Annons:
Etikettkattprat
Läst 3516 ggr
Karin1985
2012-03-24 20:58

siames tillsammans med bengal??

Hej!
Vi är ju, som ni säkert redan vte, på jakt efter en kompis till vår siames Leia. Nu har jag fått erbjudande om att ta hand om en 50% bengal 50% bondkatt på snart 1 år. Jag vet ju att vissa raser ibland inte klickar.
Helst av allt skulle jag vilja ha ännu en siames eller oriental, men tyvärr har de katterna som vi "haft råd" medfunnits för långt bort.

Så vad tror ni, kommer det att funka?

Annons:
kalindas
2012-03-24 21:50
#1

Tror inte att Bengaler är så intresserade av att "ligga i hög". Huskatter är det sällan. 
Risken är att Bengalblandingen blir för livlig.

Har du kollat bland omplaceringarna om det inte finns en SIA eller OSH kompis där till henne?

Katter som Cornish Rex, Devon Rex och Sphynx är nog mer passande än en Bengalblandis.
Kolla på omplaceringskatter på någon av de I fokussidorna också.

/Elisa

Karin1985
2012-03-24 22:41
#2

#1
Tack så mycket! Du anar inte vilket huvudbry jag haft över detta.
Jag har kollat bland omplaceringar här och på blocket, men tyvärr bor alla för långt bort. Jag liter tyvärr inte riktigt på min bil, så jag törs inte köra med den några längre sträckor. Däremot finns det kattungar i närheten, men då sätter min man stopp för det hela. Han har satt en "kattbudget" Tyvärr :-(
Jag ska definitivt kolla om jag hittar någon katt bland de andra som du föreslagit.

MissMaven
2012-03-24 22:43
#3

Det är rätt individuellt. En av våra kattungar fick flytta till ett hem där det fanns en bengal och det gick fantastiskt bra.

Du borde träffa katten och bedöma själv. Det gjorde vi i alla fall innan siameskattungen fick flytta till bengalen. Både bengalens ägare och vi gjorde en bedömning att de två med all sannolikhet kommer att trivas bra ihop och det gjorde de.

Bilden är tagen av katternas matte.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-03-24 23:04
#4

#3
Härlig bild! Kyss

/Elisa

Nilla
2012-03-25 12:01
#5

En av mina kattungar flyttade också ihop med en Bengal. Det gick väldigt bra. Men då var en av dem som sagt kattunge och då går det oftast lite lättare. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

klykan
2012-03-25 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har en bengalhona som är tre år och en OLH hanne på två, båda givetvis kastrerade. De ligger inte i hög men för övrigt fungerar de bra ihop.Tror som #3 att det nog beror mer på katterna än på rastillhörigheten. Även här var det en kattunge som flyttade in det kanske påverkar.

Halvknackig bild, men ändå.

Annons:
NoOrilux
2012-03-25 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jeg har en snøbengal jente sammen med orientaler, de er bestevenner. Passer sammen i aktivitetsnivå, og kan fint ligge i myshaug sammen. Bengalen har litt tykkere pels så hun flytter seg nok før orientaler jenta har fått nok kos.

Nilla
2012-03-27 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lägger in en bild för Margareta Kettner. Hon har också goda erfarenheter av SIA och andra raser.

S* Småningom Ferenike Sargasso med sina vänner bengalen Sheela och huskatten Lexie.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2012-03-27 21:19
#9

Det verkar som jag hade fel om Bengaler/Siameser. Glad

Håller tummarna att de passar perfekt ihop om du väljer den lilla blandisen. Glad

/Elisa

Upp till toppen
Annons: