Annons:
Etikettfoder
Läst 5600 ggr
Missannas
2012-06-25 15:14

Det här med foder...

Det finns redan en hel del trådar om foder men jag vågar mig på ytterligare en. Jag är nyfiken på vilket foder ni uppfödare rekommenderar till era kattungeköpare och varför? Ni som inte är uppfödare men blivit rekommenderade ett foder av er uppfödare får gärna också svara.

Jag själv rekommenderar att man utfordrar med spannmålsfri blötmat (Bozita och Mjau) och Barf. Och att man försöker undvika torrfoder så långt möjligt och ifall man känner att man måste ge torrfoder – ge ett spannmålsfritt torrfoder utan onödiga tillsatser och smakförstärkare. Jag ska berätta varför jag rekommenderar detta.

En förutsättning för en frisk kropp är bra kost, det tror jag att alla håller med om, därför är jag noga med vilket foder jag ger mina katter. Ju mer jag har satt mig in i foderfrågan ju mer övertygad har jag blivit om att katter ska ha kött, inte spannmål. Detta borde vara en självklarhet med tanke på att katten är en carnivor. Att utfordra en katt med spannmål är lika fel som att utfordra en kanin med kött.

Torrfoder innehåller oftast höga mängder spannmål, och annat skräp som inte katter behöver. Det finns välgrundade teorier om att den typen av foder försämrar kattens immunförsvar varpå katten blir sjuk och/eller dör i förtid. Katterna blir tjocka, trötta, får dåliga tänder och blir kroniskt uttorkade då de som ökenlevande djur behöver ha i sig vatten via födan.

I januari 2010 gick jag över till Bozita och Barf och sedan dess har mina katter varit mycket mindre sjuka, inga fler uvi eller matsmältningsproblem! När de åt torrfoder spydde några av katterna dagligen och andra några gånger i veckan. Nu spyr de bara om de ätit gräs eller tjuvätit på blommorna. Katterna är dessutom finare i pälsen och i munnen, piggare och mer harmoniska. Mina katter har alltså fått en förbättrad hälsa.

Så, vad rekommenderar ni andra och varför? Hoppas att så många som möjligt vill svara, speciellt ni som rekommenderar torrfoder. Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Anna1978
2012-06-25 15:26
#1

Min uppfödare tyckte jag skulle ha det fodret de var vana vid när de flyttade hem till mig dvs, RC. När jag bytte till att helBarfa så har hon bara gett mig positiv feedback gällande BARF. Så jag fick ett foder men hon uppmuntrade mig till BARF när jag började med det. Glad

Nu när jag barfar har jag samma erfarenhet som dig Missannas, min ena hane som var en hetsätare och kräkare har helt slutat med det, nu får de uräknade portioner morgon och kväll tack vaar Sarah på Barfmycat  och så har de efter någon månad  blivit mycket busigare!

Barf var mitt beslut efter jag läst lite olika artiklar och oroade mig över min hanes kräkningar. Hade han inte kräkts hade jag kanske aldrig börjat läsa om Barf. Så tur i oturen?Glad

Missannas
2012-06-25 15:35
#2

Tack för ditt svar Anna Glad Kul att det går bra med barfandet! Jag tog också hjälp av Sarah Siverman när jag började barfa mina katter, hon är full av bra tips!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
2012-06-25 19:12
#3

Intressant tråd, Anna. :) Apropå uselt foder: såg att ICA har börjat med torrfoder i sitt sortiment av basic-varor. Jag plockade upp en påse och läste innehållsförteckningen. Det som står först, är vad fodret till störst del består av och här var spannmål på första plats, sen kött och köttbiprodukter. Dessutom innehöll fodret massor av tillsatser - E. Kostnaden var runt en tjuga för något kilo. De katter som får det fodret lär bli sjukliga. ICA bryr sig tydligen inte om vad de säljer. De flesta av lågprisburkarna/blötmat, innehåller också spannmål och socker. Man bör därför undvika - Euroshopper, ICA basic, Coop och liknande. Det är viktigt att läsa på burkar och påsar, så man vet vad man stoppar i katterna. :) Nu kapade jag din tråd. Ursäkta. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2012-06-25 20:38
#4

Vi bruker tørrfòr og anbefaler det til kattungekjøpere også. Det er rett og slett fordi det ikke er mulig å få tak i rå innmat, hverken av kylling, storfe, gris eller vilt. Dvs jeg kan kjøre 60 mil en vei og få kjøpe 20-kilos blokker med grisehjerte, griselever, storfelever, storfehjerte. Men det blir for det første fryktelig tungvindt å skulle dele opp disse 20-kg blokkene, vi må ha stor lagerplass, og det er dyrt å måtte kjøre 120 mil for å få tak i mat til kattene. Innmat fra høns og kylling er det ikke mulig i det hele tatt å få tak i. Så valget er enten å gi tørrfòr eller å gi opp å ha katt

Nilla
2012-06-25 22:22
#5

Man kan ge blötfoder istället och lite smått och gott - som grytbitar, kycklingvingar och klubbor, färs etc. Jag letar efter prisvänligt kött och ger som komplement. Jag barfar inte, men har slutat med torrfoder helt. Mina katter mår bättre. Inga spyor och ingen UVI. Njurarna skonas nog också och man kan hoppas att de lever längre. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2012-06-25 23:06
#6

#5 Joda det er fint i teorien ;) Men vi har et litt annet prisnivå her i Norge på både kjøtt og våtfòr. Vi kan få tak i Bozita, men det er for dyrt å fullfòre kattene med det

Annons:
Missannas
2012-06-25 23:09
#7

#3 Tack Nilla, hoppas bara att fler vill svara. Det är ett bra råd att läsa innehållsförteckningen, även på dyrare kattmat.

#4 Tack för ditt svar Lisme, jag förstår era begränsade möjligheter att barfa men det jag undrar är vad man rekommenderar till sina kattungeköpare och varför, varför rekommenderar man torrfoder framför blötfoder och barf?

Jag har vid flera tillfällen fått förklara och argumentera för varför jag utfordrar som jag gör, dvs. varför jag väljer bort torrfoder och varför jag rekommenderar Barf och blötmat. Det har jag dock inget emot att göra, om man som uppfödare rekommenderar ett foder så borde man kunna svara sina kattungeköpare när de undrar varför.

Dock har jag aldrig hört de som rekommenderar torrfoder förklara varför?

Jag kan tillägga att jag ställer frågan i all välmening Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Alexan
2012-06-25 23:47
#8

Nu är det nio år sen, men jag blev rekommenderad det torrfoder de åt hos uppfödaren eller likvärdigt. Och att ge ett foder med hög protein- och fetthalt. Den uppfödaren gav sina RC Outdoor minns jag.

Jag har faktiskt i alla år gett torrfoder, ibland med tillskott av blötmat och ibland 'bara' torrfoder. Men hållit mig undan från de billiga och de med lågt protein och fett, och med för mkt spannmål.

Haft en foderallergisk katt, och då alla mina katter trivts bäst med fri tillgång än fasta mål, har den med 'speciella behov' fått styra de andras mat. Så i många år gav jag Hills sensitive stomach eller RC Sensible 33, men hittade sen i mitt tycke ett bättre foder som de fungerade på. Det utgick dock ur sort pga några EUregler tyvärr.

Nu har jag i några år gett Hills Prescription Diet k/d. Ett veterinärt foder för katter med njurbesvär och anpassat för dem. Då det inte är minsta farligt för en frisk katt äta har 'den med speciellt behov' gällt då med, så alla fått äta det. Ironiskt nog så har det fungerat SUPER på alla. Foderallergiken tålde det, extremt svårfödda siamesdamen som dessutom var en 'kräk-katt' (utredd utan att fel kunnat hittas) blev rund och fin och kräkte minimalt på det - och han med njurpaj mår strålande.

Det är ironiskt för om man läser innehållsförteckningen på Hills k/d är det INGET jag ens om jag fick betalt skulle ge mina katter. Det är rent skit om man kollar innehållet:
Spannmål (ris, majs), vegetabiliska proteinextrakt, oljor och fetter, kött och animaliska biprodukter (från fläsk, kyckling), ägg och äggprodukter, vegetabiliska biprodukter, mineraler, frön, DL-metionin, L-lysin hydroklorid, L-tryptofan. Proteinkällor: majsglutenmjöl

Dyrt är det med. Så som sagt, inget jag ens under pistolhot skulle mata katt med utefter ingredienserna. Men med närmast magiska resultat. Sett samma sak på hund med, av Prescriptionserien. Rent skit enligt innehållsförteckningen - men extremt goda resultat. Knasigt nog.. Så jag försöker kisa och betala och se glad ut och låtsas som jag inte läst ingredienslistan ;)

Jag har inte fått några problem kopplat till foder av att ge torrfoder. Tänderna varit kanonfina utom på båda siameserna som hade/har FORL dessvärre. Men övriga katter haft jättefina tänder och inte behövt sanera tandsten eller dra tänder eller något. Förutom siameshanen (den enda katt jag har nu) aldrig problem med njurar, urinsten eller något heller.

Sen tror jag egentligen även jag att blötmat och/eller BARF är bättre. Men herrn som ligger i mitt knä har sen han var liten kattunge ansett att blötmat är BAJS, alla sorters blötmat. Det mesta annat är också att betrakta som bajs, han skulle inte röra köttfärs, torsk eller liknande. Och en kost baserad på gravas lax (gravad, inget annat), lufttorkad parmaskinka (ingen annan skinka) och - karl johansvamp är nog inte nyttig. Och det är det enda han kan tänka sig att äta. Möjligen kan han slicka av tomatsåsen på makrill med - men ALLT annat ratas. Utom torra, tråkiga torrfoderkulor.

Ja, det finns en viss risk någon tappade honom i golvet när han var liten ;P

[lisme]
2012-06-26 01:33
#9

#7 Jeg anbefaler tørrfòr fordi det er det eneste fòret som er realistisk å bruke.

Nilla
2012-06-26 08:18
#10

#8 Att ge torrfoder till njursjuk katt är ju alldeles vansinnigt. Hill's är riktigt skitmat - även om det säljs hos veterinären. I ett akut läge då katten behöver få i sig näring, är deras blötmat jättebra…men vad innehåller den? Frågar man en veterinär rekommenderar de naturligtvis sitt torrfoder framför all blötmat. När jag googlade hittade jag faktiskt EN veterinär som fattat galoppen - som medger att torrfoder är boven till ett antal sjukdomar på våra katter och att barf är högst intressant. Jag tycker att man tidigt bör vänja kattungarna vid färs, blötmat och små bitar rått kött - så att köparen sedan kan välja 'väg'. Om man kör in dem på enbart Kitten och sedan rekommenderar detta vidare, är det svårt att få dem att äta annat. Varför, kan man undra? Vad är det som gör torrfoder så begärligt? Jo, de döljer det bristande innehållet med natriumglutamat och buljonger. Torrfoder verkar närmast beroendeframkallande! Jag förstår att ni har andra priser i Norge och att det kan vara besvärligt om man bor avsides. Bozita finns väl bara på tetra och det blir ju väldigt dyrt om man har många katter. Finns Mjau i era hyllor? Intressant att höra vad en burk kostar hos er. Här kostar den billigast - 10.90 kr. Jag köper ett 'flak' med stora burkar för ca 220 kr.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
2012-06-26 08:46
#11

I Norge er det få som har muligheter til å BARFE på den helt riktige måten. Det er som Lisbeth skriver, man skal både få tak i det, og det må finnes lagringsplass, og det er altfor dyrt for de fleste oppdrettere.

Hadde jeg vært kosekatt eier,og hatt bare et par katter,så kunne det vært veldig stor sjans får at jeg ville prøve meg på på BARFE heltid,eller deltid med våtmat.

Men jeg har funnet en veldig fin løsning likevel,som fungerer veldig fint på mine katter. For jeg har mest tro på at et variert kosthold er det beste.

Så mine får både tørt,vått og rått.

I mange år sverget jeg til Royal Canin,men nå vil jeg aldri gå tilbake til det,med unntak av RC baby-cat sånn i tilvending av fast føde. Men samtidig gir jeg jo også mine kattunger vått og rått.

Dem som gir kattene sine grøtvellinger av ymse korn eller ris(spannmål) til tilvending,ja da rister jeg bare på hodet Skrattande Da får en heller lage en skikkelig kjøttfarse grøt.

Jeg har innsett i dag at RC for min del bare er søppel, ihvertfall mot andre typer tørrfor. For visst finnes der jo bra tørrfor sorter også. Da jeg foret med RC så gikk der kjempemye mat inn, og masse avføring ut.

IAMS ble ingen hit her, et par med løse mager,og dem syns maten smakte pyton.

Så da prøvde vi Eukanuba. Det endte med mye mindre mat, veldig lite avføring,avføring som var helt sort og veldig fast i konsistens - kattene var glade og i super kondisjon.

James Beloved og Orijen er også prøvd, men da fikk dem en svært illeluktende ,men fast avføring. Det er altfor den sterkeste odøren jeg noen gang har kjent. Det kan godt være fordi det inneholder mest kjøtt,men man skal altså leve med dyrene også. Og når det lukter av vanlig frisk avføring 2 etasjer opp med 2 lukkede dører, ja da orket man ikke å kjøpe nytt når sekken ble tom Flört

Så jeg kommer nok til å ha alltid Eukanuba i hus, ihvertfall som en av tørrfor typene.

Mine katter er skikkelig prøvekaniner. En oppdrettervenn ville jeg skulle prøve noe annet. Det er ganske nytt i Norge. Et Italiensk merke tror jeg, som heter Trainer.

Det er et helt rent for, uten farge og andre tilsteningsstoffer,eller smaker for å lure katten til å spise det. Og det inneholder masse kjøtt og annet, som skal hjelpe for diverse problemer.

Jeg ble skeptisk,for vi har Fayette her som trenger tilvending av ny mat utrolig sakte. Men Trainer fungerte hun supert på fra første stund. Det kommer nok fler forhandlere av foret i Norge etterhvert,og jeg kan varmt anbefale det.

Her kan man lese litt om foret : http://kattens.mamutweb.com/subdet6.htm

Og her er der et enda bedre utvalg, og innholdsfortegnelse på noen av typene som finnes : http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/dry_cat_food/nova_foods_trainer_cat#Natural

Så jeg anbefaler mine kattungekjøpere å gi variert av ulike kvalitets sorter,innen tørt og vått, og jeg oppmuntrer til rått. De fleste mine spiser det, men det er kun 2 som spiser ben fra feks kyllingvinger. Det er nok best om det læres fra dem er små. "Isbjørn", ene sønnen til Fayette elsket jo rå mat,og var ekspert til å knaske i seg ben. Tiger er godt i gang med å lære det.

Men til syvende og sist er det den nye katteeiren som bestemmer fra dem vil servere katten sin. Jeg er ikke ute med pekefingeren og sier "fy-fy",dersom dem ikke vil gjøre som meg. Skulle jeg selge til noen som lever i feks "Friskies verden eller annet skikkelig skrapfor", da hadde jeg nok sagt i fra,men ikke ellers.Glad

#10 Ja hjelpes, enkelte vetrinærer er håpløse. Jeg hadde et kull for mange år siden, som virkelig var sene med å spise. Dem ville ikke ha noe som helst,unntatt rå kjøttdeig og melk(fra mor). Så jeg tok toget inn til Kr.Sand og  samlet små poser av diverse tørr og våtmat, både på dyrebutikker og hos en Vet.klinikk.

Jeg forklarte det at jeg hadde vanskelige kattunger i matveien hjemme. Dem ble helt sjokkert da jeg fortalte om kjøttdeigen. Det var jo nesten farlig det….. jeg bare smilte og sa at rått kjøtt har aldri vært farlig for katter som er kjøttetere i naturen, betalte varene jeg plukket meg meg og sendte et smil til til vetrinærassistenten og gikk ut døren. Men dem syns sikkert jeg var en skrekkelig grusom kattematmorTungan ute Husker ikke helt hvordan jeg klarte å overtale dem,men dem ble alt-spisere til slutt dem også.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Attacks
2012-06-26 08:51
#12

Nilla, noen enkelte nettbutikker tar det inn, og ellers kan de fleste dyrebutikker også importere inn Bozita og Mjau. Men da dobbles prisen i forhold til det dere er vandt med om ikke enda mer når vi skal kjøpe det.

Dem har fått Bozita i tørrfor og tetrabokser ihvertfall på en dyrebutikk i Kr.Sand nå. Jeg kjøper med litt i ny og ne. Men akkurat nå er syns ingen av kattene dette smaker godt,så da har jeg flere bokser stående i skapet til pynt Tungan ute

For noen år siden solgte dem Mjau i tetrabokser ( tror jeg det var) i enkelte matvarebutikker,men så ble det stopp.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Nilla
2012-06-26 09:00
#13

Var hittar man innehållsförteckningen? Hittar ingen utförlig sådan. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Zakira
2012-06-26 09:46
#14

Nu är ju inte jag uppfödare utan enbart intresserad men har läst igenom tråden och funderar på om texten "Jag är nyfiken på vilket foder ni uppfödare rekommenderar till era kattungeköpare och varför?" kanske mer här egentligen har utvecklats till eller handlar om "jag är helövertygad barf/blötmat-ägare och vill helst att alla andra också ska vara det eller ha riktigt bra argument att försvara sig med". Intressant diskussion, men det känns som att det snarare blir en i raden av "utmana alla som inte barfar tråd" som skulle kunna skapa en vi och dem känsla, än en uppriktig undran. Oskyldig Men jag kan ha tolkat trådutvecklingen fel. Intressant diskussion iaf. BARF (om man ser till att katten får i sig allt den behöver) verkar ju helt klart få många katter att må väldigt bra.

Nilla
2012-06-26 10:05
#15

#14 Ok. Ska tagga ner och låta er diskutera. Jag blir väldigt engagerad. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Zakira
2012-06-26 10:20
#16

#15 Jag förstår er, jag blir lätt likadan :) Vi vill ju alla det absolut bästa för våra älsklingar

Alexan
2012-06-26 12:59
#17

#10 Vansinne eller ej, så eftersom han inte äter blötmat etc, så var det Uills k/d torrfoder eller den sista vilan att välja på. Valet var faktiskt väldigt lätt.

På 3 v med Hills k/d tog han igen 75% av den kroppsvikt han tappat och förbättrade sina njurvärden otroligt fint.

Njurvärdena har fortsatt ligga fint år ut och år in sen dess, och där är jag nöjd (och katten). Men som sagt, utefter innehållsförteckningen skulle jag aldrig i livet ge Hills. Men fungerar det så, må så vara.

Ang blötmat och barf generellt förresten, så jag skulle ha ytterst svårt köra bara det, utan torrfoderbas. Helt enkelt för jag jobbar skift och varierande tider. Så skulle bli väldigt ojämna mattider för missarna. Det kan kanske vara en anledning för många att inte ge bara BARF och/eller mjukmat? Att de har svårt att få ihop det i vardagen, och/eller har en katt som behöver äta betydligt oftare än de kan servera?

Missannas
2012-06-26 14:46
#18

#11 Håller verkligen med dig angående "grøtvellinger"

#14 Visst, kan man tolka det som att detta är en "utmana alla som inte barfar tråd" men jag är seriöst intresserad av att få svar på mina frågor, nämligen vilket foder man rekommenderar eller har blivit rekommenderad av sin uppfödare samt varför. Inte känner jag att jag behöver "försvara mig" så fort någon frågar varför jag rekommenderar det jag gör och ser ingen anledning till varför andra ska känna så för att jag frågar dem?

Dock kan jag erkänna att jag är lite trött på att höra uppfödare, veterinärer och personal i djuraffärer slentrianmässigt rekommenderar torrfoder - då oftast RC, utan att förklara varför. Jag har påträffat så mycket info om varför torrfoder inte är bra för katter och varför blötfoder och barf är att föredra. Däremot har jag som sagt aldrig hört någon uppfödare som rekommenderar torrfoder (oftast RC) förklara varför, vad är det som är så bra med det fodret?

Jag var på Arken Zoo för några veckor sedan för att fylla på lagret av torkad kyckling som mina katter är helt galna i, kunde inte låta bli att lyssna på när en tjej i personalen skulle hjälpa en annan tjej som precis hämtat hem en kattunge. Uppfödaren till hennes katt hade rekommenderat spannmålsfri blötmat men hon verkade lite vilsen där inne bland alla märken. Personalen struntade i vad uppfödarens rekommendation var och sa att det var mycket bättre om hon i stället gav RC torrfoder, och började fråga om vad det var för ras (precis som om olika raser behöver olika foder). Kunden frågade då varför hon rekommenderade RC för uppfödaren hade tydligen avrått från just det märket.. personalen kom av sig fullständigt.. hon började knåpa ihop något om att katter är köttätare av naturen och RC innehåller mycket kyckling.. Nästan skrattretande eftersom det är ffa på grund av att katten är köttätare som RC inte är lämplig kattmat.

Jag ska också berätta att det faktiskt finns de veterinärer som avråder från att ge torrfoder, min veterinär är en av dem. Jag var inne med min oriental Molly två gånger samma år för uvi och förstoppning. Min vet. sa att han ser ett tydligt samband mellan torrfoder och uvi samt olika typer av matsmältningsproblem och att jag borde sluta med torrfoder helt. Han hävdar bestämt att katter måste ha i sig vatten via maten.

Alla gör vad de tycker är bäst men rekommenderar man ett foder så borde man kunna svara på varför Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2012-06-26 16:14
#19

#10

På gekås kostar Mjau burkmat ca 8 kr burken (7:95 eller nåt sånt). Så ska ni uppåt landet eller har vägarna förbi Ullared så kan det vara värt att åka dit och köpa några flak…Glad

/Elisa

Lejonhjarta
2012-06-26 16:28
#20

Jag ger mina katter allt möjligt. När det gäller torrfoder så har dom fri tillgång på Dodson&Horells men då det inte är så lätt att få tag i så brukar jag skicka med en provpåse och sedan prata med köparen om dom andra märkena som finns. Brukar alltid skaffa kattungepaket från flera ställe än dom jag använt så köparen skall på vetskap etc om andra alt.

Hade gärna barfat men dels så räcker inte tiden till och sen äter mina både inne och i stallet och det är svårt att ha koll när inte alla äter samtidigt. 

Mina får matrester, burkmat och om ja hittar billigt kött så får dom slamsor av det. Lite kycklingvingar till dom som tycker om detta. Möss och fåglar stoppar dom i sig själva. Skriver alltid ner allt kattungarna har fått under tiden hos mig på ett papper som medföljer så nya ägarna kan lättare se om det är något dom vill forsätta med eller byta till.

Annons:
[lisme]
2012-06-26 16:33
#21

#11 Det er mange som mener at RC ikke er et bra fòr å bruke til sine katter, men det er bedre enn det man får kjøpt i dagligvarebutikkene. Her i nord har vi ikke mye å velge blant, skal jeg kjøpe noe annet enn RC, blir det f.eks Eukanuba eller Iams, og da må jeg kjøpe 10 sekker av gangen. Jeg anbefaler selvfølgelig å gi kattene rått kjøtt, men jeg vet at det blir for dyrt å bare fòre med kjøtt, så da må jeg anbefale noe som er mulig å få tak i her, og noe som ikke koster skjorta. Det er veldig enkelt for dere i Sverige, dere har tilgang til så utrolig mye flere fòrmerker enn det vi har i Norge, og spesielt her i nord-Norge. Befolkningstettheten i et område har mye å si for hvilket utvalg det er, jo større tetthet desto bedre utvalg. Det er elementær kunnskap som også er veldig logisk, dermed burde det være åpenbart at det er forskjell på vareutvalget i sør-Sverige enn det er i nord-Norge

Missannas
2012-06-26 17:06
#22

Fokus ligger inte på varför ni av olika anledningar känner er tvungna att ge torrfoder. Berätta om det om ni vill, men svara gärna på vilket foder ni rekommenderar och varför Glad

#21 Jag förstår att det kan vara lite "mission impossible" att kunna Barfa eller få tag i bra blötfoder såsom Bozita e.d. där du bor och att du därför är begränsad i dina val av foder. Men är alla dina kattungeköpare lika begränsade? Vilket torrfoder rekommenderar du till dem och varför?

#20 Tror också det kan vara bra att ge kattungarna lite olika typer av mat, då blir de inte lika svårflörtade när det kommer till förändringar.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

cillaroten
2012-06-26 18:19
#23

Jag måste faktiskt hålla med #14. Det känns lite som att om jag skriver här att jag ger torrfoder som bas,så måste jag försvara mitt val och inte disskutera.

Ja,jag ger torrfoder!! Förr gav jag RC,men har bytat till Eukanuba. Detta har dom fri tillgång på och dom får blötmat två ggr/dag. Då ffa Bozita. Dessutom får dom en hel del "hundgodis" i form av torkade kycklingfileer mm. Mina katter fungerar utmärkt på detta. Har inga problem med spyende katter,alla är bra i magarna,har fina glansiga pälsar,är pigga och glada och har aldrig haft UVI,matsmältningsproblem eller dylikt.

På tal om torrfoder har jag även kikat lite på Brit Care,då jag har uppfattat att detta ska vara ett väldigt bra torrfoder. Är det någon här som har testat/använder det?

Jag är övertygad om att Barf är jättebra,OM man är tillräckligt påläst och kan sätta ihop en bra, allsidig kost till sitt djur. Hade en disskusion med en tjej som körde Barf till sin katt,den hade levt på nötfärs och grytbitar i flera månader…

Sen är katten i naturen en "småätare",vilket i mina ögon ställer till problem om man väljer att köra på enbart rått/blötmat. Dom dagar jag jobbar många timmar,skulle jag kunna erbjuda min katter två mål mat om dagen,vilket jag tycker är för lite,ffa för en växande katt.

Allt behöver inte vara svart eller vitt….vissa katter mår mycket bättre av Barf medans andra faktiskt mår bättre av torrfoder och lever långa friska liv på enbart detta. Så länge vi ser till att våra egna katter mår prima på den födan vi ger dom så kan vi väl respektera varandras val?? Mina mår yppeligt av att äta lite av varje och då är jag nöjd och kan också rekommendera detta till mina kattungeköpare.

Mvh/CillaGlad

Missannas
2012-06-26 18:48
#24

#23 Tråkigt att du känner att du behöver försvara dig, förstår inte varför. Jag håller fast vid att man borde kunna svara på varför man rekommenderar det ena eller det andra. Detta inkluderar alla - även de som rekommenderar Barf, blötfoder, matrester - you name it. Min uppfattning är dock att de oftast är de som rekommenderar barf och blötmat som gladeligen förklarar varför. Därför tycker jag att det hade varit mer intressant att höra varför man som uppfödare rekommenderar ett visst torrfoder.

Nu rekommenderar jag ju blötmat och barf men om någon ber mig rekommendera ett torrfoder så skulle det vara Porta21 Sensible, och jag hade samtidigt förklarat att skälet är för att det bl.a är fritt från spannmål, färgämnen och konstgjorda smakämnen.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

cillaroten
2012-06-26 20:07
#25

Jag tar inte illa upp om någon FRÅGAR,men jag tycker allt som oftast att folk som själv är stenhårt emot torrfoder inte kan köpa att andra tycker olika. Jag fick lite den uppfattningen även här,uppfödare och andra som ger/rekommenderar torrfoder vet inte varför dom gör det och ingen kan  förklara vad som är bra med detta,medans alla som ger Barf/blötmat alltid berättar varför och vad som är bra med dettaFlört

Men,då missförstod jag dig och ber om ursäkt!!

Min åsikt är att ger man ett bra torrfoder kompletterat med blötmat och nyttigt "tuggodis" (som jag är övertygad att förbättrar tandhälsan) så får man ett bra,heltäckande foder till sin katt. Mina katter blir även erbjudna rått kött av olika slag,men ingen av dom är förtjusta i det. Däremot så ääälskar dom syrsorSkrattande

Sen är jag som sagt helt övertygad om att ni som ger Barf kan få till en lika bra eller mycket bättre kost,men dåligt påläst så kan den även bli betydligt sämre.

Missannas
2012-06-26 21:02
#26

#25 Ingen ursäkt nödvändig Glad Jag håller med dig, ofta är det svårt för oss som inte ger torrfoder att förstå de som ger det, ffa de som ger uteslutande torrfoder. Det finns många anledningar till det.

För min del är en av anledningarna just det du skriver - nämligen att "uppfödare och andra som ger/rekommenderar torrfoder vet inte varför dom gör det och ingen kan  förklara vad som är bra med detta".

Jag undrar varför de som rekommenderar torrfoder har så svårt att motivera varför?

En sak har jag förstått, nämligen att några av er rekommenderar torrfoder som en del av en varierad kost dvs. torrisar, blötfoder och barf.

Ni som har gått från RC till Eukanuba eller annat foder, varför har ni gjort det?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2012-06-26 21:25
#27

Rc-fodret är inte så bra att det förtjänar ett så högt pris jämfört med fodret jag gått över till.

Annons:
[lisme]
2012-06-26 21:45
#28

#25 Jeg er helt enig med deg, jeg føler det på samme måte!

#26 Vi har gått over til Iams blant annet fordi RC blir dømt nedenom og hjem av "alle" - dvs de som høylytt kritiserer valget av tørrfòr og spesielt RC. Jeg ville prøve noe annet som er mer "godkjent" å bruke for å undersøke om jeg kan se noen endring hos kattene våre. For det skal man vel kunne forvente når man velger bort RC? Blir det ingen endring, er kanskje ikke RC så ille likevel Flört Jeg er lei av å ha dårlig samvittighet på grunn av at jeg har gitt kattene det verste fòret ever - bortsett fra fòr man kjøper i en dagligvarebutikk.

En annen årsak til at vi valgte Iams er prisen. Så langt har jeg ikke funnet et mer prisgunstig fòr enn Iams/Eukanuba. Og ja - vi er av de som må tenke på hva ting koster

Attacks
2012-06-26 21:56
#29

#26  For min del byttet jeg for,da det gikk opp for meg hvor dårlig RC faktisk er. Det er dyrt,og når der går mye mat inn pr katt og enda mer avføring ut,så er det ikke særlig nyttig.

Men det  var ikke gjort over natten,for i mange år levde jeg i den tro at det som selges hos vetrinærer eller i dyrebutikker, det er superbra. Det er smart å lese innholdsfortegnelsen og sammenligne fortyper.

For meg spiller det ingen rolle hva slags navn tørrforet har eller hvor det kjøpes,men hva det inneholder. Og så klart skal det fungere optimalt på kattene og dem må også like maten.

Jeg kommer som sagt til å ha RC baby cat i en tilvenningsperiode ved hvert senere kull,men ikke mer enn det.

Jeg bor også på et lite sted,og jeg har ikke sertivikat eller bil,fordi jeg ikke tør å kjøre. Det er sikkert like greit,så er det en mindre fare på veiene Skrattande

Men jeg ser det ikke som et problem,med å få tak i det jeg ønsker å gi til mine katter av tørt og vått. Man må finne muligheter og ikke bare se begrensninger. For begge disse kan man kjøpe inn i større kvanta og det er mye enklere å lagre det.

I min RC tid, kjøpte jeg ofte 5 sekker av gangen, når jeg hadde tilgang med familie eller venner som hadde bil. Men jeg har også benyttet meg av netthandel,og til og med fått sekker tilsendt med buss når det hastet med påfyll. Takket være super service fra min hoved-dyrebutikk i Kr.Sand. Da avtalte vi bare jeg kom inn å betalte maten ved neste gang jeg skulle dit.

Jeg prøvde som sagt IAMS, fordi det er en veldig god oppdretterpris på denne ( og Eukanuba). Kjøp 3 sekker og få 2 gratis. Siden IAMS har større sekker og koster mindre. Men når det ikke fungerte på kattene,så gikk jeg over til Eukanuba som er bedre. Begge disse typene kan jeg få levert gratis på døren av min dyrlege,og det sparer mye tid på å bry andre med å få det med seg hjem.

Og en annen sak, de fleste dyrebutikker KAN faktisk få inn de fleste typer for, både tørt og vått,men man må jo så klart spørre. Der handler det ikke om å ikke kunne,men viljen til dyrebutikkene.

#13 Du må klikke på den engelske linken, og side klikke på forsekken,så kommer du inn til en ny side hvor du kan klikke på " ingrediens" Glad

Trainer-foret er også veldig billig. Jeg fikk en venne-pris, og fikk 2 x 10 kg for 600kr,men det vil uansett ikke koste kjempe mye dersom jeg fortsetter å supplere med dette + Eukanbua.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Missannas
2012-06-26 23:19
#30

Tack för svar, ja RC är ett bra exempel på att dyrast inte alltid är bäst.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

cillaroten
2012-06-26 23:39
#31

Jag bytte till Eukanuba ffa för att det har ett högre köttinnehåll.

En liten fundering….jag är inte för spannmål i kattfoder,det är inte därför jag skriver ner denna kvällsfundering,men en katt i naturen,som äter en drös möss varje dag,får ju faktiskt i sig en hel del spannmål via musens maginnehåll…Flört nä,jag ska inte spåna vidare i detta,är nog för trött.

En hel del som ger Barf ger nötkött till sina katter,är inte detta tillsammans med bla mjölkprodukter ett av de födoämnen som katter lättast utvecklar allergi emot?

Missannas
2012-06-26 23:59
#32

Det har du rätt i Cilla, det verkar vara många som ger nötkött. Och jag har också hört att det är ganska allergiframkallande, jag undviker själv att ge det. Tvärtom är det med kalvkött, det ska tydligen vara hypoallergent men det vill inte jag köpa hem. Något som är ännu mer allergent än nötkött är fisk och skaldjur så det bör man också undvika.

Sen tror jag inte att katten får i sig en hel del spannmål via musens maginnehåll, det handlar snarare om redan nedbrutna vegetabilier i mycket liten mängd. Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Liljekatten
2012-06-27 00:08
#33

Jag rekommenderar mina kattungeköpare att ge så mycket blötmat som möjligt (och då helst Mjau eller Bozita) för att undvika spannmål och för att se till att katten får i sig tillräckligt med vätska. Ber dem också att gärna ge katten kött, kyckling, äggula mm och gärna rått. Vill de dessutom ge torrfoder är det Porta 21 sensible, Taste of the wild eller andra spannmålsfria torrisar som jag tipsar om.

aceso
2012-06-27 00:12
#34

Jeg vil først og fremst være nøye med å forklare hva de er vant til, hva den individuelle katten liker og ikke liker, hvor mye kattungen bruker å spise og hvor ofte, og be de vente litt til kattungen er husvarm før de begynner å eksperimentrere med andre typer for. Jeg ville ikke prakke på de ett spesielt for, men si hva som fungerer for meg og snakke rundt ulike typer og at det viktigste er å være bevisst på innholdet og passe på at katten spiser hver dag første tiden, og at den får et godt kattunge-for å vokse på. Og så får de med seg en ladning med for som de er vant til slik at jeg er sikker på at de har foret de er vant til første dagene. Selv om et for er vått, så betyr det ikke at det er bra. Kan være nesten bare vann, og da må katten spise mye mer for å få i seg næringsstoffene den trenger. Og at Siameseren trenger mye proteiner og at hvis de får kun tørt så er det ekstra viktig å ha mye friskt vann tilgjengelig der kattene oppholder seg mest. Jeg har kun hatt ett kull og da var det RC kitten bløtfor som fungerte best. Bortsett fra ene kattungen da, som ikke var det minste interessert i bløtmat, hun ble hos meg og hun spiser fortsatt bare tørt. Men hun liker kylling. Men den må være helt fersk og nystekt, kylling på boks er visst ikke spiselig..

Annons:
cillaroten
2012-06-27 00:38
#35

Man kan idag också på konsgjord väg "bryta ner" vegetabilier;-) men det var som sagt bara "kvällsfludder" :-) Däremot blir jag nyfiken på hur det kommer sig att nötkött skulle vara allergiframkallande,medans kalv(i min värld också nötkött) inte är det? Nä…jag känner att jag börjar "spåra ur" din tråd och ska genast sluta med detta:-D Däremot så måste jag än en gång fråga om någon har en uppfattning om Brit Care?

Missannas
2012-06-29 12:05
#36

Tack för att du svarar på min fråga Liljekatten Glad

Jag har viss förståelse för att man som uppfödare väljer att delvis ge torrfoder som ett komplement till blötfoder och Barf (om man väljer ett torrfoder som är fritt från skräp som triggar hälsoproblem.) Inte för att det har några näringsmässiga/hälsomässiga fördelar utan för att det förenklar när man har kull…kattungar och dräktiga/digivande honor behöver ju äta ofta.

Jag gör ett nytt försök och frågar er uppfödare som endast rekommenderar torrfoder - vilket märke och varför? Uppmuntrar ni till Barf och/eller blötfoder? Varför? Varför inte?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2012-06-29 16:24
#37

Jag ger mest torrfoder. Detta pga ekonomi och två kräsna damer som tycker jag är helt blåst som försöker få dem att äta annat! Flört

Hade det däremot bara varit Elliot, Ellie och Saga här hemma, så hade jag helt gått över till burkmat och kött.

Men föda fem katter på enbart burkmat i nuläget går inte ihop helt ekonomiskt, utan jag får välja det näst bästa.

Däremot rekomenderar jag alla jag pratar foder med att öka mängden kött och mjukmat. Har de råd, möjlighet så rekommenderar jag BARF.

En liten OT fråga.
Hur gör nu som bara ger burkmat och BARF om era katter måste läggas in?
Veterinärer ger ju gärna annan mat och gärna Hills urdåliga torrfoder. Hur övertalar ni veterinärerna till att ge katterna "rätt" mat?

/Elisa

Attacks
2012-06-29 17:06
#38

Når jeg har hatt katter som er innlagt så har jeg sendt med mat jeg peier å bruke og vet dem liker/ tatt med senere. Men mange katter vil jo ikke spise noe/nok før dem er hjemme i vandte omgivelser likevel.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Missannas
2012-06-29 19:39
#39

Jag har inte haft någon av mina inlagd under de senaste tre åren och innan dess trodde jag att torrfoder ffa RC och Hills var det bästa man kunde ge så då hade jag inte en tanke på vad de skulle få för mat.

Jag kan ju säga att jag inte hade ställt mig i köket och börjat plocka med råa kycklingvingar eller hjärtan för att ta med, om jag skulle behöva lägga in någon av katterna idag. Jag hade nog haft fullt upp med att vara orolig för min katt. Om det inte är något superakut man åker in för så hade jag kanske skickat med en tetra blötmat, annars hade jag nog sagt till att katten föredrar blötmat framför torrfoder. Inget jag nojjar över, katten ska ju inte bo där.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
2012-06-29 20:27
#40

Det brukar inte vara något problem. De har både vått och torrt foder och katten får vad den(eller matte) vill ha. Det är väl mest vanligt att en sjuk katt får blötmat? Om den alls äter.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
2012-06-29 20:29
#41

Nei, det kommer jo så klart an på hva det er,og hvordan alt hender. I de fleste tilfeller man legger inn en katt,så er dem alvorlig syke. Da skal man bare være takknemlig for at dem vil spise et eller annet.

Men i feks Milla sitt tilfelle,så var det ingen som tenkte på mat der og da, vi ville bare hun skulle overleve. Men da det gikk rett vei, så tok jeg med noe av favorittmaten her hjemme da vi reiste tilbake til henne,fordi dyreklinikken ikke hadde dette. Og det som ble litt morsomt, var at dem hadde prøvd å friste henne med allverdens bløtmatsorter,men nei takk sa Milla. Da jeg kom med tørrfor av alle ting,da ble hun glad da. Da bare så dyrepleierene på meg med et oppgitt mine Skrattande

Og Sushi som brakk benet, hun ville nesten ikke ha noenting ,før hun kom hjem, Ikke mat som ble tatt med,eller det hun kunne få av dyreklinikken. Hjemme igjen så kom apetitten tilbake med en gang.

Jeg tenkte mer på om man i det hele tatt har mat i tankene,dersom en katt må legges inn, så tok man med favoritt bløtmaten. Den er mer anvendelig til å lagre uåpnet enn masse rått.Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Missannas
2012-06-30 00:45
#42

Håller med Veena, är de sjuka så är man tacksam bara de äter. Då är det favoritmat och godis som gäller Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

SacredSouls
2012-07-01 20:56
#43

#36

Veldig fin tråd.

Jeg forsøker å venne de små til alt fra tørrfor til rått kjøtt/bløtmat.

Jeg pleier å anbefale å fortsette med det kattungen er vant med her hjemmefra en periode iallefall. Tørrfor RC sensible står alltid fremme,kjøttdeig av svin og kokt kylling filet og vanlig rund sheba våtfor er det det brukes mest av her.

De siste par år har jeg brukt mye kokt kylling filet og blander dette ut med en boks våtfor + litt ekstra godis (rømme,RC convalenscense support,kraften fra kyllingen osv ) Stor suksess her hjemme med den egenlagde oppskriften og alle liker middagen.

Egentlig kunne jeg ha tenkt meg å kun gitt BARF.Men jeg har ikke satt meg godt nok inn i det enda.Derfor kan jeg ikke anbefale det til andre føler jeg. Jeg pleier dog å anbefale variert. slik at pusen får både tørrfor og våtfor.

(Til kosekatt kjøpere er jeg også veldig nøye på å nevne dette med fisk,skalldyr og melk i forhold til allergi)

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Boppan
2013-01-25 10:42
#44

Gammal tråd men jag måste bara skriva vad jag lärde mig efter lite efterforskningar om just torrfoder, som väl frågan var från början av TS.

I torrfoder är köttet torkat och man har inte förstört taurinet. I blötmat är köttet tillagat och därmed är taurinet borta.

För mig blev det då snurrigt i bollen då jag precis bestämt att köra på blötmat + "amatör-barf", alltså lite kött från vår egen matlagning, råa kycklingvingar, hjärtan…

Så pest eller kolera kände jag. Blötfoder får de mer vätska men inte det nödvändiga taurinet, och i torrfoder bättre kvalite på köttet men mer spannmål.

Så nu blir det amatörbarfandet och Iams torrfoder lamm för att vara säker på vitamin och mineraltillförseln.

Kan även köpa mjau (kattunge) som extramat eller i slutet av månaden…

Sen har jag samvetskval då jag till mig själv alltid köper naturbeteskött och bosarpkyckling med tanke på djurens välmående. Men i kattmaten är det nog inte djurvänligt kött:(. Samma med kycklingdelar… Det bästavore om kattkräken kunde gå ut och fånga sin egen mat haha.

Ett tips som funkar på min ena mer råköttkräsna katt, så lägger jag hjärtan/ kött i kokande vatten så det får en yta. Mixar sen med vattnet och lite potatismjöl så blir det som gelé vilket han gillar!

Missannas
2013-01-25 11:30
#45

#44 Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar, köttet i torrfodret är ju tillagat och betydligt mer upphettat än det kött som finns i blötmat. Det är ju inte så att torrfoder är rått torkat kött, med undantag från ZiwiPeak.

Varför skulle taurinet förstöras vid upphettning? Sjävklart finns det taurin i blötmat, annars hade det inte fått säljas och katter som äter blötmat hade blivit blinda och dött av hjärtsvikt.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Boppan
2013-01-25 14:53
#46

Ja du ser, så lätt gick jag på det som experten i butiken sa! Jag kom till kassan medbara bozitablötmat och han sa att det är synd att folk inte är mer pålästa för i Iams foder är köttet torkat vilket gör att taurinet inte förstörs. Det skulle enligt honom vara sämre med blötmaten som är tillagad.

Och att det förstörs är väl rätt? Det är väl bla därför man ska ge katten rått kött och inte tillagat?

Sen går det säkert att tillsätta i kattmaten liksom de tillsätter vitaminer och mineraler.

Det är svårt att veta vem man ska lyssna på.

Jag har häst också och det är samma sak där. Många "experter" på olika forum. Och sen de riktiga experterna men de tillhör någon leverantör och är inte helt pålitliga ändå. och veterinärer kan alltför lite…

Silvestris
2013-01-27 13:17
#47

Taurin är känsligt för upphettning (och kan också brytas ned av vissa bakterier i kattens tarm) och därför behöver så gott som ALLT kommersiellt foder oavsett om det är torrt eller blött kompletteras med taurintillskott. Något som fodertillverkarna idag gör.

Men visst påverkar olika tillagningsprocesser taurinet olika. Vissa metoder är skonsammare än andra. Vissa foder använder skonsammare upphettningsmetoder vilket leder till en mindre taurinförlust och innehåller fodret då tillräckligt mycket kött behöver inget taurin tillsättas.

Men det är ju inte bara taurin man ska tänka på när man ger sin katt mat. Ett foder som innehåller tillräckligt med taurin utan tillskott men som ändå har en lägre kötthalt än ett annat med tillsatt taurin är inte nödvändigtvis bättre.

Maria Gräddnos
2013-11-18 13:47
#48

Finns det någon tillgänglig sammanställning över ingredienserna i olika kattfoder???

"Lat-Fia"

Maria med grädde på nosen
www.mariaskakor.se

Annons:
Maria Gräddnos
2013-11-18 14:20
#49

Hittat tester via testfakta o Råd o Rön men något mer..?

Maria med grädde på nosen
www.mariaskakor.se

Mezzoluces
2013-11-18 16:35
#50

Bara att gå in på tex zooplus eller animail de har ingrediens lista på alla sina foder

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Upp till toppen
Annons: