Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 26207 ggr
Nilla
6/8/12, 7:44 PM

Katt med täppt nos.

Min Ocicat Zelda är helt täppt i nosen och andas med munnen. Hon har haft hosta, men är pigg, leker, äter. I natt var jag uppe och sprutade koksalt upp i näsan på henne och det lättade då. Men nu är hon heltät! Är det någon som har något tips? Det blir veterinären på måndag och jag hoppas hon inte blir sämre innan dess. Det är antagligen ett virus. Är det något man kan köpa på Apoteket som kan lindra? Hon har ingen feber och är pigg och som vanligt - förutom hostan och nästäppan. 😳 120617 Zelda har astma och det finns ett filmklipp längst ner i tråden.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
6/8/12, 8:12 PM
#1

Köp nässpray till bebisar (neseril??). Finns i små plast förpackningar. Den är lätt avsvällande. Fortsätt i övrigt med att spola näsan med koksalt då och då.

Ha koll så att hon äter.

När mina fick Herpes så började det med nästäpta och då katter inte känner doften av maten så vill de oftast inte äta.
Kan hända du behöver mata henne i så fall.

Håller tummarna att det är en enkel snuva som snabbt går över. Glad

/Elisa

kalindas
6/8/12, 8:14 PM
#2

HÄR är näsdropparna jag menar. 
Har sprutat starkare lösningar i Smillas näsa och hon lever än. Obestämd
Men detta är det snällaste, bortsett från kosalt.

Man "kan" ge Rinexin, men då måste tabletten delas och Fass avråder från detta.

/Elisa

Nilla
6/8/12, 8:40 PM
#3

Tack! 😉 Ska knalla över till Apoteket i morgon. Tänkte också på näsdroppar för barn, men vet inte om det är för starkt för katt? Har haft hund med nästäppa och henne gav jag dock nezeril. Men det är ju skillnad på en stor schäfer och en liten katt. Det är väldigt synd om Zelda. Får rulla in henne i en handduk när jag 'spolar näsan'. Ja, jag hoppas att det är ett virus. Man får vara observant på sekundära infektioner - bakterier/lunginflammation. Jag är mästare på tvångsmatning, vet du väl! 😃 (ironisk med tanke på stödmatningstråden) Det kan ju knappast vara Maja hon reagerar på. Maja har bott hos oss i flera månader nu. Hosta kan ju annars tyda på mask, allergi, hjärtsvikt. Men hennes allmäntillstånd talar emot hjärtsvikt. Hon är fin i pälsen och har inga blinkhinnor. Kanske något jag själv dragit hem? Hälsningar från hobbyveterinären. Bäst att någon med legitimation får ta sig en titt på måndag. Men spekulera får man göra…😜

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
6/8/12, 9:37 PM
#4

#3
Virus kan ju dyka upp lite när som helst och ett virus som Herpes (vet inte hur det är med Calici & Mykoplasma) kan ligga latent i månader/år och sedan bryta ut när katten kanske är svag av andra orsaker.

Be veterinären skiva ut Ronaxan vet. till henne. Det är den klart bästa antibiotikan mot den typen av infektioner!
Smilla får tillbaka snuva och täthet titt som tätt och den funkar superbra! Plus att man bara behöver bråka med katten en gång per dag.
Det är även den antibiotikan som tar ev. Mykoplasma.

/Elisa

[lisme]
6/8/12, 9:39 PM
#5

Du kan fint bruke nesedråper for barn. Det er bedre med dråper enn med spray, dråpene kommer lenger inn i kattenesen

Nilla
6/8/12, 9:43 PM
#6

Ok. Kan vara calici. Det hade hennes kattungar en släng av. Kan det ligga latent? Orkar inte googla.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
6/8/12, 9:46 PM
#7

#6
Har för mig att calici ligger latent och att det också är mer smittsamt än herpes. Herpes smittar bara när det är aktivt och är lätt att "tvätta" bort, dör efter 8 timmar. Medan calici oftast ger "snälla" förkylningar, men viruset kan lätt smittas vidare och viruset kan leva länge utaför katten.

/Elisa

[lisme]
6/9/12, 12:09 AM
#8

Også Herpes kan gi tette neser Flört

kalindas
6/9/12, 8:47 AM
#9

#8
Jag vet, det vad det mina hade. De hade nästan allt i näsan. Sagas och Smillas näsor är förstörda pga detta. Rynkar på näsan

/Elisa

[figgelina64]1
6/9/12, 8:59 AM
#10

Usch, det låter inget vidare…men Nilla du skall se att det bara är en vanlig förkylning, håll henne varm och torr och borta från drag det har ju dock varit ett omslag hit och dit i vädret och våra små är ju inte så värst pälsade

Det behöver inte alltid vara det värstaFlört

tuska
6/9/12, 9:18 AM
#11

 Tala med vet.   Har hon oxå hosta tillsammans med nästäppan skulle jag be om PC-behanling för att inte den ev. virusen ska övergå till baktreiell infektion. Man får ju tänka på de andra kissarna du har.  

Hoppas dina andra kissar slipper förkylningen.

Har aldrig haft en förkyld katt, så mina erfarenheter är 0, men jag skulle inte gilla läget.Rynkar på näsan

Nilla
6/9/12, 9:20 AM
#12

Tack för stöd. Man blir ju så orolig när någon av katterna blir sjuka! 😥 Jag tror att det är en 'vanlig' hederlig snuva. Hon fick 3 ml Bisolvon igårkväll och spolning av nos med koksalt. Natten har varit bra. Hon har legat under mitt täcke. Imorse har hon ätit som vanligt. Håller tummarna.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
6/9/12, 9:31 AM
#13

se där Zelda kanske bara fått en allergi med allt som nu är i luften.

Sjuka katter-djur gör mej orolig till tusen, där kanske vi är lite lika, alla ska vara friska och välmående.

Annons:
Nilla
6/16/12, 12:41 PM
#14

Nu sitter vi på Malmö Djursjukhus. Zeldas andning har inte blivit bättre. Förra helgen var vi akut hos veterinär och lungorna lät då fint. Jag tror de vill lägga in henne. Så oroligt…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
6/16/12, 1:17 PM
#15

Låter inte roligt. Rynkar på näsan

Hur mår de övriga katterna? Någon som fått liknade symtom?

Andas hon dåligt eller är hon tät i näsan? Det är två skilda saker.
Om det är andningen, så be dem ta en extra koll på hennes hjärta!

Hoppas du får med henne hem, så hon slipper ligga inne.

/Elisa

tuska
6/16/12, 1:30 PM
#16

 Attans Nilla, blev det så.   Trodde det skulle ha lättat något.

Nu får vi hålla tummarna att de kan hjälpa Zelda, förstår gott din oro.

[figgelina64]1
6/16/12, 3:11 PM
#17

Aj, då Nilla hoppas det gått bra och du fått med dig Zelda hem

Lycka till och hoppas det ordnar sig med lite medikamente för henne

Nilla
6/16/12, 6:28 PM
#18

Zelda är röntgad och de misstänker astma. Hon har fått injektion med Prednisolon och ska ha tabletter hemma. Hon fick även något vidgande. Plus detta, hittades en infekterad kindtand, vilket är ett kapitel för sig. Infektionen kan ha gjort hål upp i näshålan och orsakat nästäppan. Dock är Zelda inte i skick att sövas och tanden är sekundär. Nu ska kortisonet utvärderas. Vid minsta försämring, måste jag åka akut. Annars har vi återbesökstid den 26:e efter midsommar. Då ska hon röntgas igen och det ska tas blodprov. Är blodprovet bra, kan jag beställa tid för tandoperation. Känner mig väldigt orolig och hoppas så att det ska vända - att hon ska kunna andas. Hon låter hemsk och ihopsnörjd, får inte luft. Detta besök kostade 3100 kr ( + 1000kr hos distriktsveterinären förra helgen.) och ännu är sjukfallet öppet. Astman kanske Agria tar, men inte tanden.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
6/16/12, 7:35 PM
#19

 Jag tror på att Zelda blir återställd, ett sjukt djur kan göra en ruinerad. Förstår din oro.   Förbättringska ju visa sej fort av prednisolonet

kalindas
6/16/12, 7:51 PM
#20

#18
Hoppas kortisonen hjälper och hon kan andas bättre!

/Elisa

Annons:
hoffens
6/16/12, 8:36 PM
#21

Tänker på dej

[figgelina64]1
6/16/12, 11:41 PM
#22

Det blir bra skall du se och även om man önskar sina katter friska så kan astma behandlas effektivt och kanske är det som ngn skriver mycket i luften och därtill en dålig tand och immunförsvaret var lite lägre än vanligt…

Krya på sig lilla Zelda <3<3<3

Denna kommentar har tagits bort.
Nilla
6/17/12, 12:03 AM
#24

Tack för att ni tänker på mig och Zelda. Veterinären sa att astman kan ha utlösts av stress. Hon frågade om något särskilt hänt? Ja, flytt och ny katt i kattgruppen. "-Där har du det." :(

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
6/17/12, 11:07 AM
#25

Rynkar på näsan Uffamei. Stakkars deg og Zelda. Håper hun blir raskt bedre på kortison.

Nå må du ikke sitte der å få skyldfølelse da Nilla. Astma kan nok like gjerne ha blitt utløst av allergener ute nå.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Missannas
6/17/12, 5:42 PM
#26

Nej vad trist att läsa Rynkar på näsan stackars Zelda.

Vet precis hur den där oron känns.. det är lätt att ta på sig skulden, man vill ju sina älsklingar så himla väl men precis som Line skriver så kan astman lika gärna vara allergirelaterad eller så hade den kunnat dyka upp förr eller senare ändå.

Du ska se att hon blir bra nu när hon fått kortison. Håller tummarna för er!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
6/17/12, 5:50 PM
#27

Idag andas hon med nosen. Men hon är slak och har sovit i kattunneln under min säng i natt. Inte alls likt henne. Kortisonet verkar hjälpa, alltså är det astma hon har.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Missannas
6/17/12, 6:01 PM
#28

Kanske det är på grund av medicinerna som hon inte är sig lik? Det kan ta ett tag innan de vänjer sig vid kortisonbehandlingen och då är de inte riktigt sig själva, det är min erfarenhet. Skönt att hon kan andas normalt igen Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
6/17/12, 6:20 PM
#29

Jag har laddat upp ett klipp på youtube som jag ska försöka klistra in här.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
6/17/12, 6:59 PM
#30

  Jag blir så ledsen att fina Zelda ska va dålig, men hon ser då ändå ut att kunna andas med sin nos.   Tack för att prednisolon hjälper och byt till det vanliga kattsanden i lådorna och lite preparat i väggutaget på några ställen.  det kommer att bli bra-bättre Nilla.

Nilla
6/17/12, 7:16 PM
#31

Det här var igår. Hon fick knappt luft. Idag är hon bättre, tack i lov! :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
6/17/12, 7:19 PM
#32

Skönt att kortisonen verkar hjälpa!

/Elisa

[lisme]
6/17/12, 10:47 PM
#33

Kjempebra at kortisonen virker! Men dessverre er kortison en belastning på immunforsvaret og noe man helst skal unngå om katten har en infeksjon.

Attacks
6/17/12, 11:35 PM
#34

Det er kjempefint at kortisonet fungerer så bra.

Jeg var veldig skeptisk til kortison for flere år siden,da jeg hadde en katt med allergi. Men alle oppdrettere jeg kom i kontakt med og flere dyrleger sa det samme. Og det er at katter takler kortison kjempefint. Det er ikke en kjempepåkjenning på dem mot feks mennesker og hunder.

Så blir en av mine katter å behøve kortison i fremtiden,så kommer jeg til å ta det i mot med åpne armer :-)

God bedring til henneGlad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Anna1978
6/18/12, 5:51 PM
#35

Oj da! Bra du la ut ett klipp så en kattamatör som jag får höra hur en redigt täppt näsa låter, stackars lilla tjejen. Skönt hon mår bättre nuGlad

Liljekatten
6/18/12, 7:00 PM
#36

Stackars Zelda. Rynkar på näsan Hoppas hon fortsätter sitt tillfrisknande. Så oroligt när pälsklingarna inte får vara friska.

Nilla
6/18/12, 7:13 PM
#37

Hon är mycket bättre nu, tack vare kortisonet. Känns otroligt skönt. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tuska
6/18/12, 7:30 PM
#38

 # 37   BRA… Herre gud så skönt.   Jag va ute i rätta tankar fast jag ingen erfarenhet har av snuva-Astma

Fielie
6/18/12, 7:47 PM
#39

bra at hon e bättre,så hon lät då

Missannas
6/18/12, 8:03 PM
#40

Åh vad bra Nilla! Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

SacredSouls
6/18/12, 8:42 PM
#41

Oj som det hørtes ut i går Gråter

Men så godt at hun er bedre og at tablettene hjalp.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Nilla
6/18/12, 9:27 PM
#42

De sa på Malmö djursjukhus, att en katt som andas med munnen inte får nog syre för att syresätta sina organ. De behöver hjälp att andas. Kan vara något att hålla i minnet. Det var därför jag la ut klippet. Där får Zelda alldeles för lite syre och det berodde inte på nästäppa. (säger Nilla som ligger på spikmatta… med tre katter som extra tyngd.) :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
6/19/12, 12:44 AM
#43

Vi har hatt katter som har pustet på akkurat samme måte, men det var ikke astma, det var Mykoplasma Flört

Nilla
6/19/12, 6:01 AM
#44

Ok. ;)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: