Annons:
Etikettkattprat
Läst 13164 ggr
hannele44
7/10/12, 7:28 PM

MYROR / Kanel ?

Är kanel giftigt för katterna ? Har fått tips att strö ut längs med listerna ….någon som vet ?

Annons:
MissMaven
7/10/12, 8:16 PM
#1

Kanelolja är giftig för katter, men kanelpulver är inte det, så vitt jag vet.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

StinaBe
7/10/12, 9:37 PM
#2

Jag kan inte svara på frågan om det är giftigt eller inte, men jag kan berätta att det funkar ganska bra på svartmyror - dock inte alls på de gula myror som vi nu fått in i källaren… Anticimex kommer och hälsar på och sedan måste det vara djurfritt i 24 timmar, vilket ändå inte är så farligt länge som jag trodde. Lycka till!

kalindas
7/10/12, 9:58 PM
#3

Man kan ge vanliga svartmyror FunLight saft (vet inte om det även gäller den med stevia i), de dör av den i alla fall. Glad

/Elisa

Lejonhjarta
7/11/12, 12:48 AM
#4

Vad jag hört så gillar inte katter kanel. Har man det på gröten etc så vill inte katterna äta det. Har dock inte testat om d stämmer på våra Kat4:orFlört

hannele44
7/11/12, 6:11 AM
#5

TACK !! Nu blir det till att strö kanel längs listerna  Rynkar på näsan Jäkla myror !!

kalindas
7/11/12, 8:29 AM
#6

Ang. myror så är det svarta så finns det två olika sorter. Den ena är vanlig svartmyra som är lätt att få bort med hjälp av de där små myrbehållarna man får av Antisimex om man har försäkring.

Den andra (som jag inte kände till innan), är den svartglänsande trämyran. Den är större än vanlig svartmyra och ett rent helvete att få bort om man inte lyckas hitta och ta bort boet. 
De går inte i lådorna och bygger bo i fuktiga utrymmen under huset. Kan försvaga golvet. 
Mosar man en sådan myra luktar den citron.

/Elisa

Annons:
hannele44
7/11/12, 6:40 PM
#7

#6  Oj ? ! Måste upp å mosa en och se vad det luktar ! Sån otur får jag bara inte ha nu när jag äntligen hittat drömhuset !!

kalindas
7/11/12, 7:33 PM
#8

#6
Är det svatglänsande trämyror, så är det bevis på fukt i huset. Men de äter inte sönder huset som de stora röda hästmtrorna gör.

Fick veta att de fanns när jag hade hela huset fullt där jag bodde innan. Står inte ens om dem på Antisimex sida, trots de kan orsaka stora problem med fukt och är svåra att bli av med.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blanksvart_tr%C3%A4myra

http://varbergsposten.flashpublisher.se/flashpublisher/magazine/71/page/20

/Elisa

Upp till toppen
Annons: