Annons:
Etikettkattprat
Läst 3869 ggr
[lucii]
2012-06-08 13:03

Vad har du valt för stamnamn?

Jag håller på fundera på stamnamn och skulle vilja ha lite insp av er andra om det går bra? vad har DU valt för stamnamn och varför? ;)

/Lucia

Annons:
tuska
2012-06-08 17:01
#1

 tre alternativ ska du lägga in om.

Själv hadde jag alternativ

1 Raskens

2 Strands

3 Tuskulums

Jag fick Tuskulums som stamnamn  = Lantlig fristad

Liljekatten
2012-06-08 18:14
#2

Jag heter Lilja i efternamn och valde därför Liljekattens. Glad

namsooks
2012-06-08 19:10
#3

Jag heter Nam Sook i andra namn så därför blev det S*Nam Sook's…..

SacredSouls
2012-06-08 20:35
#4

Siameseren ble sett på som hellig og også en vokter av de dødes sjeler derfor passet Sacred Soul's bra synes jeg. Sacred er også et ord jeg alltid har likt godt og syntes vært vakkert på engelsk.

Et av mine andre alternativer var Sacred Sage (fra spillet Zelda) Skrattande

Men,ingen slår Nilla sitt ene alternativ SkrattandeSkrattande Haha,Unnskyld Nilla men jeg kommer aldri til å slutte å le av det. Håper du tilgir meg Flört og kommer med dine alternativer.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SE*Wishetens
2012-06-08 20:42
#5

Jag hade två alternativ:

Suay, som betyder vacker på thailändska. Gick inte igenom.

Wishetens, efter mitt efternamn Wisén och även pga att jag tycker att en siames eller oriental med sådär klart gnistrande blå och gröna ögon är så oändligt kloka och visa. Wishetens blev det!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

alltidsiames
2012-06-08 20:58
#6

Feng's eftersom det betyder drake och vind på kinesiska - om jag inte minns fel :-)

Annons:
Garmabias
2012-06-08 21:23
#7

Som första alternativ hade jag Yin och Yang's  som bla. betyder harmoni.

Jag fick alternativ två Garmabia's som är en sammansättning av min första kattungekulls föräldrar, Garm och Arabia.

prodigy
2012-06-08 21:32
#8

Hade massa ideer som alla var upptagna men tillslut blev det Värpinge´s då vi bor i lilla Värpinge by!

Rithwa
2012-06-08 22:02
#9

Jag skickade in ett alternativ och det var SiMyKeth inte helt korrekt stavat men stavet som jag vill men ingen kan läsa ut,  Se min katt, Se my cat skall det utläsas. Jag funderade säkert 1-2 år innan jag kom på mitt stamnamn jag ville inte ha några andra alternativ så jag skickade bara in ett och hade tur att få det.

Missannas
2012-06-08 22:10
#10

Det där med stamnamn är inte det lättaste!

Mitt stamnamn är Missanna's (efter mitt förnamn och anspelar även på missarna = katterna). Jag tror det var mitt sjätte val. Mitt första val var Dandylion's (Dandy = välklädd, snobbig och Lions = Lejon) Mitt andra var Utopia's. Mina fem första förslag gick inte igenom trots att jag kollade så att inget av namnen redan fanns inom Fife innan jag skickade in min ansökan.

Line, ditt stamnamn är så himla fint och passande Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2012-06-08 22:31
#11

Som jag skrev i en annan tråd så stal jag min mammas stamnamn. Det låg bara vilande och var billigt och bra.  Flört

/Elisa

[figgelina64]1
2012-06-08 22:56
#12

Mitt är efter min avelshane Q och hur det låter Qjou´z…mitt första val och det gick igenom inom loppet av två veckor kanske t.om mindre.

Dem ringde visst för att förhöra sig om stavelsen, tyckte det lät lite lustigt och trodde det var felstavat så jag fick bokstavera det i versaler och sända åter sen var dem nöjdaSkrattande

ramithi
2012-06-08 23:01
#13

Mitt stamnavn er av Ramithi (N) og det er satt sammen av mitt navn+ min mann og våre dyr som ikke er sammen med oss lenger. Vi sendte inn 3 navn og fikk førstevalget vårt.

Annons:
GoodWibes
2012-06-08 23:29
#14

Mitt er et ordspill på Good Vibrations (Good Vibes) og navnet mitt.

Jeg blir kalt Wibs av mine venner (heter egentlig Wibekke), og kombinasjonen ble derfor GoodWibes. Glad

yve2
2012-06-08 23:33
#15

Jag fick mitt första hands val Jofiel's (Jofiel = Angel of Divine Beuty)
Ett namn som jag tycker passa bra för Kat 4 katter…..nu ska jag bara se till att få lite kattungar som kan bära namnet Flört

De övriga namnen som jag hade var

2 Yofiel (Judisk stavning av Jofiel)

3 MeNice (Efter min siames som hetter S*Concinnus Treat Me Nice)

4 Leotai (Kung av Siam 1299-1348 lär vara den som uppfann skor som var anpassade för höger eller vänser fot. Både jag & dottern som delar stamnamn är sko tokiga)

It's a cat's world… adjust! :)

amandahurtigh
2012-06-09 10:31
#16

Jag hade Aconcagua's som första alternativ, och som även blev mitt stamnamn. Jag ville ha ett stamnamn anknutet till naturen och då tyckte jag att det passade perfekt med Aconcagua's (som är ett berg i anderna). Jag fick höra om berget från min sambo som har bestigit det. Jag är supernöjd! Skrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

[hakkapelitta]
2012-06-09 11:16
#17

Ja jag tog Cupcakes - inspirerad av bicolorkatternas färger, cupcakes har också oftast två färger, en grundfärg och en vit topping Flört Det här var 2007 och då var cupcakes inte fullt lika hypat som det är nu Skrattande

Nilla
2012-06-09 17:28
#18

Jag fick inte mitt första alternativ, minns jag. Mandalay's. Sen hade jag väl lite andra förslag - Top Spin's (attraktion på Liseberg), Mästerkattens ( hette tydligen en kattklubb… och vad mer, Line? Vad syftar du på egentligen? Tant Brun's? Tant Grön's? Jag ÄR ju en tant!

Skrattande

Det blev S*Marble & Silk's. (marmor och silke) Då kändes det självklart plötsligt, även om det var lite väl likt Dream of Silk's.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
2012-06-09 17:48
#19

Skaffade stamnamnet för massa år sedan då jag höll på med europeer. Minns att jag hade Ekholmens som första då ja bodde på det slottet/gården när jag skaffade mina första som ja skulle avla på. Sen tror ja att det var Lejonhjärtas, som jag har och som sista Nangijala. Tog dom sista för jag gillar namnen. Tycker i och för sig att namnet passar för dessa raser, siames och oriental, så jag är glad ja inte fick Ekholmen…

SacredSouls
2012-06-09 19:19
#20

#18 Det var Tant Brun's jeg tenkte på. Haha! Det er ikke særlig sprekt nei.En kjedelig tante med nesa i sky med stor rompe er du absolutt ikke  SkrattandeSkrattande

Du kunne jo kalt deg Farbror Blå Tungan ute

coverImage (557×450)

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Nilla
2012-06-10 07:28
#21

Ja det var tur att jag inte fick det… 😃

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SheViper
2012-06-10 17:03
#22

S* Fursten's eftersom det ofta står att siamesen är katternas furste. Första val och registrerades 1992.

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

SE*Wishetens
2012-06-10 17:08
#23

#22 SheViper > Ahaa, är det du som är S*Fursten's?! Vad roligt att se dig här, jag har varit inne på din webbsida mååånga gånger under årens lopp och beundrat dina fina katter.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[hakkapelitta]
2012-06-10 17:13
#24

#22 Välkommen tillbaka ;)

SheViper
2012-06-10 22:23
#25

Tack ska ni haGlad Ja på hemsidan har det inte skett något sen 2007 och strax innan det så tog jag bort den sidan som jag haft under många år, så det är en simpel version man möts av. Föder inte upp mer men sidan får ligga kvar, man vet ju aldrig Flört

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

Millimina
2012-06-12 13:57
#26

Jag kallades för Millimina av grannfrun när jag var liten.

Fick tipset av en gammal erfaren uppfödare att du ska kunna leva med namnet hela livet, hennes åsikt vara att det är mindre bra att välja namn efter den ort/ställe du bor på. Du kommer kanske flytta… Flört 

Men det viktigaste är att du trivs med namnet och att det känns bra när du säger det högt. " Mitt stamnamn är….." Att du kan vara stolt över ditt val av namn!

Lycka till!

[Melanie75]
2012-06-12 22:25
#27

Mitt första val var Junibackens, och mitt andra val var Bullerbyns. Ville att det skulle vara inspirerat av Vimmerby där jag bor. Dom var tyvärr upptagna. Det blev mitt tredje val Pilgatans . Jag bor på Pilgatan och älskar mitt hus, därav namnet. Är nöjd även om jag inte fick mitt första val:)

Annons:
[lucii]
2012-06-13 06:26
#28

Tack för alla fina svar. Det är så intressant att läsa! Vart ansöker man om stamnamn då? ;)

Millimina
2012-06-13 07:44
#29

Är du medlem i en SVERAK ansluten klubb hittar du blankett och info på deras hemsida.

http://www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/index_uppfodning.htm

[lucii]
2012-06-13 09:35
#30

Tack för tipset! Många lägger in ett s innan namnet. vad står det för?

kalindas
2012-06-13 09:41
#31

#28

Väljer du WCF går du in på http://wcfnordic.se och tar reda på vilken klubb som ligger närmast dej. Gå in på deras hemsida och kolla var stamnamnet kostar där.

WCF har oftast billigare registreringsavgift än Sverak. Vet någon klubb tar ca 800kr för ett stamnamn.

/Elisa

Millimina
2012-06-13 13:56
#32

S* eller SE* som det heter nu visar att stamnamnet är svenskt. Vet inte hur det är för WCF klubbar….

SheViper
2012-06-13 19:31
#33

S* anger SVERAK IDP* anger Independent, FD* Felis Danica i DK osv.

Har varit borta några år så jag har aldrig sett SE framför stamnamn, för att ange land. När började man med det?

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

Lejonhjarta
2012-06-13 19:37
#34

#2# Inget framför våra wcf-stamnamn. Glad

Annons:
Liljekatten
2012-06-13 19:39
#35

#33 Låt mig påpeka att IDP* är Sveraks påhitt. Independent finns inte längre i sverige (IDP-klubbarna gick över till WCF för några år sedan), men när vi var anslutna till IDP hade vi inget prefix. Det har vi inte nu heller, men Sverak envisas med att sätta dit IDP* framför våra stamnamn ändå vilket är direkt felaktigt.

SheViper
2012-06-13 19:52
#36

Ja varför och hur är inte intressant. Jag skrev det som ett exempel och man förstod även om det är något som SVERAK har hittat på. Förmodar att det är FIFe-anslutna förbund som har landsprefix.

Hittade svaret på min fråga i #33 och förbundsprefixet blev SE* och kallas för landsprefix fr o m 1 januari 2010.

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

[lucii]
2012-06-13 21:56
#37

Mycket att hålla reda på men om inte ett S är ett måste borde det ju vara något man får välja själv. ;)

kalindas
2012-06-14 00:22
#38

#37
Skaffar du ett stamnamn i Sverak är SE* ett måste, då alla stamnamn har det eller S* framför sina stamnamn. Vill du vara utan det, så får du blir medlem och föda upp inom en WCF klubb.

/Elisa

[lucii]
2012-06-14 10:13
#39

Jag kollade upp wcfnordic men deras sida var inte direkt uppdaterad och många hemsidor till kattklubbar var felaktiga :/ så det får nog bli Sverak ändå.

Lejonhjarta
2012-06-14 12:07
#40

Konstigt… Ja var åxå inne å tittade och tyckte att det verkade i sin ordning…

kalindas
2012-06-14 18:31
#41

#39

http://hallandskatten.com är alltid väldigt väl uppdaterad. Gå in på den sidan så får du bra info.

Sen vet jag att själva WCF sidan inte är lika bra skött, men det är upp till klubbarna att meddela den som ansvarar för sidan att ge info. Sen har det varit lite si och så med uppdateringar på sådant som inte är av intresse för den som uppdaterar, bevisligen.
Eftersom jag byggt den sidan kliar det i fingrarna av att fixa de detaljerna. Men jag är inte längre ansvarig…

Men jag tycker absolut inte du ska dumpa alla fristående WCF-klubbar så lätt. För det har en superbra sammanhållning på uställningarna, med härlig atmosfär.Glad

/Elisa

Annons:
SE*Wishetens
2012-06-14 18:52
#42

Personligen tycker jag att valet mellan WCF och SVERAK är större än huruvida man vill ha ett prefix eller inte. Vore jag dig skulle jag läsa på ordentligt vad det innebär att vara medlem och uppfödare i respektive förbund, läsa på regelverket och välja det förbund som DU tycker verkar bäst.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[lisme]
2012-06-14 20:21
#43

Jeg har vært på noen utstillinger arrangert av SVERAK-tilknyttede klubber, og det har alltid vært en veldig positiv opplevelse. Det har vært hyggelige og morsomme medutstillere, vi har blitt tatt kjempegodt i mot av arrangørklubbens medlemmer så når det gjelder trivsel på utstillinger burde det være akkurat det samme hvilket forbund du velger. Men velger du WCF må du løse lisens for å stille på SVERAK utstillinger, og det er disse det er flest av i løpet av året ;)

kalindas
2012-06-14 20:38
#44

#43
WCF får inte ställa på några sverakutställningar. Så vill man ställa ut mycket så är det Sverak man väljer.

Sverak är däremot välkomna på WCFs utställningar.

/Elisa

[lisme]
2012-06-14 22:24
#45

#44 så merkelig? Både SVERAK og NRR ligger under FIFe, og reglene skal være like for alle medlemmene i FIFe. NRRs regler sier at det er mulig for medlemmer av andre forbund å stille katt på utstillinger som arrangeres av klubber som er medlemmer i NRR.

Lejonhjarta
2012-06-14 22:31
#46

#45 Jepp hos er fungerar det utmärkt. Men tyvärr inte om man bor i Sverige. Vet inte vad dom är rädda för… Förr stod det i deras stadgar att IDP inte var välkomna och när vi bytte till WCF så ändrades det till att gälla för WCFare. Men som sagt, sverakare e hjärtligt välkomna till våra trevliga utställningar. Få men underbart trevliga!Glad

Å som Kalindas skriver, gå in på Hallandskatten så hittar du massa matnyttig info.

#42 Bra skrivet. Det är så mkt mer än ett S före eller inte alls att ta hänsyn till!

[lucii]
2012-06-19 14:49
#47

Jag vill ju ställa ut katterna men vi får se vad det blir. :)

kalindas
2012-06-19 15:04
#48

#47
WCF har uställningar, men inte lika många som Sverak.

/Elisa

Annons:
AngelsCo
2012-06-19 16:11
#49

Angels Co. är ju faktiskt inte mitt påhitt, utan mitt ex. Det var långt ned på listan, men jaja, det är fint och trevligt. Synd bara att folk verkar tro att det uttalas angels-ko. Tanken var ju från början att det var jag och mitt ex som skulle föda upp tillsammans, men det blev aldrig så. Idag är jag fantastiskt nöjd med det utfallet. Tråkigt att jag "sitter fast" med ett stamnamn som jag skaffade när jag var alldeles för ung för att veta vad jag egentligen tyckte om livet. I dagsläget hade jag valt något helt annat. Jag vet dock inte vad, och det är därför jag inte ens försökt göra något åt saken.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[lucii]
2012-06-19 19:03
#50

Jag har en plan på vad jag vill ha men jag tänkte ha det i huvudet ett tag till innan jag gör något av det. Impuls namn är kanske inte det bästa :P

MalinL
2012-06-19 20:04
#51

#49 Hur uttalas det då? Skäms

Zakira
2012-06-19 23:04
#52

#51 haha det var min första tanke också! Skrattande

Upp till toppen
Annons: