Annons:
Etiketthälsa
Läst 3091 ggr
Anna1978
5/15/12, 3:51 PM

Hetsätande kräkisar

Jag undrar bara, hur vanligt är det med Orientaler/Siameser som hetsäter och sen kräker någon gång i månaden?

Jag har en som glömmer tugga och två som aldrig visat på sådana problem.

Nu ska jag få hjälp av Sarah på Barfmycat och helt gå över till rått så jag hoppas det ska bli ännu bättre, för han har aldrig kräkt efter han glufsat i sig en hel råkycklingvinge eller råttköttGlad

Annons:
yve2
5/15/12, 4:21 PM
#1

Jag tror det är rätt vanligt med hetsätning, jag har haft en siames som hetåt och fick upp det han kastat i sig lite då och då.

Har en "liten" balines nu, som har tendenser till hetsätning.

Hört ofta fler som har det problemet med just siameser men inte lika ofta om hetsätande orientaler

It's a cat's world… adjust! :)

Anna1978
5/15/12, 4:25 PM
#2

Bara skönt att höra att vi inte är ensamma Glad

Missannas
5/15/12, 4:51 PM
#3

Kul att du ska börja barfa Glad

Mina katter spydde också då de åt torrfoder, trodde det berodde på just hetsätning men bytte från RC till JWB och de spydde inte alls lika ofta då men när jag slutade ge torrfoder så upphörde spyorna helt och hållet. Jag är övertygad om det finns andra orsaker till att katter spyr av torrfoder än just för att de hetsäter. Tyvärr tror jag att många vänjer sig vid att deras katter spyr titt som tätt i stället för att börja ifrågasätta fodret.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Anna1978
5/15/12, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack Missannas! Det är alltid lite nervöst när man står inför en omställning Glad

Jag hoppas verkligen på detta, hoppa det ska funka för min lille prins!

Missannas
5/15/12, 7:15 PM
#5

#4 Jag vet vad du menar Glad här var det också lite nervöst när jag skulle börja barfa mina katter. Det kommer gå bra, lycka till Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

yve2
5/15/12, 9:55 PM
#6

Jag skulle gärna bara barfa men hälften av katterna tvärvägrar äta.
Så här det bjuds numera på både och för att kanske få över de vägande katterna till barfen. Min lille hetsätare är något lugnare med ätandet

It's a cat's world… adjust! :)

Annons:
Anna1978
5/15/12, 11:31 PM
#7

#6 ja vägrar de så vägrar de fastän man fjäskar:-D

Lejonhjarta
5/16/12, 12:17 AM
#8

En lite fundering ja fick…

Är det bara att han hetsäter så kan du ju låta honom jobba för att få maten då kan han ju inte hetsäta…

Var på en föreläsning då en veterinärsköterska pratade om beteendeproblem bla. Hon sa att genom att servera massa mat till våra pälsklingar så generöst som vi ofta gör så ger vi dom mer tid över till att hitta på annat som dom inte skulle om dom fick jobba sig till maten som in naturen. Hon gav förslag på massa olika lösningar som var allt i från dyra till (nästan) gratis.

Finns matlabyrinter etc där katten får pilla, putta etc för att komma åt maten. Man kan gömma maten runtom i lägenheten. Jag har tagit en skokartongå tejpat ihop och se klippt ut små hål så katterna får pilla ut maten. Ta en äggkartong å häll maten i så dom får pilla. Nu har vi långnästa katter men min hyfsat platta husis hade mkt problem med detta… Bara fantasin sätter gränser för vad man kan göra. Jag skall själv prova att ta ett av hundens märgben å stoppa in kattmat istället där märgen suttit. In med den i frysen å sen får dom slicka ut innehållet. Hon hade förslag på en hundleksak man kunde köpa å göra så men jag tror märgbene funkar lika bra…

yve2
5/16/12, 9:55 AM
#9

#8 Har en sån där aktiveringsgrej så de får jobba lite för maten, har försökt klura lite på hur man ska göra med blötmaten men kommer inte på något bra, så det får nog bli en sån där "hetsätningsskål" bucklor i botten tills jag kommer på någon bra lösning.

Fast man kanske ska kolla lite vad som finns till hunda för där är ju promblemet mycke mera vanligt än hos katter har jag förstått.

It's a cat's world… adjust! :)

Anna1978
5/16/12, 12:25 PM
#10

#8 Tack för dina tipsGlad, jag berättade inte allt, det var torrfodret han spydde upp. Och som regel alltid när jag jobbade natt(9-24) och han inte fick sina 'småmål' blöt mat under dagen.

Nilla
5/16/12, 8:26 PM
#11

Hoppa över torrfodret och ge ett par rejäla mål blötmat, så ska du se att kräkningarna upphör.

Nu ser jag att du redan fått hjälp av Sarah. Very gooood! Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kitte
5/16/12, 9:22 PM
#12

Hade precis samma problem när mina katter åt torrfoder, dom spydde jättemycket. När jag gick över till barf och blötfoder så upphörde kräkningarna. Du ska inte vara nervös, för nu ska du ju utfodra katterna med den föda som är naturlig för dom. Bara att gratulera! Skrattande Lycka till!

Anna1978
5/16/12, 10:55 PM
#13

Tack nilla och kitte! So far so good!

Annons:
BARFmycat
7/18/12, 5:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Min erfarenhet är att just Kat 4 katter väldigt ofta hetsäter, riktigt vad det beror på vet jag däremot inte (en aktiv ras kanske även är aktiv i sitt ätande?Flört).

När de hetsäter tuggar de ju inte ordentligt och torrfoderkulor som sväljs hela eller alltför osönderdelade är svårsmälta, tar lång tid att fukta upp med magvätska och betraktas då av kroppen som att de kostar mer än vad de smakar i energi och görs av med. En annan faktor som bidrar till att en del katter kräks av torrfoder är den höga spannmålshalten; spannmål är irriterande för tarmarna och beroende på hur känslig katten är, hur mycket spannmål som finns i fodret och hur irriterade tarmar katten redan har så är alla dessa faktorer som påverkar hur benägen katten är att kräkas av fodret.

Det finns flera sätt att avstyra problemet, ett är att välja ett torrfoder utan spannmål och kanske till och med hjälpa katten ytterligare att klara fodret genom att krossa det åt dem innan de äter (det ger ju ändå som de flesta kanske redan vet, ingen tandmotion), och kanske kombinera detta med att ge fodret i en aktiveringsleksak och slå två flugor i en smäll. Eller så kan man ju ta hinten som naturen ger oss och ge katten mat med hög vätskehalt och låg andel spannmål; blötfoder eller BARF. En del katter kräks även av mat som serveras för kall, så det kan vara värt att tänka på att inte ge kylskåpskall mat om man har känslig katt

Jag hittade en CatIt aktiveringspyramid/torn(?) på en loppis för en 50-lapp och den brukar jag faktiskt ge mina katter sina köttbitar i. Fungerar super! Har även film på detta som jag ska lägga upp på tuben när tid finnesTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

hecajon
7/18/12, 9:22 AM
#15

Jag har haft katter som spytt upp maten också, Orientaler.

Fick tipset att jag skulle servera torrfodret på en stor flat bricka istället, då blev det bättre.

Men sen JWB bytt sitt recept och det är spannmålsfritt, så har kräkningarna upphört helt, trots att de nu äter i vanlig skål med fritt tillträdeGlad

Anna1978
7/18/12, 12:39 PM
#16

Problemet finns inte längre,mina katter äter Nu barf och ingen spyr mer.

hecajon
7/18/12, 2:50 PM
#17

Härligt att höraGlad

Men mina vägrar äta BARF så det var inget alternativRynkar på näsan

BARFmycat
7/18/12, 4:18 PM
#18

#16

Jo jag vet, men det kan ju finnas andra med samma problem som hittar den här tråden framöverFlört

#17

Alla katter kan äta BARF, det är bara en fråga om att veta hur man ska gå tillväga som ägare för att motivera dem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Anna1978
7/18/12, 11:56 PM
#19

#17 vad jobbigt! Två av mina vägrade i Början, men med lite trugande så gick det bättre. Jag hade tur. #18 jahaaa! Finns det mer katter än mina?!?!;-)

Upp till toppen
Annons: