Annons:
Etikettomplacering
Läst 2757 ggr
Alexan
2012-06-22 21:15

SIameshane söker kompis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag har en nioårig siameshane (kastrat) som söker en ny kompis sedan han för cirka cirka 8 månader förlorat sin kompis (pga hög ålder).

Han vill helst ha en tjejkompis då det är honor (kastrater) han levt med hela sitt liv och det fungerat bra. Och en vuxen hona, jag tror att en kattunge blir lite för mycket för honom ;) Han är en typisk siames, pratglad, mycket social och kelen (man ska sova i hög, eller allraminst tätt intill).

Går kärleksfullt under smeknamnet "Plåstret" härhemma mellan varven - det är tydligt att även om han inte misstrivs med att vara ensamkatt så saknar han kattsällskapet. Han fungerar bäst med ett lika socialt sällskap som han själv, har tidigare levt med siames/er och bondkatt, och det märktes tydligt att siameserna fungerade bäst ihop, bondkatten var inte sådär överförtjust över plåsterdelen och att inte få vara ifred.

Bor i stor villa på landet. Kan med en gång tala om att mina katter får gå ut dagtid under varm årstid om de vill, och det gör även min hane. (Inga vägar i närheten). Han brukar dock sällan gå mer än 10 - 15 meter och roligast är att hoppa in och ut genom fönstretom och om igen, eller ligga i buskarna och psyka grannens katt. Men om du får röda utslag bara på tanken att en raskatt får gå ut är jag nog inte rätt hem.

Stor kattvan hund finns också i hemmet, dock av den mer burdusa sorten som kör "tough love". Inte elak, men inte den försynta, försiktiga sorten. Så det är nog ett måste med en hundvan katt (helt okej med en hundvan katt som fräser ifrån mot hund med, måste inte älska hundar).

Jag kan erbjuda ett livslångt hem, det är självklart för mig att ha alla mina katter (oavsett ras, inköpspris osv) märkta, vaccinerade och försäkrade. Årlig hälsokoll och tandkoll hos veterinär (oftare vid behov). Fri tillgång på Hills foder. I princip alltid någon hemma, ensamma max 4 h i sträck och det är rätt sällan ens det händer. Stora ytor, mycket kel och som sagt katt- och hundkompis.

Gärna kastrat men inget krav så länge det är okej för dig att jag kastrerar i princip det första jag gör.

Bor i Uppland.

Hör jättegärna av er i tråden eller skicka ett PM om ni har/vet något passande sällskap!

Annons:
[figgelina64]1
2012-06-22 23:30
#1

Finns en jättesöt Balineskille, Fabian hos spottless som söker nytt varaktigt hem, deras katter är underbara och du finner honom i en tråd på den här sidan Skrattande

Alexan
2012-06-23 08:13
#2

Jo såg och läste annonsen om Fabian innan jag skrev. Men dels så är ju Fabian hankastrat och jag söker en hona helst. Jag vet inte hur bra min skulle fungera med hane. Dessutom så låter Fabian som lite för mycket katt för min, Fabian är ju så mycket yngre och dessutom inte (efter annonsen) hundvan.

Men jättefin var han Fabian (och konstigt han inte fått nytt hem) - verkar vara en härlig kille! Men utefter annonsen kändes det inte varken som han är rätt katt som sällskap till min - eller som jag kan erbjuda Fabian rätt hem?

Lejdet
2012-06-23 17:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag kastrerar min avelshona Iris, lilamaskad Balines, på tisdag. Hon skall sedan omplaceras för hon går endast ihop med kastrerade hanar. Hon är väldigt snäll och social men med ett bestämt temperament om det inte är på hennes villkor och hon tål ingen konkurrens från andra honor.

Iris är 4 år och har fått 4 kullar utan komplikationer och hon har aldrig varit sjuk förutom ett brutet ben för några år sedan.

Alexan
2012-06-23 17:28
#4

Lejdet - var finns Iris någonstans? =) Är hon hundvan/vad tror du hon skulle säga om hundar?

Hur är hon med ev konkurrens från kastrerade hanar? Nu blir det ju inte direkt någon konkurrens här, mer än om kel och favoritplatser men ändå bra att fråga.

SE*Wishetens
2012-06-23 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har en liten kattungehane kvar till salu, han heter Wolke och är idag 4 månader gammal. En riktigt charmig kille som älskar att mysa, gosa, busa och leka. Han spinner bara man tittar på honom och pratar gärna Glad Han säljs till reducerat pris pga en defekt. Om du är intresserad, hör av dig per e-post info@wishetens.se eller telefon 070-678 2563!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Alexan
2012-06-23 17:48
#6

Wolke är jättesöt! Men jag tror som sagt inte att min äldre herre skulle riktigt uppskatta en kattunge, det kan nog bli lite för mycket/för livat för honom.

(Även om matte gärna skulle ha en kattunge ;))

Annons:
galatea
2012-06-24 02:30
#7

Hej Alexan, jag skickar ett PM till dig!

Har en blåmaskad kastrerad tjej som är snart 10 månader som söker ett nytt hem. Hon är en typisk siames-tjej och ett riktigt plåster! Gosar och spinner som en utombordare. Pratglad, älskar att leka och är duktig på apport. Tycker inte jättemycket om att gå ut, men kan tycka att det är lite spännande att sitta still i en buske en liten stund eller nosa runt i en rabatt, sen vill hon in igen! Fullt frisk, vaccinerad, chippad, försäkrad. Finns i Stockholm. Berättar mer i PM:et!

Lejdet
2012-06-24 15:50
#8

#4 Jag har min uppfödning i Närtuna utanför Rimbo i Roslagen/Stockholm.

www.torparkattens.se

Hon går bra ihop med kastrerade hannar, det enda hon inte tål är andra fertila honor.

Hon är inte hundvan tyvärr. Har ingen aning om hur hon reagerar på hundar.

Dzara
2012-06-24 18:57
#9

Hej! Eller kanske kolla in hos katt-hem eller -stallet? Hoppas Ni kommer finna en kompis som kommer funka ihop med katten.

Denna kommentar har tagits bort.
Alexan
2012-06-25 11:57
#11

Sorry för sent svar, men har jobbat.

Lejdet - då är det nog inte så sjysst mot Iris. Med tanke på att jag har stor och bufflig hund, så är de inte vana med hundar och blir rädda blir det ju inte alls roligt. Som jag förstått det av andra trådar i forumet har Iris varit i annat hem förr men fått flytta hem igen, så känns inte snällt mot katten att säga att "vi provar här heller", då risken ju är att det inte fungerar med hunden.

Galatea - tack för PM men din fina är lite för ung =)

Dzara - har kontaktat katthemmet i min stad, men de har liksom inte riktigt några hundvana katter där heller.

Millimina
2012-06-25 12:42
#12

Kolla med Mockfjärdingens, tror hon vet kastrathonor som letar nytt hem. Vet inte hur hundvana de är.

www.siameser.se

Lycka till i ditt letande!

Alexan
2012-06-25 12:54
#13

Tack för tipset, har mailat henne =)

Annons:
Lejdet
2012-06-25 16:45
#14

#11 ja det var för två år sedan ungefär och hon var borta en vecka, sedan dess har jag inte omplacerat henne och hon kommer inte att omplaceras heller om jag inte hittar rätt hem till henne.

Enda anledningen att omplacera henne är att det vore snällare mot henne att få ett nytt, lugnare hem med mindre konkurrens än vad hon har nu. Önskar att hon kunde få bli utekatt i trygg miljö någonstans på landet tillsammans med en trevlig kastrat.

Men du har rätt, hon skulle nog aldrig acceptera en sådan hund.

Lycka till, hoppas du hittar "rätt katt"

Spotless
2012-06-25 20:46
#15

#1 Tack för att du talar så gott om Fabian (http://siames.ifokus.se/discussions/4fd764f1d4ebea18c0000019-fabian-letar-nytt-hem) och våra kat. IV-katter! GladKyss

Jag kan tala om att vi har en "dejt" på gång med någon som vi tror kan ha det rätta hemmet åt vackra Fabian. Vi vet mer om drygt en vecka. Så här långt har vi haft kontakt med några olika potentiella hem, men har fastnat för ett hem som känns rätt och vi hoppas på att det kan bli ömsesidig kärlek. ♥

TS, jag tror inte heller att Fabian är rätt för er, men inte på grund av att han är pojke och att er också är hane. Två hankastrater funkar som regel utmärkt ihop. Att det sedan kan ta längre eller kortare tid att få två vuxna katter oavsett kön att lära känna varandra är en annan sak. Glad

Fabian behöver komma till någon med en aktiv kattkompis. Han är inte van vid hund som det är nu men han älskade min dalmatiner Elsa under tiden han växte upp och jag är övertygad om att han kan komma att uppskatta rätt sorts hundsällskap igen. Blir det som vi hoppas kommer han att ha hundar och aktivt kattsällskap i sitt liv fram över.

Alexan
2012-06-25 23:28
#16

Spotless - ja det var ju det jag kände lite själv med, och menade när jag skrev att Fabian nog är lite för mycket katt för min äldre herre. Som ju förvisso inte är så himla gammal rent så, jag hoppas han har många fina år kvar. Men han har dåliga njurar, är helt symptomfri på medicinskt foder - men föredrar livet lite mer "jag är en prydnad för hemmet" än "fullt ös medvetslös". Vilket ju skulle vara jättetråkigt för Fabian lika mycket som det skulle vara jobbigt för min med Fabians livligare personlighet =)

Även om han både härjar och rejsar runt han med - bara inte lika mycket som i ungdomens dagar. (Däremot har han på ålderns höst magiskt inte bara lärt sig ta möss utan ägnar sig frekvent åt det. Han som brukar stirra dumt om han såg en mus förr är nu alla möss skräck =))

Vilket jag tackar för, nu kan jag ha prydnadssaker - UTAN att klistra fast dem med dubbelhäftande tejp. Och en siames må vara en prydnad för varje hem, men hängandes i gardinerna vetesjutton - inte heller modellen "Du fick nu en flygande siames i nacken, som stagedivade från ovanpå garderoben, KUL va?" känns det som jag saknar sådär enoooormt mycket om jag ska vara ärlig ;P

Håller tummarna stenhårt det går vägen med Fabians potentiella hem! =)

Mockfjardingen
2012-06-26 12:33
#17

# 13 Det låter som om du kan erbjuda ett jättefint hem till en katt! Har mailat dig med :)

Upp till toppen
Annons: