Annons:
Etikettavel
Läst 1207 ggr
Lejdet
2012-04-11 20:16

Export till USA?

Jag har fått en förfrågan från en amerikansk uppfödare/utställare om att sälja en OLH framöver när jag får ungar. Jag funderar på om man verkligen kan utsätta en kattungestackare för en sådan lång resa?

Är det någon som har exporterat till USA?

Annons:
Nilla
2012-04-11 20:57
#1

Hör med Attacks. Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SE*Wishetens
2012-04-11 21:01
#2

Jag skulle personligen inte sälja en kattunge till USA eller något annat land som ligger så långt bort - om inte de tilltänkta köparna kom och hämtade katten, och kunde garantera en hemresa anpassad efter katten.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

Supinesophie
2012-04-11 21:01
#3

Om kissen åker bland passagerarna tycker jag det är ok, men inte att lassa in den i lastrummet :/

kalindas
2012-04-11 21:03
#4

Ta även reda på hur uppfödaren har sina katter. Vet att många i USA har katterna i burar. Obestämd

/Elisa

[lisme]
2012-04-11 21:31
#5

Line - Sacred Souls`s har hentet en siagutt fra USA i vinter, og Veena - Attack`s har eksportert en kattunge tidligere til USA

mylicharlie
2012-04-11 21:36
#6

Usch, det känns ju hemskt för katten att behöva åka så långt. Känns som de behöver komma till ett tryggt ställe så fort de kan eftersom att flytta redan kan vara påfrestande för de små.

Och sen att man läst mycket om att de opererar bort klor och sånt i USA? Förresten - är det lagligt i USA men klassas som djurplågeri i Sverige? Lite off topic men är nyfiken. Hemskt iaf.

Var jag uppfödare skulle jag inte göra det.

Annons:
SacredSouls
2012-04-11 21:40
#7

Ja sjekk ut som kalindas nevner her.

Vi hentet i Miami. Fløy med Lufthansa for der kan man ha katten inne i kabin hele veien + at det var flyselskapet som fløy mest direkte.Veldig trygg og fin måte å reise på.

Ellers så finnes det også de selskaper som spesialiserer seg på å fly selskapdyr og passer på at alt av papirer osv er i orden. Aarkair har en oppdrettervenninne av meg brukt og hun var veldig fornøyd.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Supinesophie
2012-04-11 22:57
#8

#6 OT, men ja, sk "declawing" när man amputerar yttersta delen av tårna på tassarna är lagligt i USA men inte i Sverige eller nån annan stans i norden vad jag vet..

AngelsCo
2012-04-12 01:17
#9

Jag tror att det är en personlig sak huruvida man ska sälja katter som skeppas över till USA etc. Jag är jättetacksam att amerikanska och övriga långt härifrån belägna länder att uppfödare fått ta in katter från dem - annars hade vi haft en ännu mindre avelsbas i Sverige & europa idag.

Vad det gäller declawande etc så är det viktigt att screena sina köpare, oavsett om de är svenska eller ej. Man bör inte sälja till människor man inte litar på skulle utsätta ens djur för de hemskheter man inte stödjer. Det är många amerikanska kattägare som aldrig skulle kunna tänka sig att declawa sina katter. Samma sak gäller buruppfödning. Eller vad som helst…

Och vad det gäller flygresan så finns det ju fördelar att sätta en katt i cargo. Katten kommer garanterat ha mer plats att röra sig etc i en större bur, vilket är godkänt i cargo men inte i kabin. Å andra sidan så spärrar man in katter i cargoutrymme i många timmar. Det beror på vad man tror är bäst för katten.

Personligen hade jag tvekat att skicka en 12 veckor gammal kattunge över atlanten, men kan nog tänka mig låta en vuxen katt resa så länge.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Attacks
2012-04-12 01:55
#10

Jeg er helt enig med #9 Glad

Jeg har eksport til USA, og jeg ville gjerne gjort det igjen. MEN til kun til mennesker jeg respekterer deres måte å holde katt på. Det gjelder uansett hvor katten skal reise. Enten det er i Europe eller lenger avsted. Hun som overtok min pus sendte meg jo nesten hele fotoalbummene på mail,for å vise hvordan hun holdt kattene sine. Og bortsett fra litt annen natur,så holdt hun dem akkurat som vi er vandt med. Dem er en del av familien.

Da vi sendte pus avgårde,så var han først og fremst blitt 5 mnd gammel. Jeg ville aldri sendt avsted en yngre en. Og man sender ikke hvilken som helst katt avsted på lik måte som man slett ikke avler på hva som helst.

Design visste ikke hva stress var,han tok alt på strak pote.

Vi valgte en kjempestort bur,med god plass til både seng og dokasse. Vi brukte et selskap som tar godt vare på dyrene. Da Design ankom første pause stopp i NY, ble han tatt ut å kost med og fikk mat og vann. Samtidig som som eier allerede hadde tlf kontakt med dem der borte,for han skulle kun ha det aller beste.

Det ble litt omreise for han, rundt om i USA,så det tok nesten 1 døgn før han var i armene til sin nye eier. Han var like glad og laidback da, hadde trolig sovet det meste av turen og bare slappet av.

Please som reiste til Argentina var jo med inn i cabinen,og det var bare pga et veldig kattevennlig flypersonale at han fikk lov å sitte litt i fanget.Det ble jo en like lang reise for han, Det er ikke alle som tillater dette,og da kan det noen ganger være bedre at dem faktisk reiser i cargo som Sandra skriver. Men for all del, ikke i et lite bur.

Og det som er enda bedre, begge disse 2 langveiseksportene mine har gitt meg veldig gode venner for resten av livet.

Hva som skjer i fremtiden,dersom jeg skal eksportere flere,om dem henter selv eller dem blir levert via cabinen eller cargo, alt avhenger av katten selv,for den er alltid det aller viktigste i det hele.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Lejdet
2012-04-12 15:54
#11

Ja jag ska ta mig en rejäl funderare.. känns väldigt osäkert om jag skulle våga ta chansen att skicka en katt sådär långt oavsett hur bra, seriös köpare det än vore..

Upp till toppen
Annons: