Annons:
Etikettberättelser
Läst 2066 ggr
Dario
6/5/12, 11:45 PM

Toschie och Gloria

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan,

Ni kanske minns den tabbytecknade damen Cinzano (med tilltalsnamnet Toschie) som Lejdet här på forumet lät omplacera. Om inte, så finns ett äldre inlägg här.

Idag är det på dagen ett halvår sedan Toschie anlände till mig och min chokladmaskade siamesdonna Gloria. Ja, det blev ju lite av en solskenshistoria då de två fann varandra rätt snabbt. Och sedan dess har de varit bästa vänner, men båda med sin integritet, fast jag har inte kunnat utröna någon inbördes hierarki mellan dem, även om Toschie månar om Gloria än tvärtom. De sover och röjer tillsammans. Toschie älskar den stora innätade balkongen med alla hyllor och utkiksplatser, även om vädret den senaste veckan knappast inbjudit till något balkongliv.

Båda mår helt enkelt förträffligt, liksom jag när jag ser dem tillsammans. Gloria var överviktig, men är nu slimmad och välmående. I samma veva som jag började med en diet och bestämda matvanor för henne i januari blev hon plötsligt foderintollerant. Symtomen kom över en natt: lätt uppfrätt överläpp, sårig nos och ständigt slickande på insidan av framben och buk. Fick panik innan jag med hjälp av en veterinärvän snabbt lyckades ställa diagnosen. Gällde bara att hitta en proteinkälla hon tålde. Köpte ett par olika veterinärfoder med vardera en proteinkälla från Hills, men inte ens det fungerade. Efter en veckas olika tester visade sig lax fungera. Så, Gloria fick enbart ungnslagad lax i åtta veckor (med tillskott av vitaminer/mineraler och taurin). Därefter började med en test av ny proteinkälla en gång i veckan. Det visade sig att det är något i torrfodret (oavsett märke) som hon inte tål. Nu får hon bara råvaror och lyckligtvis tål hon (och tycker om) kycklinghjärta, så hon får i sig taurin. Har slutat med torrfoder även för Toschie, som bara får blötfoder och torkat kött av olika slag. Det fungerar utmärkt, men jag måste alltid ordna med någon som tittar till dem och ger dem mat om jag är borta över natten. Tack och lov har man vänner som ställer upp.

Mycket mer än så har inte hänt, men jag tänkte att det kunde vara kul att skriva några rader och berätta hur det går. Självklart har jag kontakt med Lejdet liksom med Glorias uppfödare. Lägger upp en bild på godingarna.

En fortsatt skön sommar till er alla!

/Niklas

Annons:
Skurtrasan
6/5/12, 11:49 PM
#1

söta som attan :)

Livet i varje Andetag

MalinL
6/6/12, 12:06 AM
#2

Underbara tjejer! KyssHärligt att det ågtt så bra med dem.

Lejonhjarta
6/6/12, 12:25 AM
#3

Vad härligt att dom har det så bra ihop. Kyss

GunillaSverkersson
6/6/12, 8:07 AM
#4

Vad roligt att få höra hur de gått för de fina tjejerna, grattis Glad Även om det säker är lite jobbigt med foder intolleransen.

Hade hennes viktnedgång något at göra med intolleransen enligt vet, har för mig att katter inte mår bra av snabb viktnedgång. Men det kanske inte gick fort för henneGlad Tänker bara på det eftersom du själv skrev att det kom i samband.Ta det inte som kritik utan bara som en nyfiken fråga, katters lever och metabolism är ju inte lika tex hundens.

Att ta hand om omplaseringar är ju bland det bästa man kan göra för katter och det kanju ta lång tid för dem innan de känner sig trygga i sina nya hem. Så bra jobbat och fint att du delar med dig om ditt fall där det gick så fint och fortGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
6/6/12, 9:15 AM
#5

Härligt att det går så bra med tjejerna och att Toschie äntligen hittat sitt permanenta hem. Glad

Om du inte redan varit inne på Barf i fokus så gå in där. Finns många bra tips vad du kan ge dina katter att äta.

/Elisa

Dario
6/6/12, 9:59 AM
#6

Gunilla, tycker din fråga är befogad. Viktminskningen hos Gloria har skett successivt under drygt fem månader. Visst spelade foderintoleransen en viss roll i och med att jag plockade bort torrfodret helt och hållet. De har inte fått mindre råvaru/blöt/barf-mat, men på bestämda tider. En positiv spiral kom sedan vid två tre månader, när Gloria gått ner något i vikt och hon blev mycket mer rörlig och kunde hoppa upp på skåp, hyllor och annat på högre höjd. Hon blev en mycket gladare katt och kunde röja omkring ohämmat med Toschie. Givetvis motionerade jag båda två morgon och kväll. Rörligheten och därmed motionen är en minst lika viktig del. Nu är Gloria i sin matchvikt och vägen dit heter långsiktighet, ändrade matvanor, bra mat i rätt mängd och motion, precis som det är för människor.

Tack för tipset Kalindas! Ska kolla in sidan. Eftersom jag är noga med min egen kost i och med långdistanslöpningen, så är jag lika mån om katternas hälsa och vad för mat de får i sig. Och Toschie är ett riktigt matvrak, fast jag går inte på hennes bedjande blick och speciella matprat som får en att tro att hon är på väg att svälta ihjäl Flört

Annons:
Lejdet
6/7/12, 10:28 AM
#7

Åhh, min fina Toschie som fick det så bra :-)

Vi ska åka till Eskiltuna zoo i morgon, man kanske får hälsa på?

[lucii]
6/8/12, 1:19 PM
#8

så fint :)

MissMaven
6/13/12, 5:21 PM
#9

De finaste tjejerna!

Det är härligt att läsa att det gått så bra för dem. Glad

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Spotless
6/14/12, 4:50 PM
#10

De är så fina båda två! Härligt att läsa om Gloria som verkar vara mer tillfreds med livet nu när hon har en kompis igen, lite rörligare och en hel del lättare, och att Toschie fått det så bra med er.

Upp till toppen
Annons: