Annons:
Etikettutställning
Läst 2517 ggr
[lisme]
2012-02-16 18:37

FIFes endring av kategorier

Jeg fikk en telefon fra Randi (av Ramithi). Hun hadde fått tilsendt forslagene til endring i kategoriene på utstilling, laget av FIFes arbeidsgruppe innen dette området. Det er 4 forskjellige forslag, og alle fører til at vår Kategori IV blir fjernet. De orientalske kattene er forslått flyttet til nye kategorier

Forslag 1 - Kat IV flyttes til en ny kat.II sammen med kat.III katter

Forslag 2 - Langhårsrasene i kat IV flyttes til en ny kat i, korthårsrasene flyttes til en ny kat II

Forslag 3 - Tre kategorier, kat IVkattene flyttes til kat III

Forslag 4 - Tre kategorier, kat IV kattene flyttes til kat III

Det er forskjellige raser i kat III i forslag 3 og 4.

Har du fått informasjon om dette? Hva synes du om disse forslagene?

Annons:
SE*Wishetens
2012-02-16 19:05
#1

Rent spontant, utan att ha tänkt igenom det särskilt mycket, så gillar jag det inte. Men å andra sidan har jag inte hört argumenten bakom det heller.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[lisme]
2012-02-16 19:08
#2

Har du ikke fått informasjon om forslaget? Jeg kan maile det til deg om du gir med adressen din Flört Det er kort frist for uttalelser, de skal være FIFe i hende innen 15.mars så nå gjelder det at alle kat. IV utstillingsinteresserte engasjerer seg for å sørge for at vi får en endring som er best mulig for våre raser!

SacredSouls
2012-02-16 19:36
#3

Jeg har ikke tenkt så veldig gjennom dette enda og syntes ikke noe særlig om noen av forslagene.

Er det noen av alternativene som vil være bedre for vår katIV ?

Min spontane reaksjon er å skille korthår/langhår som beste alternativ + å ha et så likt antall som mulig i begge kategorier.Jeg får lese litt mer.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

hannele44
2012-02-16 19:47
#4

Varför ska det göras om överhuvudtaget ?

SE*Wishetens
2012-02-16 19:53
#5

#2 lisme > Maila mig på info@wishetens.se ! Ska bli intressant att läsa!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

[lisme]
2012-02-16 19:55
#6

Jeg synes ikke om noen av forslagene, for de fleste andre vil endringene være en fordel men for oss i kat IV blir det en endring til det verre.

#4 Jeg tror årsaken til endringene er for det første at det er få katter på utstilling i kat I og kat IV, og mange i kat II og kat III. Det er helt klart en skjevdeling der. Og vi har allerede sett virkning av at det er få kat IV katter på utstilling - det blir mer og mer vanlig at det kun er en dommer pr dag på kat IV katter. Det fører til at færre av våre raser blir vist i panel, noe som fører til at interessen for våre katter ikke vil øke men avta. For "folk flest" er det lite givende å sitte å se på en grunnbedømming av en katt, mens panelet er spennende, det er mye engasjement blant utstillerne i deres respektive kategorier og det er lett å skjønne at den katten som blir BIS er den beste katten av de som er oppe i panel

Annons:
bergbackens
2012-02-16 20:27
#7

För många år sedan ca.15 -20 år, tävlade Kategori 4 tillsammans med  alla korthår, förutom huskatt.

Dagny
2012-02-16 20:34
#8

Och semilånghåriga syskonraser (BAL, OLH, SOM) gick i Kategori II Semilånghår.

bergbackens
2012-02-16 20:41
#9

Tack för hjälpen Dagny!

[lisme]
2012-02-16 20:45
#10

Ja jeg vet det, men jeg er ikke interessert i å gå bakover i tid. Jeg tror at dette vil gjøre at interessen for våre raser blir redusert og det er det vel ingen av oss som ønsker?

[lisme]
2012-02-16 20:55
#11

#5 Mail er sendt Flört

Spotless
2012-02-16 23:26
#12

Var hittar jag förslaget?

[lisme]
2012-02-17 00:39
#13

Det vet jeg ikke, jeg har fått det på mail fra Randi Rissmann Holen. Du er på vennelista mi på Facebook? Om du er får du forslaget i postkassen din på FB

Annons:
Spotless
2012-02-17 00:56
#14

#13 Jag har lagt till dig på FB nu. :) Annars är min e-post info@spotless.se

AngelsCo
2012-02-17 04:13
#15

Don't like it. Men jag vet inte hur de skulle lösa det annars. Samtidigt är jag lite fundersam på varför de skapar färre kategorier när Kategori III-elever tycker att det är galet hur många raser det är i Kategori III. Lite kontraproduktivt att trycka in fyra raser till i Kategori III då?

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Millimina
2012-02-17 08:53
#16

Provar att lägga upp förslaget…

[lisme]
2012-02-17 09:21
#17

#16 takk for hjelpen!

#15 jeg mener at de kan dele kat II og III, og la vår Kategori være som den er

Den eneste måten vi kanskje kan påvirke dette er at vi engasjerer oss og prøver å få klubben vår til å stemme mot disse forslagene. Får vi mange nok klubber som gjør det, vil kanskje SVERAK og NRR stemme mot forslagene på FIFes GF. Men det haster!!!!

origirl
2012-02-17 11:19
#18

Jeg syns det er helt forb. uhørt å komme drassende med et så vanvittig dårlig forslag og attpåtil så har man 1 mnd på seg?? Hvorfor har de ikke spurt medlemslandend om å komme med forslag??? Dette lukter råttent lang vei. De har ikke løst problemene i det hele tatt!!! SkrikandesSkrikandes

Spotless
2012-02-17 11:54
#19

Gillar det inte. Min tanke är att man skulle kika lite mer på hur de gjort/gör på hundsidan. För många år sedan gick man från att ha 6 grupper till de 10 som finns nu.

MalinL
2012-02-17 13:42
#20

Gillar det inte heller. Rynkar på näsan

Annons:
origirl
2012-02-17 14:04
#21

Si i fra til Klubbene deres dere som er tilknytta SVERAK hva dere syns! Det har jeg gjort…grr! Det er en skjevfordeling med dagens system men det har de overhode ikke løst med de forslagene som ligger ute.

Kanske man skulde kunna tänka ut och lägga fram andra lösningar?

[lisme]
2012-02-17 14:21
#22

Ja engasjer dere! Informer alle dere kjenner som har orientalske katter og be dem også engasjere seg! Skriv til klubbene deres og be om at klubben støtter dere i denne saken! Vi vet alle sammen at det er veldig mange raser i kat II og III, og kat II har definitivt en altfor stor mengde. MEN - det skal ikke gå på bekostning av de orientalske kattene! Jeg synes hele saken burde utsettes sånn at det enkelte FIFemedlemmet (SVERAK; NRR osv) får mulighet til å behandle dette på en grundig og ordentlig måte. Hastverk er lastverk! Det er ikke alltid nødvendig å løpe, noen ganger er det best å bare spasere…..

Jeg går ut fra at grunnen til den korte tidsfristen er at det ikke skal være mulig for mer enn noen få medlemmer i FIFe å behandle dette forslaget til endring. Jo færre som kommer med innspill, desto mindre motforestillinger får de og det vil være enklere å få gjennom en endring

Så ikke la dere lure! Stå på!

ramithi
2012-02-17 14:27
#23

Som Lisbeth sier her fikk jeg dette tilsendt fra klubben min. Jeg liker det heller ikke. Våre katter kommer til å komme bort i den store KAT.III gruppen. Det kommer også til å bli ferre utstillere. Dem kunne delt opp KAT.III mere også pga der er det både semilanghår og korthår i samme gruppen.

alltidsiames
2012-02-17 17:06
#24

Vart kan jag skriva och protestera?

SE*Wishetens
2012-02-17 17:16
#25

#24 > Kontakta din kattklubb!

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

alltidsiames
2012-02-17 19:45
#26

Japp, nu är det gjort!

Nilla
2012-02-17 21:17
#27

Nä, det där gillar inte jag heller.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
hannele44
2012-02-18 16:43
#28

Jag tycker inte heller om det …

[lisme]
2012-02-18 16:48
#29

#28 Vær så snill å kontakte klubben din og gi dem din mening om dette! Det er kjempeviktig og det haster!

Fante
2012-02-19 22:10
#30

Jag håller med Randi

Millimina
2012-02-20 08:28
#31

Jag tror tyvärr att detta är ett faktum som vi inte kan komma ifrån… Det gäller bara att få det förslag som vi tycker känns bäst. Det har ju varit på gång länge att ändra Kategori indelningarna och det har hittills inte varit ett så färdigt förslag någon gång som denna gång.

Vad jag har förstått ska det ha gått ut information till berörda rasråd och inte till varje enskild kattklubb. Att det är rasråden som ska föra alla utställares talan. Men jag kan ha fattat fel… Obestämd

Jag har iallafall lyft frågan med ordförande i min klubb och att det ska tas upp på årsmötet.

[lisme]
2012-02-20 11:56
#32

#31 Du har helt rett i at vi ikke kommer unna endringer for våre katter, men stå på likevel! Sier vi ingenting har vi ingen mulighet til å påvirke resultatet. Kanskje har vi ingen påvirkning om vi sier fra, men da har vi iallfall gjort det vi kunne

Attacks
2012-02-20 23:51
#33

Jeg går da mot strømmen,og syns dette høres spennende ut Glad Men tror også jeg heller mest til siste alternativet,og som ble sagt på en annen blog ,samle de kattene som ser mest like ut.

Da kanskje dommere ser på helheten av rasen og ikke tar bare å gir BIS til dem som er mest ekstreme/har de største ørene.  Jeg elsker ekstreme katter,men det er veldig mye mer en katt skal ha om den skal ha riktig rasestandard…..og store flagrende ører ( vår kategori) er jo ikke akkurat standarden.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

AngelsCo
2012-02-22 05:01
#34

Den information som jag fått är att dessa förslag är sådant som inte gått ut till kattklubbarna, eftersom det fortfarande är på arbetsdokumentsnivå. Alltså är det information som läckt från andra ställen. Det är minst två år tills det är aktuellt att föra in en ny kategoriindelning.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
[lisme]
2012-02-22 07:48
#35

Joda, dette er gått ut til katteklubbene, det er derfor jeg har fått tilsendt forslaget. Og ja, det er planlagt at endringen skal skje fra 2015. Men vi skal da vel ikke sitte på gjerdet og vente på at det er vedtatt, for så å komme med våre motforestillinger? Vi må vel jobbe nå for å prøve å få den best mulige endringen som er planlagt skal tre i kraft fra 01.01.2015

AngelsCo
2012-02-22 08:44
#36

I Sverige har det inte gått ut till kattklubbarna. Det tycker jag är lite unikt.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[nollottan]
2012-02-22 09:37
#37

Jag tycker att det är lite tråkigt att man måste gå ner till 3 grupper. Jag tyker att grupperna redan nu är lite väl stora. Jag hade därimot inte haft något emot att tex ta några raser från kat 3 till 4, eller för att uttrycka mig annorlunda: dela kat 3 i två och stoppa in oss i ena gruppen, men jag tror redan att någon innan mig i tråden nämt det.

Tyvärr, men jag som håller på med Balines ser absolut ingen likhet med en norsk skogkatt och mina. Katterna i våran kat är ju i typen lika skiljer på färg, päls och ögonfärg. Den likheten ser jag inte mellan en cornish rex och brittish blue…..

När det sker en förändring så får jag väl avgöra då om jag vill forsätta eller inte, jag får ändå känslan av att detta inte gynnar "min" ras överhuvudtaget….. Vi är redan så få balineser i utställningsringen Gråter (WCF har ett annat system och där är det ALDRIG någon balines med)

Upp till toppen
Annons: