Annons:
Etiketthälsa
Läst 2111 ggr
SacredSouls
2012-04-18 21:08

Fått satt feil vaksine

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom hjem fra veterinæren i dag og oppdager at han har satt levende vaksine Purevax RCPch (inneholder klamydia) på Raspen.FörvånadSkrikandes

Vi har alltid brukt inaktiv vaksine og har stort sett brukt Fel-o-vax PCT og de siste par år har vi istedet brukt Fel-o-vax PCT IV (den typen inneholder inaktiv klamydia også) Men det vil samtidig si at vår kastrat Jöback ikke er vaksinert mot klamydia og at vår drektige Sookie er vaksinert fra før av med Purevax RCP (uten klamydia)

Jeg ringte bort og de sa det var overhodet ingen fare for at de kunne skille ut noe virus etter levende vaksine. Men når jeg har lest litt på nettet så virker det som om de kan skille ut virus i opptil 3 uker etterpå.

Er det noen som kan litt om dette ? Jeg ble nervøs jeg nå.Spesiellt med tanke på Sookie som er drektig.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
[lisme]
2012-04-18 22:53
#1

Ja de sier at en vaksinert katt ikke skiller ut virus etter en vaksinering med levende vaksine. Vi er ikke enige i det, og da jeg argumenterte mot levende vaksine til veterinæren ved siste vaksinering, mente hun at jeg hadde et poeng. Så her blir det ikke vaksinert flere ganger med levende vaksine! Om vi var i samme situasjon ville vi ha isolert Raspen, alternativt Sookie for å ikke ta noen sjanser. Krysser fingre for at det går bra med mor og barn!

SacredSouls
2012-04-19 00:04
#2

Tusen takk for svar Lisme Glad

Jeg fant en side om fordeler og ulemper ved levende/inaktiv hos katt.Der stod det svart på hvitt at levende vaksiner skiller ut virus og at fordelen ved den inaktive nettopp er at den ikke gjør det.

Ja jeg satte Raspen på kjøkkenet da vi kom hjem. Han får være der med Maiden.

Da vi ringte så sa de at Fel-o-Vax var gått ut av produksjon nå. Jeg vet ikke om det stemmer. Var ikke veterinæren jeg snakket med.

Jeg får ringe tilbake i morgen og spørre mer.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

hoffens
2012-04-19 14:25
#3

Jag vac minna kattungar hos en vet som jag inte varit hos förut och han gav de detta vac utan min vetskap. Alla blev jättesjuka och fick ligga inne på djursjuikhuset. De höll på att dö. Går aldrig mer till den vet.

Attacks
2012-04-19 17:26
#4

# 3 Du trenger jo ikke skremme livet av Line,stakkars Skrattande

Det går sikkert bra,LineGlad. Hadde det vært meg,så hadde jeg bare gjort som Lisbeth oså foreslår,holde dem avskilt en stund. Ringer deg jeg :-)

Levende vaksiner brukes av de aller fleste,det er kun et fåtall igjen i Scandinavia som enda har tilgang på svekket vaksine.

Ang bivirkninger på vaksiner på kattunger,så er det et helt annet tema. Jeg vet også om dem som har blitt skamsyke, og dem som ikke blir. Ikke alle tåler det samme,og man vet ikke alltid på forrhånd hvordan det utvikler seg der. Helt O.T.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Nilla
2012-04-20 20:09
#5

#3 Ja, jag minns hur sjuka de var. Det var hemskt.

Vi håller tummarna för att Raspen fixar detta. Han är ju ingen kattunge, Line. Du behöver säkert inte vara orolig. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
2012-04-20 21:44
#6

#3 og #5

Nå tror jeg dere har misforstått litt.Jeg er ikke engstelig for Raspen i det hele tatt. Han har ikke hatt noen reaksjon på vaksinen og jeg vet at det er mest for små kattunger det kan være farlig.

Det er smitte effekten jeg er bekymret for. Med tanke på Sookie og drektigheten. Levende vaksiner kan skille ut smittestoffer og Sookie er ikke vaksinert mot klamydia.

Men nå har jeg Raspen og Maiden isolert fra de andre så får det bare være sånn i tre uker til vi er på den sikre siden.Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Nilla
2012-04-21 10:32
#7

#6 Ok, jag fattar! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-04-21 11:22
#8

#6
Men chansen att de skulle blir smittade av vaccinet är väl inte så stor? Obestämd

/Elisa

[lisme]
2012-04-21 12:04
#9

Det er vel egentlig ingen som vet hvor stor sjansen er for at noen skal smittes. Men så lenge det finnes en mulighet for det er jo det mest fornuftige å gjøre det som Line gjør, skjerme Sookie

ramithi
2012-04-21 12:10
#10

Jeg skal inn å vaksinere Saladin neste uke så da får vi se hva jeg får på han Line.

Upp till toppen
Annons: