Annons:
Etikettomplacering
Läst 11533 ggr
Mikai
2012-07-01 14:23

Omplacering av 2 katter, 1 med foderallergi.

Har en 7 månaders oriental hane som har foder allergi. Han har en härlig personlighet och är mycket social och tillgiven, kastrat. Vi köpte han i Februari och hans sympton kom i Mars. Han kliar sig och slickar nästan konstant, går på kortison, nu långtidsverkande eftersom han rev upp sår på sin hud.  Han har inga sår just nu men slickar och river hela tiden.  Magen är lös i perioder. Han får en kost på enbart protein från lamm. Enligt vet kommer han troligtvis inte att bli frisk igen och kommer att behöva kortison sprutor i resten av sitt liv.

Vi kan inte ta hand om honom längre och undrar om det finns någon som kan ta hand om en katt med dessa problem.

Vi har dessutom en choklad maskad siames hona på 2 1/2 år, kastrat som oxå behöver omplacering. Hon har ett härligt temperament, social och pratsam.

De måste inte komma tillsammans i samma hem men de kan inte leva som ensamkatter utan måste ha någon kattkompis i sitt nya hem.

Vi finns i Malmö, skicka ett mess vid intresse!

Annons:
Missannas
2012-07-01 15:49
#1

Vad tråkig att behöva omplacera. Du får gärna komplettera din annons med namn, och åtminstone en bild på katterna. Glad Då blir det också lättare att hitta ett hem tror jag.

Lycka till med att hitta nytt hem!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
2012-07-02 11:40
#2

Synd att dela på dem. Är de vänner är väl det bästa att de flyttar ihop? En sjumånaders unge med foderallergi - låter lite besynnerligt. Det tar ju lång tid för en katt att acklimatisera sig i ett nytt hem och flytten kan upplevas mkt stressande. Det låter som om du har en stressad katt. Håller tummarna för att du hittar ett nytt hem till dem. Kanske någon som är intresserad av att pröva en rå diet. Barf. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-07-02 13:10
#3

Håller med #2
Dela inte på katterna.

BARF hade säkert kunnat fungera på din kattunge och en mer nogrann utredning hade nog inte skadat.
För att ge en så ung katt långtidsverkande kortison känns lite osäkert med tanke på risken med diabetes och sämre immunförsvar.

Hoppas katterna hittar ett livslångt hem. Glad

/Elisa

Fielie
2012-07-02 15:06
#4

Vad jag fått veta av veterinär,då jag själv har katt med foderallergi, är att katten då inte svarar på kortison,utan det är veterinärfoder som gäller i minst 3 månader,som z/d.

det finns mycket en katt kan vara allergisk mot,det går att ta blodprover för att testa yttre faktorer som damm,kvalster,pollen m.m.

om alla sådana tester gjorts, och om veterinärfoder inte heller fungerar, så kanske det är stress, och då får man försöka hjälpa katten och lugna sig.

hannele44
2012-07-02 15:08
#5

Så ni har bara haft honom i 3 månader ungefär ? Vad säger uppfödaren ?  Det måste ju gå att utreda mer …. Hoppas dom får flytta tillsammans  - Hoppas dom finner ett bra hem !

Mikai
2012-07-02 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

här är en bild på dem, hanen är en svart oriental och han är 7 1/2 månad gammal. Han har foderallergi. När han äter fisk, gris eller biff kött så får han sprut diaree och river upp sår. Han tål lamm och anka som han får. Han svarar bra på kortisonet och det hjälper lite. Sen är det ju inte bra att ge kortison under en lång tid, vi får se hur det utvecklar sig. Han lever ett lugnt liv utan stress och verkar inte ha någon inre stress heller, han är harmonisk och en lugn vänlig katt.

Har en vän med en 1 1/2  årig oriental som har haft foderallergi sedan han var 6 mån och han går med på kortison var 4e mån så tror inte att det är så ovanligt med unga katter med foderallergi.

De trivs bra tillsammans och kommer gärna till samma hem men jag vet också att det är stor risk att det inte finns ett hem till hanen och därför går det bra att dela på dem så länge de inte blir ensam katter. De är båda vana vid andra katter.

de är vana vid att bo i ett stort hus med trädgård där de kommer ut dagligen. Båda är mycket tillgivna och enormt keliga.

Vi hoppas att hitta ett bra hem till dem och det är ingen brådska, vänligen Mikai

Annons:
kalindas
2012-07-02 18:03
#7

#6
Vacker lite kille och honan också.

Ang. diarren. Har de kollat TF på honom?

/Elisa

hannele44
2012-07-02 18:27
#8

Vackra bägge två ! Hoppas ni orkar ha kvar dom när dom verkar ha det så bra med utevistelse och stort hus….men men….ibland blir livet inte som man tänkt sig ! Lycka till !

Lejonhjarta
2012-07-02 18:52
#9

Som #7 säger så kan d ju vara värt å kolla även om d borde vara diarree hela tiden tycker man, eller?

kalindas
2012-07-02 20:04
#10

#9
Det är inte säkert att han har om det är TF. jag misstänker ju mer och mer att det var bl.a. det som Spidde led av. Han fick anfall av dålig mage i perioder. Sen förvärrades det av att han även var allergisk mot ris.

Finns flera katter med TF som jag känner till som har superfina magar. Giardia däremot tror jag ger mer ihållande diarre…

/Elisa

tuska
2012-07-02 22:07
#11

Jättefina katter båda två, synd att du inte kan behålla dem.

Mikai
2012-07-03 09:45
#12

Vetrinären säger att det inte är lönt att ta prov på TF eller Giardia. Han får bara diarre vid viss mat, han får ju inte diarre när han strikt äter lamm och anka, så någon parasit tror han inte på. Vetrinären säger också att man kan utreda och utreda vid foderintolerans utan att komma fram till vad som är fel och samtidigt kostar det mycket pengar.

De nya ägarna får gärna fortsätta utreda, vi vill bara hitta ett hem till honom då vi inte kan behålla dem längre.

Honan har jag visat intresse för men inte för hanen.

Tack alla för råd Glad

siamlove
2012-07-03 22:31
#13

Er dette den 2 årige siamesenhonen du omtaler som "myket sjuklig"under diskusjonen Siamesens helsa?Förvånad

Annons:
Mikai
2012-07-04 02:05
#14

nej hon är inte sjuklig, då hade jag ju sagt det innan jag omplacerar henne! Hon är en riktig piggelin Glad

Nilla
2012-07-04 09:17
#15

Innan man tar över någon annans katt, bör man tänka på att veterinärbesiktiga katten. Speciellt med tanke på att så många nu har FORL. Det är bra att veta vad man tar över och vad det innebär i vårdkostnader. Se också över om det finns restriktioner i försäkringen. Jag syftar inte på dina katter, detta är mer ett allmänt råd. Jag hoppas de 'hittar hem'. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Mikai
2012-07-04 18:21
#16

#15 vetrinärsbesiktning låter som en bra ide och det borde nog folk tänka på om de tar en omplaceringskatt. Sen visar ju bara besiktningen den allmänna statusen med hjärta, lungor och tänder, en vetrinär ser ju inga andra åkommor men bara det är ju bra. Tack för tipset!

[Sentra]
2012-07-04 19:46
#17

Min syster har en siames som har foder intolerans, han är bara drygt 1 år och kliar sig och slickar sig frenetiskt, han blir också lite hjälpt av kortison men får ändå sår av sitt rivande i nacken. Han är utredd av 2 vetrinärer och de har svårt att exakt säga vad han inte tål för protein från maten, även då de testat han, det har gett utslag för en del proteiner men det har skiftat vid testerna så därför har det varit svårt att säga till 100 % Men det märker min syster med maten och han verka tåla det mesta från fåglar. Man får prova sig fram och hålla strikta dieter. Men han har dessutom allergi mot damm och kvalster.  Tråkig sjukdom, hur vanlig är den egentligen?

Lycka till med omplaceringen, hoppas du hittar ett fint hem till han.

[lisme]
2012-07-04 20:37
#18

I tillegg til allergi kan katter nappe pelsen sin fordi de er nervøse/stressede

kalindas
2012-07-04 22:07
#19

#17
Har de kollat så han inte är allergisk mot kolhydrater? Min Spidde tålde alla sorts proteiner men blev urdålig av ris och majs.

Sen håller jag med #18, katter kan plocka pälsen av stress och även av andra dolda sjukdomar.

Min Saga magrade av och ryckte päls, trodde det "bara" var stress. Visade sig när jag upptäckte att hon kissade blodblandat, att hon drack för lite och därför fått inflammerad urinblåsa. Nu har hon nästan helt slutat med pälsryckandet. Glad

/Elisa

Nilla
2012-07-04 22:15
#20

Ja, det kan vara något i hemmet som upplevs stressande - för många katter, katt den inte trivs med, för aktivt hem med mycket spring på folk, småbarn, flytt och andra förändringar, nytt hem, ny katt - listan kan göras lång och ingen katt är den andra lik. En del börjar kissa inne, några kanske noppar päls, medan andra är fullständigt oberörda. Nu stjäl vi tråden, ber om ursäkt. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Attacks
2012-07-05 15:11
#21

Jeg har hatt en katt med forallergi. Han slikket seg åpene fuktige sår. Han ble nesten helt fin igjen da man ikke eksperimenterte med så mye forskjellig fortyper,men at han holdt seg til et eneste  gjennom hele livet. Da vi fant ut dette fungerte på han,så slapp han kortisonet helt.

Men altså,jeg hadde tatt en avføringsprøve uansett for å sjekke mot parasitter/TF/giardia.

Så har man ihvertfall det utelukket.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

chamytas
2012-07-08 16:08
#22

Hade en katt som fick foderallergi för en tid sedan. Jag fick instruktionen att ta bort allt foder han ätit tidigare och börja med endast EN proteinkälla i taget tre månader, tålde han den så kunden man prova en ny. På så sätt kan man komma fram till vad katten inte tålde. Min katt blev varken hjälpt av kortison eller allergifoder. Jag tror att det ofta kan vara olika tillsatser och/eller spannmålen i torrfodren som de reagerar på. Jag gav min katt enbart rått älgkött först och bytte sedan till lamm och därefter nötkött. Han blev helt bra men blev som sagt inte hjälp av allergifoder eller kortison. Min veterinär menade också att blodprov på katt inte är helt tillförlitliga. Hon var en allergiexpert som jag gick till. Nu mår han bra och klarar att äta JW lamm och ris.

Kanske ett tips?

tuska
2012-07-08 16:20
#23

  En katt av de mina visade allergi, jag bytte rakt av till alla mina katter och de äter nu JW ris och kalkon.   I 14 dagar nu har inte min katt visat någon allergi  med klåda och sår.    jag är jättelycklig.

kalindas
2012-07-08 16:35
#24

#23
Härligt att JW gjorde nytta! GladDet är ett jäkligt bra foder pga det är så "rent".
Alla utom min Spidde (som var risallergiker) blev superbra i magen! Spidde blev bra i magen av det enda veterinärfoder jag kan rekomendera och det är Hills D/D.

Föråt, nu stal jag tråden igen.Skäms

Hade gärna tagit hand om killen som det annonseras om, om det inte varit att platsen saknas.
Har en kompis som var lite sugen om det inte var så att hennes Labbe inte accepterar att katter fräser. Så för att undvika att han blir kattmat själv, så backade hon. Men jag har lite krokar ute…

För precis som många andra så tror jag han kan bli 100% frisk utan kortison.

/Elisa

Mikai
2012-07-08 16:54
#25

tack alla för era tips. Han har länge gått på antingen JW lamm och ris eller den med anka men det hjälper inte, har också provat allergi foder från vet och det var värre. Vetrinären var till sist tvungen att ge han en kortison spruta och den skall vara i 4 mån. Men han slickar sig och kliar sig väldigt mycket, verkar nästan lite psykiskt. Men när han är aktiverad som tex idag har han varit ute nu från morgon till nu sen em och då har han inte tid att slicka sig. Men så fort han kommer in så börjar det igen. Problemet är att han river upp på sin hals och nacke med bakbenens klor så han tappar pälsen.

Ja det är synd för han är en väldigt speciell katt, oerhört kär och värsta plåstret, vad man än gör så är han med Glad

#21 ja kanske det är bäst att ta ett avföringsprov och kolla med Tf och giardia ändå, fast vet sa att det inte var någon ide. Skall prata med dem.

Nilla
2012-07-08 16:55
#26

Är han kastrerad? Tycker du ska göra det innan omplacering, för att försäkra dig om att han inte kommer i orätta händer. Har skickat dig ett privat PM. Det gäller en köparvarning.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Mikai
2012-07-08 16:59
#27

ja han blev kastrerad redan vid 5 mån ålder, meningen var att han skulle fått gå lite i avel först då är är så stilig men med dessa problem så lämpar det sig inte.

Annons:
Nilla
2012-07-08 17:11
#28

Det var bra. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-07-08 18:43
#29

Har du kollat så han inte har mjällkvalster? Vet flera som haft det på sina katter och gjort långa och dyra utredningar. Sen visade det sig vara kvalster.

Som bl.a. Nilla skrivit ovan så kan det även vara stress. Har själv en hona som rycker päls på sin egen rygg.

Har du prövat Hills d/d när det gäller veterinärmat? Vet att vet. ofta rekomenderar t.ex. Z/D och den innehåller spannmål. Hills D/D gör inte det.

/Elisa

Mikai
2012-07-09 14:24
#30

#29 ja mjällkvalster har han inte enligt vetrinären. Är inte förtjust i Hills mat allmänt men kollade in deras d/d och den låter ju bra så beställde av den i blötmat, så får vi se om de gillar den. Han får nu JW blöt mat av både lamm och anka sedan råa hjärtan, lever och vingar från kyckling. sedan har de torr foder från JW med. Svårt att ge barf närm man måste utesluta så mycket. Men blötmaten från JW är ju ett väldigt bra foder.

Han är fast och fin i magen nu men så händer det att han blir lös ibland och det är nog om man hittat en liten ostbit eller något från köksbänken, han är nämligen en liten dammsugare och kvick attan.

Han rycker inte sin päls alls utan river med baktassarna, men det är bara små små fläckar nu, det har faktiskt blivit bättre sedan kortison sprutan men också med strikt diet. Jag förstår ju att det inte är lämpligt sen att fortsätta med kortisonet men det var nog bra just nu mens man provar olika sorters mat.

Tack alla för era tips! siames i fokus är ett fantastisk community med många duktiga katt ägare och uppfödare.

kalindas
2012-07-09 16:30
#31

#30
Jag har bara testat Hills d/d torrfoder. Så vet inte riktigt om burkmaten är lika bra. Torrfodret var uppskattat och fördelen att den inte innehåller ris vilket inte alla katter tål.

Håller tummarna att detta fungerar. Hade ju varit bra om han slapp kortisonet.

/Elisa

SacredSouls
2012-07-11 19:41
#32

Huff så trist og vanskelig situasjon. Stakkars lille gutten.

Måten du beskriver magen hans på kan høres ut som TF så jeg ville nok testet for det i første omgang.Tf og Giradia.Håper dere kan finne ut av problemene hans og at han kan få seg et nytt hjem.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Mikai
2012-07-16 19:49
#33

Tack alla, han har inte TF eller Giardia. Hans rivande har blivit värre så kan inte omplacera han längre. Min vetrinär rekomenderar avlivning och det får nog bli så.Han har nämligen börjat riva upp sår och har provat att låta honom gå med tratt, det håller ju tyvärr inte i längden. Har verkligen prövat allt och fast han går på kortison och strikt diet så hjälper inte det. Har provat olika proteinkällor några veckor, helt utan spannmål osv. Vetrinären sa oxå att när foderintolerans kommer i så unga år blir det oftast värre.

Detta är den tredje katt jag har fått avliva i år pga. olika sjukdomar. Den första var 1 1/2 år den andra var 2 1/2 år och hanen nu är 8 månader. De har haft olika sjukdomar så det har inte haft med varandra att göra.

Så det blir inga mer katter i vår familj, vi orkar helt enkelt inte, det är känslomässigt väldigt jobbigt då man fäster sig så vid dem.

Jag skall avvakta lite till och se med honom, han mår ju inte bra av att riva sig och slicka hela tiden. Vi måste tänka på hans bästa.

Siameshonan är omplacerad, hon kom från en vän till mig för ett tag sedan. Hon blev ensam då hans andra katt dog så vi tog hand om henne så länge. Hon bor nu ute på landet hos en bekant och har det bra.

Nilla
2012-07-16 20:33
#34

Du har inte funderat på att konsultera en annan veterinär? Att avliva en åtta månaders katt som ni bara haft sedan i mars, låter väldigt ledsamt.

Nu kommer mina 'tusen frågor': han har flyttat sent till er. Kom han direkt från uppfödaren? Hade denna problem med foderallergi?

Att en katt visar stresstendenser efter en månad i det nya hemmet, är inga konstigheter om katten är lagd åt det hållet.

Hur snabbt sattes kortisonet in? Prövades Feliway?

Fanns det någon annan katt i hemmet när ni köpte honom? Du skriver att Siamesen var där 'tillfälligt' och nu har den flyttat. Varför behöll ni inte katten?

Fundera över de förändringar han varit med om 2012 - ex. flytt, ny katt, tillgång till utevistelse, foderbyten, veterinärbesök etc. Är ert hem väldigt 'aktivt'?

Är uppfödaren inkopplad?

Fodermedelstest som #22 nämner - en ren och ovanlig proteinkälla (ex renkött, som inte ingår någon av de kommersiella fodren.) att utgå ifrån - är det inget som veterinären föreslagit?

Är han testad mot TF och Giardia? Hallå medlemmar - någon med plats, tålamod och barf-intresse, ge katten en chans! :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Nilla
2012-07-16 20:39
#35

Skulle du vilja lägga ut lite bilder på honom?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MissMaven
2012-07-16 21:31
#36

Vilket rengöringsmedel använder ni hemma? Han kanske har kontaktallergi. Jag skulle vilja rekommendera grönsåpa och/eller ångrengörare för att rengöra med.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-07-16 22:06
#37

Har tyvärr alldeles för många katter på liten yta och inte pengarna att behandla honom. 
Annars hade jag hämtat honom.
Frågar även ännu en gång om de kollat mjällkvalster?

/Elisa

Spotless
2012-07-16 22:15
#38

En katt som river och eller slickar sig behöver ju inte alltid ha foderallergi, den kan ju ha ohyra också. Det vore ju fruktasnvärt synd att avliva en så ung katt utan att verkligen veta vad som orsakar hans kliande. Ingen katt, gammal eller ung, borde avlivas av en sådan orsak utan att man visste säkert att man gjort allt.

Angående foderallergin så skriver du så här "Har provat olika proteinkällor några veckor, helt utan spannmål osv." Så går det ju inte till då man vill ha reda på vad (eller om) katten är allergisk mot. Det gäller då att hålla sig till en enda proteinkälla, och dessutom en som katten aldrig ätit innan, under en längre tid. Inte hoppa mellan olika proteinkällor under några veckors tid.

Vad säger uppfödaren?

kalindas
2012-07-16 22:23
#39

#38
Man borde väl även kunna göra pricktest på katt? Det kan man ju på hund.

/Elisa

Nilla
2012-07-16 22:30
#40

Fodermedelstest i månader. Envetet och noggrant. Jag har gjort det med gott resultat på 'avlivningshotad diarré-katt'.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Mikai
2012-07-16 23:01
#41

när han kastrerades och sövdes ner så gick de igenom hans päls och hud och han har inga parasiter eller mjällkvalster. Med olika proteinkällor menade jag att jag provat flera olika i 2-3 veckor åt gången med bara en proteinkälla under den tiden. Han får sprut diarre om han äter nötkött och griskött men när han äter lamm eller fågel så är hans avföring bra. Han blir även lös i magen av spannmål. sedan 1 mån äter han bara lamm och fågel och inget annat och hans avföring är bra. Men hans rivande och slickande är väldigt stressande för honom och nu när han river upp blodiga sår så tycker jag det har gått för långt. Han har dessutom provat olika foder från vetrinär klinikerna och de tålde han inte, han verkar må bäst av lamm.

Han avskyr att ha tratt på sig och tvättas med antiseptiskt lösning. Det kan bli infektioner och då behöver han antibiotika vilket nog inte är så lämpligt för hans mage och överkänslighet.

Han har varit hos 2 olika veterinärer och hans kortison spruta fick han i Maj och den varar i 4 mån.

Han kom till oss när han var 3 mån och han har ett väldigt lugnt harmoniskt hem är och han har ett bra självförtroende. Han har en liten hund oxå som sällskap och de är bästa vänner, ensam katt har han bara varit i 2 dagar.

Man ser på honom att han river sig för att det kliar och det kan ju inte vara orsakat av stress då tycker man. Precis som man ser hundar med loppor hur de river sig med baktassarna. Däremot slickande verkar lite stress betingat.

Vi har verkligen gjort allt man kan och på rätt sätt. Uppfödaren vet om det.

Annons:
flis
2012-07-16 23:39
#42

Allergifoder från veterinär ska ätas minst 8 veckor för att man ska se resultat, och inget annat får ges under tiden.

Min rex har atopisk allergi och får Atopica varje dag och det fungerar jättebra. Klådan har stillats och pälsen är tillbaka. Det bästa är att få tag på en hudspecialist på katter, jag går hos Odenplans vet och dom ska vara kunniga. Pricktester är inte tillförlitliga när det gäller foderallergi. Man måste ha tålamod men det är inte lätt alla gånger.

Hoppas du hittar en bättre lösning än avlivning.

Spotless
2012-07-17 00:47
#43

#42 Jag hade dig i bakhuvudet! Glad Atopica var det ja!

#41 …och jag menar att "Med olika proteinkällor menade jag att jag provat flera olika i 2-3 veckor åt gången med bara en proteinkälla under den tiden." är alldeles för kort tid! Precis som #42 skriver så ska man hålla strikt diet i minst 8 veckor och absolut inget annat får ges under den tiden.

Har ni varit hos hudspecialist? På DjurAkuten i Sthlm. har de jätteduktiga hudspecialister (har ingen koll på var ni bor) och de menar att man bör behandla mot ohyra (loppor etc.) i minst 3 månader om katten/hunden har klåda på det viset du beskriver för att utesluta det. Alltså även om man inte har sett något som liknar loppor på djuret. Just kattloppor ska vara i det närmaste omöjliga att få syn på, loppbajs däremot ska vara lättare att hitta men inte på djuret.

Vad säger uppfödaren?

Mikai
2012-07-17 08:18
#44

#42 #43 nej man kan inte ge samma mat i 8 veckor om katten får sprut diarre av det första veckan, då måste man byta för annars kan det gå illa. Jag har en bra kontakt med vetrinären och hur vi skall göra med födret.

Han har inte parasiter (hans hud är genomgången för det)

Vill inte vara personlig och berätta här om uppfödaren för alla som ni förstår.

Jag skrev detta som en omplacering, om det fanns någon som kunde tänka sig ta hand om honom trots hans problem. Tack för tips och funderingar men jag provar nu ett tag till med bara lamm i kosten som verkar funka, har en tid hos vet imorgon och så får vi se vad vi kommer fram till då.

Tack alla

kalindas
2012-07-17 12:55
#45

#44
Får hoppas att det löser sig. Det är ju synd om han ska behöva somna så unga som han är…

/Elisa

Spotless
2012-07-17 13:16
#46

#44 Min fråga var bara om du pratat med uppfödaren? Om denne var informerad alltså, inte vem sm fött upp katten.

Ursäkta om jag är envis men ibland krävs det blodprov för att se om katten är drabbad av parasiter, eller behandling. Det är sällan man hittar parasiter på katten, även om den gåtts igenom då den var sederad. En genomgång av huden är alltså inte tillräcklig.

Nilla
2012-07-17 13:52
#47

Biopsi?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MissMaven
2012-07-17 13:58
#48

Jag undrar fortfarande om det kan vara någon kontaktallergi?

När vi flyttade in i vårt nya hus för 1,5 år sedan har en av våra katter som är frisk som en nötkärna börjat tappa päls, rycka päls och slicka sig frenetiskt då och då. Var det stress? Hon verkade inte vara särskilt stressad alls, katterna var glada att flytta till ett stort hus. Hennes syster, också en superfrisk katt, inga allergier hos närmaste kattsläkten, började med samma symptom. Upprepade veterinärbesök, tester visade ingenting. Veterinären, trodde precis som vi, att det var något i den nya miljön.

Katterna fick en kortisonspruta var och vi badade dem varje vecka med en schampo mot allergi.

Huset var städat med starka kemikalier av de som bodde här förut. Och vi hade dessutom köpt en ny ryamatta. Efter att vi tvättat den och sköljt ut den väl (alltså, först tvättade vi den med bara vatten, men det rann skum ifrån det! Vad det var för kemikalier i den kan jag bara gissa. Ingenting hälsosamt, antar jag.).

I alla fall, efter att vi tvättat mattan ordentligt och städat som vi brukar göra några gånger med ångrengörare och grönsåpa försvann alla besvär hos våra katter. De kom aldrig tillbaka.

Det behöver inte ta månader att behandla kontaktallergi om man hittar orsaken. När man gjort det och tagit bort problemkällan, förbättras och försvinner symtomen så småningom. Det tog oss några veckor för att hitta vad problemet var för våra katter.

Kan det vara något sådant hos eran lilla kille?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
alltidsiames
2012-07-23 08:21
#49

Jag undrar hur stamtavlan ser ut, är det hög procent inavel? Kämpa på, ge inte upp!

Missannas
2012-08-09 10:28
#50

Hur har det gått?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

elli-kleo
2014-07-09 08:36
#51

Ganska precis 2 år sedan den här tråden startades, men jag undrar hur gick det med katten?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[SE* Qjou´z]
2014-07-09 08:42
#52

Om katten har foderallergi så BARFA den 100% …undrar oxå hur det gick?

Upp till toppen
Annons: