Annons:
Etiketthälsa
Läst 10663 ggr
Boppan
2012-05-24 09:23

Katten skriker massor

Nu skulle jag uppskatta lite råd!

Min ena katt jamar högt och mycket, så fort han inte får uppmärksamet eller sover.

Det är inte vanliga pratjam utan han sitter oftast själv i ett annat rum och jamar.

Dag som natt.

Vår andra katt är mer chill och sitter med, följer efter och pratar tillbaks när man pratar med honom. Han kan ligga och kika ut genom föstret tex och bara hänga. Så var vår katt nr 1 från början.

Katt nr 1 började jama "själv" lite lätt vid 6 månaders ålder. Efter att ha läst på om rasen och pratat med kunniga kattfolk (inlägg här bla) så kastrerade vi och skaffade en till katt.

Den katten har bott med oss i 2 månader nu och de blev vänner och sov tillsammans sedan dag 1. De leker också ganska mycket.

Men, jamningarna har blivit värre. Och katt nr 1 är inte alls lika med och gosig längre. Känns inte som samma band som vi hade tidigare :(.

Men iallafall, nu skriker han i tid och otid vilket är väldigt stressande. De får båda kärlek och lek, bra mat, komma ut i trädgården vid soligt, det är alltid någon människa hemma.

Vad kan man göra? Ryta i hjälper bara några sekunder. Går det att lära honom att inte skrika? Prata är ju bara trevligt med de här skriken blir vi väldigt stressade av.

Annons:
Lejonhjarta
2012-05-24 09:34
#1

Har ni kollat hos veterinären om katten e helt frisk?

[hakkapelitta]
2012-05-24 09:38
#2

Är båda katterna kastrerade?

[hakkapelitta]
2012-05-24 09:41
#3

Sen är det självklart så att katt nr2 får mycket av sitt närhetsbehov stillat från sin kompis, och även om det känns som man får ett starkare band med en ensamkatt är det inte säkert att han mådde bättre då, han behövde mer närhet från er när han inte hade en likasinnad. Hur gammal är den nya katten? Är den fertil? En ungkatt är ofta mer krävande och gapig innan den blivit vuxen, tänk tonåring och rastlös. Är den dessutom okastrerad och hane har du lösningen ca 500kr och en Kastrering bort.

kalindas
2012-05-24 10:09
#4

En del katter är väldigt pratiga. Men det kan vara stressrelaterat/hormonrelaterat. 
Mina föräldrar har en Siames som är en sådan vrålapa. Så fort han inte får den uppmärksamhet han kräver så vrålar han.
I hans fall är det att han är så extremt krävande och har svårt att underhålla sig själv. Har har blivit bortskämd att alla leker och underhåller honom och när de inte hinner blir han frustrerad.
Han blev även trots Kastrering väldigt hanig och stressad nu i våras,när ljuset kom.

Om katterna inte är kastrerade så håller jag med #3 att en Kastrering är absolut bästa alternativet. För det mår katten både mycket bättre av och lugnar ner sig.

Du kan annars pröva att köpa Feliway och sätta i uttagen. På vissa katter gör det väldigt stor nytta.

Om det verkar vara hanvrål och han är kastrerad, så kan du pröva att ge honom 1 p-piller i veckan och se om de dämpar hanigheten.

Går även pröva Zylkene en kortare tid för att se om det dämpar hans stress och få honom att ändra vanor.

Men som sagt, är de inte kastrerade. Börja med att åtgärda det. Glad

/Elisa

Boppan
2012-05-24 10:43
#5

#1 Ja han blev ordentligt undersökt på klinik när han var ca 5 månader då han hade hosta (men tydligen så finns tom begreppet siameshosta så var det han hade). Nu kommer det ytters sällan. Då blev han klämd på, provtagning, ultraljud, röntgen. Sen kastrerades han vid 7 månader och då fick han en allmän undersökning.Jag tror att han mest är rastlös, har inte kunnat identifiera någon smärta eller liknande iallafall.

#2 och #3 Japp de är båda kastrerade. Nej absolut att han säkert uppskattar en av sin egen art och därför inte är lika beroende av oss. Men förstår inte varför han blivit mer och mer rastlös nu sen nye missen flyttade in. Den nya katten är 6 månader, och nyligen kastrerad. Det är alltså den äldre katten som skriker! Men kanske han bara är tonårig.

#4 Det skulle ju kunna vara så att första katten blev bortskämd när han var ensam, då vi lekte mkt med honom. Nu leker ju de två katterna tillsammans och vi kastar inte lika många möss… Kanske skulle prova Feliway. Bra idé.

De har ett roligt hem också (tycker jag då hehe) med klättermöjligheter och trappa till övervåningen. Fönster med nät, leksaker. Vet inte vad mer kul jag kan hitta på, om han nu tycker att det är tråkigt.

kalindas
2012-05-24 11:04
#6

#5
Om han kan fokusera och gilalr godis så pröva klicketräning på honom. Lär han lite trick. Då får han använda huvudet och tänka. Glad

/Elisa

Annons:
Boppan
2012-05-24 12:30
#7

Det låter ju jättebra, det ska jag prova! Godis gillas och han kan apportera, smyga och snurra redan. Men ska utöka det! Då blir han kanske lite mentalt stimulerad.

Sen snurrar ju tankar om han har ont i magen eller något men han visar inga sådana symtom.

Anna1978
2012-05-24 16:37
#8

Det låter som ni har ett härligt katthem! Mina kastrerade hanar är sådana skrikisar några ggr om dagen, oftast vill dom bara jag ska ropa på dom så kommer de springandes. Men är det så mycket som hela tiden så vill man ju inte bekräfta ett sådant beteende. Som jag förstod det så får er äldre hane fortfarande egentid med sin människa? :-)

aska11
2012-05-24 21:29
#9

Ursäkta mej, men är du säker på att katten hör?

Jag hade en gång en vit och blåögd perser som var döv (visste det när jag köpte henne) hon skrek när hon kände sig "ensam". På dagen fick jag visa mej för henne, på natten tände jag lampan. Jag fick alltid vara försiktig när jag skulle klappa henne om hon sov. Men annars en underbar katt.

Boppan
2012-05-24 22:13
#10

#8 jo det är svårt var man ska dra gränsen för när det är ok. Nu senaste veckan har det varit hela tiden…

Jag försöker ge båda katterna lite egentid varje dag vilket går ok. När en sovar kan man smita ut i trädgården med den andra eller sova lunch (jobbar hemma). Men visst kivas dom ibland på natten om "bästa" platsen närmast matte.

#9 Så skulle det kunnat vara, men han hör! Kommer direkt när man ropar eller kommer och går på grusgången. Har också haft en döv katt förut :).

Boppan
2012-05-31 10:00
#11

Nu har vi en ny rutin att gå ut i trädgården på morgonen, och då är han tyst faktiskt ( fram till em iallafal hehe). Däremot blir det ett himla liv om jag inte tar ut dom, då står båda och skriker. Sötisar är dom iallafall :).

Skållade kycklingvingar har jag gett ett tag nu och det tar ju lite tid och energi att få i sig så det är båda nöjda med.

Tränat lite tricks också och det är uppskattat!

Det var/ är alltså en uttråkad katt som är anledningen till skrikandet… Men vi kan ju inte roa honom 24/7!

Anna1978
2012-05-31 16:17
#12

#11 nejhar en som står och skriker på mig nu 'se migse mig!'. Bra det med kycklingvingar! Mina får helt råa dock. Igår fick de råa oxsvans bitar och det donade de med ett tag :-)

Upp till toppen
Annons: