Annons:
Etiketthälsa
Läst 2807 ggr
ceri
2012-05-17 21:51

Biter på klorna

Hej!

Jag och min sambo fick hem två siameser på 10 år för fyra dagar sen. De här katterna är lite nervösa av sig, vilket vi var förberedda på.

Den ena katten biter på sina klor. Hon biter tag i dem och rycker sen hårt. Jag läste lite om det och fick fram att de gör så för att byta ut "höljet" på klorna. Men hon gör det nästan hela tiden. Jag har kollat på hennes trampdynor medans hon biter och jag tycker de har en konstig mörkt röd färg och kanske är lite svullna? Svårt att bedömma. Vi är inte så pass bra vänner än att jag kan gosa med henne och tror att hon skulle hugga ifall jag försökte ta tag i tassen och inspektera mer noga.

Hon är fortfarande lite orolig i sitt nya hem, kan det vara därför hon biter? Ska jag helt enkelt avvakta och se ifall hon slutar? Eller tycker ni det låter så oroväckande att jag borde ta hennes till veterinär direkt?

Tacksam för svar!

Annons:
Nilla
2012-05-17 22:27
#1

Ta henne inte till veterinär i detta läge. Hon har precis kommit till dig och bör inte utsättas för onödig stress. Hon är nog stressad som det är och det kan ta flera månader - kanske upp till ett halvår - innan katterna har funnit sig till rätta.

Min katter drar också bort klohöljen, om jag inte klipper klorna regelbundet. Se till att hon har något att klösa i - klösbräda, klösmöbel. Om hon slickar sig på tassarna, kan det uppstå sår som blir infekterade och då bör du naturligtvis uppsöka veterinär. Ha tålamod.

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ceri
2012-05-17 22:43
#2

Tack så mycket för svar!

Jo, hon slickar lite på tassarna också. Fast hon kanske bara tvättar sig.. Jag får avvakta lite helt enkelt då. Blir så orolig bara, vill att hon ska må bra. Rynkar på näsan

kalindas
2012-05-17 23:21
#3

#2
Vet inte hur vanligt det är på katter. Men kanske hon har fått svamp mellan trampdynorna?
Om du tycker hon slickar överdrivet mycket på och mellan tassarna. Så kan det vara en orsak.
Svamp bildas ju av fukt och mycket slickande ökar detta.
Detta måste såklart behandlas.

Ge henne en vecka om hon inte mår dåligt i övrigt. Försök komma nära och gosa med henne. Klappa henne lite försiktigt på tassarna och om hon går med på det, dela trampdynorna lite lätt.

Verkar hon påverkad av det, tycker jag tvärtom mot Nilla att ni ska gå till veterinären. Kanske inte nu fösta veckan, men om en eller två veckor när hon blivit lite mer van.
Visar det sig att hon har någon irritation, ska ni självklat åka så snart ni kan.

För att minska stressen (om ni inte redan gjort det) köp Feliway och sätt i uttaget. Det kan göra stor nytta på en del katter.

Ang. nagelbitandet, har jag själv en dam som delvis klipper sina klor själv, i alla fall de bak. Glad

/Elisa

Supinesophie
2012-05-18 14:24
#4

Min siames hade svamp mellan tårna och han fick cortison-salva i en vecka, sen var det bra igen. Så håll lite koll. På Oddie var det rött och irriterat och även fuktigt eftersom han slickade så mycket.

Nilla
2012-05-18 18:51
#5

#3

Har man en ny katt som bara varit hemma i fyra dagar, tycker jag att man kan ha lite is i magen - det här är ju inget dödligt.

Men naturligtvis bestämmer trådskaparen själv när det är läge att uppsöka veterinär. Vi har inte sett katten och kan bara ge goda råd.

Ceri, du behöver nog ta katten och titta ordentligt hur det ser ut. Om hon är röd, kan man kanske höra med apoteket om det har något lämpligt?

Feliway var ett bra tips. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

hoffens
2012-05-19 00:48
#6

Inte så konstig att de är oroliga. Flytta när man är 10 år. Biter på klorna gör alla katter

Annons:
ceri
2012-05-20 20:53
#7

Tack så mycket för alla tips! Jag har hört med förra ägaren som säger att hon alltid biter mycket på klorna, men att hon aldrig märkt att katten haft några besvär annars. Jag får helt enkelt känna lite på det, se hur det blir om ett tag.

Ja, det är förståeligt att det är jobbigt för dem att flytta vid så hög ålder, men hellre det än att de bor i ett hem där det inte funkar och de inte trivs.

Nilla
2012-05-20 21:05
#8

Härligt att du tagit dig an dem.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: