Annons:
Etikettkattprat
Läst 1797 ggr
Wand
2012-02-06 16:35

Att skaffa katt

Hallå i stugan! Eller, burken, eller något… Cool

För någon/några månader så skrev jag här att jag i hemlighet alltid älskat siameser/orientaler trots en enorm rädsla för just katter. 
Nu i efterhand så har jag bestämt mig för att jag vill göra drömmen till verklighet, och ha två siameser eller orientaler.

Problemet är ju bara att kattungar, oavsett ras, blir "för kattiga" för att jag ska våga ta mig an ansvaret för dem nu i början då jag är helt oerfaren på kattfronten. Vore det fel av mig att leta äldre omplaceringar, istället för att köpa ungar ifrån uppfödare?

Sedan har jag lite övriga funderingar kring ägarskapet av raskatter.

Brukar ni ta med katterna ut på vår/sommar? I koppel menar jag nu, inte inhägnad. Hur är det att ha en katt i koppel? Blir det mer som att katten går ut och går med människan än tvärtom? Oskyldig Och hur ofta tycker ni att man ska ge dem chansen att strosa runt utomhus med en? 

Vad ger ni för foder till era missar? Är det dyrt specialfoder som man måste beställa ifrån någon speciell leverantör, eller finns det något foder som är bra som man kan köpa på djuraffär eller kanske Granngården? Det kan ju vara bra att veta om man kan få tag på det som behövs…

Sedan vill jag att ni ska berätta hur en dag med era katter ser ut! Hur är det att ha en eller flera utav dessa fantastiska varelser?

Vill ha massor av info, även "onödigt vetande" om ni har något sådant att berätta! Allt är av intresse för en newbie som jag!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
hajasch
2012-02-06 18:07
#1

Kul att funderar på att skaffa katter :D

Har ingen erfarenhet av omplacering eftersom båda mina var små när jag skaffade dom.

Men något som jag har otroligt mycket erfarenhet av är att gå ut och gå i sele. Med min stora katt är det precis som att gå ut med en hund, han kan till och med gå fot :) jag började tidigt med att lära honom att gå i sele (han ramlade konstant omkull i början :P) vilket jag tror är det som gjort honom så bra på det.  Nått som är bra att tänka på är dock att katter kan få skavsår :S, första  gången jag och min mamma gick med min stora katt (han var typ ett halvår) på en riktig långpromenad så fick han skavsår, fick otroligt dåligt samvete men det gick över snabbt när jag smörjde med tassalva. Eftersom min stora katt är van att gå i sele så tog det inte så lång tid för den lilla katten att lära sig eftersom han hade någon att härma.

När det gäller mat så kör jag på proplan som finns på de flesta djuraffärer. Det var det som funka bäst för den stora katten som hade lite problem med magen. Men om du ska skaffa omplaceringskatt så kanske du bör fortsätta med samma mat som de ätit innan.

Något som kan vara bra att vara beredd på om du ska skaffa siames eller oriental är hur pratglada dom är. Min stora katt är raggdoll/birma och väldigt pratglad så jag kände mig redo när jag skaffade balines men det var inte alls samma sak. De flesta av mina kompisar brukar säga att det är konstigt att den stora katten låter som en kattunge medan den lilla spinkisen låter som ett lejon. Min balines är otroligt högljud + att han letar efter ställen där det är som bäst akustik så det ska låta ännumer :P Nu tycker jag det är underbart, för man kan i princip föra konversationer med honom, men det var lite konstigt i början.

Lycka till :D

Broddans
2012-02-06 22:16
#2

Mina kissar får antingen vara ute i koppel när vi är i sommarstugan, eller vara i en utebur som är ute hos mina föräldrar. Att ha dem i koppel är väldigt olika. Ibland vill de gå runt och kika (men bara där de själva vill titta, såklart), och ibland nöjer de sig med att ligga i solen medans man fikar ute :) men någon regelrätt promenad (i samma mening som med hund) har jag aldrig varit med om.

En vanlig dag med mina katter börjar när min sambo går upp (ofta flera timmar tidigare än mig). Då tycker katterna att det är dags att gå upp, och om man ligger kvar i sängen, så tar dem helt enkelt dit en leksak och leker med den där. Då hoppar de hej-vilt, och springer (säkert helt medvetet) oavbrutet över mig. Ibland somnar de om efter någon timme, ibland får de upp mig.

Vid morgontoaletten har man alltid 2 katter med sig. Den ena sitter på badrumsbyrån och tittar väldigt nyfiket medans matte borstar tänderna, medans den andra leker med vattenstrålen.

När vi kommer ut till köket så sätter katterna full fart upp till skafferiet, och berättar högljutt att de minsann inte har fått man på hela natten.

Vid frukost så har man en katt på varje sida, som kollar mycket nyfiket vad man har på tallriken, berättar att de också vill ha, leker med gaffeln och tindrar väldigt fint med ögonen.

Vi går sedan in till soffan, och då är det storgos. Ena katten lägger sig på benen och spinner högljutt, medans den andra mjölktrampar på magen.

Sedan är det klätterdags i garderoben medans matte byter om, i regel så jamar de olyckligt efter ca 15 min, när de har klättrat upp till översta hyllan, men inte kan ta sig ner.

När jag åker till skolan har de ofta gått och lagt sig. och däremellan leker de mycket med varandra och racear runt i lägenheten!

Vid hemkomst så är det samma veva igen :) Kort och gott, Du är aldrig ensam med en siames/oriental! Men de är ju det som är så roligt, de är nyfikna och personliga. Och du kommer känna dig som du har en alldeles egen fan-club, eftersom allt du gör är det intressantaste som någonsin har hänt!

Lycka till med att hitta en (två) katt som passar dig! :) /Elvira

Supinesophie
2012-02-06 23:19
#3

Har du läst några kattböcker? Om du inte har grundläggande kattkunskaper så är det bra att läsa på. Kolla även på artiklar på t.ex. siames och katter iFokus. Kattstatus.se har många bra artiklar de med.

Angående "Ägarskapet av raskatter" så är det samma sak som ägarskapet av huskatter. Ser inte vad skillnaden skulle vara?

Lycka till med kattletandet/ägandet Glad

Wand
2012-02-07 07:17
#4

Med "ägarskapet av raskatter" så menade jag ju främst siames/oriental, tycker inte att det verkar vara mycket likt att ha en bondkatt som springer ut och in genom dörren som den vill… men jag kan ju ha fel. ^_^ (har inte stött på många "bondkatter" som varit innekatter)

Låter fantastiskt med dessa figurer! Har träffat dem och sett deras ihärdiga prat, det är ju bara lite för charmigt tycker jag. Cool

Håller tummarna i tusenfalt att jag ska finna de missar som passar perfekt hos mig! Varesig det blir äldre eller mindre krabater.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lejdet
2012-02-07 09:53
#5

Åk och hälsa på nån som har kat.4 katter, en uppfödare eller annan som har stor erfarenhet av rasen.

Wand
2012-02-07 09:55
#6

#5 Jag har (eller hade?) en vän som har ett gäng orientaler hemma, fantastiska katter. Det var dock några år sedan jag var där, kanske borde be om ett återbesök. Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Zakira
2012-02-07 17:38
#7

#4 Min huskatt har precis samma foder, vardagsskötsel och inneliv som min oriental ;) Hon är kastrerad, vaccinerad, avmaskad osv och går absolut inte in och ut som hon vill.

Jag tycker helt klart att du kan satsa på omplacering om du inte vill ha kattungar (med en huskatt så tror jag att om du varit lite katträdd innan så bondar ni kanske bättre om du får hem en kattunge, här har vi dock de charmiga med orientalen, de är lika framfusiga som kattungar hela livet :) ). Mina katter har fri tillgång till Orijen torrfoder (mycket protein och fett) och bozita blötmat en gång om dagen. Bozita och orijen finns på djuraffären.

En dag med mina katter (då inriktat på orientalen) är väldigt lik Broddans:

Den börjar när min sambo går upp, någon timme tidigare än mig. Då tycker Gibson att det är dags att gå upp och springer ut i köket och myser med husse, och om jag ligger kvar i sängen, så tar han relativt snart en leksak och leker med den där. Han hoppar också hej-vilt, och springer (säkert helt medvetet) oavbrutet över mig. Ibland hakar Zelda på och de jagar varandra. Efter en stund somnar de om, alternativt har han övertalat mig om att kasta apport med hans mjukisleksak från sängen (det gör jag i stort sett i sömnen numera) .

Vid morgontoaletten följer han gärna med och tittar vad som händer, en gång har han lyckats ramlat ner i toan medan jag dragit upp byxorna.Skäms Samtidigt som han högljutt talat om att vi minsann sovit hela natten och gett honom alldeles för lite uppmärksamhet

När vi kommer ut till köket så vill han gärna gosa en stund, ibland leker vi med någon utav hans leksaker (då morrar han som en rottweiler medan han brottar ner leksaken). Vid frukost så har man två katter runt sig, som kollar mycket nyfiket vad man har i handen, berättar att de också vill ha och tindrar väldigt fint med ögonen. Ibland jagar det runt varandra i lägenheten.

Sedan är det klätterdags i garderoben medans matte byter om, oftast kombinerat med ljudligt pratade!

När jag åker till skolan så står båda vid dörren och jamar olyckligt, alternativt fortsätter att jaga runt varandra eller leka med leksaker. Ibland (eller ganska ofta faktiskt) försöker de följa med ut genom ytterdörren så man får övertala dem att stanna hemma.

När man kommer hem så är det obligatoriskt gos och högljutt spinnande i hallen innan leken sätter igång igen.

Jag tycker också att man ska läsa på mkt innan köpet och hälsa på de som har kat4 om man är intresserad av dessa. Jag gjorde det och blev ändå lite paff över hur otroligt intensiv orientalen är. Gibson (som ändå har en kompis) är överallt och ingenstans, pockar på uppmärksamhet nästan hela tiden, vill vara med överallt och pratar otroligt ofta och högt! Varje gång han gör något nytt eller går in i ett nytt rum i stort sett. Ofta jamar han till synes helt utan anledning, eller iaf bara för att vara social. Det är jättemysigt! Men det borde man veta innan man köper. Alla är inte så, men många och alla människor tycker inte om det.

Hoppas du hittar rätt! Det är världens bästa katter!

Vixxen
2012-02-07 18:39
#8

# ts Efterlyste inte  du en familj med Cornish Rex som ni kunde besöka eftersom någon i er familj var allergisk? Blir lite förvirrad…

Wand
2012-02-07 18:48
#9

Ja, vi var nyfikna på rex, men oriental/siames har jag planerat inför då jag flyttar hemifrån vilket förhoppningsvis är snarast. Rex är något hela familjen är sugna på, och det skulle bli familjekatt/er. Siames skulle vara enbart för mig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

mylicharlie
2012-02-08 09:37
#10

Jag gillade inte katter alls förut. Tills jag träffade min pojkvän siames Julius. Jag blev förälskad i honom (även om det tog ett litet tag för båda oss att acceptera varandra). Idag har jag och min pojkvän köpt en liten oriental tillsammans. Min första katt, trodde aldrig att jag skulle skaffa katt. Jag är så lycklig. Vår katter är som våra barn. Det är jobbigt att behövs lämna dem när man ska gå till jobbet. Hugger lite i hjärtat. Men de är så fantastiska varelser. Charlie är otroligt pratig och ska hela tiden busa, trots att han var lite skygg i början. Vi har lite problem med att han ibland skvätter i sängen, men i och med att vi bara haft honom i en månad så har vi tålamod och förhoppningsvis går det över när vi har kastrerat honom.

Julius är lugn och mysig. Busar gärna med sin nya lillebror. Tro mig, du kommer inte ångra dig. Våga skaffa en oriental/siames! Men var beredd på att behöva ägna mycket tid åt dem i början för att bygga en relation och sen upprätthålla den. me du kommer få så otroligt mycket tillbaka.

Gällande fodret har vi fått prova oss fram lite. Julius har alltid haft lite problem med magen men vi har äntligen hittat ett foder som gör att han inte ökar så mycket i vikt samtidigt som den är snäll mot magen. Steralised 37 och är från Royal Canin. Kostar ca 450 kr för 4 kg om jag inte missminner mig? Det finns mindre påsar också så du kan prova dig fram till rätt foder. Men oftast får du ju tips av uppfödaren/tidigare ägaren om vilket foder han brukar använda, kattsand som funkar för katten osv.

Lycka till! :)

Wand
2012-02-08 09:42
#11

Tackar så mycket för ditt inlägg, mylicharlie! Låter helt fantastiskt. 
Har ju som sagt träffat orientaler (för ett tag sedan) och jag ville kanske inte vara upp i dem då jag som sagt alltid varit lite katträdd, men märkte på en gång att dessa katter inte alls är som jag är van att katter "ska" vara. Har nog bara dåliga erfarenheter, haha… Cool

Jag ska hålla koll bland uppfödare och se om jag finner katten/katterna för mig. Jag har ju som sagt även kollat på cornish rex, och eventuellt blir det så att vi skaffar en sådan först (om det går bra med familjens allergi) annars får jag vänta i några extra månader tills jag kan skaffa de båda. ^_^

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Supinesophie
2012-02-08 11:32
#12

Vill bara tillägga att inte alla siameser/orientaler är superpratiga och superaktiva! Jag har en som tycker om att klättra upp på konstiga ställen för att få uppmärksamhet. Han jamar inte alls mycket sen jag skaffade balinesen. Det sägs att balineser är lugnare än orientaler/siameser och för Pysen stämmer det nog.

Han är väldigt mild och snäll i temperamentet. Han tycker såklart också om att leka ett par gånger om dagen med Da Bird leksaken.

Han däremot är väldigt pratig på morgonen och ibland när han har tråkigt. Även runt måltider och om jag är i köket jamar han. Och när jag sminkar mig… Och när jag kommer hem från skolan! Han tycker om att snacka, men oftast har han anledning till det Glad

Oddie tokjamade ibland när han var yngre, men det var för att han var extremt ostimulerad när jag hade varit på jobb hela dan. Då fick vi sätta på selen och gå ut i skogen en timme eller så. Men som sagt, när han fick en balineskompis så blev det mycket bättre.

När man väljer kattunge så brukar den grundliga personligheten ha utvecklats, t.ex. om den pratar mycket, är lugn, är busig osv. Däremot kan en kattunge som gömmer sig under soffan bli världens sällskapligaste när du får hem den!

Upp till toppen
Annons: