Annons:
Etiketthumor
Läst 2009 ggr
Nilla
4/15/12, 4:45 PM

Matgalna katter...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten episod ur min vardag

I fredags stod jag i affären och tittade på den grillade kycklingen i sin monter. Skulle jag slå till? Brukar normalt undvika grillad kyckling - dels av djuretiska skäl och dels för att doften skapar fullständig kalabalik i min kattfamilj. Jag var dock trött och vrålhungrig - kycklingen åkte ner i korgen.

Väl hemma ställer jag kassarna innanför dörren och vrålar till sonen: "Jag har köpt kyckling! Kom och hjälp!"

Sex katter vädrar redan i hallen. Kassarna åker upp på bänken, där de plockas ur och kycklingen åker rakt in i ett köksskåp. Pust.

Nu ska katterna utfodras först. Det är nu mina grannar hör min kattorkester. Fram med stora mattallrikar och fort daska upp blötmaten - idag Mjau kalkon blandat med finmalen nötfärs. Mums, kan man tycka.

Så fort maten har landat, tystnar kattskaran. Ryggen åt och fram med kycklingen. Rensa fort och nynna för att mörka det smackande ljudet när man sliter loss de saftiga låren. Sneglar över axeln och ser att Isaac vädrar misstänksamt, böjer sig över sitt fat, stannar upp och vädrar igen. Nu är det kört.

Jag rensar för brinnande livet en stor skål till katterna. Orkestern har fått ny fart och sonen försöker desperat lugna med "schhhh". Isaac som står på bakbenen och fäktar med utspärrade "fingrar", låter som ett spädbarn med kolik. Han låter även när han väl får sätta tänderna i läckerheten - pratar sig igenom varje tugga. Sonen och jag rusar in i vardagsrummet med våra kycklingsmörgåsar och stänger dörren.

Jag sover med vår hittekatt Maja ensam i mitt sovrum. Det är enklast och övriga katter får lugn och ro att rumstera i lägenheten när vi gått och lagt oss.

Lägenheten är släckt, klockan är över 22 och jag ligger och läser med Maja på armen. Då hör vi ett konstigt morrande ljud. Jag ligger en bra stund och lyssnar. Vad pysslar de med? Morrandet fortsätter och jag är tvungen att gå upp och se efter. Tänder lampan i köket och vad får jag se - jo, katterna har med gemensamma krafter lyckats öppna kylskåpet och fått ut kycklingen!!!

Isaac sitter gränsle över fågelskrovet och jobbar på bröstet under dova morranden. De andra sitter i ring runt. Där gick vår kycklingsallad…

Fler som undviker viss sorts mat pg a katterna? Räkor? Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Casanova
4/15/12, 4:54 PM
#1

Det var länge sean jag köpte kyckling vågar inteOskyldig

Nilla
4/15/12, 4:57 PM
#2

#1 Ha ha! Jag har en väninna som stänger in sig när hon ska skala räkor. Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
4/15/12, 5:03 PM
#3

Vi har det på samme viset når vi spiser grillet kylling, bortsett fra at de til nå ikke har klart å åpne kjøleskapet. Men våre katter blir gale når vi har skinke, kyllingfilet, kjøttdeig og svinekjøtt. For ikke å snakke om når vi åpner bokser! Det har man igjen for å gi dem noe godt Tungan ute

amandahurtigh
4/15/12, 5:16 PM
#4

Här hemma kan Ethan (ragdollen) på sin spets ställa sig på två ben och sträcka sig upp mot köksbänken i några sekunder..

..vi har det nog ovanligt lugnt här hemma! Haha!
Ingemund tigger typ aldrig, han kan komma när Ethan har upptäckt att det är någonting gott som serveras. Och då sitter de tyst och tittar! (Ethan kan ge ifrån sig några gnäll också dock men Ingemund är knäpptyst) Haha!Skrattande

Jag skulle vilja se en film på din utfodring Nilla!SkrattandeSkrattande

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

yve2
4/15/12, 5:59 PM
#5

Ha, ha! Känner igen mig, min skara är precis likadana och inte kan man stänga in sig heller eftersom de kommit på hur man öppnar köksdörren

It's a cat's world… adjust! :)

kitte
4/15/12, 6:06 PM
#6

Det är bara att bita i det sura äpplet när man ska köpa grillad kyckling, man får helt enkelt köpa två kycklingar, en till familjen och en till katterna för annars är det bara att glömma kyckling till middag! Skrattande

Annons:
kitte
4/15/12, 6:09 PM
#7

#5 Jag tar bort handtaget när jag stänger in mig för att skala räkorna. Skrattande

Nilla
4/15/12, 6:19 PM
#8

#7 Ha ha ha ha!!! Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
4/15/12, 6:27 PM
#9

Ellie eller Elliot åt ett stort hål i min ena duk. Den luktade räkor, då jag ätit detta under kvällen…

Deras åsikt är: "Det som luktar mat ÄR mat!" Flört

/Elisa

kitte
4/15/12, 6:30 PM
#10

#8 Ja sedan när man ska äta räksmörgåsarna så är det ett helsicke, det gäller att äta upp dom fortare än det tar för kissarna att äta upp sina räkor som dom har fått på sin tallrik. Och min man Lars säger, måste vi äta så fort?!!! Ja, skynda på nu, säger jag lite glatt, sedan blir det efterrätt! Skrattande

Nilla
4/15/12, 7:21 PM
#11

#9 & #10 Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SE*EndlessOceans
4/15/12, 8:28 PM
#12

Hahaha helt underbara historier, gud vad katter är påhittiga och envisa=)

Myzakatt
4/15/12, 9:44 PM
#13

Haha jag har nog också rätt lindrigt hemma Glad

Annons:
Anna1978
4/15/12, 10:20 PM
#14

Åh vad skönt att andra har det så med! Räcker med att jag tittar på ett paket kalkonskinka i kylskåpet så kommer tre katter springandes och låter som mistlurar!

Liljekatten
4/15/12, 10:39 PM
#15

Nu för tiden äter jag endast räkor stående vid diskbänken. Så fort jag skalat en så åker den in i munnen. Har flera katter som står och klänger på benen på mig och jamar högt. Visst får de smaka, men både Obi och Charlie kräks upp dem om de får fler än 4-5 stycken. Sånt är livet med sia/osh. Tungan ute

carinbrack
4/16/12, 10:10 PM
#16

Räkor går fint för såna där döa djur tycker Dexter inte är nåt för katter men så fort jag drar igång elvispen blir han helt tokig, han älskar vispad grädde. Och tomatsoppa upptäckte vi idag.

Zakira
4/16/12, 10:26 PM
#17

Haha vilka underbara historier! Här hemma är det ganska lugnt, kyckling är hett eftertraktat, men det går absolut inte lika vilt till här som hos Nilla.

Zakira
4/16/12, 10:27 PM
#18

… kom dock precis på att det är en sak man får hålla i hårt, glass! Så fort katterna känner att man äter glass hänger dem i armarna på en och jamar uppfordrande

Lejdet
4/17/12, 3:29 PM
#19

Alltihop känns igen Flört ljudet av att man öppnar ett skinkpaket kan få katterna att rusa in från rastgården tom. och kycklingdoft ska vi inte tala om!

Däremot gillar de faktiskt inte räkor alls.

Upp till toppen
Annons: