Annons:
Etikettfoder
Läst 4382 ggr
kalindas
2012-03-24 13:07

Foderfunderingar...

Om man ska ge sina katter ett foder med högt antal fett och protein. Så borde väl ett kattungefoder med 44% protein och 20% fett vara perfekt?

Olivers kattungemat innehåller det mängden. Ja, det innehåller även fisk. Men har inga fiskallergiska katter, snarare blir de bättre i magen av foder med fisk i.

Av två onda ting borde ju proteinmängden överväga fiskinnehållet? Eller?

Obestämd

/Elisa

Annons:
FridaSkov
2012-03-24 14:21
#1

Olivers innehåller ju ärtprotein. Varför inte ge ett foder som varken innehåller tillsatta vegetabiliska proteiner eller fisk? (Appplaws och Porta 21 Sensible tex).

kalindas
2012-03-24 14:58
#2

#1
Har tittat på Portia 21 men ser inte skillnaden där då den innehåller potatis? Var det inte den typen av innehåll man skulle undvika?

Ang. ärtor är jag skeptiskt om de ska vara farligt. Då katterna gärna äter ärtor om de får tillfälle. Plus att de innehåller L-lysin vilket är bra för mina herpeskatter.

/Elisa

FridaSkov
2012-03-24 16:03
#3

Farligt är det nog inte (fast katter kan nog få för sig att äta diverse ohälsosamma saker om man lät dem).
Proteinhalten i fodret är ju dock hög pga tillsatt vegetabiliskt protein. Hur skulle den sett ut om det inte fanns något ärtprotein? Troligen inte katastrofal, men det är principen jag vänder mig emot.

Alla torrfoder innehåller någon slags stärkelse/kolhydrat. Så är det bara. Annars hade det inte gått att forma fodret till kulor. Det bästa är naturligtvis att inte ge torrfoder alls, men det var ju inte frågan..

hannele44
2012-03-24 18:39
#4

Jag vill ju ha ett bra torr foder till mina älsklingar och ska byta från siamese RC TILL ??? Portia 21 finns inte på Foder bilen -tyvärr ! Ska man ta Orijen istället ??

kalindas
2012-03-24 18:48
#5

#4
Gå in på http://zooplus.com där finns fodret. Hade tänkt beställa därifrån. Men tyvärr så räckte inte min lön till sådana utsvävningar.

Men om någon provar, tala gärna om hur era katter bli i magarna. Är nyfiken på fodret. Glad

/Elisa

Liljekatten
2012-03-24 19:19
#6

Porta 21 finns även på www.foderexpressen.se

Observera att det bara är Porta 21 sensible som är fritt från spannmål. Deras andra sorter är inte lika bra.

Är det någon här som provat Porta 21 sensible? Jag skulle vilja, men vet inte hur smaklígt det är och tyvärr kan jag inte hitta det i mindre förpackningar än 10 kg. Jag får väl helt enkelt köpa en säck och prova och om inte mina katter äter det så kan jag skicka det till nåt katthem.

Annons:
joppmoll
2012-03-24 19:44
#7

Mina två äter Porta 21 Sensible och är nöjda å belåtna med det. Köper mitt från zoomarknad.se.

hannele44
2012-03-24 19:44
#8

Tack för tips-jag tänker prova !

hannele44
2012-03-24 19:48
#9

#7 bra- tack för tips…hittade nämligen inte sensible hos foder expressen

FridaSkov
2012-03-24 20:18
#10

#6 När jag någon gång ger mina torrfoder så får de Porta 21 Sensible och de älskar det (vissa lite för mycket för sitt eget bästa).

Liljekatten
2012-03-24 21:17
#11

#10 Vad menar du med "för mycket för sitt eget bästa"?

hannele44
2012-03-24 22:05
#12

skickat efter en 10 kilos säck :)

tuska
2012-03-24 22:19
#13

 Skickade efter från någon foderbil ?  Vad kostade 10 kg ?  Har dom något erbjudande för uppfödare ?

Annons:
Liljekatten
2012-03-24 23:20
#14

Nu har jag också skickat efter en säck med Porta 21. Den var ju slut hos Foderexpressen så jag köpte från zoomarknad.se. 399kr för en 10kg-säck. Man måste beställa för över 500kr för att få fraktfritt. Ska bli spännande att se vad mina katter tycker om detta foder.

FridaSkov
2012-03-25 03:06
#15

#11 De skulle bli rätt så feta om de fick bestämma Tungan ute Men det gäller alla torrfoder.. Vissa är inte särskilt kräsna om man säger så Flört

Hoppas det går bra med fodret! Jag kan varmt rekommendera att beställa från zooplus förresten. Dels är det något billigare och dels för att man får 10% rabatt som uppfödare.

hannele44
2012-03-25 10:40
#16

# 13

www.zoomarknad.se   en 10 kilos säck 399:- plus frakt och nån avgift ,allt som allt 504 :- inte så farligt !

BARFmycat
2012-03-26 16:18
#17

Kattungefoder är absolut att föredra om man ska välja, det är mest näringsrikt och bäst i innehåll. Att vuxna katter inte ska äta kattungefoder är bara jibberish, det går alldeles utmärkt att ge dem kattungefoder, möjligtvis så får man justera mängden bara.

Jag tycker att man aldrig någonsin ska ge foder med fisk i, det är inte värt det med tanke på hur hög risken är att de ska bli allergiska. Har man otur tycks en del katter som blir allergiska mot fisk även bli det mot kyckling som ätit fisk. Det är bara krångel med foderallergisk katt, gör vad du kan för att inte hamna där!

Om man ska beställa från foderbilen rekommenderar jag Carnia Lynx, de har inget annat jag tycker att man ska ge sina katter i torrfoderväg, möjligtvis Hill´s D/D men det är väldigt hög andel vegetabilier i det och låg andel kött.

Porta 21 Sensible och Wild Cat Etosha är de torrfoder jag tycker är bäst.
Lupus Four Friends har även godtagbart foder, men det är spannmål i dem fast det positiva är väl att det inte är så mycket.

För alla som är öppna för idén rekommenderar jag blötfoder före torrfoder!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Liljekatten
2012-03-26 18:13
#18

#17 Jag tycker som du att katter ska äta blötmat i så stor del som möjligt, men det funkar så dåligt här hemma. För ett par år sedan åt mina katter gladerligen Mjau och ICAs kattmat (som DÅ var ett bra foder utan spannmål), men nu för tiden ratar de de allra flesta sorters blötmat. Bozita och Husses vägrar de att smaka på. Just nu får de Pussi och Kitekat i påsar och det är ju inte precis de bästa sorterna, men bättre än bara torrfoder. Jag kokar kyckling och grishjärta till dem ibland, men jag märker att de tröttnar på det också. Ett par av dem kan äta lite rå kyckling ibland, men oftast inte. Ska tillägga att jag precis slutat köpa Pussi till dem eftersom tre av dem ofta kräks upp det efter några minuter.

Vad tusan ska man göra när man har så kräsna katter? Och det verkar som om mina katter fort tröttnar på blötmat fast de gärna äter samma sorts torrfoder år ut och år in. Why? Jag blir frustrerad….

kalindas
2012-03-26 19:29
#19

Nu har jag beställt Porta 21 Sensible. Får hoppas att magarna funkar på den.

#17
Just det där med samma mat till alla katter oavsett om de är vuxna eller kattungar är helt logiskt.
Eller som en kompis till mig brukar säga "Det finns inga speciella kattungemöss". Glad

/Elisa

BARFmycat
2012-03-26 21:49
#20

#18

Mjau innehåller inget spannmål.
Katter kan ju lessna de med, det är viktigt att variera smaker och sorter när de äter. I övrigt så är det samma princip för att få dem att äta en viss sorts blötmat för att få dem att börja äta kött. Man kan blanda två sorter, ge den sort man vill att de ska äta och toppa med lite av den sorten de tycker om, börja portionsutfodra, mm. Det är mer en fråga om hur mycket man orkar hålla på själv än om katterna kommer ställa om sigTungan ute

Och behöver jag säga att du kan sluta koka kyckling och grishjärta?Flört
Om de har svårt att äta rått kan man testa att skålla ytan med hett vatten så den blir tillagad, det kan räcka för att de ska våga testa.

#19

Ja så brukar jag också säga, det finns inga särskilda bytesdjur för dräktiga, digivande, växande, fertila eller aktiva kissar!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Liljekatten
2012-03-26 23:08
#21

#20 Jag vet att Mjau inte innehåller spannmål. Jag syftade på Icas mat. Jag har provat att blanda ut maten de inte gillar med mat som jag vet att de äter, men det funkar dåligt. Ska dock prova att skålla rå mat och se om det funkar bättre. Tack för det tipset! Glad

BARFmycat
2012-03-27 08:16
#22

#21

Jahaaa, missuppfattning från min sida!
Ja man får ju vara finkänslig på hur man spär, det kanske får bli 1:9 i början innan man kan komma över på 3:7 och till sist kanske 5:5 osvGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Liljekatten
2012-03-27 22:39
#23

#19 Fick hem Porta 21 nu ikväll och gav katterna ett smakprov. De flesta åt av det. Nu ska jag introdusera det lite försiktigt här så att magarna inte får en chock. Så nu får vi hoppas att de mår bra av det. Glad

[lisme]
2012-03-27 23:06
#24

Dere er så heldige i Sverige som kan velge mellom utrolig mange typer fòr! Her kan vi få tak i Royal Canin (Siamese må spesialbestilles, det samme med 10 kg Baby cat & Kitten), Hill`s, Iams, Specific og vi kan bestille store kvanta Pro Plan Obestämd Det beste er kanskje Iams? I do not know Cool

kalindas
2012-03-28 08:34
#25

#24
Kolla med http://zooplus.com eller http://zooplus.dk någon av dem eller båda skickar mat till Norge också.

/Elisa

alltidsiames
2012-03-28 17:27
#26

Nötfärs och laktosfri gräddfil en dag i veckan!

[lisme]
2012-03-28 18:28
#27

#25 Takk for tipset! Det ser ut til at Norge snart er det eneste landet de ikke leverer til i Europa Obestämd

Annons:
kalindas
2012-03-28 22:31
#28

#27
Kan ha att göra med att ni inte är med i EU kanske? Obestämd

/Elisa

[lisme]
2012-03-29 01:33
#29

Det kan nok være en grunn, samtidig vet jeg at det koster mye å frakte ting i vårt langstrakte land

Anna1978
2012-03-29 22:53
#30

Vet inte riktigt om det är samma tema, men jag har tre orientaler och de har alltid haft rc siames foder men den ena har kräkts på det de nätter jag jobbat och inte kunnat ge dem deras kvällsmål med blötmat. Men så bytte jag nyligen till purina ha foder, och inte har han kräkts. Så skönt! Så nu håller vi våra tummar och tassar för att detta ska hålla i sig :-)

BARFmycat
2012-03-29 23:58
#31

#30

Kanske för att det är mindre vegetabilier/spannmål i Purina.
RC siamesfoder har ohyggligt hög andel vegetabilier.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

mylicharlie
2012-03-31 19:54
#32

En fråga. animaliska råvaror, är det bra? Vad är det egentligen? Kollar på Carnia Lynx å funderar på att byta till det. Det är väl ett av de bästa i torrfoderväg som man kan ge sina katter?

Vilket skulle ni klassa som de ABSOLUT bästa om man bortser från BARF och blötmat?

BARFmycat
2012-04-01 17:57
#33

#32

Ja, ju mer animaliskt ju bättre!
Wild cat Etosha, Carnia Lynx och Porta 21 Sensible är de bästa torrfodren tycker jag, alla andra jag känner till innhåller antingen spannmål eller fisk.

Så, det får väl bli det som är bäst om man inte ska ge BARF eller blötmat.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

mylicharlie
2012-04-01 21:27
#34

toppen då ska jag satsa på carnia lynx! hoppas bara de faller kissarna i smaken!

Annons:
Karin1985
2012-04-02 12:44
#35

Nu blir jag lite förvirrad :-)

Varför är blötmat bättre än torrfoder? Jag trodde torrfoder var super för tänderna?

Jag har en bengalherre och siamesdam här hemma som just nu äter bara torrfoder(jag trodde blötmat vara bara restprodukter och skräp).
Herren i huset är liet för rund om midjan, vilket är bästa fodret att ge(förutom BARF) Jag har hört att man ska satsa på mycket protein och fett, lite LCHF för missar, om man vill ah ner dom i vikt.

Vilket är bästa blötmaten och hur mycket ska man ge? Hur ofta?
Är det dumt att ha torrfoder stå framme för jämnan? Siamesen är dålig på att äta blötmat så jag tror att det kan bli problem om man bara ska ge dom på speciella tider.
Jag tar gärna emot alla tips ni har, detta forumet är guld när man vill ah hjälp och info :-D

BARFmycat
2012-04-02 13:02
#36

#35

Det är en väl uppbyggd myt att torrfoder är bra för tänderna. Själva tillverkningsprocessen av torrfoder inkluderar att fodret måste puffas innan det blir till foderkulor. Kulorna är alltså väldigt porösa och ger ungefär lika mycket tandmotstånd som kalaspuffar. En annan aspekt som gör att de flesta torrfoder är dåliga för tandhälsan är att det ofta innehåller stärkelse, som ju är socker. Och socker för tänderna är ju ingen höjdare, det samlas bakterier, som blir plack, som blir tandsten som resulterar i tandsköttsinflammation osv osv.. Katter kan inte slicka bort rester av foder som hamnar på tänderna så som vi människor gör, så bitar av det ligger bara och gottar sig i munnen och samlar bakterier.

En katt som äter kött får överhuvudtaget aldrig det problemet, eftersom kött inte smular sig. Genom att ge BARF eller blötfoder utan spannmål och kolhydrater får man direkt bort ett av problemen till dålig tandhälsa. Nu ger inte blötfoder någon tandstimulans heller direkt, men man kan ge ben eller kycklingvingar vid sidan av, och jag har även testat att ge torkade djurdelar som grisöron, strupe, torkad vom osv med stor framgång.

Angående restprudukter, jag tycker personligen inte att det är fel att använda slaktavfall i blötfoder. Det är högvärdigt protein det med, bara för att vi inte skulle vilja äta det betyder inte att katterna inte vill det!Tungan ute
Det är ju bara bra om man kan ta tillvara på det som blir över vid slakt så slipper det gå till spillo. Fick jag tag i det skulle jag absolut ge tarmar, lunga, magar mm till mina katter!

Att få ner katten i vikt är egentligen inte svårare än att man måste se till att den äter mindre än vad de gör av med. Även om spannmål i foder indirekt kan orsaka fetma så gäller ändå den grundregel för alla katter man vill ha ner i vikt, oavsett vad de äter.

Jag tycker att det bästa du kan ge om du inte ger BARF är blötfoder som är fritt från spannmål, fisk och socker. Bozita, Mjau och Husse gör sådana foder, men det går att hitta hos fler också, det gäller bara att lära sig att vända på förpackningen och granska innehållet innan man köper något.

Jag ser inget fel i att ta bort torrfoder och portionsutfodra, en annan väl påeldad myt är att katter måste ha tillgång till foder 24/7, det behöver de inte. Att ge på bestämda tider kan göra under för katter som äter dåligt, eftersom de då får bygga upp sin hunger mellan måltiderna och blir då mer benägna att äta det man bjuder dem på.

Jag hjälper gärna folk att välja torrfoder åt sina katter, men min personliga åsikt är att jag ser ingen anledning alls till att ge det, egentligen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Karin1985
2012-04-02 13:53
#37

#36

Tack vilket bra svar!
Jag ska åka ner till affären och köpa grisöron, kycklingvingar och blötmat med en gång.

Upp till toppen
Annons: