Annons:
Etiketttillsalu
Läst 2985 ggr
[lucii]
2012-06-05 12:25

Hona sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Söker efter en fin hona, okastererad. Hon får gärna ha fin stamtavla också ;)

Kontakta mig! Jag bor i stockholm men att resa lite för en fin honas skull är inga problem :)

Lite om mig:
Uppvuxen med en siames/huskatt som hette "Minus". Han var ungefär ett år när jag kom till livet. Efter honom har det blivit allt ifrån hittekatter till katter jag fått av nära och kära.

Jag bor i en fin liten etta med nära till grönområde, fågelspaning osv. Mitt jobb ligger 10 minuter ifrån och jag har ibland flera skift så jag kan gå hem och titta till henne mellan två pass.

Allt man behöver till en katt har jag här eftersom jag har delad vårdnad på två katter redan. Men de har växt upp som utekatter och jag vill inte ta ifrån dem det.

Mina katter brukar bli sociala och klappvänliga, oavsett om de säger emot i början. Jag har en tendens att gosa med dem dagligen. ;)

/Lucia

Annons:
devour
2012-06-05 12:29
#1

hmm. Varför ska den vara okastrerad?

[lucii]
2012-06-05 12:32
#2

jag vill ha fler sen :)

[figgelina64]1
2012-06-05 13:08
#3

Utställ och avelsintresserad inom kat IV och du kanske har tänkt ha två siames/oriental/balines som sällskap åt varandra…

Ta inte illa upp av alla våra funderingar och frågor, dem är bara välmenta då vi inte önskar våra katter i Backyardbreeding eller att sälja som ensamkatt kat IV är inte så sugna på så detFlört

Kika gärna in på min Blogg: www.figgelina64.bloggagratis.se fungerar inte länken går det bra att söka på stamnamnet SE* Qjou´z

//Lisa

kalindas
2012-06-05 13:32
#4

Tänk på att om du har delad vårdnad om två katter och att de är hemma hos dej då och då, så kan det bli problem ihop med den nya kattungen.
Siames/oriental är väldigt revirkänsliga och en del katter accepterar inte katter som är på besök då och då.

Min Skatan är en sådan katt, det räcker att hennes egna ungar varit hos veterinären en dag. Sen är hon rädd och hysterisk i minst en vecka.

/Elisa

[lucii]
2012-06-05 13:37
#5

Jag har tänkt flytta ihop alla katter sen. håller på kolla på lägenhet med balkong. mina två är sociala mot andra katter. två systrar. väldigt keliga mot djur och människor!

Men att hitta en lämplig lägenhet i stockholm tar sin lilla tid. mina katter bor 10 minuter ifrån mig. (ungefär) så jag har inga problem att låta den nya lära känna dem andra under tiden :)

kalindas
2012-06-05 13:54
#6

#5

Du missförstod mig nog. Tror inte problemet är de två huskatter du har utan psyket på många Siameser. Det hjälper inte om den nya kattungen "lär känna" dina katter om de inte bor ihop hela tiden.
För hon kommer ändå vilja döda dina gamlingar om de kommer in på hennes revir då och då.

Enklast är att du fixar lägenhet, tar hem de två katterna du redan äger och sedan köper en kattunge. Då bor de alla ihop hela tiden och då brukar det fungera smärtfritt.

/Elisa

Annons:
[lucii]
2012-06-05 13:57
#7

Det har du iof rätt i. Tack för tipset :) vad anser du om val av lägenhet när man planerar ha flera katter? Jag vill ge dem det bästa möjliga!!

kalindas
2012-06-05 14:04
#8

#7
Så stor som möjligt med stor innätad balkong. Mycket klättermöjligheter i lägenheten.

/Elisa

[lucii]
2012-06-05 15:23
#9

Vilket är det bästa nätet att använda för balkong? Vi hade ett förut när mina flickor var små men det var inte alls bra :(

namsooks
2012-06-05 15:33
#10

Hej

Vi har en kull hemma nu, fyra honor och två hanar!

De är sex veckor på torsdag och snart redo att inta sina nya hem.

De har en egen tråd här på siamesifokus med bilder då de är tre veckor gamla. Nya skall tas på torsdag.

Mer info. kring kullen finns på hemsidan, www.namsooks.se

Om intresse finns, tveka inte at ta kontakt med mej!

Mvh

Maria Fryckberg

[figgelina64]1
2012-06-06 09:18
#11

Kom lite att tänka på dina 2 huskatter och du kanske  går i uppfödartankar, vilket är jätteroligt och spännandeSkrattande om du skall släppa dem samman med siameshonan bör du kanske Fiv/felv testa dem båda innan…och lite Giardiatest kanske vore bra oxå. vill inte skrämma dig men bättre att förekomma än förekommasFlört

Låter som du har en jättespännande och rolig tid framför dig och jag önskar dig all lycka med dina katterSkrattande

kalindas
2012-06-06 09:24
#12

#11
Inte att förglömma PRA test. Inom bl.a. WCF är det inget krav på att katterna ska vara PRA testade, även om 99,9% av uppfödarna gör det.

Även ett TF prov på kattbebisen och huskatterna skadar inte. För det är inte kul för de uppfödare som fått in TF i sina besättningar.

Själv har jag en jättelista på vad den ev. nya avelskatten skulle testas för om jag skulle börja avla igen. Även köpa kattunge för sällskap så hade en del test önskats. Glad

/Elisa

[figgelina64]1
2012-06-06 09:29
#13

just det PRA på Kat IV, men om båda föräldrana är fria behöver man då testa inför avel?

Annons:
kalindas
2012-06-06 09:32
#14

#13
Är båda föräldrar fria så är det lugnt. Glad

/Elisa

[lucii]
2012-06-06 09:45
#15

Mina katter som bor hos mamma just nu går till veterinär regelbundet men jag ska absolut kolla upp det tack så mycket :)

Finns så många fina kattungar att jag blir helt tårögd. Hormoner och kolla kattungar är inge bra kombo tydligen ;)

Hittade en uppfödare två stationer ifrån mig. Det känns som ett bra alt. Jag menar man behöver väl inte åka landet runt för att hitta en fin katt med bra stamtavla?

kalindas
2012-06-06 10:04
#16

#15
Tycker du om kattungarnas utseende och att de är sunda och friska. Så kvittar det ju om det är grannen eller en uppfödare i Australien.
Om du har planer på uppfödning, så är det viktigaste att du hittar en uppfödare som seriös, kunnig och kan hjälpa dej och stödja dej i de planerna.Glad

En avelshona behöver inte vara extrem utseendemässigt. Sundhet och föräldrar med lätta födslar är ett större plus.
Vill du sedan få mer typade barn, så väljer du en hanne som passar din smak och som helst är obesläktad med honan i minst 4 generationer.

Ett tips om du tänker föda upp är att du redan nu börjar titta runt på stamnamn. Då det är vissa krav som krävs för uppfödning.
Läs även igenom reglerna om uppfödning av katt som finns på jorbruksverkets sida.
Ju mer påläst du är, desto bättre är det. Glad

/Elisa

Supinesophie
2012-06-06 21:11
#17

#15 "bra stamtavla" är ganska svårdefinierat. För mig är en bra stamtavla en med 0% inavelsgrad. För andra kanske det är antalet katter med championtitlar.

[lucii]
2012-06-07 09:13
#18

Tack för alla tips, ni är underbara!

När man väljer stamnamn, ska man ta ens egna eller kan man ta "vad som helst" ?

Sussi89
2012-06-07 16:01
#19

Stamnamn blir ju din uppfödnings namn, som ditt "varumärke". Så kattungarna efter dina honor kommer att heta det. Tex mitt namn är S*winterwind.

Det enda kravet på namn är väl att hitta ett som ingen annan har. Sen är det väl bra att ta något som är lätt att komma ihåg kanske.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[figgelina64]1
2012-06-07 16:13
#20

Mitt namn är efter min avelshane Q, Qjou´zFlört

Annons:
hannele44
2012-06-07 17:53
#21

Mitt efter min tro -alltså Tibetansk buddhism :)

kalindas
2012-06-07 18:23
#22

Mitt pga att mamma hade ett liggande vilande och jag var snål…Flört

/Elisa

Supinesophie
2012-06-07 19:47
#23

#18 Du skickar ju in ansökan om stamnamn till ditt förbund och då är kravet att ingen annan ska ha det (och det får antagligen inte vara stötande eller ha främmande tecken i sig heller t.ex.)

[lucii]
2012-06-08 12:35
#24

Tack alla fina människor som hjälper mig :)

Upp till toppen
Annons: