Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3100 ggr
mylicharlie
4/7/12, 4:09 PM

nyser och hostar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Charlie nyser och hostar. Han har gjort det tidigare lite till och från men idag ringde vi vet. de bad oss ringa tillbaka på tisdag och boka en tid då i och med att de inte tycker det är akut då hans allmänntillstånd är bra.

Han är vaccinerad mot kattsnuva innan vi hämta honom från uppfödaren samt för en vecka sen. Men jag har hört att vaccinationen inte är 100 procentig då de ändå kan drabbas av kattsnuva. Ibland (!) när han spinner blir han nästan som lite irriterad i halsen och kan börja hosta.

Vad kan det vara? :( Jobbigt att få vänta till tisdag. Att tillägga är han 7 månader.

En liten bild på kraken också..

Annons:
Anna1978
4/7/12, 6:11 PM
#1

Skönt du fick en tid, men jag håller med att det är inge vidare att vänta.

Han är jättefin din lille killeGlad

mylicharlie
4/7/12, 6:55 PM
#2

Nä fick ingen tid, de bokar tydligen ingen tid förrän på tisdag. Tror inte det är ngt allvarligt så som inte går att bota. Men undrar om det finns ngt man kan göra själv sålänge - för att lindra för lilleplutten? :)

Ja, han är min lille ängelunge!

kalindas
4/7/12, 8:53 PM
#3

Kan vara en reaktion på vaccinet. Ganska vanligt.

Se till att han äter normalt. Katter som är täta i näsan vågar ofta inte äta, då de inte känner lukten av maten. Då måste du mata honom för hand.
Om han är väldigt snorig så kan du köpa koksaltlösning eller näsdroppar för barn och ge honom.

Håll honom varm och torka rent näsan på honom.

Om snoret är gult och grumligt är det troligtvis en bakterieinfektion och då behöver han antibiotika. 
Ha koll så att han inte får feber, för då bör du åka in akut.

/Elisa

alltidsiames
4/8/12, 8:14 AM
#4

Finns det fler katter hemma så kan han ha blivit smittad av nåt annat eller så kan han smitta andra. Han får bo i eget rum sålänge om det går.Vad heter hans vaccin?

mylicharlie
4/8/12, 6:25 PM
#5

Okej, jag bara reagera för han alltid vart lite smått nysig ibland.. Men att det eskalerat. Kanske dumt att jag inte tänkt på tidigare att gå med han till vet. Äta gör han utan proble och har vart super lekig och sprungit runt här och lekt med sina råttor. Sen la ha sig i sängen och när jag gick fram till honom för att kika till honom så tittade han bara med ett öga. Jag särade lite på ögonlocket så ögat öppnade sig och det var inte geggigt eller blött alls.. tänker om det skulle vätska sig.

Hur märker man om han har feber? Måste man ha en termometer? Jag har ingen hemma.. har känt på nosen men den är kall. Han verkar vara lite irriterad i det ena ögat. Han är inte blöt på nosen/snorig förutom när han nyser. Han nös igårkväll på mitt ben och då kände jag att det kom lite stänk på benet. Men inte annars.

kalindas
4/8/12, 6:54 PM
#6

#5
Troligtvis är det en vanlig förkyldning. Men beställ du en tid till veterinären nästa vecka och be om antibiotika till honom.
Om de vill skriva ut ögonsalva till honom, så var noga att den inte innehåller kortison.

Om ögonen är väldigt geggiga och du har pengarna och lusten att slösa bort dem. Så kan du om du vill kosta på dej ett såkallat "Ögonpaket" hos veterinären. Då testar de honom för mykoplasma felis, herpes och klamydia. Calici virus testar man på annat vis, har för mig visa sekret från näsan.

Är han pigg och leker, behöver du inte oroa dej för feber. Glad
Ska man ta febern så måste man ha en febertermometer, nosen går tyvärr inte att gå efter.

Det är ingen idé att stänga in honom för att han inte ska smitta andra. Har han nyst så länge är de katterna ändå smittade. Dvs. om det är nåt som smittar. De behöver inte bli sjuka.

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: