Annons:
Etikettkattprat
Läst 3635 ggr
Ninja
5/6/12, 3:44 PM

Balkonghäng

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En lagerhylla med klädda hyllor kan agera billig slit- och slängklätterställning att ha på balkongen. Är tänkt att jag ska byta ut fällen mot grön balkongmatta sen, lite mer vädertåligt och torkar snabbare efter regn. Kommer även vara sådan matta på "benen", så det blir mer klösvänligt.
Massor av kattvänliga växter sen så det blir lummigt och mysigt.. längtar efter sommaren nu!

Fick upp hyllan idag, båda katterna älskar den. I synnerhet Äzzy, Elsa är lite för feg när folk rör sig utanför balkongen och skyndar sig in i lägenheten då.. men det tar sig nog för henne med, tillvänjning som gäller. Glad

(Givetvis är hyllan förankrad! Säkerheten först.)

Annons:
kitte
5/6/12, 3:59 PM
#1

Vad fint du har gjort för kissarna! Jättebra ide´.Glad

Anna1978
5/6/12, 4:01 PM
#2

Ninja bra ide! Ja nu längtar man efter att det gröna ska fylla ut på sin balkong:-)

Ninja
5/6/12, 4:05 PM
#3

Till och med fegis-Elsa ligger där och myser nu, utan att springa iväg vid plötsligt liv och rörelse.. gick snabbt att vänja sig vid det "läskiga" Skrattande

kitte
5/6/12, 4:08 PM
#4

#2 Ja du har ju också en jättefin balkong!Glad

Anna1978
5/6/12, 4:34 PM
#5

#4 tack:-)

Ninja
5/7/12, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det var flera år sedan jag gjorde i ordning hyllan, men sen blev den överflödig och har bara stått undangömd. Kom på att den blir ju perfekt på balkongen.

Lägger upp lite bilder från pysslet!

Till att börja med använde jag sticksåg för att såga av de mittersta brädorna i några hyllplan. Sedan använde jag brädstumparna som en stabiliserande ribba under de avsågade brädorna.

Annons:
Ninja
5/7/12, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Häftade fast en mysig fäll att ligga på.. nu när den står utomhus skaden dock som sagt kläs in i balkongmatta i stället, har jag tänkt.

Ninja
5/7/12, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Underifrån

Ninja
5/7/12, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det färdiga resultatet. Det är hål (på motsatta sidor, så att säga) i alla hyllplan utom nedersta Skulle ha målats också, men har inte orkat engagera mig sååå långt ännu,.. Flört

SE*EndlessOceans
5/7/12, 4:01 PM
#10

jag skulle gärna vilja veta hur du nätade in balkongen. ska precis göra det hemma och beöver tips=)

Ninja
5/7/12, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Hur man kan gå till väga beror ju på hur balkongen ser ut, och vad man själv föredar. Jag ville ha något som var lätt att få upp och lätt att få ner om det skulle behövas, så jag byggde ramar i olika sektioner som det bara var att ställa på plats och surra fast i räcket. På min balkong har jag därför fem sektioner; en var till kortsidorna och tre stycken längs långsidan. En enda stor till långsidan hade varit så otympligt och svårhanterligt, därför valde jag att dela upp det.

Jag oljade och snickrade ihop ramarna på min pappas gård där det fanns verktyg och utrymme. Bland annat därför vill jag ha mindre sektioner, det skulle ju vara hyfsat enkelt att få in allt i lägenheten också! 
Nätet är fasthäftat, och vänt utåt. Inga vassa kanter som folk och fä kan riva sig på. Minns inte vad alla buntband skulle vara bra för, extra säkerhet så det inte släpper..? Kanske, var pappa som skötte den biten. För att ramarna ska vara stabila sitter det små vinkeljärn fastskruvade i hörn och skarvar, samt så är hörnet där kort- och långsidan möts skruvad med vinkeljärn (se bilden) för att det ska stå stadigt och inte flytta sig.

Hoppas det kanske hjälper lite, läs om folks olika lösningar så du får inspiration att hitta det som passar dig och din balkong bäst. Glad

Upp till toppen
Annons: