Annons:
Etikettfoder
Läst 942 ggr
NoOrilux
6/14/12, 9:46 AM

Katten har flass/mjall/dandruff

Jeg har en vakker liten sort orientaler jente som jeg tenkte å ha på utstilling. Problemet er at hun flasser hvite skjell over hele seg når hun blir stresset, spesielt i forbindelse med løp og kjøreturer. Jeg badet henne for 3 dager siden med shampo mot fett pels, men nå er hun nesten hvit av flass. Utstillingen er 7.juli.

Har nogen råd/tips at komme med for hva jeg skal gjøre? Trekke katten, vaske med head and shoulders?

Annons:
[lisme]
6/14/12, 4:34 PM
#1

Jeg går ut fra at flasset kommer av at hun har tørr hud. Da vil en sjampo for fet pels gjøre det verre. Hvilket fòr bruker du til henne? Det kan være smart å tilsette litt olje i maten hennes, det kan hjelpe på kort sikt. På lang sikt ville jeg har byttet fòr

NoOrilux
6/14/12, 4:49 PM
#2

Hun har ikke tørr hud, og litt fett pels til vanlig. Hun spiser RC i diverse varianter, ofte digestiv, hair and skin pluss kitten. Kan sikkert tilsette olje i maten. Men hva slags olje da? Hun flasser jo kun når hun er stresset (pga årlig dyrlegetur, at hun er i løp eller når hun har parringsbesøk).

moggle
6/14/12, 5:00 PM
#3

vet inte så mycket om katter med mjäll eftersom jag aldrig haft sådana problem, däremot på människor så är det ju så att ju mer man torkar ut fett hår med starka schampon ju fetare blir håret och ju oftare behöver det tvättas. det är en reaktion på att huden förlorar dom naturliga skyddande oljorna vid schamponering och då skapar huden mer och mer och håret blir fett snabbare.

kan det vara samma för katten? att pälsen är fet för att den blir uttorkad? vet inte riktigt vad man kan göra åt det mer än att låta bli att tvätta i onödan.

NoOrilux
6/14/12, 5:40 PM
#4

Da skal jeg inte bade henne mer (hun har badet 1 gang og hun er 3 år Flört ) Får heller se om hun kan få annet for, eller bare legge utstillingsplaner på hylla slik at hun ikke blir stresset.

Fante
6/14/12, 11:22 PM
#5

Du kanske har fått fetsvans Det brukar komma mest på fertla hannar men honer kan få det också Då måste man bada för att hålla det i chack Testa silkesdroppar mot torrheten i pälsen

Upp till toppen
Annons: