Annons:
Etiketthälsa
Läst 3564 ggr
[lisme]
2012-02-01 23:29

Jager vekk TF-spøkelset!

I dag var jeg og hentet Ronidazole til gjengen og det ble den fine prisen av 9796 Nkr Gråter Så det bør virke! Hadde VESO bestilt fra USA ville vi ha sluppet med halve prisen ObestämdJeg har jo fått endel piller for mye siden den minste pakkestørrelsen er 30 tabl og de fleste kattene har forskjellig styrke. Dermed vil vil ha ca halvparten av medisinen igjen når vi er ferdige med behandlingen. Jeg sa til veterinæren at det var fint med et overskudd for da hadde vi til neste gang Cool Så i morgen braker det løs! Er spent på hvordan opplegget for å ta prøvene etter endt behandling vil bli. Det skal vi diskutere med veterinærene når tiden nærmer seg.

Annons:
kalindas
2012-02-01 23:32
#1

Håller tummarna att du blir av med TF och att katterna klarar av behandlingen.

/Elisa

SacredSouls
2012-02-01 23:59
#2

Huffamei. Det var ikke billig. Du får ha de på lager og selge de til høystbydende på svartebørsen Skrattande

Fra spøk til alvor. Håper alt går bra med medisinering.Masse lykke til. Flott du fikk de i piller i det minste så du slapp å putte i kapsler selv. Hvordan har du gjort/gjør du det med nye gutten?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2012-02-02 00:39
#3

#1 Takk! Ja vi håper det skal gå greit å behandle dem, jeg har ennå ikke hørt om noen som måtte avslutte behandlingen på grunn av bivirkninger.

# Nei det er ikke akkurat gratis! Dagen etter veterinæren hadde sendt bestillingen fikk jeg Aristokatt og kunne lese der at om jeg bestilte fra USA ville det ha kommet på ca halvparten Obestämd Så først 4500 i prøvetaking (sedering og uthenting av avføring på 3 katter + 3 tester a 700 kr), nå nesten 10000 kr for medisinen og så skal man teste 10 katter noen uker etter behandling…. Og skal jeg følge oppskriften som sto i Aristokatt skal vi levere to prøver fra hver katt og analysen av dem vil koste 1350 pr katt (* 10 katter). I tillegg kommer kostnaden med å sedere 10 katter og å hente avføring ut fra tarmen…… *sukk*

Men takk for lykkeønskningen!

Genesis var alene den første tiden, men på søndag ble Bart hentet ut til han fordi Genesis gikk bare rastløs rundt og ropte. Han satt det meste av døgnet utenfor døra til stua nede der de andre kattene er og sang serenader til dem. Til slutt kapitulerte vi altså og lot han få en kompis. Det var meningen at Genesis skulle komme i november men rabiestitertesten tok en hel evighet så da ble vi enige om å vente til etter 1.januar før han flyttet. Problemet med det var at vi mistet "pensjonatplassen" hans hos et vennepar og vi måtte derfor ta han hjem. Det er umulig i et vanlig hus å ha 100% karantene, derfor bestemte vi oss for å behandle alle kattene

GunillaSverkersson
2012-02-02 07:20
#4

Lycka till jag har pratat med en uppfödare som fick avbryta behandlingen katten vinglade och fick läggas in på djursjukhus. Men vi fick inga biverkningar som vi vet om.

TF dör ju snabbt utanför kroppen och nu när det är så kallt kan ni ju ställa ut saker i kylan över natten så dör de. Ni blir säkert av med TF. Kämpa på, ni är otroligt duktiga och med ett stort hjärta på rätt ställeGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Spotless
2012-02-02 10:03
#5

Lycka till!

SacredSouls
2012-02-02 13:03
#6

Så synd det ikke gikk helt som planlagt med kattepass av Genesis. Forhåpentlig tåler alle kattene fint behandlingen.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
[lisme]
2012-02-08 12:31
#7

# 4 Tusen takk! Vi gjør jo det vi må gjøre for at kattene våre skal ha det bra Glad

# 5 Tusen takk!

# 6 Ja det var synd at planene ikke kunne gjennomføres.

Kattene har nå fått Ronidazole i 6 dager, i dag er det dag 7 og vi er halvveis i behandlingen. Ingen katter har til nå vist tegn til noen bivirkninger, og vi krysser fingre for at det skal fortsette sånn! Det går helt greit å gi dem medisinen bortsett fra at Finn-Ove ikke kan bruke hansker når han gjør det fordi tabletten sitter fast på latexen Obestämd Men vi satser på at det skal gå fint likevel.

Genesis er den største koseklumpen ever, han har et suverent gemytt! Trodde ikke at det gikk an å få en katt som er enda bedre enn Muffin, men tok feil der! Finn-Ove har satt inn nettingdør til stua nede så nå kan alle kattene se hverandre. Og det bruker de mye tid på Glad Innimellom klatrer de i nettingen, og da ofte en katt på hver side Tungan ute Så sitter de foran døra og snakker til hverandre Kyss

Ikke alt har vært like bra denne siste uka, vår kjære balineserjente Faffa (Spitfire) ble avlivet sist torsdag. Hun hadde gått ned endel i vekt og ble mer og mer irritabel overfor både mennesker og de andre kattene. Hun klikket fullstendig da Finn-Ove skulle gi henne den første Ronidazole-tabletten og tygget skikkelig på hendene hans. Vi tok henne med til veterinæren der hun ble undersøkt og tatt røntgen av, og da var det ingen tvil om hva som var årsaken til vektnedgang og dårlig humør. Hun hadde fått kreft og hadde flere svulster på lever, milt og nyrer.

MalinL
2012-02-08 13:51
#8

Så bra att det går bra med medicineringen, men så tråkigt med Faffa. Gråter

Nilla
2012-02-08 18:48
#9

Så tråkigt med Faffa. Beklagar verkligen. Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ramithi
2012-02-08 22:03
#10

Uff da dette var ikke moro å lese. Føler med dere.

Spotless
2012-02-08 23:18
#11

Så sorgligt med Faffa! Rynkar på näsan

[lisme]
2012-02-09 00:21
#12

Ja det var trist, og det verste for meg er at jeg ikke var mer pågående da vi første gangen var hos veterinæren med henne fordi hun var blitt så tynn Gråter Veterinæren mente, og hans konklusjon var jo helt forståelig, at hun hadde gått ned i vekt på grunn av diarè. Men hun hadde ikke diarè oppdaget vi da vi plasserte henne på badet nede i 3 døgn. Men tenkte ikke mer over det egentlig for hun var tilsynelatende frisk, bare litt tynn

[lisme]
2012-03-13 13:44
#13

Da var vi endelig kommet så langt at resultatene av noen av testene har kommet. Vi slapp heldigvis å sedere alle kattene og hente ut avføring fra tarmen!! Vi fikk beskjed om å legge prøveglassene i fryseboksen med det samme avføringen var hentet i dokassen. Så vi kokte kyllinglår og serverte dem, og som alltid var det populært Glad Så ble de plassert rundt omkring i huset, en katt + kattedo, noen på egne rom og noen i store bur. Den første leveringa kom veldig kjapt, men det tok 3 døgn før alle hadde levert!!

Testingen ble gjort på en veldig bra måte for oss, de to som var positive ble testet hver for seg. De andre 7 kattene blir testet ved en samleprøve. I dag hos veterinæren fikk jeg beskjed om at resultatene på de første prøvene var kommet, og Prille og Freja hadde testet negativt for TF!!!!! FörvånadSkrattande Nå venter vi bare på resultatet av samletesten…….

Annons:
kalindas
2012-03-13 16:29
#14

Håller tummarna att övriga gänget blivit av med TF också! Glad

/Elisa

origirl
2012-03-14 04:00
#15

Ja her krysses alle poter også for at alle er friske.

alltidsiames
2012-03-14 21:16
#16

Ja, heja heja friskt humör!!!!!

Spotless
2012-03-14 21:54
#17

Det låter positivt! Skrattande Håller tummarna för att samlingsprovet också är negativt.

marieirene
2012-03-14 22:00
#18

Håller en tumme för fortsatt possitiva nyheter. Glad

[lisme]
2012-03-14 23:01
#19

Takk alle sammen! I dag har jeg hoppet hver gang telefonen har gitt lyd fra seg….. Men ingen melding om nye resultater dessverre. Håper virkelig de kommer før helga!

NoOrilux
2012-03-15 08:37
#20

Krysser fingrene for dere :)

Annons:
prodigy
2012-03-15 09:31
#21

Håller alla tummar! :)

[lisme]
2012-03-23 23:40
#22

Det har vært mye hopping den siste tiden, men i dag fikk vi endelig svar. Og det var det svaret jeg fryktet men nesten hadde lagt fra meg. Jeg ble så skuffet og lei meg, frustrert og sint på meg selv…… Vi har to negative katter - Freja og Prille de som testet positivt i utgangspunktet og førte til behandlingen mot TF. Vi har to nesten negative katter - Honeybump og Bart. Og vi har 5 positive - dvs det er to + tre katter som er testet i samleprøve og disse to samleprøvene var positive. Vi vet ikke om alle 5 er positive og det vil vi ikke få vite heller, men de har gått sammen de fleste av dem så da må vi bare betrakte alle som positive. Så goodbye utstilling, goodbye til Lion-Os flytting til Italia (hver gang vi har avtalt at han skal flytte til en annen oppdretter har det dukket opp noe som har umuliggjort det) goodbye til Bart, Honeybump og Prilles flytting, goodbye til kull……

Dere skjønner sikkert hvorfor jeg er skuffet, lei meg og frustrert men kanskje ikke hvorfor jeg er sint på meg selv. Vel, her kommer oppklaringen…… Da vi diskuterte behandlingen av kattene med veterinærene våre var det to sentrale punkt - skulle vi medisinere to ganger pr dag eller skulle vi bare gjøre det en gang pr dag? Resonnementet ble følgende: våre veterinærer hadde behandlet to besetninger av katter for TF, og i begge besetningene hadde behandlingen gått helt fint, det var ingen bivirkninger og de hadde blitt kvitt parasitten med å behandle en gang for dag. Med dette i bakhodet samt de alvorlige bivirkningene som kan oppstå med å bruke Ronidazole, valgte vi å gå for å behandle kattene en gang pr dag. Jeg var fristet til å si at vi skulle medisinere to ganger pr dag for å gjøre vårt ytterste for å bli kvitt elendigheten men sa ikke noe.

Jeg luftet også om det ville være smart å dele opp kattegruppen for å være på den sikre siden, men veterinærene mente at det ikke ville være nødvendig siden alle ble behandlet med den samme medisinen til samme tid. Jeg var ikke enig i det men siden det medfører mye stress å isolere våre orientalske venner valgte jeg likevel å gå for at de skulle få være sammen. Jeg vet ikke om det ville vært annerledes om jeg hadde fulgt magefølelsen, det får jeg aldri svar på. Men det gnager veldig nå.

Så hva gjør vi? Jeg vet ikke….. jeg vet faktisk ikke hva vi skal gjøre. Vi har nok medisin til å medisinere de fleste av kattene en gang pr dag i 14 dager men som f.eks Bart og Honeybump har vi ikke medisin til siden de har lagt på seg endel i tiden som har gått. Skal vi bruke 5000 kr til på mer medisin? Jeg vet ikke….. Det er jo ingen garanti for at en ny runde vil hjelpe. Jeg er fullstending matt. Skal vi bare ta en "pause" fra det som er spennende, morsomt og utfordrende - nemlig det å dra på utstilling, planlegge kombinasjoner av katter og det å ha kattungekull. Skal vi ha 9 katter som kosekatter? Jeg vet ikke……

tuska
2012-03-24 07:13
#23

 Kom igen lisme…. Gör som din magkänsla sa dej.  

Dela upp dem, ge medicin 2 gånger daglige, beställ mera läkemedel.

Detta måste vara en helvetes parasit att bli av med, men det måste ju gå.  

 En tröstekram till dej i eländet.

kalindas
2012-03-24 08:23
#24

Du behöver väl inte säga hejdå till utställningar? TF är ju inte speciellt smittsamt, så risken att du smittar andra katter är minimal.

Nu vet jag att du gärna vill fortsätta med avel.
Men hade det varit mina katter så hade jag inte utsatt dem för en sådan farlig behandling igen.

Hade gjort som jag gör nu, tagit en paus i uppfödningen. Det står ju att parasiten kan läka ut av sig själv.

Ge katterna ett år. Testa dem igen.
Är de inte negativa då, så kan du ev. överväga behandling. Men jag tycker inte du ska börja en lång och dyr behandling just nu.
Katternas kroppar behöver återhämta sig från denna behandling och du behöver en paus från allt tråkigt som hänt er…

/Elisa

Lejdet
2012-03-24 09:44
#25

Tråkigt att höra.. jag diskuterade TF med min veterinär häromdagen och han berättade om en ny studie han hade läst där man har provat att ge stora doser Flagyl istället(typ dubbel så hög som vanligt) och att då hade det varit verksamt mot TF. Min vet. heter Hubert Nowakowski och finns på Väsby djursjukhus om du skulle vilja höra om det.

[lisme]
2012-03-24 14:30
#26

#23 Tusen takk, klemmen varmer!

#24 Jo jeg vet at sjansen for å smitte andre katter er veldig veldig liten. Men det er flere momenter som tilsier at vi ikke kommer til å delta på utstilling så lenge vi har noen katter i gruppen vår som er TF positive. Momentene er ikke satt opp i prioritert rekkefølge Flört

Moment 1: Da vi ble meldt til Mattilsynet, gikk noe av meldingene også ut på at våre syke katter hadde smittet andre på utstilling i 2011. Vi har ikke deltatt på utstilling i denne perioden, siste utstilling vi deltok på var Hålkas utstilling første helgen i juni 2010. Kattene vi stilte da var selvfølgelig helt friske!

Moment 2: Siden noen av kattene fortsatt har TF er det en belastning på immunforsvaret. Og vi vet alle hva som skjer når immunforsvaret belastes - nettopp! Det er så mye større sjanse for at katten får en infeksjon i tillegg eller at nyrene blir overbelastet event andre ting. Sekundærinfeksjoner kan være veldig alvorlige og vi tar rett og slett ikke sjansen på at det vil gå bra. Innsatsen er altfor høy for oss, og den eventuelle gevinsten nyter vi på to bein, den har ingenting positivt med seg for seg for våre venner på fire bein.

Moment 3: Under karantenebestemmelsene i lovverket til NRR står det følgende: Ved mistanke om, eller dersom det er konstatert smittsom sykdom i en bestand, skal hele bestanden holdes i karantene inntil veterinær bekrefter at bestanden som helhet er frisk. Med karantene i dette reglementet menes at bestanden holdes isolert fra andre katter og at det ikke tillates kjøp, slag, oppdrett eller utstilling av katt fra denne bestanden. Karantenebestemmelsene omfatter alle former for smittsomme tilstander/sykdommer inklusiv ulike parasitter.

Vi har dessverre allerede brutt karantenen siden vi valgte å ta Genesis inn i januar. Jeg kommer til å melde dette til klubben vår så får de sette i verk de sanksjoner de synes måtte passe. Vi kommer ikke til å bryte karantene en gang til……. Man lærer så lenge man lever Flört

Når det gjelder å ta en pause fra oppdrett i et år eller mer, ser vi på det som vanskelig. Vi har pr i dag 2 fertile gutter(Lion-O og Vinnie), en gutt som holder på å bli fertil(Bart) og Muffin som ser ut til å ha begynt på veien tilbake til fertiliteten etter bruk av Suprelorin. Jeg ser på det som helt umulig å gjennomføre et år eller mer med 4 fertile gutter som ikke skal parre. Vi kan selvfølgelig sette dem på Suprelorin, men det er dessverre et spørsmål om pris (1200 kr x 4) og vi vet heller ikke om de vil bli fertile igjen. Det er pr i dag ikke noe alternativ at vi kastrerer dem. Da må vi begynne helt på scratch igjen……. Vi har også 3 fertile jenter som da må vente på at gutta skal bli fertile igjen etter ny Suprelorinchip hvis vi skulle velge det, eller som må vente til vi etter ett til to, kanskje så mye som 3 år har fertile gutter igjen. Jeg synes det er for lang tid på p-piller og for lang tid å ha løpetid med forskjellige intervaller.

Heldigvis er ikke behandlingen langvarig, det er bare snakk om to uker. Denne gangen vil de få behandling to ganger pr dag i 15 dager. Hjelper ikke det får vi ta det når den tid kommer. Vi har vært så utrolig heldige at en oppdretter av andre raser enn orientalske katter har tilbudt oss gratis Ronidazole. Vi vil ikke få medisinen i form av kapsler men veterinæren vil forsøke å finne et apotek som kan måle opp riktig dose og kapsle for oss. Vi hadde hatt veldig behov for en rolig tid der ikke noe negativt skjedde, men jeg frykter for at vi da ødelegger for oss selv.

#25 Det høres spennende ut! Jeg skal ta det videre til min veterinær. Tusen takk for tipset!

Vi kommer til å gjøre følgende denne gangen:

Stua nede blir delt opp i tre rom med nettingvegger. Det innebærer at vi må skru fast stendere i tak, vegger og parkettgulv (buhuu). Men hva gjør man ikke……. Finn-Ove er fortsatt veldig svekket og kan ikke klare å gjøre mye men heldigvis kommer sønnen min neste helg for å hjelpe oss å bygge dette. Vi vil da plassere en katt i hvert "bur". Vi har et nytt katterom utenfor vaskerommet. Her vil vi fjerne døren og sette inn en nettingdør. Da vil vi ha en katt på katterommet og en på vaskerommet. Vi vil ha to katter på badet nede, en katt i det åpne arealet i huset og den siste katten blir plassert på min datters rom. Kattene skal være separert under medisinering, mens vi venter på å få tatt avføringsprøvene og til vi har fått negative resultat på TF-prøvene. Tar ingen sjanser denne gangen…… Det blir vanskelig å holde ut å ha dem separert, vi får bare trøste oss med at de fleste av dem ser andre katter og får dermed et slags fellesskap. Blir det ille for den katten som er på min datters soverom får den komme ut derfra og være sammen med katten som er i det åpne arealet i huset. Så satser vi på at vi i det minste får noen negative katter, og da håper vi at det vil være Prille (som mest sannsynlig har et hjem som venter) Lion-O (oppdretteren vil vente på at han blir kvitt TF`en) Bart og Honeybump. Begge disse har potensielle eiere som vil vente på at de blir kvitt TF.

Spotless
2012-03-26 13:08
#27

Oj, vad kämpigt ni har det! Förhoppningsvis får ni friska och glada katter efter ytterligare en behandling. Lycka till!

Annons:
GunillaSverkersson
2012-03-26 13:28
#28

Beklagar Lisme vad jobbigtObestämd Vi håller tummarna.

Hoppas att det löser sig och att de blir friska.

Vi delade upp våra efter halva behandlingen.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Missannas
2012-03-26 14:02
#29

Vilken förfärlig otur ni har haft med alla motgångar, håller tummarna att allt löser sig för er och katterna.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Elegantangel
2012-03-26 15:48
#30

Stackars er och katterna, viken tur att ni fick mediciin av en annan uppf. Lycka till med behandlingen haller tummarna att allt går bra.

[lisme]
2012-03-26 16:18
#31

Tusen takk alle sammen! Vi satser på at kattene blir kvitt TF etter en behandling til. Vi har jo nok piller igjen til en halv kur, hadde bare ikke kattene endret vekten sin Gråter Det har tydeligvis hjulpet at vi byttet fra RC til Iams, Muffin har tatt av 0,5 kg! De andre voksne har også gått ned i vekt, mens de to små har økt. Vi har vært i kontakt med ganske mange apotek i dag for å prøve å finne et som kunne hjulpet oss med kapsling av Ronidazole, men ingen kunne gjøre det. Så Finn-Ove tok en liten titt på Ebay, og der fant han kapselmaskin, kapsler og vekt så nå skal vi leke farmasøyter Flört Vi skal også lage til kapsler til den andre oppdretterens katter, hun var veldig glad hun slapp å gjøre det selv. Vårt nye motto er: Død over TF!!!

tuska
2012-03-26 17:35
#32

 # 31  Herre jessus vilket jobb ni har,  jag vet inte om jag skulle klara det ni gör, jag skulle bli vilsen över att kapsla in pulver i kapslar och vem som skulle ha vem kapsel beroende på vikt.   Skulle jag få in nå"skit" i katteriet kommer jag att rådfråga dej hur i helsike jag skulle göra och hur jag skulle gå till väga.  Att isolera katter tror jag funkar men alla kapslar och hålla rätt på    Hua ligen.

kalindas
2012-03-26 19:12
#33

#31
Lite OT men jag ser att dina katter blivit magrare av iams också. Detsamma har jag märkt av här.
Har fått blanda i fetare mat för att de inte ska magra av för mycket,

/Elisa

[lisme]
2012-03-26 20:08
#34

#32 Ja det er litt forskjellig vi skal få erfaring med Flört Men da kan vi jo etterhvert hjelpe andre som kommer i samme situasjon, og det er jo kjempebra! Det er bare å spørre, har jeg ikke svaret der og da skal jeg prøve å finne ut av det. Har etterhvert fått noen oppdrettervenner av andre raser som har erfart endel i sin tid. Når det gjelder å lage til medisinene går jeg ut fra at det beste vil være å lage alle til en katt ferdig før vi går videre til neste. Jeg er flink til å lage lister som vi bruker både til når jentene skal ha p-piller (i den perioden det er nødvendig) og medisinering av forskjellig slag. Så lenge vi har gode lister og bruker dem er det ingen problemer med at en katt får feil medisin. Vi har kjøpt glass for å ha urinprøve i, på apoteket og disse glassene skal vi bruke til oppbevaring av medisinen etterhvert som den blir laget. Om vi merker glassene godt, skal det være mulig å få gitt alle sammen det de skal ha, og også sørge for at alle får medisin to ganger pr dag.

#33 Ja det er helt fantastisk det som har skjedd på noen få uker! Muffin var 5,1 kg 10.11.11, 5,2 kg 18.12.11 og i dag er han 4,7! Förvånad Han kan godt gå ned opp mot 500 gram til uten at det er negativt. Lion-O har også gått ned 500 gram, Prille har gått ned 300 gram. Når vi får plassert kattene på hvert sitt sted, skal de få mat 3 ganger daglig og da oppmålt mengde. Det betyr at det blir sultne katter, men tror det skal gå bra likevel. Vi er anbefalt av en annen oppdretter å gi dem mat med mye fiber i og på en måte sulte ut TF-parasitten. Er litt usikker på om vi skal bytte fòr nå…..

Vi har begynt å gi dem rå kyllingvinger og kyllingklubber og de elsker det! Så det skal de fortsette å få jevnlig framover. De får ikke så mye plass å bevege seg på dessverre men sånn må det bare være skal vi bli kvitt TF. Når de er ferdige og testene er negative er det nok blitt vår her og da kan kattegården tas i bruk.

Annons:
[lisme]
2012-03-26 20:11
#35

Muffin er forøvrig begynt å bli fertil, og Bart er ikke langt unna han heller. De er veldig opptatt av jentenes rumper så her blir det nok markeringskrig før vi vet ordet av det Obestämd Men da opprettholder vi vaskeferdighetene som vi ervervet da vi kriget mot Giardia Tungan ute

[lisme]
2012-05-25 10:37
#36

Da kom endelig dagen vi har ventet så lenge på! Finn-Ove kontaktet veterinæren i går for å få henne til å purre på SVA, og hun fikk svar fra dem men jeg rakk ikke telefonen…. Kontaktet henne og fikk beskjed om at 7 av 9 katter hadde testet negativt for TF!!! Men to av dem er fortsatt positive Gråter I morges ringte jeg henne og hun fortalte at Puma og Løven er de to som fortsatt har TF. Og han som skulle flytte til Italia neste helg……..

Vi har nå gjennomført to omganger med behandling, første gangen fikk kattene Ronidazole 1 gang pr dag. Siste omgang fikk de to ganger pr dag. De har vært adskilt i over 6 uker for å forhindre gjensmitte, men i dag har de 7 som er fritestet fått lov til å komme ut! Gjett om de var lykkelige!

Det er så trist med de to som fortsatt har TF, vi aner ikke hva vi skal gjøre videre nå. Det ble jo en mellomting mellom en vellykket behandling og en fiasko. Vil det være rett av oss å behandle en tredje gang? Vi vet ikke……

Attacks
2012-05-25 11:53
#37

Her er mitt råd.Glad

Få kastrert de 2 som er positive,og finn et godt innehjem til dem. TF kan også i noen tilfeller brenne ut av seg selv. Så sant dem ikke har skikkelig rennende rumper,så lider dem jo ikke av det. Og da er det jo heller ingen fare for at dem smitter andre katter. Jeg kjenner kosekatteiere som har mottatt TF positive katter og det går kjempefint.

Men du har jo parret 2 med Løven, og da er det vel ikke så bra at dem kommer i full frihet enda? Du burde ha de 2 jentene for seg selv,til du får tatt en til test på dem,hvis dem ikke har gått sammen med de andre før dem kom ut. Mener ingenting vondt med dette rådet,det ville bare være så trist for kattene om dem ble smittet alle igjen enda en gang.

Alternativ 2 er å kastrere alle å ha en lang pause, ev omplassere flere,så en på en måte begynner på nytt,så det ikke går i en ond sirkel.

Jeg ville ikke utsatt dem for en 3. runde med behandling. Mener å ha lest et sted ang TF også at noen få faktisk kan være resistente mot behandlingen,og da kan man jo ikke få gjort mer enn dere allerede har gjort. Kanskje det er tilfelle med de 2 som enda er positiv hos dere?

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[lisme]
2012-05-25 13:00
#38

De eneste kattene som har vært sammen de siste 6-7 ukene, er Bart og Honeybump. Alle de andre har vært isolerte, og de er ikke sluppet ut før nå i formiddag. Freja vet vi er negativ, hun ble også testet nå samtidig som de andre. Lina som er parret av Lion-O er fortsatt for seg selv, vi vurderer å teste henne en gang til for sikkerhets skyld. Hun og Lion-O var på et annet rom da de parret enn de rommene de hadde vært isolerte på. De hadde heller ikke noe kattedo inne hos seg, og de ble flyttet ut og inn av parringsrommet. Selvfølgelig kan hun ha blitt smittet, men det er lite sannsynlig spesielt siden Lion-O ikke har hatt antydning til diare. Det er fortsatt smittefare selv om katten har normal avføring, om de tråkker på en fersk "kabel" kan litt avføring smitte av på poten og så når katten vasker seg, får den infisert avføring i munnen.

Problemet med forslaget ditt om å finne nytt hjem til Puma er at Puma er min datters katt. Marie har måttet gi slipp på flere favorittkatter, og det har vært fryktelig for henne. Vi har lovet henne at Puma skal få være her hos oss til Marie er etablert og har sin egen leilighet, da skal Puma flytte til Marie.

Vi har rett og slett ikke råd til å kastrere alle kattene, det blir ganske mange tusen kr tilsammen. Jeg ser heller ikke hvorfor vi skulle gjøre det, de fleste er jo TF negative. Det kan godt hende at Puma og Lion-O er resistente, det vil vi jo aldri få vite sikkert.

Attacks
2012-05-25 13:33
#39

Da blir det jo vanskelig,for man kan ikke dele opp kattene i grupper for mange år. Da er det kanskje best dere tar en lenger pause?

Man trenger jo ikke kastrere alle på en gang, hvis du velger å gjøre noe sånt, og hvis flere skulle bli omplassert,så kan du jo ( og bør, ingen katter bør være gratis) ta betaling i det minste som dekker for kastreringen.

Du står jo nå forran et valg,enten ta en pause, eller omplassere dem som er positive. Den pausen kan jo raskt være lenger enn et par år,og da er det jo ikke alltid like optimalt å ha dem ukastrerte.

Et annet råd er jo om du kan selge noen av dem som er negative videre til et oppdrett du stoler på,som du kan samarbeide med, så kan du hente tilbake linjene senere,når dere er kvitt TF, og da starte med blanke ark,men samtidig med de samme linjer en stoppet med.Glad Mulighetene for å starte opp igjen senere vil alltid være der.

Hadde jeg vært i din situasjon nå, og også på tanke med din datter,så hadde jeg tatt en pause på den ene eller den andre måten.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Upp till toppen
Annons: