Annons:
Etikettavel
Läst 2790 ggr
[Brunhilde]
2012-06-03 19:56

en undran

Hej

Jag har en fråga som kanske ni uppfödare kan hjälpa mig med. Jag har aldrig själv fött upp någon katt och har ingen erfarenhet av stamtavlor. Jag ville så gärna skaffa en oriental och har varit hemma hos en uppfödare och där blev jag så förtjust i en av kattungarna. Det visar sig att kullens föräldrar är mor och son. Nu vet jag inte om jag vågar köpa kattungen. Jag kan inget om stamtavlor och om det är bra eller dåligt med såna här kombinationer, det kanske är vanligt i djurvärlden. Men jag är så förtjust i denna kattunge, vågar jag köpa den. vill ju inte köpa en katt som blir sjuk eller får problem. Tacksam för råd

Annons:
SE*Wishetens
2012-06-03 20:11
#1

Jag kan inte svara på vad du bör göra, det måste man alltid bestämma själv.

Men jag kan skriva vad JAG tänker: jag skulle personligen aldrig köpa en katt som är så tätt inavlad som en mor/son-korsning. Risken är enligt mig alldeles för stor att kattungen kan bli sjuk som vuxen, eftersom så många gener, bra såväl som dåliga gener, dubbleras av en sådan parning. Det finns många andra uppfödare som inte gör så täta parningar, och som har minst lika söta kattungar, som man kan gynna istället.

Kan tillägga att sådana här parningar enligt min uppfattning inte är vanliga inom kattaveln. Många uppfödare, däribland mig själv, har en gräns för vilken inavelsgrad man accepterar hos en katt… (6,25% är vanligt) och den här sortens parning ligger högt över den gränsen (25% inavelsgrad).

TILLÄGG: Vore jag dig skulle jag fråga uppfödaren varför man gjort den här parningen, och vilka risker den kan innebära.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

kalindas
2012-06-03 20:14
#2

Är katten frisk och du ska ha den som sällskapskatt och kastrera den tidigt. Så ser jag väl egentligen inget fel i att köpa kattungen om du gillar den. 
Risk finns att den pga en sådan kombination kan ha ett sämre immunförsvar beroende på om den ärvt dubbla anlag av något finns ju alltid. Men den kan även vara lika frisk och sund som vilken kattunge som helst.
Glöm inte att be om ett DNA test på PRA.

Sen att jag anser det vara fel att para mor och son när det gäller katter och att jag om jag varit uppfödaren sålt katterna kastrerade. (För jag får ju bara "hoppas" att parningen var en olycka.) Det är en annan sak…

/Elisa

SE*Wishetens
2012-06-03 20:17
#3

#2 > Det är klart att något sånt här kan vara en "olycka" - men vore det en olycka som skedde hemma hos mig, skulle jag se till att fostren aborterades.

OM det skulle födas kattungar efter en sådan olycka hemma hos mig, skulle jag skänka bort dem -- eller möjligtvis sälja dem för vad det kostar att vaccinera, ID-märka och veterinärbesikta.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[figgelina64]1
2012-06-03 20:38
#4

Jag får kattungar i dagarna med 0.00% inavelsgrad

Finns många fina och söta kattungar som ligger runt ngr % och ett tips är att innan man bestämmer sig titta runt och jämföra katter för lite olika är dem både i färg, pälslängd och mönsterSkrattande

Fråga som nämns ovan vad syftet med parningen är för du kommer dock älska detta lilla knyte, leva med katten länge och det är en ganska stor utgift att köpa raskatt…

Lycka till hur du än väljerFlört

Nilla
2012-06-03 20:55
#5

#1 Håller med dig. Jag har mist två katter i ung ålder med så hög inavelsprocent. Det var väldigt ledsamt och det önskar jag ingen.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MissMaven
2012-06-03 20:57
#6

Hos siameser är det inte så vanligt med en sådan inavelsgrad, för att vi har en relativt stor avelsbas, så jag antar att det var en ops-kull.

Det finns dock siameser med samma inavelsgrad som tom gick vidare i avel i Sverige, levde länge och fick friska avkommor.

Jag är emot inavel och håller den på 0% inom 5 generationer, men samtidigt tycker jag att alla kattungar förtjänar kärlek och ett bra hem, oavsett vad deras genetiska uppsättning är. Om jag fick en sådan kull skulle jag varken abortera fostren eller skänka bort dem. Däremot skulle jag informera köpare om kattungarnas förfäder och ev risker.

Ställ frågor till uppfödaren om hälsan hos katterna bakom som förekommer på båda sidor av stamtavlan; eftersom det därifrån kan förekomma en fixering av gener. Hur länge har de levt, fanns det några sjukdomar etc. Det finns risker med en så nära parning, men kattungarna kan också bli hur friska som helst.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Nilla
2012-06-03 21:58
#7

#6

Ja naturligtvis förtjänar de kärleksfulla hem. :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2012-06-03 23:37
#8

#3 Det er en mye større påkjenning for kattemor å abortere fostrene enn å føde dem Flört

[Brunhilde]
2012-06-03 23:43
#9

tack för tipsen, jag misstänkte att ni reseoerar så här. Jag håller med, det känns inte helt rätt även om jag föll för den ena.  Skall hålla utkik efter andra och kolla in din sida #4

Det var en planerad parning men jag visste inte om stamtavlan förrän jag var där och träffade föräldrarna till katten, hade nog inte gått dit då. Hoppas de får bra hem det är ju inte deras fel att de finns.  Tack

[figgelina64]1
2012-06-04 10:22
#10

Härnedan finns mina uppgifter och du finner min bloggsida för mitt katteri SE* Qjou´z

Hane: Mezcalitos` Stracciatello SIA c 21
Hona: CH S* CoralReef´s Melody BAL n 21

Väntas: v 23
Uppfödare: Lisa Prytz
Katteri: SE* Qjou´z
Ort: Skövde
0500-483935/0705654739

Övrigt: Båda föräldrana är PRA samt Fiv/Felv fria

Attacks
2012-06-04 14:55
#11

#6 Enig, godt skrevet Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Supinesophie
2012-06-05 13:34
#12

TS Om du köper så se till att uppfödaren faktiskt registrerar ungarna och inte låter bli för att undvika dåligt rykte. Fråga även om sjukdomshistoria inom linjen och kolla på pawpeds om inavel har skett tidigare i linjen också. (med linjen menar jag alltså släkten, särskilt på mammans sida)

Nilla
2012-06-05 17:47
#13

Vad jag förstår så skäms inte uppfödarna för sin 'linjeavel' och ungarna blir säkert registrerade. Detta är ju inget som sker i lönndom precis. Räcker att surfa runt lite… 😉

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
[Sentra]
2012-06-05 18:18
#14

tycker det är bedrövligt att det finns så pass många uppfödare ändå som gör så här! jag hoppas kattungeköpare ser till andra uppfödare när de köper katt.

Nilla
2012-06-05 20:29
#15

Jag vill tro att de som ägnar sig åt inavel är i minoritet. Att de flesta uppfödare prioriterar hälsan och väljer sina kombinationer förnuftigt. Men så länge dumboöronen hyllas, frestas folk att ta genvägar till framgång. Det finns en efterfrågan på extrema katter - tyvärr, säger jag. 😒

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: