiegrupper som bestämmer om katten får hög eller låg årspremie beroende på om den anses tillhöra en sjuk ras

Optimal har inga premiegrupper, alla katter anses lika

Optimal har kullförsäkring för kattungar som innehåller enskild veterinärvårdsförsäkring för 25,000kr mellan 6-14v ålder, livförsäkring och Dolda fel i 3 år oberoende av honkatten (hon kan tom vara försäkrad i annat bolag)

Hos Agria ingår Dolda Fel i honans avelsförsökring, men måste tecknas separat om honan säljs eller kastreras (om du inte vill behålla avelsförsäkringen på en kastrat) Hos agria måste man även teckna individuella försäkringar på kattungarna om man vill ha bättre skydd fram tills de flyttar annars ingår endast veterinärvård för kattungens försäljningsvärde

Optimal har en självrisk på 5000kr vid kejsarsnitt nr 2

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

AngelsCo
2013-03-11 13:03
#59

Sarah, går det att direktreglera med Optimal? Och har du behövt använda dig av försäkringen sedan du bytte?

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Sarah-S
2013-03-11 20:31
#60

#59 optimal har direktreglering, mån-tors 8-20, fre 8-16

Jag hade en kull i höstas som fick hög feber efter vaccination, två kattungar inlagda. Direktregleringen fungerade utmärkt.
De nya ägarna fick ta över försäkringen utan restriktioner/undantag inkl den redan betalda självrisken för 1 år framåt.

Jag har även haft en kräk och diarré på en katt som var inlagd under 5 dagar, inga problem där heller med direktreglering eller ersättning

Iom att jag jobbar på djurklinik så har jag erfarenhet av försäkringsbolagens arbete och har än så länge bara positivt att säga om Optimal förutom att jag är en nöjd kund
De är även det enda bolag som har direktreglering till kl 20. Alla andra stänger kl 17

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

kalindas
2013-03-11 20:39
#61

#60
Tack! Bra att veta. Har precis flyttat över all katterna till Optimal.

/Elisa

Valyria
2013-03-11 21:55
#62

Låter ju som Optimal är jättebra :-) även för uppfödare.
Tack!

Annons:
simszanne
2013-03-12 10:38
#63

Optimal halverar veterinärvårdsersättningen när katten fyller 10, det gör inte Agria och för mig är det värt pengarna att veta att jag har råd att behandla även när katten blir lite äldre.

AmandaWvW
2013-03-12 15:48
#64

Är det bra eller dåligt med längre självriskperiod? 

Agria har 125 dagar, om man får en ny veterinärräkning (oavsett om det är samma eller en ny skada) efter det måste man betala självrisk igen, det är jag med på.

Det jag undrar är om man börjar om på maxbeloppet igen om man kommer in i en ny självriskperiod?

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Mewz
2013-03-13 04:53
#65

#64  Veterinärvårdsbeloppet är per år.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Sarah-S
2013-03-13 19:34
#66

#63 Jag har nöjt mig med att mina katter efter 10 års ålder har 25.000kr/år.

#64 Det blir billigare att ha en självrisk per år istället för tre.
Veterinärvårdsbeloppet är per försäkringsår, inte per självriskperiod

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Upp till toppen
Annons: