Annons:
Etikettkattprat
Läst 3983 ggr
mylicharlie
5/4/12, 5:53 PM

JAG ORKAR INTE MER! :(

Nuhar det hänt - igen!! Charlie har kissat i sängen igen. Han har nu gjort det tre dagar i rad. På olika täcken, så nu finns inga rena täcken kvar. Denna gången var det på mitt nya dyra duntäcke! Dåligt med tider i tvättstugan. Har blivit tvugna att köpa en tvättmaskin på blocket som vi förhoppningsvis ska kunna koppla in idag. Allt för att vara så förberedda som möjligt på nästa kissattack. Mycket förändringar här hemma. Håller på att måla om på toaletten, så det är lite röröigt. Ny kattsand, men som han verkat vart bekväm med ändå?

Jag ger snart upp. Allvarligt talat. Jag vet varken ut eller in. Vad ska vi göra? Gör vi fel??? Min pojvän glömde stänga dörren till sovrummet - vi bestämde igår att Charlie inte f¨r vara där inne något mer. Men så glömde han det när han gick till jobbet. Finns det hopp?? Jag vill komma till roten med problemet men vet inte hur. Detta har hänt för många gånger!! :( Är så jävla ledsen och uppgiven.

Känns ännu tydligare när vi har en katt som inte gör så och som vi aldrig haft det problemet med.

Annons:
jillan
5/4/12, 6:33 PM
#1

Är han kastrerad? Om inte, så blir det säkert bättre om ni kastrerar honom

Nilla
5/4/12, 6:43 PM
#2

Är Charlie kastrerad? Du skriver - "mycket förändringar här hemma" - vilket antagligen oroar Charlie.

Tvätta alla täcken. Jag vet att det är jobbigt. Har själv legat och sovit med badlakan på mig och kläderna på, för att husets alla täcken legat nedpinkade i tvätten. Jag kan dock tänka mig att en sambo skulle ha vissa  problem med det…Skrattande

Köp vaxduk eller duschdraperi på Jysk och täck sängen med det dagtid. Använd som överkast en tid. Då gör det ingenting om sambon glömmer bort att stänga dörren. Charlie kommer inte att tycka det är lika mysigt att kissa där, när det inte är mjukt.

Köp också flera plastbaljor - Coop 39.90 st - och placera ut, så att det finns minst en i varje rum. Byt tillbaka till din gamla kattsand.

Häng i och uppdatera oss i hur det går. Vi håller tummarna. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[hakkapelitta]
5/4/12, 6:59 PM
#3

Ställ matskålar i sängen, katter förorenar inte där de kissar. Vad har du för sand? Hur många lådor har du?

Strunta i att ha kattlådor som är som hus - de flesta katter föredrar att kissa i öppna lådor.

Annars kommer Nilla med bra tips. Ett duschdraperi som överkast har jag alltid om det är en katt som blir dålig i magen tillfälligt eller om jag har löpande honor.

Han är väl kastrerad? Det kan vara dags att skaffa Feliway. Är det inte den här katten som är stressad och rädd? Då kanske tom. Zylkene kan vara aktuellt för att få honom mindre oroad.

mylicharlie
5/4/12, 9:44 PM
#4

Tack för era svar. Vi har bytt till Cat's best extra strenght litter, som inte dammar lika mycket och är mjukare. Idag köpte jag en ny låda som är som ett litet hus man kan veckla upp locket på. Kanske en miss. Och ännu mer av den nya sanden så jag kan byta oftare och ha mer i lådorna så de kan krafsa ännu mer. För tillfället har vi två lådor som båda är placerade i badrummet. Kan sätta ut en till. Kan man ha flera lådor med olika sand för att se vilken de föredrar bäst? Eller är det en dålig idé?

Charlie kastrerades för ca en månad sen då han var 6 månader. Han har alltid varit skygg och inte velat mysa. Men efter mycket arbete med honom så har han blivit tamare och nu kan han till och med komma å tråna efter att vi ska klappa å kela på honom. Vad är zylkene? Kan feliway hjälpa mot detta? Vart har vi det någonstanns? I sovrummet då? Sprids formonerna till hela lägenheten? Har sneglat på det men har varit skeptisk mot det.

Ska absolut testa med duschdraperi och skålar i sängen. Får helt enkelt testa mig fram. Det i kombo med att göra rent lådorna oftare kanse funkar..

Jag ska inte tappa tron på den lille. Någonstanns är jag uppgiven, men jag tror inte han gör det för att djävlas med oss. Det är som min pojkvän säger - han är bara en kattunge.

Charlie är kastrerad, vi kastrerade honom för ca en månad sen. Vad är zylkene? Jag ska testa det med överkastet. Han har alltid varit väldigt skygg av sig, men det har blivit bättre med tiden eftersom vi jobbar mycket med honom för att få honom tam. Jag ska testa det med duschdraperiet coh skålarna. Får prova oss fram. Samt göra rent lådorna oftare.

[lisme]
5/4/12, 11:55 PM
#5

Fest et halsbånd på han, og spray det først med Feliway. Feliway inneholder det samme feromonet som kattene avsetter når de kinnmarkerer

SacredSouls
5/5/12, 12:06 AM
#6

Prøv å pass på å ha soveroms døren lukket så det ikke blir en vane for han.

Nå har dere jo ikke hatt han så lenge enda og siden han er skygg og dere også hadde dette med øyedråper som dere slet med så kan det jo være at han bare ikke er helt trygg enda. også gir det seg utslag i at han tisser i sengen.

Sett ut flere do kasser og for å få han enda tryggere på dere så er mitt tips at du og samboer sitter på gulvet innimellom og ser på tv  mens dere leker med Charlie.Pass på at han har sine egne trygge steder han kan ligge å sove på.

Det gjør ingenting om dere har forskjellig sand i doene.Det viktigste er jo at han blir trygg og at han ikke tisser i senga.

Lykke til Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
mylicharlie
5/5/12, 7:34 AM
#7

#6 Tack snälla för dina tips! Det ska jag göra.

Hm vet inte hur han skulle hantera det medhalsband, han har aldrig haft på sig det. Ska testa och sätta halsband på honom och nästa lön blir det Feliway som inhandlas. Men det finns väl stickkontakter man sätter i uttaget som ska utsöndra en jämn mängd formoner?

Men vad är zylkene?

GunillaSverkersson
5/5/12, 8:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lycka till Glad, det är inte roligt men vi hoppas att det går över det är ju inte så länge sedan du kastrerade honom , katter är känsliga varelser och det kan ta lång tid innan han känner sig helt trygg, jag vet en katt som det tog ett år för innan katten var helt trygg och avslappnad och hoppade upp i knät hos sin nya ägare. Min Matakoni är inte helt avslappnad hemma hos oss än, vi hämtade honom när han var nästan 6 månader i Tyskland

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

mylicharlie
5/5/12, 8:33 AM
#9

Otroligt fin kille du har där. :) Ja, det är väl tålamod som gäller. Han har vart otroligt skygg och stissig. Men det har blivit bättre. Det bästa är väl att jobba mycket med honom. Han har Julius härhemma som är jättebra med honom. De har blivit bästa vänner och det känns så bra att det funkat mellan dem. Men nmånga gånger är man redo att bara ge upp, för även om vi älskar honom så är det otroligt svårt och jobbigt när det inte går som man vill. Men jag har insett att det är vi som måste förbättra oss och egentligehn inte Charlie. Om ni förstår vad jag menar. Det är ju vår uppgift att se till att han känner sig trygg. Samtidigt är det skönt att höra att det inte bara är vi som har det såhär.

Ren nyfikenhet. Hur kommer det sig att man köper en liten kisse från Tyskland? Fick han flyga då? hur gammal är han nu? :) Fin!

GunillaSverkersson
5/5/12, 8:59 AM
#10

Vi ska ha honom till våran långhåriga hona Bon-Bon, det fanns ingen Balines  avelshane i Sverige . Vi åkte ner med bil i Januari och hämtade honom.

Matakoni har bott hos mig i 4 månader han lägger sig hos mig , och han sitter brevid hela familjen i soffan och vid matbordet. Han är jättebra kompis med Snake min chippade hane. De ligger alltid tillsammans. Och jag kan tänka mig att han hade tytt sig mer till oss människor om inte Snake och min huskatt Gert hade tagit så väl hand om honom. Matakoni är jättesnäll och jag får klippa klorna bada osv, . Han har älsklingsgodis ( sådanadär mjuka pinnar i folie papper) när jag tar fram godiset kommer han alltid springand vi övar inkallning med dessa och uppe på ryggstödet till soffan känner han sig trygg när jag ska ta honom. Men ibland blir han osäker när jag ska ta honom och om jag börjar följa efter honom märker han det direkt, så då gäller det att inte ha bråttom utan att ge honom den tid han behöver . Din kisse är ju inte så gamal, jag tror att det kommer att gå över.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[hakkapelitta]
5/5/12, 10:24 AM
#11

När du har en katt som är skygg och otrygg förstår jag inte varför du tidigare varit skeptisk mot Feliway? Det fungerar faktiskt och är inget hokus pokus. 

Beroende på hur stor lägenhet man har kan man behöva flera adaptrar, du ska placera adaptern där feromonerna får mest spridning.

Zylkene kan du fråga efter hos veterinären i deras förbutiker eller vad man ska kalla dem. Det skulle du kunna ge honom under den tid det tar för Feliwayen att spridas helt och hållet.

hoffens
5/5/12, 3:14 PM
#12

Just nu har ÖB extra priss på duschdraperi 33:- normalpris 99:-

Supinesophie
5/5/12, 6:11 PM
#13

Eftersom han är otrygg från början så är det lätt att olyckor börjar hända när det sker förändringar i hemmet eller i stämningen bland katter eller människor. Försök få honom mer harmonisk och beröm jättemycket när han kissar på rätt ställe.

När han inte har kissat på ett tag kanske det kan vara en idé att hålla honom i badrummet eller något annat begränsat utrymme där han inte har lust att kissa utanför lådan och sen berömma honom när han sätter sig i lådan.

Jag tycker inte han ska stängas ute från sovrummet, han lär inte bli mindre upprörd av det…

Det verkar som ni har haft en del störningar i hemmet:

"Denna gången var det på mitt nya dyra duntäcke! Dåligt med tider i tvättstugan. Har blivit tvugna att köpa en tvättmaskin på blocket som vi förhoppningsvis ska kunna koppla in idag. Allt för att vara så förberedda som möjligt på nästa kissattack. Mycket förändringar här hemma. Håller på att måla om på toaletten, så det är lite röröigt. Ny kattsand, men som han verkat vart bekväm med ändå?"

Det kan ha blivit för mycket för honom.

Också, har ni kollat att allt står rätt till med hans urinvägar och blåsa?

Lycka till!

Annons:
Corny
5/5/12, 7:02 PM
#14

Morvilja mot ny kattsand behöver inte visa sig direkt. Prova att hälla den gamla sorten i en låda så får ni se vad han föredrar.

Och duntäcken är kända för att trigga kisseri.

Vet inte om någon skrivit det, men det är bra att spraya med ättika där han kissat. Först ordentlig rengöring med såpa och sedan flitig ättiksimpregnering. Jag låg i en ättiksdoftande säng i månader. Bättre än kattkiss :)

kalindas
5/5/12, 10:50 PM
#15

Nu har jag bara skugga igenom svaren här ovan. Svara med lite punkter och du har redan fått flera superbra idéer här av övriga. Glad

  • Zylkene är ett milt lugnande medel du kan ge honom. Kan vara ett komplimet till Feliway.

  • Duschdraperi i sängen är väldigt praktiskt.

  • Självklart kan du ha flera lådor med olika sand, för att testa vilket han föredrar.

  • Pröva även olika typer av lådor. Den mina katter gillar bäst är ett stort bebisbadkar. Så det behöver inte vara några dyra speciallådor.

  • Kan ta en ganska lån tid efter Kastrering innan han helt går ner i varv och slutar kissa, speciellt om han är lite skygg

  • är han ensamkatt? Det kan fungera att skaffa honom en kompis. Var bara noga med att välja en kompis som är lugn och trygg. 

  • Viktigast av allt. Har ni tagit ett urinprov på honom? Han kan ju ha UVI och därför kissa utanför.

Ge inte upp ännu! Killen behöver få lugn och trygghet. Vet att det kan vara jäkligt jobbigt. Men om ni ger upp och sedan råkar placera om honom till några andra som kanske också ger upp för han är skygg och de placerar om honom i sin tur.
Då har vi en katt som tillsist blir sjuk av sin stress.

/Elisa

mylicharlie
5/5/12, 11:26 PM
#16

Kalindas: vi har en siames som är sex år här hemma. otroligt lugn och trygg katt som inte blir besvärad av något. så charlie är inte ensam och jag tror julius är den bästa kattkmpisen för charlie just för att han är så stabil. Vi har inte tagit urinprov, men jag tror att det är lika bra att göra det. Kommer aldrig vilja placera om honom. Han är min lilla bebis och det skulle vara som att en del av vår familj försvann. Kommer kämpa in i det sista med honom. :) sedan skulle det kännas så orättvis mot julius att göra så. för han behöver charlie, någon som det är lite fart i och som han kan busa med medan vi jobbar. har upptäckt idag att han verkar föredra den nya kattsanden mer än den gamla. men ska kolla av läget nu några dagar framöver. funderar även på att ställa en låda i sovrummet om vi ska börja ha det öppet sedan.

tack snälla för era svar. detta forum är verkligen till hjälp! :)

kalindas
5/6/12, 8:35 AM
#17

#16
Skönt att höra att han har en kompis och att ni tänker ge upp! Glad

Vänta lite med att ha öppet i sovrummet. Ha duschdraperiet på sängen för säkerhetsskull även om dörren oftast är stängd.

Tror det kan vara en ovana att han vill markera där och förhoppningsvis så bättrar det sig om han inte får vara inne där på en längre tid.

Mn Odin var/är väldigt petig när det gäller sand och renhet. Han markerade gärna utanför om sanden inte var kliniskt ren eller om det var fel sort. Han hängde även gärna på kanten av lådan så han slapp sätta ner tassarna i sanden.

Men var det bara lite smutsigt, så kissade han någon annanstans.

/Elisa

mylicharlie
5/16/12, 8:31 PM
#18

Hej igen,

Vill bara köra en update och fråga lite till. I fredags köpte vi feliway som vi nu pluggat in i kontakten. Jag skurade ur lådorna, placerade ut en extra låda med det gamla ströet (så de får välja). Skurade lådorna med klorin. Köpte ny urin-off eftersom den andra var någon annan typ och gammal. Det har inte skett någon ny kissolycka än (PEPPAR PEPPAR..) och vi har haft sovrumsdörrens stängd. Dock har han börjat slita av sig lite päls.. inte mycket.. men lite. foderallergi? vi har ju bytt till carnia lynx, det ska ju vara bra? eller är detta förmodligen också stress? han är annars väldigt mysig. stryker sig å spinner och supergosig. förstår inte. känns så dubbelt. efter lön ska vi ta urinprov på honom så vi kan utesluta urinvägsinfektion..

Nilla
5/16/12, 8:41 PM
#19

Ja, "noppring" beror ofta på stress. Min vänninas gamla oriental nopprar sig kal på ryggen, men det blev mycket bättre med Feliway!

Det kan väl ta en tid innan Feliway verkar på katterna? På en del katter fungerar det dessvärre inte, men ge det lite tid.

Bra att ni håller stängt till sovrummet. Ha det så ett tag.

Försök att laborera med maten så lite som möjligt, om han är stressad och känslig. Ge ett par rejäla portioner blötfoder per dag. Och testa med rå färs.

Till middag har mina katter fått Mjau blandat med fläskfärs och lite kycklinglever. Kvällsgodiset blir varsin saftig grytbit. Enkel mat för den late.

Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
5/16/12, 10:41 PM
#20

#18
Skönt att han inte kissst inne på ett tag! Håller tummarna att det går åt rätt håll. Glad

Pälsryckande är som Nilla skriver ofta stressrelaterat, tror även att det har en viss ärftlig faktor.
Men man bör vara lite extra uppmärksam på att det även kan ha en fysisk orsak.

Hade en för många år sedan som ryckte päls, vilket inte var konstigt då jag räknade ut att jag flyttade 13 gånger under hans 12åriga liv.Obestämd

De senaste pälsryckarna jag haft att göra med är alla inom samma släkt. Det var Spidde, hans dotter Saga och hans son Birk. Kan finnas fler i den linjen, men det är dessa jag känner till.
Alla tre var/är väldigt känsliga och lättstressade katter. Minsta lilla förändring får dem att reagera negativt. De blir olyckliga och tror att ingen i världen älskar dem. 

Kat4. katter överlag är otroligt stresskänsliga och är de då även känsliga i sin personlighet, så kräver de extra mycket av sin ägare.

Men pälsryckningen kan även ha fysiska orsaker. Saga visade sig ha en inflammerad urinblåsa. Men jag vet inte om det är därför hon ryckt päls. Birk har nyligen flyttat, hans bäste vän har dött och han har fått en ny kompis, alltså mycket stress.
När jag valde att ta bort deras far, så hade han börjat rycka päls. Gjorde aldrig någon obduktion, vilket jag ångrar idag. Men sörjde honom för mycket och orkade inte, men det kan mycket väl hända att det var någon fysisk orsak.

Babblat på lite mycket igen..sorry!

Men summan av babblet är att ha lite koll på hur mycket han dricker, så att han inte har några problem med urinen. Saga hade inga bakterier i sin den var bara väldigt koncentrerad och blodig. hon dricker alltså för lite.
Ge Feliway ett par tre månader. Vissa katter tar det längre tid för sig att vänja sig.
Byt inte foder igen, utan behåll det du har, tror inte pälsryckandet är allergi. Gör gärna som Nilla säger och ge lite extra burkmat och kött. Öka gärna vattenmängden i Mjauburkmaten.
I övrig är det bara att ge honom så mycket trygghet det bara går!

Lycka till! Glad

/Elisa

Annons:
[hakkapelitta]
5/17/12, 7:58 AM
#21

Kör Zylkene! Noppar han päls kan Zylkene vara en bra idé tills Feliwayen börjar verka (2-3 veckor).

mylicharlie
5/19/12, 1:08 PM
#22

#20 Jag pratade med Charlies uppfödare och hon har haft samma problem, dock har jag för mig att hon sa att det var någon typ av foderallergi. Jag ska hålla utkik. Har pratat med två olika veterinärer och de tror inte att de är foderallergi, men att som du säger - att jag ska vara lite vaksam.

En fråga.. Vad är Kat4? Ingår bara orientaler där eller även siameser? Usch, det är hemskt när ens bebisar blir sjuka eller som i ditt fall går bort. Hemskt. Små liv som oftast inte gjort någon förnär. Han dricker i alla fall normalt. Har tittar när jag tömt lådan, och det har inte vart något blod i urinen. Ska köpa upp mig på lite blötmat. Charlie älskar bozitas steralised blötfoder så det får bli det med lite extra vatten i.

#21 Jag har faktiskt läst på nu om Zylkene. Ska köpa det när jag fått lön, då det mesta av pengarna gått till Feliway och veterinärbesök. Tror kanske detta kan funka på honom i samband med klolippning. Än sålänge har vi gjort det hos veterinären men det känns lite dumt att ta han dit eftersom det stressar honom. Sen blir det till att testa med matskålarna i sängen när han får vara i sovrummet. Har öppnat lite ibland där så han får gå in när vi är med honom. Då har han inte gjort något i sängen.. så han kanske vänjer sig av med beteendet lite..

Tack för era svar! :)

kalindas
5/19/12, 1:47 PM
#23

#22
Är skeptisk på att det skulle vara foderallergi. Tror det är stressrelaterat.

Kat4. är alla orientaliska syskonraser: Siames, Oriental, Seychellois lång & korthår, Peterbald, Orientalisk långhår, Balines och Foreign White lång & korthår.

Zylkene tror jag absolut är värt att prova.Glad

Ang. sovrummet, så hade jag nog ändå tagit det säkra före det osäkra och lagt något skydd på sängen. Då är det ännu mindre risk att han misslyckas igen.

Skulle ni vara 100% säkra på att hans pälsryckande bara är stressrelaterat, så kan ni ju pröva att ha en tratt på honom i en vecka.
Självklart beroende på hur han reagerar.
För precis som med oss och vårat nagelbitande, så kan det hända att tratten hjälper till att bryta en dålig ovana…

/Elisa

Nilla
5/19/12, 1:53 PM
#24

Sätta tratt på en redan stressad katt? Lugn och ro låter bättre. Obestämd

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
5/19/12, 5:13 PM
#25

#24
Det är en sista utväg för att få honom att bryta ett beteende. Inget det ska göra just nu…

/Elisa

Anna1978
5/21/12, 7:13 PM
#26

Mylicharlie, jag är nyfiken på hur det har gått?

Jag läser just nu boken ' i huvudet på en katt' och tänkte på dig när det var ett kapitel om ditt problem. Många av åtgärderna har redan tagits upp ovan, men det kan vara värt att läsa Glad

mylicharlie
5/23/12, 7:32 PM
#27

Allt har gått bra, vi har haft dörren stängd - tills idag när vi kom hem från jobbet. På något sätt måste han fått upp sovrumsdörren. Självklart hade han kissat på täcket.. igen. Bara en hopplös känsla som infann sig.

Efter lön ska vi till veterinären.. på ett sätt hoppas jag nästan att det är urinvägarna så vi kan få medicin och att allt blir bra. Känner mig hemsk som tänker så.. Men jag tror tyvärr inte att det är så enkelt. Vi har i alla fall insett att det handlar om täcken. Inte sängen i sig (förmodligen) utan just täcken i alla dess former. Tjocka, tunna, dun.. Obäddat eller bäddat.

Efter att vi vart hos veterinären och fått det bekräftat att det förmodligen inte är något med urinvägarna så ska vi börja testa oss fram. Matskålar i sängen, vaxduk osv..

Angående pälsryckandet så håller han fortfarande på. Han är inte helt kal på ryggen, men det är lite glesare på pälsen. Tänkte spraya på sån där pray som inte smakar gott för dem, som man kan ha på sår och liknande för att de inte ska tvätta sig där. Det kanske funkar för att avleda beteendet. Lånade en kattbok på biblioteket. Där stod det att det förekommer bland siameser (som en ful ovana?) att rycka päls. Vet inte alls om det stämmer..

Annons:
Nilla
5/23/12, 7:37 PM
#28

Nä, jag tror inte det är specifikt för siamesen. Han är stressad och det kommer att ta tid.

Du behöver ha vaxduk NU. Då hade han inte pinkat i sängen. Dörren var öppen och det var fritt fram. Ni får ha vaxduk som överkast ett tag.

Har du klösmöbel och roliga hyllor/kattställen? Aktivering. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

mylicharlie
5/23/12, 7:45 PM
#29

vi har massa råttor och en speciell som han ÄLSKAR att leka med. både själv och med oss. klösmöbel som går ända upp till taket + en som är lite lägre.

Min pojkvän stängde dörren innan han gick. Jag vet inte om han kunnat hoppa på hantaget? Funderar på att sätta en såndär hake på dörren som vi kan haka på så det inte går att komma in.

mylicharlie
5/23/12, 7:45 PM
#30

Vi har förstått att detta, som du säger, kommer ta tid. Vi försöker hålla modet uppe!

Nilla
5/23/12, 7:51 PM
#31

Ja, siameser är experter på att öppna dörrar. Låter bra att du har roliga klösmöbler. Köp nu några meter vaxduk, så slipper du ha hjärtat i halsgropen när sovrumsdörren glöms.

Jag har "kissekatt" och tonårsson. Sonens rum ska vara kattfritt och stängt, men ibland glöms det bort. Då skyller jag på sonen.

Oskyldig

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
5/23/12, 8:24 PM
#32

Säger som Nilla, vaxduk är inte fel att skaffa nu.

Tror inte det fungerar att stryka saker som smakar illa på ryggen. Troligtvis så är risken att han rycker mer päls för att få bort det äckliga.

Jobbigt när han gillar att kissa på mjuka saker. Har du frågat uppfödaren om h*n hade sina kattungar i sängen när de var små? Har hört om en del som haft det och sen har kattungarna kissat på mjuka saker när de flyttat hemifrån.

Eller så har han bara upptäckt att det är bekvämt. Så gör allt mjuk obekvämt för honom.

/Elisa

Eine
5/24/12, 11:17 AM
#33

Vanlig presenning av plast blir billigare än vaxduk,har jag för mig. Vaxduk är ju dyr!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

hoffens
5/24/12, 1:31 PM
#34

Plocka päls, det jag hört och lärt är att det ligger i generna. Man ska int låta en katt som plockar päls ska gå i avel. Rätt eller fel, är det nog ingen som vet.

Annons:
Anna1978
5/24/12, 4:31 PM
#35

I boken i huvudet på en katt står det att "var det händer är en viktig ledtråd till vad som gjort katten ängslig eller upprörd. Om fridstöraren (ur kattens synpunkt) är en människa görs markerandet oftast imdet rum eller på det föremål som hör samman med personen -mot en stol, kläder eller, som i ett fall där jag böev rådfrågad, mot en portfölj. Detta är orsaken till att en del människor uppfattar urinskvättandet som illvilligt, men det är i verkligheten ettbuttryck för oro, inte illvilja. I extrema fall kan katten skvätta urin på kuddar eller sängar där de personer som orsakar dess oro skall sova. Här måste katten oftast huka sig som när den tömmer blåsan av naturbehov och situationen misstolkas oftast på detta sätt." Det står också att man kan som andra skrivit, ha maten där dem valt att skvätta. Man kan också lägga ut malkulor eller aluminium folie skriver de också om att man kan lägga ut på stället. Generellt sett är urinskvättning en orsak till ändrade vanor. Så står det, man får ta till sig det som låter vettigt. Lycka till, det låter onekligen jobbigt för er alla!

mylicharlie
5/24/12, 7:43 PM
#36

#35 Men gud! Det betyder ju att vi är de so stressar honom.. vilket i och för sig är ganska rimligt för det är ju vi som tar hand om honom. Jag vet inte vad vi ska göra. Vi har bestämt att byta tillbaka till den gamla sanden. Problemet är ju att han har, sedan vi fick hem honom, kissat i sängen till och från. Jag tänker att han kankse inte trivs med oss? :/ Bör vi fundera på en omplacering?

Vill ju bara att han ska må bra. Gårdet ens att vänja honom av med beteendet? Det är ju omöjligt att det inte ska ske några som helst förändringar i ett hem. Kan han lära sig acceptera mindre förändringar? Medveten om att vi haft en del på senaste tiden.. Men innan ommålningen kissade han ju också och då vet jag verkligen inte vad som skulle kunnat stressa honom, men det är ju uppenbarligen något.. Detta är så otroligt svårt. :(

mylicharlie
5/24/12, 7:44 PM
#37

Vi har haft feliwayen i två veckor. Hur lång tid brukar det ta innan han blir lugnare?

Nilla
5/24/12, 8:51 PM
#38

Presenning över sängen? HA HA HA!!! Skrattande Kanske billigare med ett duschdraperi än vaxduk. Annars kostar vaxduken 50 kr/m på Jysk.

Mitt råd: ta det lugnt. Testa de råd du fått och ge det tid. Om ett halvår kan du göra en ny utvärdering.

  1. Täck sängen och ha dörren stängd.
  2. Veterinärbesök för att kolla UVI
  3. Tillbaka till den gamla sanden och låda i varje rum.
  4. Feliway.

Det är inte säkert att Feliway fungerar på din katt. Det funkar inte på alla. Diskutera Zylkéne med din veterinär.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Anna1978
5/24/12, 9:45 PM
#39

#36 har ni mer katter än han hade i sitt förra hem? Man vet ju aldrig vad det är förändring som de reagerar på. Stod även om de markerar vid ett fönster kunde de ha reagerat på en katt som gått förbi…

Lejonhjarta
5/24/12, 11:30 PM
#40

"Barnsäkra" dörren till sovrummet. Vänd handtaget så det står uppåt, då e d svårare för honom att komma in…

En va mina honor har varit opålitlig med vår säng. Kissat ibland på min sambos täcke, men bara på hans inte generellt i sängen.

Hon har varit portad från vårat sovrum men inte dom andra vilket är meckigt men då hon är dotterns katt, anser även detta själv, så är hon oftare uppe hos henne.

Hon fick ungar nu i vår och efter detta, ta i trä, så har hon kunnat vara å sova med ungarna i sängen etc utan att hon kissat där… än.

MalinL
5/25/12, 10:16 PM
#41

Kan ni inte låsa sovrumsdörren? Vi har alltid låta dörra i de fall vi inte vill att katter ska gå in i vissa rum. Te.x nu har vi en mamma och hennes kull i sovrummet. Då låser vi för att de andra katterna inte ska öppna dörren och komma in. Vår äldsta katt är jätteduktig på att öppna dörrar, men nu har hon vant sig vid att sovrumsdörren är låst så nu bryr hon sig inte om att hoppa på den längre.

Annons:
mylicharlie
5/25/12, 11:21 PM
#42

Ska sätta dörrhantaget upp och ner. Fick nyss samma tips av min pappa. Vi håller förtillfället på att måla om i sovrummet så vi har tagit ut sängen till vardagsrummet. Vi har testat att lägga en vaxad duk på madrassen och sen ett vanligt lakan över - utan täcke. PEPPAR PEPPAR.. HAN HAR INTE GJORT NÅGOT I SÄNGEN! Jag hoppas verkligen att det håller i sig. Han är supermysig och vill vara med mig hela tiden. Lekig och busig. Han har inte verkat så stressad utan mest nyfiken över vad som händer. Följer med och kikar på allt..

Katterna hos uppfödaren var många fler än här. Vi har ju bara Charlie och Julius. Så kasnke det är att han känner sig lite ensam fast han har Julius.

haha det där med pressening var ju ett bra förslag, men än sålänge funkar detta. Sen ska vi köpa sånt där madrasskydd på ikea! :)

Tack för alla era svar. Detta forumet är fantastiskt verkligen!!

MalinL
5/25/12, 11:26 PM
#43

#42 Du ska inte lägga ett lakan över vaxduken då lakanet suger upp ev kiss och gör madrassen mer attraktiv att kissa på. Du ska ha bara vaxdu/pressenning överst, inget uppepå det. Kattert väljer ställen som är uppsugande vare sig de ska spy eller kissa, de gillar inte att kissa direkt på blanka golv eller andra ytor som ej suger upp eftersom de då får kisset på sig.

kalindas
5/25/12, 11:26 PM
#44

#42
Skönt att han inte gjort nåt i sängen! :-)
Tror dessa raser är mest harmoniska om de är 2 eller max 4 katter. Blir de fler är det lätt att osämja uppkommer.

Det är bra att han vill vara mycket med dej. Ett bevis på att han är trygg! Glad

Kanske kissar han i sängen av svartsjuka? En del katter kan vara väldiga enmanskatter och äger sin ägare totalt.

Min Spokie, gillade inte när jag hade besök. Han vaktade mig hela tiden och kunde han inte hämnas genom att på natten hoppa på besökarens huvud. Så skvätte han på väggen, dagen efter.

/Elisa

Anna1978
5/26/12, 10:51 AM
#45

Skönt det verkar gå frammåt, härligt att höra att han valt dig som sin människaGlad

Upp till toppen
Annons: