Annons:
Etikettavel
Läst 5418 ggr
Spotless
6/13/12, 1:26 PM

Dräktig katt som matvägrar?

Nu rör sig det här om "fel" ras och jag har redan skapat en tråd på cornishrex.ifokus men i och med att det finns så många duktiga och erfarna uppfödare och kattägare här så lägger jag den här med. Vi står ganska rådvilla som det är nu. Hoppas att det är okej?

Min Ragna (CRX) har varit kinkig med maten sedan hon kom hem från sin parning. Hon är på dag 25 idag och har varit hemma i 2 veckor. Hos hanen åt hon bra, hon parades hemma hos Thomas och jag träffade henne där varje dag. När hon kom hem var hon lite grinig mot sina kompisar och verkade inte helt tillfreds med situationen. Fodervärden såg dock att hon åt men de märkte ganska omgående att hon inte åt "som vanligt" utan gick ifrån skålen ganska snart efter att maten serverats. Vi fick börja erbjuda henne annan, godare och mer omväxlande mat (mjukmat - har provat alla de sorter - Porta 21, Mjau, påsar med sås, olika pytteburkar… allt, kött i alla dess former, tonfisk, ersättning, vitaminpasta, ost, mejerivaror mm.) för att hon skulle äta när maten serverades. Sedan i onsdags äter hon dock inget alls själv utan vi hjälps åt att mata henne. Hon tar glatt emot Hills A/D när man matar med spruta, ersättning med spruta går också bra, inget bråk och inga protester så det är inte svårt att få i henne mat, men något är ju galet.

Självklart har hon varit hos veterinär. Hon hade trots matning blivit uttorkad och har varit inne på DjurAkuten sö-ti, dagtid, hon har fått komma hem på kvällen. Hon är snäll och låter sig matas där också. Veterinärerna kliar sig i huvudet då alla prover är fina, lever, njurar, hjärta, blodprov etc. Röntgen av buken ser bra ut. I går togs ett prov för att se om hon kunde ha bukspottkörtelinflammation men det såg fint ut och hon har inte några symptom som talar för att det skulle vara det som är problemet heller. Hon har ingen feber, ingen undertemp, hon kräks inte och hon är inte lös i magen, hon har inga symptom alls förutom att hon inte äter och dricker (vilket är illa nog!) och hon ligger mest stilla. Hon ser fin ut i mun och hals och verkar inte ha ont. Förhoppningen var väl att hon skulle komma igång efter att ha blivit uppvätskad, men icke. Vi alla vet ju att en uttorkad katt inte äter och en katt som inte äter blir uttorkad… Hon dricker inte heller.

Normalt sett är Ragna, liksom mina andra katter, en glupsk katt som äter allt.

I och med att hon är så pass dålig som hon är har jag hoppats på att hon inte är dräktig, men det är hon. Hon har fått röda tuttar och veterinären i måndags hittade fostersäckar och i alla fall ett litet hjärta med ultraljud. Veterinären ville mest se om hon kunde se något på UL så tidigt i dräktigheten, det var alltså inte så att jag tog inne henne för UL på dag 23.

Lägger tråden på avel, genetik och uppfödning… det är trots allt en dräktig katt jag oroar mig för.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande eller som har några tankar kring detta?

Annons:
Elegantangel
6/13/12, 1:41 PM
#1

Stackars er ett mardroms bekymmer. Har hon fått b-vitaminspruta hos vet? Det kanske kan hjälpa sägs ju att b-vitamin stimulera aptiten. Hoppas att det vander snabbt för er.

Spotless
6/13/12, 2:18 PM
#2

#1 Tack! Alla tankar och tips uppskattas enormt. Ärligt talat vet jag inte om de givit henne B-vitamin? Jag vet ju att man ofta ger det till katt som läggs in, men har inte tänkt på att fråga. Det måste jag kolla upp. Tack igen!

tuska
6/13/12, 3:16 PM
#3

 Ja men … anser du henne jättedålig kanske det är bra att ha tanken om att ta bort bebisarna och kastrera mamma katt.   Jag upplevever att dräktiga katter mår skit vid 2-3 veckorrs dräktighet, de spyr sover och är lite slöa. har aldrig tänkt på att de är jättedåliga.   Men är det risk nu för mamma katts liv så då måste en åtgärd vidtagas.  

Finns det havandeskapsförgifning på katter oxå, allt låter så dramatiskt.

Spotless
6/13/12, 3:37 PM
#4

#3 Självklart är mamma-katt viktigast, alltid! Skulle jag låta bli att mata henne skulle hon ju bli jättedålig men som det är nu äter hon ju när hon blir matad. En havandeskapsförgiftning skulle väl synas på blodprovet? Enligt proverna som tagits är hon inte sjuk, veterinärerna står frågande. Hon kräks inte och är inte dålig i magen.

amandahurtigh
6/13/12, 3:51 PM
#5

Jag inga tips eller råd, men jag håller tummarna för att det ordnar sig!

♥♥♥

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

tuska
6/13/12, 4:02 PM
#6

   Hoppas att dräkigheten går bra. Man känner ju sin katt och ser när det inte är helt OK    Det gör du oxå med all säkert.   Det är ju som sagt va mammakatt som gäller.   Hua mej det är jobbigt när inte allt är som det ska,

Annons:
[hakkapelitta]
6/13/12, 7:22 PM
#7

Fråga om de kan ge henne en spruta mot illamående! Jag har haft katter som blivit så illamående av att de 'fastat' att de inte velat sätta igång att äta bara därför.

Tvångsmatning är ibland det enda alternativet. Hills a/d, RC recovery i spruta med vätskeersättning. Jag brukar ge ca 1gr varje 1,5h. B-vitaminsprutor är ingen idé att ge när det är ett kortsiktigt fall, det är mer något du ger regelbundet för att öka aptiten. Du kan däremot ge henne Folsyra-tillskott (innehåller också b-vitaminer av alla slag) Finns att köpa på hälsokost och de kan hjälpa dig med doseringen. I USA ger man både dräktiga kvinnor och katter och alla möjliga djur det här från början men vi i Sverige har hittills haft tillräckligt bra kost för att detta inte ska behövas, det kan man ju dock börja diskutera nu..

Tills dess kan du sätta rejäla kamelpucklar (vilket gör att du kan ge mer mat i blandningen). Du kan också köpa Calo-pet och ge.

Har tyvärr alldeles för mycket erfarenhet av liknande problem så vill du får du gärna kontakta mig privat om så än bara för att "prata av dig" :)

Lycka till!!

LaSadie
6/13/12, 7:50 PM
#8

Har inget riktigt tips mer än att även katter kan väl må dåligt i början av dräktigheten? Har de testat med rå mat? Min ena hona var tokig i lever under dräktigheten. Hoppas det löser sig Glad

Nilla
6/13/12, 8:24 PM
#9

Antar att ni prövat allt. Doftande varm grillad kyckling? Matvägran blir lätt en ond cirkel och det ända man kan göra är att tvångsmata - annars dör ju katten. Och kanske mår hon illa så här i början av dräktigheten. Det kanske ger med sig?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Spotless
6/13/12, 9:49 PM
#10

#7 Tusen tack för tipsen och lite nya infallsvinklar! Jag är så tacksam, för ingen vet vad det rör sig om. Bli inte förvånad om jag hör av mig mer privat, det här är otroligt utmattande då man står så hjälplös. Självklart orkar jag kämpa så länge det behövs men det sliter på en psykiskt.

#8 och #9 Jo, jag har provat "all" sorts mat. Men tack så mycket för era funderingar och pepp! För en dryg vecka sedan funkade det rätt bra om man bara kunde komma på att variera maten, ena dagen passade det med rått kött och nästa dag åt hon Porta 21 och så höll vi på ett tag tills hon la av helt.

Tack och lov är hon inte svår att mata. Hon tar tacksamt (?) emot A/D från sprutan eller mjölkersättning från spruta, men det går t.ex. inte att stoppa in en bit färs eller annat i munnen på henne och förvänta sig att hon ska vilja äta. Det åker ut lika fort, alternativet är då att stoppa i henne mat som när man ger piller men då ger jag naturligtvis hellre A/D med spruta.

[hakkapelitta]
6/13/12, 10:02 PM
#11

#10 Jag vet precis vad du pratar om. Ge inte upp. Det tar tid och framförallt kraft. Jag pm:ar dig mitt nummer :)

[lucii]
6/13/12, 10:24 PM
#12

Stackars katten :( hoppas det går över snart. Jag gissar på att en dräktig katt kan må illa av lukten av viss mat som människor? Hon kan ju inte leva på flytande under hela grav. men hon kanske är sugen på udda saker? Värt att testa i alla fall ;) Mina katter åt avokado när de var små. och jag hade en katt som stal potatis på natten. Ge inte upp!

Spotless
6/13/12, 10:40 PM
#13

#11 Tack igen! ♥

#12 Tack för pepp! …och jag kan lugna dig med att Hills A/D inte är flytande. Glad Det är ett bra våtfoder som finns hos veterinär med mycket näring och det går att "röra ihop" (det är som en mousse) så att man kan ge det med spruta. Det största pysslet är faktsikt att fylla sprutan! Skrattande

Annons:
kalindas
6/14/12, 12:24 AM
#14

#12
Har för mig att Avocado är giftigt för katter…

#0
Hoppas då får henne att komma igång att äta!

/Elisa

Lejonhjarta
6/14/12, 1:51 AM
#15

#14 Ja avokado är det tydligen bara människor som kan äta utan att det ät giftigt.

Nilla
6/14/12, 6:54 AM
#16

Har du prövat att kleta in maten på 'armen' på henne? En tesked åt gången. De brukar vilja tvätta bort det efter en stund. Springer iväg och skakar tassen, men sätter sig sedan och tvättar sig. Hur är hon för övrigt? Är hon låg och ligger eller är hon som vanlig - rör sig, intresserad av vad som händer, lek med något oemotståndligt?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lucii]
6/14/12, 10:10 AM
#17

Va är det? Hon som jag fick köpa mina katter av matade dem med det :(

Spotless
6/14/12, 1:26 PM
#18

#16 Hon är fortfarande mån om att hålla sig ren så det skulle säkert funka, men jag matar hellre med spruta för då vet jag hur mycket jag får i henne och det är mindre tidskrävande.

Hon ligger mest still, men idag har hon faktiskt tagit en liten runda och hon åt två torrfoderbitar självmant innan jag matade.

Helenaf76
6/14/12, 4:50 PM
#19

Så härligt att läsa att hon ätit 2 bitar :-) Hoppas det går åt rätt håll nu.

kalindas
6/14/12, 6:36 PM
#20

#18
Får hoppas hennes illamående går över snart!

/Elisa

Annons:
Spotless
6/15/12, 9:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag tror att det håller på att vända! I morse var hon mer allert då kompisarna fick mat och hon petade i sig flera torrfoderkulor självmant. Om en stund ska jag hem och mata henne och får då se själv hur hon mår. Nu är jag glad! Hon är på långa vägar "bra" än men att hon visar intresse och lust själv är guld värt.

Bifogar en bild på henne då hon precis kommit hem till sin dejt (ca 4 veckor sedan alltså) och håller på att göra sig hemmastadd. Lilla fina Ragna!

[hakkapelitta]
6/15/12, 10:50 AM
#22

Härligt! Det gäller att vara ihärdig när man tvångsmatar för rätt vad det är så vänder det!

Lejonhjarta
6/15/12, 12:00 PM
#23

Hahaha…. Tänkte när jag såg kortet att d var en konstig siames tills ja kom på att d var ju inte en av den rasen du skrivit om.Flört

Så underbart om det har vänt!! Håller tummen!Glad

amandahurtigh
6/15/12, 12:19 PM
#24

Fina tjejen!! Vad bra att det är påväg åt rätt håll!!Skrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

kalindas
6/15/12, 1:47 PM
#25

#21
Vacker tjej! Kyss

/Elisa

Spotless
6/15/12, 6:21 PM
#26

#23 Skrattande

Hon åt några torrisar vid 12-tiden också! Tjohej! Annars är det fortfarande A/D i spruta men nu känner jag hopp.

Helenaf76
6/16/12, 10:54 AM
#27

Härligt härligt härligt!!!!

Annons:
Spotless
6/16/12, 12:02 PM
#28

I dag slickade hon i sig lite, lite tonfiskmousse och åt några torrfoderbitar, inte många men självmant. Hon har också rört lite mer på sig nu på förmiddagen. Jag är så lättad och glad.

Tack igen allihop för råd och stöd, jag är dock lite extra tacksam för att du hakkapelitta ställde upp och delade med dig av dina erfarenheter!

[hakkapelitta]
6/16/12, 1:03 PM
#29

#28 Jag vet precis hur lättad du känner dig, är det något mer så hör bara av dig!

Det här är också något som kan hända alla, och jag har märkt när jag varit till veterinären att det är ett vanligt fenomen på just katter - av alla raser också.

När man sen vet att man har en katt som lätt faller in i det här kan man vara extra uppmärksam på att se om just den katten hoppar över en måltid, då får man hålla extra koll och kanske ge en skvätt tvångsmatning innan katten t.ex. kräks av illamående för att den inte ätit och hela onda cirkeln är igång igen.

SE*EndlessOceans
6/19/12, 9:59 AM
#30

skönt! härlig läsning! bra "utbildningstråd" för ny uppfödare. bra att veta olika tecken och hur man ska förhålla sig.

jag vill gärna se kattungebilder sen=)

Spotless
6/19/12, 12:03 PM
#31

#30 Törs jag visa kattungebilder på fel ras här? FlörtSkrattande Min tjej är ju en cornish. Glad

Jo då, om allt går bra så ska jag nog tordas slänga upp några bilder, kan ju göra det i den här tråden. Skrattande

Vi gör fortsatt framsteg, hon äter lite själv ibland och inte bara torrisar längre utan i går åt hon en klutt färs själv. Som tur är så är hon fortfarande väldigt lätt att mata.

kalindas
6/19/12, 1:41 PM
#32

Skönt att höra att det går framåt!  Glad

Risken om de slutar äta helt är ju leverförfettning (Smilla hade det som kattunge). Men äter hon igen nu så kommer det säkert lösa sig! Glad

Självklart vill vi se kattungebilder! Glad

/Elisa

Fielie
6/19/12, 1:48 PM
#33

Vad bra att hon är bättre,så fin hon är, klart man vill se hur fortsättningen blir ocksåGlad

AngelsCo
6/19/12, 2:53 PM
#34

Vilken tur att fått tips och råd! Hoppas det går bra nu och att det blir tipp topp med denna fina tjej!

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
MissMaven
6/19/12, 5:29 PM
#35

Så skönt att hon mår bättre!

Och jag måste säga att hon är en mycket vacker katt!Kyss

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Spotless
6/20/12, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Tack! Jag har verkligen sett fram emot ungar efter just de här två. …hoppas, hoppas att allt går bra.

#32 Någon leverförfettning ska det inte vara risk för i det här fallet i och med att jag är så medveten om hur farligt det är när en katt inte äter. På ett eller annat sätt har hon fått i sig mat under hela den här perioden. Det tuffa och det som varit/är påfrestande är att hon inte velat äta själv. Jag matar henne fortfarande till större del men lite äter hon ibland och hon visar lite intresse för maten nu åtminstone. Vi har gjort stora framsteg även om det är lång väg kvar.

Tack alla för allt stöd. ♥

Slänger upp en bild på det första mötet mellan Ragna och Zäta, (så får ni ett hum om hur blivande pappa-katt ser ut också) hon ser helt oberörd ut. Hon är en sådan stabil och harmonisk katt, vacker också naturligtvis.

Casanova
6/20/12, 3:15 PM
#37

TS - Jag vet hur mycket jobb och tid du lagt ner på lilla Ragna, och hur stor oron har varit. Skönt att det äntligen verkar gå åt rätt håll!

De är jättefina, båda blivande föräldrarna. ♥ Hoppas att allt går bra nu. Kämpa vidare!

siamlove
6/22/12, 6:54 PM
#38

wow-det er så man får lyst på en krullis.SkrattandeKyss

Spotless
7/15/12, 7:36 PM
#39

Det gick inte bra för Ragna. Rynkar på näsan Hon fick värkar och födde två små ungar natten till i fredags, på dygn 54. En vit flicka och en svartvit pojke var det. Båda två är döda nu, pojken klarade sig i nästan 2 dygn. Jag är naturligtvis jätteledsen över förlusten av de små men de hade ingen chans i och med att de var så mycket för tidigt födda. Ragna kommer inte att paras igen, hon får bli kastrat. Riktigt tråkigt då hon är allt jag har kvar efter Hera, men Ragnas välmående måste så klart komma först.

kalindas
7/15/12, 8:28 PM
#40

#39
Så tråkigt att höra och jobbigt för Ragna. Gråter

Hon kommer må bra som kastrat och precis som du säger, så är det trots allt det viktiga.

/Elisa

Lejonhjarta
7/15/12, 11:43 PM
#41

Nej, så tråkigt å ledsamt.Gråter Men hoppas mammakatten mår fint trots allt som varit nu och tidigare.

Annons:
Helenaf76
7/16/12, 12:35 PM
#42

Så tråkigt att höra :-( Men hoppas kissen mår bra nu trots allt.

amandahurtigh
7/16/12, 12:57 PM
#43

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
Så tråkigt Angela, ♥

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

[hakkapelitta]
7/16/12, 1:15 PM
#44

Nej så trist Gråter

Upp till toppen
Annons: