Annons:
Etiketthälsa
Läst 7618 ggr
Tokir
2012-02-07 09:21

sliter av sig päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är aldeles förtvivlad för ungefär ett år sedan tog jag över en siames/oriental som en tjej ville bli av med snabbt då hon sa att hon inte hade tid.

Han är mellan 1-3 år och världens underbaraste och jag älskar honom. men jag är så orolig för honom. till en början verkade allt gå bra förutom att han stank i munnen. han hade fullt av tandsten så jag tog honom genast till veterinären för att ta bort det.

då bodde jag ihop med min mamma. men hennes siames försökte verkligen slita honom i stycken så han fick bo hos min syster tills jag flyttade.

han verkade trivas bra med all uppmärksamhet och kärlek men sen började han slita av sig massa päls på ryggen. så det ligger stora tussar. och så gick han ner i vikt. jag tycker också att han dricker och kissat väldigt mycket.

så jag tog honom till veterinären. dom kunde inte hitta något i pälsen och värdena såg ok ut förutom att han hade pytte lite blod i urinen. men han menade på att det lilla inte skulle spela någon roll så han föreslog att jag skulle byta mat. vilket jag gjorde.

då blev det bättre ett tag eller iaf inbillade jag mig det. men nu har han börjat igen. så jag börjar fundera på om det är psykiskt att han kanske behöver en vän. men jag har testat nån gång och det är svvårt att hitta en katt han passar med.

min syster har en liten mini hund och när hon kommer blir han jätte glad och lägger sig brevid med en gång.

hjälp mig! vad ska jag göra? det gör så ont i hjärtat att se honom så.

funderar på att ta honom till en annan veterinär och göra fler tester… men jag har ändå en kännsla av att det är psykiskt.

vore tacksam för tipps.. någon annan som varit med om detta?

Annons:
kalindas
2012-02-07 09:29
#1

Kollade veterinären njurar och attt det inte var någon urinvägsinfektion?

Har själv en pälsslitare och haft två innan.

Ofta är det stress som är orsaken.

Min första Ecco, fick flytta med mej 13ggr under sitt 12,5 åriga liv. Så det var inte så konstigt att han fick den ovanan.

Min Spidde mådde fysiskt och psykiskt dåligt och började rycka päls när han var 5år. Han gjorde jag ingen utredning på då han fick somna av andra orsaker. Men är nästan säker på att det är stressrelaterat.

Spiddes dotter Saga är den som rycker päls nu. Hon började efter jag flyttade till nya lägenheten och jag misstänker att precis som på Ecco ovan, så har det nu blivit en ful ovana.Obestämd

Har du några andra katter än honom? Ett tips kan vara att skaffa en ungkatt eller kattunge som kompis. Helst av samma ras.
Då kan det hända han glömmer bort att tugga på ryggen.

Kolla även upp njurar, socker och levervärde. Han kan ha diabetes, då du tycker han dricker mycket.

Köp Feliway och sätt i uttagen, det kan hjälpa att dämpa stressen.

Hoppas att du får ordning på det!

/Elisa

Tokir
2012-02-07 09:53
#2

tack så mycket för tippsen!

Ja jag har också tänkt på stress då han bytt ägare massa gånger innan han kom till mig och han är ju inte så gammal.

jag letar vän till honom men jag har tyvärr inte råd just nu att köpa en kattunge. håller på att försöka sälja min sadel så jag kan lösa det.

ja jag tyckte han sa att han kollade diabetes njurarna vet jag inte. dom tog blodsprov och kiss prov.

felliway? kan man köpa det i djuraffären? ska testa det så länge!

har du fått någon av dina att sluta?

tusen tack för hjälpen!

kalindas
2012-02-07 12:08
#3

#2
Ecco slutade aldrig. Saga tror jag inte rycker så mycket numera, men hon är fortfarande lite pälslös på ryggen.

Feliway kan du köpa både över nätet, apoteket och hos veterinären.
Köp den man sätter i uttaget.

Titta under katter omplaceras här på sidan. Kanske hittar en kompis till honom där. Glad

Det är viktigt att han får ett stabilt och livslångt hem nu. Så han slipper byta ägare igen.

/Elisa

[Nikkki]
2012-02-07 12:08
#4

min syster hade en oriental som drog av sig päls från och till och det började hon med när hon var 5 månader gammal. det visade sig att hennes mamma också gjorde det. hon tog en kull ungar på henne och en av dem började också dra av sig sin päls när den var 7 månader gammal. Vi har hört att det kan var en sjukdom som är ärftlig, kommer inte ihåg vad den hette då detta var längesedan. Hennes hona började slita av så kraftigt att hon fick sår. Tyvärr fick hon avlivas pga det. Hennes dotter fortsatte genom åren att bita av sig päls då och då men det blev aldrig ett allvarligt problem med henne.

Dessa katter var inte stressade, de levde ett harmoniskt liv i harmonisk miljö och de var trevliga katter annars. Undras hur vanligt detta är?

kalindas
2012-02-07 12:14
#5

#4
Det behöver inte synas på en katt att den är stressad. Precis som på människor kan de lida av intre stress.

Min Spidde utstrålade lugnet och tryggheten själv och verkade utåt vara den mest stabila katten man kunde träffa.
Ändå var han i grunden betydligt mer stressad än var min mer livlige och intensive Jackson är.

Men visst kan det finnas ärftlig faktor att vissa linjer har lättare att tugga sig på ryggen än andra. Precis som det finns katter som äter ull med mera..

Hade jag haft en kattunge på 5 månader som började tugga sig på ryggen och inte slutade, så hade den inte gått i avel.

/Elisa

Tokir
2012-02-07 12:50
#6

oki.

ne han ska inte byta hem han stannar hos mig nu.

det syns inte heller på honom han ser ut som lugnet sj men som du sa det behöver inte synas.

vet ingenting om hans föräldrar eftersom jag fick honom men veterinären sa sist att han var chip märkt så jag hade tänkt att kolla upp det numret.

jag har tittar jätte mycket på omplacerings katter och på blocket å så men det är svårt att hitta någon inom rimligt avstånd.

men vi får kämpa på och leta som galningar!!

är det bäst att köpa en hona eller en hane. han e ju en kastrerad hane. tänkte vad som är lättast att sätta ihop. jag sj har fått en kännsla av att honor är svårare?

tack så mycket för all hjälp!!

Annons:
kalindas
2012-02-07 13:10
#7

#6
Vet det finns en del ungdjur som söker hem. Men vet inte vad de vill ha för dem.
Du kan PMa mig så får du adresserna.

/Elisa

hoffens
2012-02-07 14:56
#8

Jag har en vän som har varit uppfödare som har haft katt som slet av sig påls. Enligt hennes veterinär så är det ärftligt. Köpte 2 st med samma linjer, och de tuggade päls.

[Nikkki]
2012-02-07 15:33
#9

#5 nej det är klart att en katt som biter av sig pälsen inte skall gå i avel, min systers katt började lite smått i 5mån ålder och hon parade henne vid 10 mån ålder, då hade hon bara plockat lite och hon visste inte vad det rörde sig om förrän katten blev lite äldre. Det var först vid 2 års ålder hon började dra av sig stora bitar.

dessa 2 katter har varit väldigt trevliga och harmoniska, inte minsta tecken på irestress, detär svårtatt veta.

# Tokir Hoppas verkligen att det löser sig med din katt, lycka till

siamlove
2012-02-07 17:41
#10

Kan det være en form for selvstimulering?prøv og stimulere han i form av lek og miljøberikelse iform av lekerør,esker og klatremuligheter.Kanskje en fin utkikkspost v ett vindu.Har og stor tro på en kompis.Lykke til!!!!!Glad

[Melanie75]
2012-02-07 21:14
#11

Jag har en siameshona brunmaskade som söker nytt hem ifall di är intresserad kan du höra av dig på min mail. Hon är 9 månader. Min mail adress är Melanie.75@live.se

Nilla
2012-02-07 22:08
#12

Det är inte konstigt att han nopprar sig om han har flyttat många gånger. Att han tillfälligt fick bo hos din syster, var också en flytt.

Jag skulle, som du skriver, satsa på en kompis till honom så fort som möjligt, Feliway och bra mat.

Du behöver ge den här katten massor av tid - månader, år.

En av mina katter nopprar sig på bröstet när hon blir stressad. Alltid på samma plats i storleken av en femkrona. Har en väninna vars katt nopprade hela ryggen. Hon blev mycket lugnare med Feliway.

Det är lätt att kolla upp chipnumret och se vilken uppfödare han kommer ifrån. Då kan du kontakta denna och kanske få veta mer om din katt - exakt ålder etc. Glad

Vad får han för foder?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[figgelina64]
2012-02-07 22:56
#13

Finns en omplacering på siamesifokus just nu, en hona kanske skulle passa?

Lycka till och en liten undran bara, fick du inte med stamtavlan?

Om du kollar hans chippning vet du vad han heter och kommer ifrån

och jag skulle nog ringa åter till tjejen som sålt honom till dig och be om hans stamtavla:-))

Lycka till det blir nog bra med en kompisSkrattande

Annons:
Tokir
2012-02-08 14:58
#14

Jag bytte först till någon som hette sensetive kom inte ihåg vilker märke men nu får han royal canin för kännsliga katter/magar

vi ger honom verkligen massa tid och han stannar absolut här. han är sällan ensam och vi ger honom massa uppmärksamhet.

jag fick inte stamtavlan och hon visste inte heller så mycket om honom då hon hade fått honom av någon som inte hade kunnat ta hand om honom.

Ja ska absolut försöka hitta en kompis tycker inte någon katt ska behöva vara ensam. men meningen från början var att han skulle vara med min mammas katt men det gick tyvärr inte allt så mammas katt är väldigt speciell.

har ju tyvärr inte råd just nu att köpa en katt på direkten men det är första prio att spara eller hitta en som omplaceras.

tusen tack allihopa! har varit så orolig för honom mina djur betyder så mycket och jag vill ju att dom ska må så bra som möjligt!

kalindas
2012-02-08 15:09
#15

#14
Kolla upp numret på chippet. Både på Sverak och på SKK hunddata. Det kanske sitter en uppfödare någonstans som blir jätteglad att få reda på vad som hänt deras kattunge. Glad

/Elisa

Tokir
2012-02-08 15:49
#16

Det ska jag absolut göra! :)

Tokir
2012-02-24 15:33
#17

Jag har upptäckt att han nu också luktar väldigt illa. kan det vara analsäckarna?

jag vet att man kan hjälpa till att tömma dom på hundar gör man det på katter med?

tänkte om han känner obehag av det att det kan vara det som gör att han sliter av päls?

sen tycker jag också att han kräks mer än vad jag anser är normalt.

var ju inte länge sedan jag var hos veterinären men tror jag tar in honom igen.

vad tycker ni?

kalindas
2012-02-24 15:56
#18

#17
Katter kan få problem med analsäckar. Hade en katt som fick bölder ofta. Skulle opererat bort dem på honom, men pga av hans ålder och andra problem blev det aldrig av.
Kan inte minnas att han luktade illa. Obestämd
Du kan känna bak vid rumpan om han verkar svullen eller är extra rädd om rumpan.

Om du åker in med honom igen, så ta full blodstatus på honom (lever, njurar, vitablodkroppar) om du inte redan gjort det. Även ett sockerprov för att kolla ev. diabetes.
Om du gjort det, så tycker jag (om han i övrig verkar frisk) ska ha is i magen och vänta.
Hur är hans päls i övrigt? Skivig eller blank och fin?

Skulle tro att en katt kan lukta illa om han är stressad. Du skulle kanske prova att ge honom Zylkene en period?
Det är ett milt lugnande preparat.

Hoppas du får ordning på din kille! Glad

/Elisa

paprik
2012-02-24 16:31
#19

tack så mycket!

jag tror dom tog alla prover du skrev om om jag inte minns fel.

han verkar frisk han var stressad då han bodde hos min syster och gick ner i vikt men nu mår han bättre och har gått upp igen. det är bara jag som känner honom som ser att det det är något som inte stämmer.

pälsen är ganska blank å fin föruton på ryggen där han slitit av.

tycker vissa dagar att han kan se lite ruggig ut.

tuska
2012-02-24 16:40
#20

  Blir det sårigt där din kisse sliter av sej pälsen ?

Annons:
kalindas
2012-02-24 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#19
Verkar han inte sjuk, bortsett från pälsryckandet. Så testa hellre Zylkene på honom och se om han blir lugnare.
För det är ännu mera stress att behöva flänga till veterinären.

Ring till kliniken där du var och fråga vilka prover som togs och då om de tagit sockerprov.

Hur är han i magen?

Saga har jag ingen bra bild på hennes rygg, men har en här på gamle Ecco. Har ryckte päls många år troligtvis pga stress så jag flyttade väldigt ofta just då. 
Med åldern fick han problem med förstoppning och han hade även högt socker sista tiden. Vet inte om han haft det länge eller om det var åldern.

/Elisa

Tokir
2012-02-24 19:21
#22

Det är inte sårigt och inte kalt som på bilden utan mer glest.

vart får man tag på zylkene?

ringer till vet på mån för att kolla vilka prover som togs.

jag har inte märkt något konstigt på avföringen. men kanske har missat något.

kalindas
2012-02-24 20:44
#23

#22
Bajsar han normalt är det ett bra tecken. Glad
Då lider han inte av stressmage i alla fall.

De flesta zoobutiker säljer Zylkene men du kan även köpa det här:

http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni/57-zylkene.html

Fanns större förpackningar också.

/Elisa

Mockfjardingen
2012-02-24 23:29
#24

Har också haft en katt som plockade av sig pälsen, och det gav med sig när hon blev omplacerad till ett hem där hon inte behövde konkurera med andra katter om uppmärksamhet. Men det tog tid.. Ge honom lugn och ro i lång tid samt invanda rutiner, det ger trygghet, och ge honom ett foder som är bra mot allehanda allergier.. Om det nu skulle vara en foderallregi.

Vet att Purina har ett hypoallergi foder som jag fått rekomenderat av veterinär, men minns inte vad det heter. Sedan så tycker jag att foder som JW, Acana, Orijen är bra om katten är känslig för kolhydrater..

Hills kyckling innehåller ingen fisk, om det är det han kan vara känslig mot..

Han kanske bara behöver en rejäl avmaskning? Även innekatter behöver avmaskas regelbundet.. Tänkte på hans doft och ruggig päls…

Lycka till!

kalindas
2012-02-25 09:08
#25

Som #24 skirver ovan är lugn och en stabil miljö som gäller i första hand. Det kan hända att han aldrig blir av med tuggande till 100%. Då det sägs att det kan vara ärfligt att en del katter stresstuggar.

Kan ev. brytas om han får gå med tratt en längre tid så pälsen växer ut lite och förhoppningsvis slutar störa honom, men det är ingen garanti och kan t.o.m göra saken värre.

Men viktigas är dock. Låt han aldrig flytta igen till någon ny, behåll honom i resten av hans liv. För detta är säkert i grunden orsakat av stress och omplaceringar.

#24 Rekomederar även flera bra foder. Du kan om du har tålamod till det testa BARF så kanske han får tuggbehovet stillat på kött istället för sin rygg

/Elisa

paprik
2012-03-02 18:53
#26
Upp till toppen
Annons: