Annons:
Etiketthälsa
Läst 2773 ggr
mylicharlie
3/5/12, 9:28 PM

problem med växtätande katt

Hej allihoppa!

Jag har några frågor angående inomhusväxter och katter. Mina två katter är helt galna i att tugga på växter (förtillfället har vi ställt in alla i garderoben för att de inte ska tugga på dem). Vi har zamikalla (Zamicoulcas?) vilket tydligen ska vara giftiga eller ha irriterande växtsaft? Båda katterna har tuggat på denna förut innan vi ställde bort dem och minstingen kräktes även av den. Vad ska vi göra? Ska vi glömma att ha växter hemma eller går det att typ spraya något på dem? Har gått till olika djuraffärer och frågat om de har något för detta. Ena djuraffären sa att jag kan prova nån spray med citrusdoft och en annan sa att get off ska vara något. Men get off är ju till för utomhusbruk. Har ni något bra tips på detta? Skulle det funka att spraya utspädd ättika på växterna? Är det farligt om katten skulle råka då tugga på ett blad och få i sig det?

Vilka växter är ofarliga för katter (förutom ampelliljor)??

Annons:
[lisme]
3/5/12, 9:31 PM
#1

Det finnes en spray som heter Bitterspray som kan hjelpe på noen katter, men det er ikke sikkert at bladene på blomsten tåler den eller Get Off. Blir alle porene tettet dør bladet så det er smart å teste det ut forsiktig først. Vi har gitt opp å ha blomster, selv orkideene tygger de på - også sukkulentene Obestämd

cillaroten
3/5/12, 9:45 PM
#2

Get off finns i tre olika former. Kristaller och en gelspray som används ute och en vanlig spray som kan användas både ute och inne.

Har du kattgräs till dom?

Jag brukarFlört ha en hel drös med ampelliljor här och där…folk tror säkert att jag älskar dom

mylicharlie
3/5/12, 9:47 PM
#3

Vart kan man köpa sprayen? Har inte sett till den eller hört om den förut. Finns den att köpa på nätet?

De gillar inte kattgräs, helt ointresserade av det. Bara de blommor som de inte får tugga på ska de tugga på. ;)

Hmm.. jag får väl i värsta fall bli ampelliljacrazy och bara köpa sånna. :/

cillaroten
3/5/12, 9:56 PM
#4

Jag tror att den finns i de flesta djuraffärer. Annars kan dom säkert beställa den till dig,det kommer från samma leverantör som dom andra Get off-produkterna. Har dock ingen aning om det funkar för ändamålet. Bitterspray som Lisme nämde tror jag nästan mer på,smakar ve och fasa, så jag tror inte att dom tuggar mer än en gång.

Hahaha,ja du får göra som jag…variera krukornaSkrattande

[lisme]
3/5/12, 10:57 PM
#5

Bitterspray har vi kjøpt hos veterinæren. Det er en antiseptisk spray som er laget for å bruke på sår og skal hindre katten i å slikke på såret. Hold pusten når du sprayer! Den er virkelig bitter og det tar tid før smaken blir borte Flört

mylicharlie
3/6/12, 6:41 AM
#6

ååh tack snälla för era tips! bittersprayen ska jag satsa på! :)

Annons:
cillaroten
3/6/12, 7:38 AM
#7

Lycka till! Lyd ovanstående…andas inte in genom munnen samtidigt som du sprayarFlört

Bitterspray finns också i djuraffär.

SE*Wishetens
3/6/12, 6:22 PM
#8

Jag tycker det är absolut enklast att ställa växter som katterna inte får äta på i ett rum där katterna inte vistas. På så vis kan jag vara säker på att ingen katt tuggar på växten och blir förgiftad.

Man kan även köpa någon typ av växtskydd till plantorna (typ ett plaströr att ställa över växten) - eller exempelvis bitterspray, men det har aldrig fungerat när jag testat.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

lejoneva
3/7/12, 12:58 PM
#9

ÄDet är väl bäst att inte ha giftiga växter hemma överhuvudtaget och satsa på sådana, som de i alla fall inte riskerar att förgiftas av. Katter slinker ju dessutom ganska lätt in i rum, där de inte får vara.

Såg häromdagen att en veterinär t o m rekommenderar ampelliljor. Ha dem någorlunda lätt åtkomliga, så struntar kanske katterna i dina andra växter.

Ampelliljor är dessutom oerhört lätta att föröka.

Lyka till!

lejoneva
3/7/12, 1:00 PM
#10

PS Här är svaret från veterinären jag nämnde ovan. Jag gillar att pyssla med blommor men vill tänka klokt för min katt. Vilka blommor/växter kan vara giftiga för min katt? Kattveterinären Johan Glimåker svarar: Väldigt många blommor och växter är mer eller mindre giftiga och jag brukar därför rekommendera dej att skaffa ampellilja som är nyttig för katten att tugga i sig för att kunna kräkas upp hårbollar. Katter väljer då ampelliljan som dom själva känner är nyttig och lämnar dina potentiellt giftiga blommor/växter ifred. Du bör ändå kontrollera så det inte finns några bitmärken på några andra växter än ampelliljorna.

Upp till toppen
Annons: