Annons:
Etiketthälsa
Läst 4333 ggr
Rokkur
2012-01-29 22:15

Kosttillskott till mager katt?

Jag har lite funderingar över kosttillskott till kattGlad

Herman är lite mager och blir lätt lite ruggig i pälsen, han är pigg och kry i övrigt.

Men jag tror att han kanske skulle behöva något extra till maten, de andra tycks inte ha samma problem, utan lägger på sig fint. Cyans problem är nog snarare att hon börjar bli lite tjockFlört

De äter nu Royal Canin, Herman är precis som Simsen och tål egentligen ingen annan mat än RC.

Så kanske har ni här på forumet lite ideer om vad jag kan tänkas ge honom, B-vitamin tex? ( har för mig att jag läst att detta ges till magra katter?)

Han är ju inte undernärd--->mager men jag är ju självklart orolig för att han ska fortsätta magra och att han pga det ska bli sjuk.

Han har fått alla vaccinationer som han ska, är avmaskad osv. Kanske är han bara en spinkis?! I vilket fall så kommer jag ta honom till veterinär om han inte lägger på sig, men tänkte höra med er först Glad

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Annons:
kalindas
2012-01-29 22:49
#1

Jag har ju själv ett gäng magra katter som jag vill göda upp några gram. Verkar som de blir smala av IAMs här, så jag har köpt Olivers outdoors som är lite fetare.
Vet inte om det gör någon större skillnad.

/Elisa

Rokkur
2012-01-30 16:30
#2

Jag får helt enkelt ringa veterinären imorgon, kan uppdatera här vad vet. har att säga om saken!Glad

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

kalindas
2012-01-30 17:11
#3

#2
Om du ska ringa den veterinär jag tror så är foderlära inte hans starka sida. Han kommer säga köp HILLS…Flört

/Elisa

Rokkur
2012-01-30 18:04
#4

Haha, jag tycker att de flesta veterinärer säger det! Men då ringer jag inte Henrik då Flört

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

kalindas
2012-01-30 18:18
#5

#4
Tror det bästa är att göda dem lite extra med smaskig mat.
Ellie äter bättre här nu. Troligtvis var Olivers godare än hundmaten, som hon valde för Iams…

Nu har jag plockat bort tillgången till hundmaten också.

/Elisa

Rokkur
2012-01-30 18:59
#6

Ja, skulle med tro det. Men läste att b-vitamin kan hjälpa genom att öka deras aptit, så kan nog vara bra!

Hundmaten skulle väl mina katter isådana fall ha som tilltugg Flört De tycker att Nellies mat är smaskens (Inte Herman då, han är kräsen) Men sen har hon extra god mat som har gett henne fint hull och pälsGlad

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Annons:
kalindas
2012-01-30 19:10
#7

#6
Tänkte precis skriva B-vitamin. Det är ingen fara att överdosera detta heller.
Problemet är hur du ska få i honom det. Obestämd

/Elisa

[lisme]
2012-01-30 20:00
#8

Det går an å få veterinæren til å sette B-vitaminsprøyter Flört

Nilla
2012-01-30 21:24
#9

Gillar han rå lammfärs kanske? RC Outdoor körde jag på mina fertila katter. Nu försöker jag undvika torrfoder och ger blötmat och kött. De har inte fått torrfoder på flera månader faktiskt.

En del katter är lite spinkigare än andra.  Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

BARFmycat
2012-02-20 12:14
#10

Skulle undvika allt foder som innehåller kolhydrater såsom spannmål, det är bara slöseri med pengar som går rätt ut i kattlådan och är bukfylla för katterna.

Satsa på foder utan spannmål, gärna blötfoder som har bättre näringsinnehåll än torrfoder.

De enda torrfodersorter jag känner att jag kan stödja är Carnia Lynx, Wild Cat Etosha och Porta 21 Sensible
Blötfodersorter jag rekommenderar är Mjau, Bozita och Husse, alla smaker utom de med fisk.

Vill du testa att ge extra B-vitamin så är fläskkött rikt på B-vitamin, även äggula är bra.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Nikkki]
2012-02-20 12:59
#11

lite kattungevälling en gång om dagen, en äggula varannan dag. Då går han definitivt upp i vikt och får bra näring.

Upp till toppen
Annons: