Annons:
Etikettavel
Läst 1634 ggr
[Sentra]
2012-07-05 22:24

Siamesens hälsa 2

Läser boken avel med sällskapsdjur av Per-Erik Sundgren och läser i ett kapitel om inavel som diskuterades här tidigare. Då var det några som sa att virus och bakterie sjukdomar inte hade något med inavel att göra. Men det har en högst stor inverkan på sjukdomar. så här står det i ett kapitel på sida 54

Utöver de problem som inaveln åstadkommer genom dubblering av enskilda gener leder den också till genförluster. Det är en av förklaringarna till att inavlade individer oftare blir sjuka. Immunförsvaret styrs av flera olika genpar. Var och en av generna i de paren kan ha effekt på olika bakterier eller virus. Ju färre olika gener det finns för immunförsvaret desto lättare har bakterier och virus att angripa. Vid 100% inavel har antalet möjliga olika gener för sjukdomsförsvar halverats. De anlag som finns kvar finns kvar som dubletter i varje genpar. Resten av anlagen har förlorats.

Tyckte bara det var intressant och ville dela med mig av det. Boken är mycket intressant.

Annons:
kalindas
2012-07-05 22:52
#1

Nu tycker jag personligen att kat4 katterna inte är speciellt inavlade. I alla fall inga av de seriösa uppfödare jag känner inavlar.

Så paniken med just inavel ska jag ärligt säga att jag inte förstår.

Visst finns det de som fortfarande inavlar, men tror de är väldigt få.

Självklart kan bl.a. inavel minska immunförsvaret och göra att vissa individer blir sjukare än normalt.

Men jag är ganska säker på att minst lika många "oinavlade" djur kan bli sjuka i virus och bakterier…

/Elisa

Silvestris
2012-07-05 23:46
#2

#1

Visst blir även icke-inavlade katter sjuka i olika infektionssjukdomar, men risken är större hos inavlade individer. Det finns rätt omfattande forskning på det området. Givet samma omständigheter löper inavlade individer större risk att falla offer för infektionssjukdomar eftersom de har ett sämre immunförsvar.

kalindas
2012-07-06 07:34
#3

#2
Vet att inavlade katter är överkänsliga och det skrev jag ju. Men vad jag ville få fram är att det inte är många inom kat4. som håller på med kraftiga inavelsparningar.
Tycker det har blivit för tor fokus på just inavel, när det gäller hälsan på katterna. 
Det finns så otroligt mycket mer saker som kan orsaka sjukdom.

/Elisa

[Sentra]
2012-07-06 09:25
#4

Det jag tänkte till om när jag läste boken var just hur sämre immunförsvar dessa djur får och att det blir lättare för bakterier och virus att angripa. Det ser man ju hur det har ökat hos våra djur

#1 Det handlar inte bara om nära inavel, den dolda inaveln påverkar också djurens hälsa

[Brunhilde]
2012-07-07 16:48
#5

intressant! något för alla uppfödare att tänka på, säkert många som gör med!

Upp till toppen
Annons: