Annons:
Etikettkattprat
Läst 1659 ggr
tanteva
2/4/12, 3:57 PM

Sammanföra vuxna katter?

En vän till en vän har en siames som hon kanske inte kan behålla och vi började prata om vi ska "adoptera" honom. Jag vet inte så mycket om själva katten annat än att det är en vuxen hane.

Tänkte höra lite om era erfarenheter av att sammanföra vuxna katter. Mina killar (3 år) har ju levt tillsammans hela livet då dom kommer från samma kull och dom är ju jättetajta med varandra. Vad kan man förvänta sig händer om vi skulle ta hem en till vuxen hane? Fräs, morr och lite fajt förstår man ju … men hur lång tid tar det? Ett par veckor? Ett halvår? Eller kan det bli evig osämja?

Den andra katten är ensam och har som jag förstått alltid varit ensam. Hur ställer sig den till att möta fler katter? Lider ju lite med honom som är helt ensam + en matte som enligt vad jag hört inte heller är så "kelig" med honom (får inte sova i sängen bl.a.)

Berätta gärna om era erfarenheter - både goda och onda. Vill veta så mycket som möjligt i förväg om det nu blir så att vi "adopterar" den här killen.

Cats are like potato chips - you can't have only one!

Annons:
hannele44
2/4/12, 4:47 PM
#1

Vad bra att ni funderar på att "rädda " den stackars siamesen !! Dom är inte ensam katter utan behöver sällskap,har dom inte en katt kompis så behöver dom mycket sällskap med sin människa…låter inte som om den stackars siamesen haft varken det ena eller det andra Rynkar på näsan Jag har aldrig tagit in en vuxen katt i min kattgrupp så om det vet jag inte mycket-men jag vet att det vore en mycket god gärning att hitta ett nytt hem till den här killen !! Hoppas det löser sig och att ni kan ge honom ett nytt hem ! Lycka till !

tanteva
2/5/12, 7:21 PM
#2

Är det ingen som har nånting att säga?

Cats are like potato chips - you can't have only one!

kalindas
2/5/12, 8:02 PM
#3

Jag tycker det låter lite osäkert. Men det beror helt och hållet på hur revirkänsliga dina katter är.

Du kan ju alltid ge honom en chans. Slåss de inte så det blir blodvite, så kan det gå bra.
Du kanske kan dela av huset i början med nät-dörr, så blir det inte direktinsläpp.

Feliway i uttagen.

Var bara beredd på att det "kan" bli bråk, allvarliga sådana och du kan även få problem med protester.

Det bästa hade nog varit om du kunde hitta ett hem till honom där det redan finns en ensam Siames. Det brukar fungera bäst.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: