Annons:
Etiketthälsa
Läst 2031 ggr
mylicharlie
2012-02-08 09:20

Julius haltar och verkar ha ont. :(

Hej,

Nu har Julius fått ont i höften/benet igen. Senast var för ca 1-2 år sedan då han hade samma problem. Vet. röntgade men hittade inget. Han fick antiinflammatorisk medicin och blev bra igen. Men nu är lilla älsklingen dålig igen. han haltar och har märkbart ont. Drar sig undan och man märker att han är nedstämd. Detta började igår kväll. Tur i oturen att jag själv är hemma från jobbet sjuk och kan bevaka honom.

Han fick nyss äta lite torrfoder ur min hand för han ville inte äta ur skålen. Sen åt han lite ur skålen. Men direkt efter kräktes han upp allt. Vi har fått en vet.-tid ikväll så jag och min pojkvän kan åka tillsammans in med honom. Det gör så ont att se honom inte må bra. :(

Lille Charlie fattar ingenting och ska vara nära sin bror hela tiden och busa som de brukar. Bita i Julius öron och brottas som vanligt. Försöker lyfta bort honom så Julius ska få vara ifred. Usch, antar att det bara är att hålla uppsikt över honom så vi vet hur vi ska förklara hans allmäntillstånd till vet. ikväll. Håll tummarna!

Annons:
Supinesophie
2012-02-08 11:33
#1

Ujdå. Hoppas det blir bra nyheter hos veterinären!

kalindas
2012-02-08 11:40
#2

När han halta de förra gången. Gjorde de en riktig HD röntgen på honom? Det kan hända att han har höftledsfel.

Hoppas ni får var på vad som gör ont på killen!

/Elisa

Helenaf76
2012-02-08 14:55
#3

Håller tummarna för lilla kissen

mylicharlie
2012-02-08 16:33
#4

Kalindas: Jag är inte riktigt säker på vad en HD röntgen är. Men vi var på Bagarmossens djursjukhus och fick gå in ett röntgen rum där de tog bilder bland annat när han låg på rygg.

Han har legat i sängen hela dagen. Men nu är det bara ett tag kvar sen får kan träffa doktorn. Lille hjärtat mitt!

hannele44
2012-02-08 16:35
#5

Hoppas det går bra !

mylicharlie
2012-02-09 08:05
#6

Nu har vi vart på sjukhuset. Bilderna visade att han har förkalkade diskar i ryggraden vilket kan, om jag förstod det rätt, leda till diskbråck. Vi ska få en ny tid nästa vecka för att göra en neurologisk utredning och eventuellt får vi göra en MR röntgen.

Röntgen visade även att hans njurar inte är lika stora vilket kan vara antingen normalt eller bero på njursjukdom. :( Hon tog blodprov men i samband med den neurologiska undersökningen så ska de göra ett ultraljud för att se hur det står till med njurarna.

Jag är orolig! Jag kan inte rå för det men jag tänker det värsta. Frågade så pass mycket som möjligt men ändå känner jag inte att jag har full koll på läget med allt.

Annons:
kalindas
2012-02-09 08:56
#7

#6
Har själv en katt med diskbråck. nu har hon sällan så ont att hon blir arg eller mår dåligt. Två ggr har hon fått rejäla smärtor och nervpåverkan. Senaste gången var för 1,5år sedan då jag även röntgade henne och fick svaret.

Hon tål inte Metacam utan blir deprimerad och sur.
Får en annan smärtstillade som jag ger henne då och då om jag tycker det rycker mer i hennes svans än vanligt.

Vet att risken är stor att hon en gång får ett så kraftigt skov att jag måste låta henne somna. Men sålänge hon är glad, leker och klänger (dock väldigt klumpigt) överallt, så får hon hänga med.

Fick du med något smärtstillande/inflammations till honom?

Hoppas skovet går över och att det inte är nåt allvarligt problem med njurarna!

/Elisa

mylicharlie
2012-02-09 11:49
#8

Japp vi fick med oss Metacam till honom, som han även fick förra gången han hade ett skov. Tillråga på allt han har blivit förstoppad så han har fått medicin för det med.

Usch, men har vetrinären sagt det till dig att hon i framtiden förmodligen kommer få ett skov som är så kraftigt? Jag blir så ledsen av att höra det - och orolig! hur länge kan en katt leva med diskbråck? Detta är så otroligt jobbigt han är inte ens sex år än! :(

Antar att jag får försöka tänka positivt och försöka göra det bästa av situationen nu. Men mycket oro innan vi vet säkert hur det står till med njurarna och allt. Tack för ditt svar!

kalindas
2012-02-09 12:13
#9

#8
Nej, ingen har sagt att hon kommer få några med skov. Men hon "kan" få det och då får jag själv välja hur/om jag behandlar.
Det kan hända att hon aldrig får nåt mer skov.

Men jag har sagt till mig själv att blir det inte bättre på de tre dagar hon får medicin (får inte ge denan längre) eller om hon inte klarar ta hand om sig själv. Så får hon somna. 
Smilla blir 8 år i år.

/Elisa

Missannas
2012-02-09 13:25
#10

Vad jobbigt för er, jag vet hur orolig man blir. Håller tummarna för positiva besked från veterinären nästa vecka både vad gäller ryggen och njurarna.

En tanke som slog mig, ska man inte undvika metacam till en katt med ev. dåliga njurar?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

tuska
2012-02-09 13:39
#11

 metacam ska inte användas till djur med nersatt njurfunktion.(läser i djur fass)

Nersatt njurfunktion visar sej på ett blodprov  Högt kreatininvärde, det är väl lättaste sättet att se om njurarna fungerar som de ska.

mylicharlie
2012-02-12 00:23
#12

Vi har nu gjort ultraljud och tagit ytterligare prover på Julius. Hans inre organ ser bra ut. Blodprovet vi fick var felaktigt. Så det är bra.

Han är fortfarande halt på benet och får nu temgesic för benet/diskbråcket. Han mådde illa av Metacam så därför ville vetrinären att vi skulle byta medicin. Enligt den neurlogiska undersökningen (som gjordes redan igår fredags) konstaterade de bara att han är halt pga diskbråcket. På tisdag har vi fått tid för magnetröntgen och då får vi veta hur vi ska gå vidare. Vi kommer såklart göra det som är bäst för honom men justnu är jag så orolig. :( Tänk om det inte blir bättre och vi måste ta bort honom. Vet inte hur jag skulle fixa det, han är ju min lilla älskling! Detta är så otroligt hemskt och tufft.

kalindas
2012-02-12 09:05
#13

Får hoppas att smärtstillande och vila hjälper.

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: