Annons:
Etikettavel
Läst 3699 ggr
embla2
2012-02-09 22:23

Kattunge mat

Jag undrar om någon har nått bra tips på fast föda till 4.5 veckor kattungar. De äter baby kitten. Kan man ge dom kyckling eller är det för tidigt? Tacksam för tips.Skrattande

Annons:
cillaroten
2012-02-09 22:26
#1

Jag tycker att Royals babycat (moussen) är bra att starta med

Attacks
2012-02-09 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så heldig du er. Her er det bare en som spiser frivillig,og han liker da ALT Skrattande

Her har mine sålangt fått smake på :

Kittens -tørrfor som ingen liker,men 1 kan til nød smake

Bozita våtmat - 2 spiser

Rå kjøttdeig med creme fraishe- 1 spiser

Rå kylling - 1 spiser

Cottage Cheese - 1 spiser

Hills AD - spiser alle

Så her får dem alt mulig som også de voksne ville fått,bare dem hadde ville spise det da. 2 av mine bebiser slekter på sin superkresne momor-Maiden.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

embla2
2012-02-09 22:40
#3

Tänkte ge kyckling file men vet ej om den ska vara rå eller kokas? Alla mina små kottar äter torrfoder

embla2
2012-02-09 22:41
#4

Tack för tipsen Kyss

amandahurtigh
2012-02-10 11:37
#5

#2 Kyss puss till det lilla matvraket!!

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Millimina
2012-02-10 12:50
#6

Jag börjar med att ge mina rå köttfärs utblandad med laktosfrigrädde. röran är så lös att de kan lätt slicka i sig den, sen ökar jag mängden köttfärs tills det bara är köttfärs.

Sen får de blötmat, burk, kokt kyckling, mixad i matberedare med laktosfri grädde, de älskar att sörpla i sig den röran när den är lite ljummen… Mums tycker de! Glad Rå kyckling har de inte velat haft förens de blivit lite äldre.

De har kattungeknaprisar, olika märken, i skålar från början lika med vattenskålen,  en låg skål med vatten finns hos dem från början.

Har en kattunge nu som bara äter knaprisar. Han kan slicka lite på blötmat men inte äta. Han vill helt enkelt inte ha något annat än knaprisar, Eukanuba, kyckling och lever, om han får bestämma och välja själv.

Jag börjar med "vanlig" mat från ca 4 veckors ålder, en del av dem börjar äta direkt och andra kommer igång senare. Har haft en kattunge som inte började äta vanlig mat förens vid ca 5,5 vecka.

Annons:
Attacks
2012-02-10 16:34
#7

Angående kylling,så kan du servere både rått og kokt.

Det finnes også dem som syns kokt hvit fisk enten alene,eller iblandet creme fraishe er en hit.

Det seneste jeg har hatt,med kattunger som ikke vil spise fast føde er 7 uker. Så nå håper jeg ikke vi knekker den rekorden Tungan ute Men der er masse melk å ta av enda så hos mor.

Ellers har gjennomsnittet her begynt å spise mellom 3-6 uker.

Jeg har også hatt kattunger som bare spiser våtmat til dem er nesten 4 mnd. Til slutt ville jo gjerne eier ha sin bebis, og jeg sa at da må du belage deg på å kjøpe våtmat, og helst kun en type. Men hva skjedde? I nytt hjem så kastet hun seg over tørrforet til sin nye kattekompis,og har siden vært alt-spisende:D

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[Melanie75]
2012-02-10 22:14
#8

Jag brukar börja med sk Anderssons välling gjord på laktosfri mjölk med lite köttfärs i. Det har fungerat jättebra för mig:)

embla2
2012-02-10 22:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

oki tack för tipsen. Jag testade mixad kyckling o lactos fri grädde. De vuxna var som tokiga men de små verkade ej höja på ögonbrynen. Igår kväll hörde jag ett konstigt ljud o kollade ner hos kottarna. Då satt där 2st och knaprade så jag trodde tänderna höll på att gå sönderKyss D gillar vekligen baby kittens torrfoder.

origirl
2012-02-11 06:40
#10

Du kan också laga till en skål med blötad kittenfoder då får dom i sej lite ekstra vätska Glad

GunillaSverkersson
2012-02-11 07:27
#11

Många bra tips här. GladJag tror att det är bra att ge dem många olika sorters mat, så att de lär sig tycka om och inte blir kräsna, det under lättar för dem senare i livet. Jag läste någonstans att när de har smakat tre gånger så tycker de om den maten sedan. Vi brukar blanda ut torrfoder och köttet med kattungetillägg, i början.

ägg-gula , torkat kycklingkött som tuggisar(hund godis) rått eller i början lite tillagat Kyckling och grishjärta, kycklingmage, kycklinglever

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

MalinL
2012-02-11 12:09
#12

#10 Att blötlägga torrfoder är inte så bra, om det inte blir uppätet omdelbart. Det blir snabbt bakterier i när man blötlägger det.

Jag brukar ge mina ungar rå nötfärs/lammfärs/kycklingfärs, samt mjau blötmat, mosat med gaffel.

Attacks
2012-02-11 14:16
#13

Her går det fremover. Guttene spiser vått  med bittelitt tørrfor i nå. Da har vi bare søsteren igjen som syns livet er fint på mammas melk .-)

Det er superviktig å få vennet dem til et variert kosthold. Der fikk jeg straffen med Fayette og søsteren i fjor. Fayette har vane-mage som må vendes gradvis til noe nytt. Søsteren er har fått en veldig robust mage nå,etter et opphold hos "tante Heidi" i sommer før hun flyttet til min venninne i Ungarn.

Så barna hennes skal få spise veldig variert når dem kommer skikkelig i gang.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Nilla
2012-02-11 17:09
#14

Man får erbjuda nya portioner uppblött torrfoder vid varje mål och inte låta det gamla stå framme och surna. Bra mycket bättre, än att erbjuda torra flingor. Kan med fördel blandas med andra godsaker och toppen för små kattungar som ska lära sig att äta.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

embla2
2012-02-13 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

I morse när jag kom från jobbet så fick dom alla smaka på Mjau blöt mat. Bara 4st ville smaka men mums tyckte domKyss

MalinL
2012-02-13 13:12
#16

#14 Lättare då att strö t.ex babycat över blötmat tycker jag, har gjort så med flera som varit tröga på att äta torrt. Men oftast så brukar jag låta det ta den tid de tar, de flesta blir ändå "tofffoderjunkies" med tiden, utan att man behöver jobba så mkt för det. Flört Och under tiden kan de äta blötmat.

Upp till toppen
Annons: