Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2586 ggr
Supinesophie
2012-04-24 08:26

Kissproblem :(

Oddie är just nu hos veterinären (med min pappa, jag är inte med)

Han fick problem att kissa igår. Han har spenderat sin vakna tid med att springa till lådan, krafsa och sätta sig, men han har inte fått ut något kiss alls förutom några droppar :(

Pysen har en tid också behövt flera försök på sig att kissa.. Borde jag ta även honom till veterinär för undersökning?

Jag borde snart få veta hur det gått för Oddie..

Annons:
Elegantangel
2012-04-24 11:21
#1

Absolut, ta pysen till vet innan det blir akut, later som om båda har urin sten, det är tyvärr vanligt hos katter. Men det gar att behandla och forebygga återfall. Lycka till med bada kissarna

Supinesophie
2012-04-24 12:14
#2

Nu har jag hämtat honom från veterinären och vi är hemma. Han hade inga kristaller i urinen, däremot blod och blåsan var irriterad. Så nu får han anti-inflammatorisk medicin och i morron får vi veta om det fanns några bakterier i kisset. Ingen urinsten alltså…

kalindas
2012-04-24 15:17
#3

Kan vara urinvägsinfektion på båda. Så kolla Pysen också.

Vad ger du för mat?

/Elisa

Elegantangel
2012-04-24 18:14
#4

Vilken tur att det inte var nagra stenar

Supinesophie
2012-04-24 20:19
#5

#3 De äter ett torrfoder som heter Profine Light (light eftersom pysen och tila är överviktiga). Ibland får de mjau eller någon annan spannmålsfri mjukmat, men jag har varit lite dålig på att ge det.

Hade hellst sett att de inte åt så mycket torrfoder men Pysen äter inte blötmat alls :/

Men urinvägsinflammation kan de väl inte få av fodret?

kalindas
2012-04-25 00:24
#6

#5
Tror de kan få det av fodret om de dricker för dåligt. Kolla magnesiumhalten i fodret. Den bör inte vara högre än 0,09%.

Lightfoder är vädelöst förresten, katterna äter bara mer pga för mycket kolhydrater och blir ännu fetare. 
Bättre att ge ett foder med mer protein och fett, katterna blir mättare och äter mindre.

Annars har Iams här fungerat som ofrivillig bantningsmat till mina, som alla gått ner i vikt.

Bästa bantningen är annars att enbart ge Maju burkmat. Då blir de smala och får äta gott samtidigt.

/Elisa

Annons:
Supinesophie
2012-04-25 10:20
#7

#6 Ja jag vill ju ge dem mjau, men Pysen saboterar! Skrikandes

Jag valde delvis torrfodret som jag har nu för att det är billigare än orijen (som de faktiskt höll vikten sämre på). Idag har jag köpt en liten påse Applaws torrfoder, så vi får se om de kan va nåt att ha…

Nilla
2012-04-25 19:10
#8

Så skönt att han fick medicin. Stackars liten. Glad

Testa att blöta upp torrfodret. Lägg i blöt i en burk i kylen och värm till ättemperatur i micron.

Det är så viktigt att katterna får i sig tillräckligt med vatten. Men det tar låååång tid att vänja dem av med torrt foder. Man får vara enträgen.

Idag fick mina grisknorrar. Jag skämdes när jag stod i kassan. Killen före mig sneglade konstigt. Trodde väl att jag skulle festa på dem själv…Skrattande

Nu jobbas det och morras under bordet. Succe!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[hakkapelitta]
2012-04-25 22:36
#9

Testa att ställa ut vattnet på andra ställen. Ha inte vattnet vid maten, katter vill gärna dricka ur andra vattenställen än vatten vid sin mat. Använd genomskinliga glasskålar, katter föredrar också dem. Ställ ut glas och småskålar överallt, jag har t.ex. Marimekko-skålar överallt som katterna dricker vatten ur. Deras huvudvattenskål står vid den led de "går mest" så de stannar till där för att dricka.

Supinesophie
2012-04-28 20:33
#10

#9 Tack för tipset, jag har satt ut ett par dricksglas med vatten som han tycker om att dricka från :)

Oddie har nu ätit medicin sen i Tisdags. Han har fortfarande lite blod i kisset men jag tycker det har blivit bättre. Han går inte lika ofta på lådan heller.

Han och Tila har ätit mjau-tetror och Pysen äter applaws-torrfodret som verkar vara jättebra, så det ska han få tills jag får honom att äta mjukmat han med.

Det jobbigaste just nu är att ge Oddie medicinen, tre olika sprutor i munnen på morgonen och två på kvällen. Dessutom har pennicilinet apelsinsmak (vad var det för geni som kom på att ha apelsinsmak på nåt som katter ska få i munnen) Skrikandes

Men men.. det är ju bara några dagar kvar (en veckas behandling)

kalindas
2012-04-28 21:39
#11

#10
Skulle gissa att medicinen är till barn och inte till katter, därav smaken. Men det låter som väldigt mycket du ska ge honom, eller är det en väldigt liten spruta?

/Elisa

GunillaSverkersson
2012-04-29 07:17
#12

#8 Grisknorrar måste jag prova. Matakoni är helt galen i kycklingvingar och torkat kycklingkött.

#10 Vad skönt att det börjar gå framåt med behandlingen. Pussa båda från oss i Sala.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Supinesophie
2012-04-29 09:50
#13

#11 Ja, så kan det vara.. Antibiotikan ska han ha 1,5 ml morgon och kväll.  Men varenda droppe känns mycket eftersom han blir så bråkig när han ska få medicinen.

#12 Tack, det ska jag göra Glad

Annons:
Anna1978
2012-04-29 12:40
#14

#8grisknorr, tack för tipset, att jag intetänkt på det! Mina är galna i råa kycklingvingar och lår:-p #9 vattenglas har jag också lite varstans, fast jag kör med kosta boda mine glas:-D

Upp till toppen
Annons: